Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Startlistor Ruka sndag 10/15 km fri stil jaktstart

Skottheim skt fullt tog frsta pallplatsen

Seger fr Klbo Poromaa 15:e man

Resultat herrar 15 km klassisk stil Ruka

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Fischermodeller och årgångar

• Vänligen logga in för att kunna svara
35 svar till detta ämne

Lejonet

Lejonet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 460 inlägg

Grattis till mig själv. Speedmax 186 långa blev det. Nu blir det knäckebröd fram till midsommar

Jag testade nya Speedmax skate i tunneln idag, alla mer eller mindre bra så chansen att dina är bra är ju stor. obs, Fischers vanliga raceslip från fabriken är bra men oftast lite för grov för  ny/finkornig natursnö här i Skandinavien. Brukar dock vara bra i äldre snö eller varmare.

Lejonet

Lejonet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 460 inlägg

Tack för din input men mja och mjo. Visst är det en annan konstruktion på rcsen och lite mer ”hårda spår”. Det behöver inte vara nån nackdel för oss i södra Sverige. Men nog är det en bra skida. Var har du hört dom haft dålig kvalitet? Jag har redan en fin soft skateskida från Yoko så just därför kan en RCS vara lockande. Förutom 610 vs 115 har ju RCS blivit mer och mer lik Speedmax

Dagens I-landsproblem
1. Köpa RCs och lägga överskottet på skidresa
2. Köpa speedmax och leva på knäckebröd
3. Vänta tills nästa säsong. Blir kanske inga race i vinter ändå och då kommer det nya modeller från Fischer .
4. Lägga ner all sport

:) :) :)

Inte dåliga men mycket jämnare kvalitet på en högre nivå hos Speedmax. Jag testade rätt många RCS när jag jobbade med att sälja skidor i en sportaffär tidigare. Sen har jag ju tävlat på Fischer några år nu. Fischer lägger inte lika mycket kraft på RCS längre och då blir det en del sämre ex också. Jag hittade dock ett par RCS med 115 spann som var riktigt bra i hårda spår, dom ligger hemma nu. RCS klassiska tyckte jag var bättre i spannet för fästzonen, lätta att åka på. Dock allt för hårda fram omdet blev mjuka spår.

Men det är lika som med Madshus som hade kvar Hypersonic många år (13?) och det var inte alls samma som när den var  deras toppmodell för 2006.

Dom allra flesta av dessa "strax-under-toppskidor" kan ju dock vara jättebra för dom flesta motionärer. Men vill man på något sätt tävla så sa man upp på toppmodellerna. Och vem som är tävlingsåkare, det är faktiskt upp till var och en.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 681 inlägg

Inte dåliga men mycket jämnare kvalitet på en högre nivå hos Speedmax. Jag testade rätt många RCS när jag jobbade med att sälja skidor i en sportaffär tidigare. Sen har jag ju tävlat på Fischer några år nu. Fischer lägger inte lika mycket kraft på RCS längre och då blir det en del sämre ex också. Jag hittade dock ett par RCS med 115 spann som var riktigt bra i hårda spår, dom ligger hemma nu. RCS klassiska tyckte jag var bättre i spannet för fästzonen, lätta att åka på. Dock allt för hårda fram omdet blev mjuka spår.

Men det är lika som med Madshus som hade kvar Hypersonic många år (13?) och det var inte alls samma som när den var  deras toppmodell för 2006.

Dom allra flesta av dessa "strax-under-toppskidor" kan ju dock vara jättebra för dom flesta motionärer. Men vill man på något sätt tävla så sa man upp på toppmodellerna. Och vem som är tävlingsåkare, det är faktiskt upp till var och en.

Just det där med mjuka toppar och mjuka övergångar tycker jag är förvånansvärt ovanligt. (Nu är jag inte någon expert, men ...) jag hittar väldigt många skidor som är lämpliga för hårda spår, men har alldeles för hårda övergångar för att funka bra i lösa spår, oavsett temperatur. Är det efter 40+ år med tillverkning av plastskidor så svårt att medvetet tillverka glidspann med lagom tulpan-spret? 

Lejonet

Lejonet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 460 inlägg

Just det där med mjuka toppar och mjuka övergångar tycker jag är förvånansvärt ovanligt. (Nu är jag inte någon expert, men ...) jag hittar väldigt många skidor som är lämpliga för hårda spår, men har alldeles för hårda övergångar för att funka bra i lösa spår, oavsett temperatur. Är det efter 40+ år med tillverkning av plastskidor så svårt att medvetet tillverka glidspann med lagom tulpan-spret? 

Jag tror det är svårare att tillverka helt enkelt, finns ingen bättre förklaring. Det är ju inte så att producenterna vill göra sämre skidor än nödvändigt. Det blir ju enklare att konstruera ett spann om skidan kan göras styvare fram och baktill.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 210 inlägg
Det blev speedmax 186 och dom känns helt rätt, i näven iallafall. Belagen behandlade av skistarts skimateriasickling. Ser väldigt fint ut. Väldigt snyggt sicklat och tydlig struktur i belaget. Men Inte så likt en hemma kuzminsickling. Återstår att se hur snabba dom är.

En bonusfråga. Mina gamla rcs från 2013-2014 nånting har stämplat 610 på nosen. Är det samma konstruktion som dagens speedmax? Är det därför dom går så bra? :) När bytte Fischer så rcs fick 115 konstruktion
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Lejonet

Lejonet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 460 inlägg

Det blev speedmax 186 och dom känns helt rätt, i näven iallafall. Belagen behandlade av skistarts skimateriasickling. Ser väldigt fint ut. Väldigt snyggt sicklat och tydlig struktur i belaget. Men Inte så likt en hemma kuzminsickling. Återstår att se hur snabba dom är.

En bonusfråga. Mina gamla rcs från 2013-2014 nånting har stämplat 610 på nosen. Är det samma konstruktion som dagens speedmax? Är det därför dom går så bra? :) När bytte Fischer så rcs fick 115 konstruktion

Ungefär samma grundkonstruktion, Speedmax byggs ju på ett lite annat sätt. Egentligen är Carbonlite mer annorlunda, styvare konstruktion (delvis pga carbon). Men 610 byggs ju i olika varianter, ffa olika hårda, för att passa olika fören och åkare. Jag tror RCS fick 115 för 5 år sedan ungefär. 115 är ju en styvare och högre spannkurva som används mycket på Carbonlite.

Speedmax skate 61Q är för övrigt ofta bra att staka på om man inte har för hårda.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 210 inlägg
Tack för lektionen
Återinför skejtvasan
41.57.63

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 210 inlägg
Speedmaxen premiärkörda. Blev grymt bra både med längden och skidvalet. Lätt värt de extra tusenlapparna. Knäckebröd går ju att variera med pålägget.
Återinför skejtvasan
41.57.63

Lejonet

Lejonet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 460 inlägg

Speedmaxen premiärkörda. Blev grymt bra både med längden och skidvalet. Lätt värt de extra tusenlapparna. Knäckebröd går ju att variera med pålägget.

Bra! Du kan ju också dricka vatten, rätt billigt.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 487 inlägg
En riktig skidåkare dricker vatten och äter snö. Gul för vitaminerna.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 210 inlägg
Det är lite märkligt hur olika tillverkare mäter skidlängd. Vore väl inte så svårt att mäta från bak till spets? Speedmax 186 är tex 184 lång.

Bonusfråga. Vad står RCS för?
Återinför skejtvasan
41.57.63

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 267 inlägg

Det är lite märkligt hur olika tillverkare mäter skidlängd. Vore väl inte så svårt att mäta från bak till spets? Speedmax 186 är tex 184 lång.

Bonusfråga. Vad står RCS för?

Slogs av exakt samma fråga idag när jag såg en registreringsskylt med just RCS.
Racing Competition Series?

Frågan är då vad alla andra (gamla) beteckningar stod för; RCR, SCS, RSC, SRC, LS, MCS, MRS, MLS?

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 039 inlägg

Frågan är då vad alla andra (gamla) beteckningar stod för; RCR, RSC, LS, MCS, MRS, MLS?

På bil; Rackans Chå Snabb ?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 210 inlägg

Frågan är då vad alla andra (gamla) beteckningar stod för; RCR, SCS, RSC, SRC, LS, MCS, MRS, MLS?

Fanns inte SC också? Känner att detta måste forat reda ut
Återinför skejtvasan
41.57.63

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 267 inlägg

Fanns inte SC också? Känner att detta måste forat reda ut

Jajemän! Finns säkerligen ännu fler kryptiska förkortningar som bara måste rätas ut. 

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Scania123

Scania123

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg

.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar