Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

La Venosta en dold prla fr lngdkning

Dubbla segrar fr Joni Mki

Parkskolan i Degerfors vinnare i Vasaloppets skolutmaning

Som vntat bantad trupp till Ruka

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Bästa stavarna runt 1500?

• Vänligen logga in för att kunna svara
15 svar till detta ämne

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 405 inlägg

Som rubriken säger. Jag har kört KV+ i 10 år och gillar de verkligen, men schweizarna verkar ju tro att det är solit guld i rören nu för tiden så budgeten tillåter inte det längre.

Leki Ultimate Carbon finns för 1400, är det värt att gå upp till race shark för 1800? Jag vill gärna kunna klicka ur remmarna men det är inget måste.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 204 inlägg
Jag gillar verkligen madshus toppstavar. Finns nån äldre modell på rea är det ett bra tips.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 405 inlägg

Madshus Nano Carbon Race 100 Uhm finns på skistart för 1500, kanske kan vara ett alternativ. Är mest skeptiskt till namnet :)

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 204 inlägg
Jag har den. Bara en sån sak
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 797 inlägg

Kör också Madshus UHM. Finns på reapris nu när de bytt design och namn på toppstaven. Tyvärr även handtag och rem. 

Lejonet

Lejonet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 459 inlägg

Jag gillar verkligen madshus toppstavar. Finns nån äldre modell på rea är det ett bra tips.

Håller med om att toppstavar på rea verkligen är det mest prisvärda, Madshus verkar finnas lite överallt.

Om man å andra sidan väljer att köpa en stav för 1300 till 2000kr så är den för 2000kr oftast rätt mycket bättre.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 033 inlägg

Med tanke på den dröm jag hade i natt bör väl enkelt trugbyte vara möjligt, Jag drömde i natt att vi åkte i djup lös snö och jag var den ende som hade superstora runda trugor modell 20-30-tal och de funkade OK medan övriga körde ner stavarna en halvmeter.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 681 inlägg

Madshus Nano Carbon Race 100 Uhm finns på skistart för 1500, kanske kan vara ett alternativ. Är mest skeptiskt till namnet :)

De finns väl på "rea" jämt? 1399:- på Alewalds.   

Har två par, gillar dem. VIlken stav i samma prisklass kan konkurrera?

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 487 inlägg

Med tanke på den dröm jag hade i natt bör väl enkelt trugbyte vara möjligt, Jag drömde i natt att vi åkte i djup lös snö och jag var den ende som hade superstora runda trugor modell 20-30-tal och de funkade OK medan övriga körde ner stavarna en halvmeter.

Körde du på dp skidor?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 033 inlägg

Körde du på dp skidor?

Har inget minne av det. Men iaf före skruvtrugans tid åkte jag DM 50 km på en golfbana. Det hade kommit mycket snö och varit stabilt väder, men lagom till tävlingen slog det om. Spåren höll hyfsat med stavfästet blev djupare och djupare och bitvis hängde vi som "sletor" över stavarna. Tänk om man haft möjligheten att skruva dit "dasslock", vilken fördel det hade varit.

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 030 inlägg

Som rubriken säger. Jag har kört KV+ i 10 år och gillar de verkligen, men schweizarna verkar ju tro att det är solit guld i rören nu för tiden så budgeten tillåter inte det längre.

Leki Ultimate Carbon finns för 1400, är det värt att gå upp till race shark för 1800? Jag vill gärna kunna klicka ur remmarna men det är inget måste.

Skigo racing 2.0 ska vara bästa röret enligt Westman om man tar hänsyn till hållbarheten. Skigo 1.0 var värdelösa och sköra, men Westman litar jag på så när de dök för 1699 på skistart slog jag till, styva är de i alla fall och jag gillar också Boaremmen än så länge. Men petar nog i Madshus remmar när de slits ut av snålhet samt att jag gillar dom. Madshus 100hrm har jag också och är nöjd mycket nöjd med, duger till Vasalopp för mig och jag upplever röret som inte så skört, men Skigo 2.0 röret är lite styvare. (Skönast är ju faktiskt triac, men det känns som om de går sönder oerhört lätt, så jag kör inte Vasalopp med dom, lyckats knäcka dom på träning utan olycka, genom ren stakning på rullisar och kommer inte köpa nya sådana, för dyrt och skört)

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 394 inlägg

Alewalds säljer ju även Swix Quantum 2 för 1600 kr. Den ska väl motsvara gamla CT1, vilket jag tycker är en mycket bra stav. Vet dock inte riktigt hur den står sig mot Madshus Nano Carbon Race?

Man får Swix TCS-remmar med dessa, och om de passar ens händer är de säkert bra. Mig passar de inte, och de går inte heller att justera så att de sitter bättre.

På Alewalds rea i våras kom jag över ett par Quantum 1 för dryga 1800 kr, vilket kändes riktigt prisvärt. De känns som ett par Triac med runda rör (marginellt sämre prestanda än Triac 3 enligt Swix egna siffror). Har också dålig efarenhet av Triac, jag hoppas att de runda rören ska hålla bättre.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 681 inlägg

Alewalds säljer ju även Swix Quantum 2 för 1600 kr. Den ska väl motsvara gamla CT1, vilket jag tycker är en mycket bra stav. Vet dock inte riktigt hur den står sig mot Madshus Nano Carbon Race?

Man får Swix TCS-remmar med dessa, och om de passar ens händer är de säkert bra. Mig passar de inte, och de går inte heller att justera så att de sitter bättre.

På Alewalds rea i våras kom jag över ett par Quantum 1 för dryga 1800 kr, vilket kändes riktigt prisvärt. De känns som ett par Triac med runda rör (marginellt sämre prestanda än Triac 3 enligt Swix egna siffror). Har också dålig efarenhet av Triac, jag hoppas att de runda rören ska hålla bättre.

Nya Swix-remmarna, vad tycker ni om dem allmänt? Tycker inte de verkar sköna alls, men har bara provat i butik

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 405 inlägg

Skigo racing 2.0 ska vara bästa röret enligt Westman om man tar hänsyn till hållbarheten. Skigo 1.0 var värdelösa och sköra, men Westman litar jag på så när de dök för 1699 på skistart slog jag till, styva är de i alla fall och jag gillar också Boaremmen än så länge. Men petar nog i Madshus remmar när de slits ut av snålhet samt att jag gillar dom. Madshus 100hrm har jag också och är nöjd mycket nöjd med, duger till Vasalopp för mig och jag upplever röret som inte så skört, men Skigo 2.0 röret är lite styvare. (Skönast är ju faktiskt triac, men det känns som om de går sönder oerhört lätt, så jag kör inte Vasalopp med dom, lyckats knäcka dom på träning utan olycka, genom ren stakning på rullisar och kommer inte köpa nya sådana, för dyrt och skört)

Bra tips! 1.0 finns för 899, synd att den inte är att lita på. Får ta en funderare och slå till i morgon på 2,0 för 1799 eller Madshusen.

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 227 inlägg

Quantum 1 för 1735 på Outnorth. Får se hur remmarna funkar..

Plant based 

VL12: Led 5, 5:59. plac. 3885. VL13: Led 3, 5:36. plac. 1855.

VL14: Led 2, 6:17. plac. 2909 med feber. VL15: Led 2, sjuk igen, bröt

VL16: Led 3, 5:32, plac. 1884. VL17: Led 2, 6:22, plac. 3684. 

VL18: Led 2, 5:52, plac. 1438. VL20: Led 2, 6:18, plac. 1251.

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 394 inlägg

Quantum 1 för 1735 på Outnorth. Får se hur remmarna funkar..

Bra pris! Man blir nästan sugen på ett par till...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar