Bergslagsbjörn Posted October 10, 2020 Report Share Posted October 10, 2020 Ibland pratas det om att sätta backspärren fram för att få en mer skidlik känsla. Men, påverkas rullmotståndet? Borde vara något lägre tryck på framhjulet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogsvakt Posted October 10, 2020 Report Share Posted October 10, 2020 Det rullar inte lättare med backspärren fram. Punkt slut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pask Posted October 10, 2020 Report Share Posted October 10, 2020 Ingen aning om hur det är med rullmotståndet, men det blir billigare i längden att ha spärrade hjul fram. De är dyrare att ersätta, och slits mindre om de sitter fram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
utter Posted October 10, 2020 Report Share Posted October 10, 2020 Jag har spärrade hjulen fram främst för att framhjulen slits mindre. Det där med skidkänsla har jag hört men inget som jag tänker på. Just nu har jag spärren bak och märker inget speciellt. Framhjulet påverkar dock rullet mindre, så har du hjul av olika tröghet så kommer 4or bak och 2or fram vara långsammare än 4or fram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxberg Posted October 10, 2020 Report Share Posted October 10, 2020 Trycket på bakaxlarna är högre än framaxlarna. Det betyder att för att minimera friktionen på båda hjulparen så ska det hjulparet med lägst friktionskoefficient sitta bak (dvs de utan backspärr). Tyvärr är det gummit som bidrar med huvuddelen av friktionen så det spelar ganska liten roll. 4or fram och 2or bak är lättare än tvärtom. Diagonalandet blir däremot klart mer skidlikt med backspärren fram eftersom det blir viktigare ned tyngdöverföringen då trycket är lägre på framhjulen så man lättare slinter om man fuskar med trycket.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted October 10, 2020 Report Share Posted October 10, 2020 Andelen rullskidåkare som diagonalar och stakar med frånskjut har minskat de senaste åren tom en gammal diagonalräv som jag har minskat användandet av backspärren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
utter Posted October 11, 2020 Report Share Posted October 11, 2020 Eftersom jag kört med backspärr både fram och bak så har jag erfarenhet av båda. Jag själv märker inte någon nämnvärd skillnad. Kanske att det är lättare att "fuska" med diagonalen med spärren bak. Det som verkligen skiljer är när löven lägger sig i backar. Då kan man få samma tjuvsläpp som på vintern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lejonet Posted October 11, 2020 Report Share Posted October 11, 2020 Eftersom jag kört med backspärr både fram och bak så har jag erfarenhet av båda. Jag själv märker inte någon nämnvärd skillnad. Kanske att det är lättare att "fuska" med diagonalen med spärren bak. Det som verkligen skiljer är när löven lägger sig i backar. Då kan man få samma tjuvsläpp som på vintern.Jo löv på asfalten kan göra det hela lite lurigt även asfalten i sig om den blir blöt ibland. Jag tror vi har fyttat fram spärrhjulet sen slutet av 90-talet när Proski kom med en special klasssisk skida med ett litet spärrat hjul fram. Det sliter ju bra mycket mindre på spärrhjulet när du har mindre tryck på det när du skjuter ifrån i klassisk åkning. Tycker nog att man får trycka fast skidan lite bättre men det ska man ju försöka med ändå. Fö så va den röda asfalten på nya banan på Lugnet rätt hal med spärren fram! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxberg Posted October 11, 2020 Report Share Posted October 11, 2020 På torr asfalt i sommarvärme har man ju berggrepp hur man än gör, men så här års märker man skillnad. Om man inte märker skillnad beror det på en perfekt diagonalteknlk. Grattis Utter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.