Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Grate drmmer om nya pallplatser

Rovaniemi tar ver Pites arrangemang av Skandinaviska cupen

Motionsloppsplattformen Race.se satsar globalt och byter namn

Lager 157 Ski Team r starkare n i fjol

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Snittfart på era rullskidpass (klassiskt)

• Vänligen logga in för att kunna svara
23 svar till detta ämne

Frederiksen

Frederiksen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg

För 2 månader sen köpte jag rullskidor för första gången (swix roadline classic c2) dessa rullar likvärdig som många andra 3:or vad jag märkt iaf.

På min längre pass 4-6 mil så ligger snittfarten på runt på ca 3:05min/km

På dom snabbare fart passen 1-2 mil så ligger jag runt 2:40-2:45min /km

Kör enbart stakning.

Har set på tävlingar att när dom åker på 2:or så ligger snittfarten runt 2:25min/km

Såg sedan att på tränings tävlingen från bräcke till Gällö ( över 5 mil) så snittade dom snabbaste åkarna på 2:21min/km och detta på  låneskidor från skigo 3:or. Måste ju va svårslaget..

Vad har ni för snittfart på era pass?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 160 inlägg
Tränar du i 2:40 fart på treor? Ok. Har du funderat på ringa lager 157? Du lär platsa
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Frederiksen

Frederiksen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg

På dom flesta av mina kortare träningspass så kör jag det jag orkar eftersom jag inte tränar så mycket intervaller, så det är väll min tävlingsfart också :)

Om man jämför I vintras så åkte jag ca 70mil skidor och snittfarten tillsammans på dessa var 2:59min/km.

Mina 1-2mils pass på snö så brukar jag ligga kring 2:40-2:50min/km

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 119 inlägg

OK, det låter hyfsat...

Jag snittar ca 3:30-3:40 i goda förhållanden och långpass och träning (Swenor treor), tävling strax under 3 min/km men då med tvåor.

Kortare pass på treor närmare 3 men aldrig under 3.

Jag räknar mig som en led 4 åkare med denna prestationsnivå, lite tur skulle nog ge led 3. För jämförelsens skull.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 160 inlägg
Tränar du 2:40 fart med treor hänger du med elitklungan på Alliansloppet
Återinför skejtvasan
41.57.63

TobbeB

TobbeB

Medlem

• Members
  • Pip
  • 45 inlägg
3.20 på swenor 2or.
4.10 på 4or.
Led 3-åkare.

Finn

Finn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 425 inlägg

På dom flesta av mina kortare träningspass så kör jag det jag orkar eftersom jag inte tränar så mycket intervaller, så det är väll min tävlingsfart också :)

Om man jämför I vintras så åkte jag ca 70mil skidor och snittfarten tillsammans på dessa var 2:59min/km.
Mina 1-2mils pass på snö så brukar jag ligga kring 2:40-2:50min/km

Om du under vintern, på träning, åker milen på 27-28 min är du antingen i mycket god form eller så åker du i isiga spår utan stigningar ...

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 986 inlägg

Finns det inga motionärer från led 8-10 som kan redovisa sina snittider, så det blir lite balans i det hela. Som 70+ skulle jag tro att jag numera ligger runt 5 min/km och för några år sedan kom jag ner mot 4 min/km på några tävlingar,

Frederiksen

Frederiksen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg
Vad jag läst så kan ju 3:or ha lite olika rullmotstånd, mina rullade ganska lika som ett par elpex 3:or.
Vi brukar ha riktigt fina spår vintertid på södra berget, med lite blandad kupering.
Är led 1 åkare (3min från elitledet på mitt seedningslopp) men hoppas nå elitledet i vinter.

Då jag inte är så värst erfaren så är det intressant att veta hur andra åker när dom tränar och tävlar, funderar på att köpa ett par lätt rullade 2:or till nästa år och se hur stor skillnad det är

Har förstått att 4:or verkar rulla riktigt tungt iaf

Monsieur

Monsieur

Ny medlem

• Members
  • 6 inlägg

Tränar inte så långa pass utan de landar på 10-15 km oftast.

Har 3:or och 4:or som jag växlar mellan. Skistarts Silver Classic.

Snittar 3:15-3:30 på 3:orna och 3:30-3:45 på fyrorna.

Kört två tävlingar i år.

Rådarullen 32k på 3:or @3:14

Höstrullen 28k på Swenor Fibreglass 2:or @3:05

Har bara VL2020 på meritlistan, då led 6. Skulle gissa att jag idag platsar i led 5, kanske till och med led 4 om en ser på förra årets seedningstabell för rullskidor.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 476 inlägg

Finns det inga motionärer från led 8-10 som kan redovisa sina snittider, så det blir lite balans i det hela. Som 70+ skulle jag tro att jag numera ligger runt 5 min/km och för några år sedan kom jag ner mot 4 min/km på några tävlingar,

Den första 150 åringen är redan född så jag skulle säga att du fortfarande är i början av karriären.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 672 inlägg

62 år och led 7 senast. Snittar runt 5 min/km med Finstep 3:or.

Händer väl att det blir ner mot 4 min/km på 2:or och fint väder 

HenrikH

HenrikH

Medlem

• Members
  • Pip
  • 12 inlägg

På rullskidor mäter jag i km/h.. Så mina referensfarter får ni räkna om själva.

Elpex 2:or (rullar som mångas 3:or har jag märkt...) 

Långpass (lugnt) +30km, 16-17km/h 

Intervaller 19-22km/h (typ 5x4min)

Upplever att jag är ganska dålig på rullskidor jämfört med skidor.

VL19 o 20 led 3.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 119 inlägg

Fredriksen, lite otydligt men är dina hjul stämplade tvåor?

Du har inte skrivit mer än att de rullar likvärdigt med andras treor... vilka märken är det i så fall?

Treor rullar, enligt egen erfarenhet, olika beroende på ålder (på hjulen, och kanske åkaren?). T ex gamla Swenor treor verkar rulla betydligt trögare än nya.

Varför vill du ha lättare rull? Till tävling eller träning?

Frederiksen

Frederiksen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg

Dom är stämplade 2:or (swix classic c2 2016) samma som gamla proski modellen.

Team Serneke rankade 2018 rullmotståndet så här på de dom kört med (trögt till lågt)

Swix 3:or, Swenor 4:or

Swix 2:or, Swenor 3:or, Elpex 3:or, IDT 2:or

Elpex 2:or, Swenor 2:or, Skistart 3:or, IDT 2:or

Utför rullade mina lika som ett par Elpex 3:or men det kan ju skillja, på årgång, slitage, mm som ni säger

Tänkte köpa 2:or mest för om man vill tävla/träningstävling någon gång :)

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 160 inlägg
Aldrig åkt Vasan snabbt men seedning från Birken har gett mig led3.

Åker ALDRIG klassiskt på rosa pu2or under 4 fart. Men å andra sidan vet jag inte hur ni mäter snittfart. Finns ju massa hinder på en runda som sinkar ner farten. Skulle gärna studera en rullskidåkare som snittar 2:40 på en cykelbanerunda i en tätort
Återinför skejtvasan
41.57.63

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 123 inlägg

Det skiljer mycket på rullet beroende på väder och vind. Kallt och regn är helt annat än varmt och sol. 

Elpex PU hjul som diskuterats i tidigare trådar är inte roliga vid +2° och fuktig asfalt. 

Jag upplever skillnad nu när det börjar bli kallare att mina 4:or rullar bra mycket trögare nu än de gjorde i somras.

Tappar ett par km/h nu när hösten kommer.( eller har träningen gjort mig klenare:)

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 793 inlägg

Runt 3.30 på tvåor när det är sommartemperaturer.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 119 inlägg

Klart du ska ha snabbast möjliga (tillåtna) hjul på tävling. Rullskidor har betydligt mer jämlika möjigheter till lika rull på motionär och elit än vad du har vid vinterförhållanden och elit vs motionär. Den chansen ska du ta!

Skogsvakt, med ditt nick så trodde jag inte du visste vad en cykelbana är... så är det i alla fall där jag bor... inga cykelbanor i närheten men gott om epatraktor och grov asfalt/oljegrus. Gatubelysning? Inte hos mig...

Så stakning är enkelt på snöfri säsong :) 

Men oavsett att jag inte har så mpnga hinder på min rullskidsväg så kommer jag inte under 3 min/km eller över 20 km/h i snitt på mina rundor på träning. Det är förbehållet tävling och då är det knappt möjligt (40 km).

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 637 inlägg

22-23 km/h en bra dag på tävling

18-19 km/h på träning

Elpex tvåor

ÖSM13 - 7:08. ÖSM16 - 5:24. VL 17 - 6:08. ÖSM 20 - 5.16

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar