Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Lngdlandslaget redo fr sommarens tredje lger tillsammans

sarna Ski Marathon blir ett Visma Ski Classics Challengers event

Fluorfria vallor Vauhti

Visma Ski Classics Challenger p Grnland

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Rullskidbindningar


  • Vänligen logga in för att kunna svara
13 svar till detta ämne

#1
Volevodin

Volevodin

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 6 915 inlägg

Det vanligast är väl Rottefellas specialbindning för rullskidor, som skruvas fast. Jag har även sett rullskidor monterade på NIS-platta och ställer frågan hur säkert det är ? Fördelen skulle vara att det går att flytta bindningen för alt placering eller olika skostorlekar. En idé är att sätta dit en säkerhetsskruv för att inte riskera att bindningen lossnar.



#2
Sunlake

Sunlake

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 152 inlägg

Det vanligast är väl Rottefellas specialbindning för rullskidor, som skruvas fast. Jag har även sett rullskidor monterade på NIS-platta och ställer frågan hur säkert det är ? Fördelen skulle vara att det går att flytta bindningen för alt placering eller olika skostorlekar. En idé är att sätta dit en säkerhetsskruv för att inte riskera att bindningen lossnar.

På gamla RF-bindningen för NIS så fanns/finns det säkerhetsskruv.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

#3
artur

artur

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 230 inlägg

Det vanligast är väl Rottefellas specialbindning för rullskidor, som skruvas fast. Jag har även sett rullskidor monterade på NIS-platta och ställer frågan hur säkert det är ? Fördelen skulle vara att det går att flytta bindningen för alt placering eller olika skostorlekar. En idé är att sätta dit en säkerhetsskruv för att inte riskera att bindningen lossnar.

Salomons Prolink-bindningar kan du skruva fast och de passar till NNN-sulor.
 



#4
Volevodin

Volevodin

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 6 915 inlägg

Men frågan är om bindning på NIS-platta är lika säker som en fastskruvad ? En lossnad bindning på rullskidor är betydligt farligare än om bindningen lossnar på snöskidor. Har ni hört om några haverier på NIS-fastsatta bindningar ?



#5
skogsvakt

skogsvakt

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 100 inlägg
Du får väl ställa frågan direkt till Skåningen.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

#6
Skåningen

Skåningen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 261 inlägg
Förstår inte grundfrågan.
Man har slutat med NIS plattor på rullskidor pågrund av att dom var besvärliga att montera och att man ändå fick skriva fast bindningen, alltså förstorade man hela grejen med att ha en ev flyttbar bindning. Och det var ändå en specialtidning för rullskidor jämfört med vintern. Så man kunde inte ha samma sommar som vinter.
Så det är väl bra att den är borta och numera har man skruvbar igen från Rottefella. Och den är riktigt bra.

#7
jola61

jola61

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 786 inlägg

Jag har kört NIS utan skruv i ett antal 100 mil. Både på skejt och klassiskt. Har inte upplevt att bindningen har varit mindre säker än en skruvad. Om det vore så borde man väl skruva fast den även på snöskidor.



#8
Skåningen

Skåningen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 261 inlägg
När rullskidbindningen för NIS lanserades så hade den ingen säkerhetsskruv. Men efter flera olyckor infördes den väldigt snabbt.
Det är trots allt stor skillnad att bindningen lossnar på en rullskida i fullfart än på en längdskida. Det gör helt enkelt mycket ondare att ramla på asfalt än på snö. Det är enda anledningen. Skillnaden på asfalt och snö.
På längdskidor är det många som råkat ut för att bindningen lossnar, har ju hänt flertalet gånger i världscupen till och med. Men som sagt blir sällan eller aldrig allvarliga personskador om du råkar ramla på snö jämfört med asfalt.

Personligen skulle jag aldrig åka rullskidor med den bindningen numera utan säkerhetsskruvar på plats.

#9
Volevodin

Volevodin

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 6 915 inlägg

När rullskidbindningen för NIS lanserades så hade den ingen säkerhetsskruv. Men efter flera olyckor infördes den väldigt snabbt.
Det är trots allt stor skillnad att bindningen lossnar på en rullskida i fullfart än på en längdskida. Det gör helt enkelt mycket ondare att ramla på asfalt än på snö. Det är enda anledningen. Skillnaden på asfalt och snö.
På längdskidor är det många som råkat ut för att bindningen lossnar, har ju hänt flertalet gånger i världscupen till och med. Men som sagt blir sällan eller aldrig allvarliga personskador om du råkar ramla på snö jämfört med asfalt.

Personligen skulle jag aldrig åka rullskidor med den bindningen numera utan säkerhetsskruvar på plats.

Ytterligare en fråga om Rottefella rullskidbindning;

Jag skulle använda min rottefella RII-bindning och skidan var borrad för 43/44 och skidskon var storlek 44, men skidskons häl hamnade uppe på skärmen. Antingen var hålen borrade för långt bak eller har rullskidbindningen en annan placering av skruvhålen. Testade även med R3-bindning, ingen skillnad.



#10
Skåningen

Skåningen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 261 inlägg

Ytterligare en fråga om Rottefella rullskidbindning;
Jag skulle använda min rottefella RII-bindning och skidan var borrad för 43/44 och skidskon var storlek 44, men skidskons häl hamnade uppe på skärmen. Antingen var hålen borrade för långt bak eller har rullskidbindningen en annan placering av skruvhålen. Testade även med R3-bindning, ingen skillnad.

Och frågan är?
Men det låter som du får borra nya l helt enkelt.

#11
Volevodin

Volevodin

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 6 915 inlägg

Och frågan är?
Men det låter som du får borra nya l helt enkelt.

Om hålen är felplacerade eller om det beror på RII-bindningen att pjäxan hamnar för långt bak.



#12
skogsvakt

skogsvakt

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 100 inlägg

Och frågan är?
Men det låter som du får borra nya l helt enkelt.


Man behöver inte alltid ha en fråga. Ibland är det helt enkelt bara trevligt med lite sällskap ;)
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

#13
Skåningen

Skåningen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 261 inlägg

Om hålen är felplacerade eller om det beror på RII-bindningen att pjäxan hamnar för långt bak.


Om pjäxan hamnar på skärmen så är bindningen för långt bak för den pjäxan. Då måste bindningen monteras längre fram. Eller använd mindre pjäxor

#14
Volevodin

Volevodin

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 6 915 inlägg

Jag har löst frågan själv. Jag tog med min RII-bindning till xxl och vi jämförde mot rullskidbindningen. Det visade sig att fästpunkten var ca 5 cm längre fram på rullskidbindningen jfr med vinterbindningen. (dessutom fick jag ett bra erbjudande på deras Swix-skida)






0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar