Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skejtåket


Volevodin

Recommended Posts

Det är korrekt

Vilket av dem är korrekt, menar - att rullskejt kräver mer utrymme och bättre underlag - eller att det bara gäller för ovana åkare?

(Obra att speta en annalkande cyklist med en skejtstav, eller gå ner i spagat pga en hundskit eller några blöta löv?)

Link to comment
Share on other sites

Senaste avsnittet av Lagom kondition nämndes att skate var på G igen i Vasaloppet men skjutet på framtiden av Coronan.

Så lite riktad kommunikation mot VL an nog hjälpa till inför framtida ändringar.

 

Om nu löpning kan få en extra skjuts med UltraVasan (tro antalet anmälningar ökat sedan intro?), Cyklingen på mtb i och med CykelVasan kan kanske även skate få en skjuts (som uteblev sist det begav sig, men tiderna kan väl ändras).

 

Både UltraVasa och CykelVasa känns kul, tror skate ligger extremt långt bort för min del men man vet ju aldrig om det paketeras väl.

Link to comment
Share on other sites

Vilket av dem är korrekt, menar - att rullskejt kräver mer utrymme och bättre underlag - eller att det bara gäller för ovana åkare?

(Obra att speta en annalkande cyklist med en skejtstav, eller gå ner i spagat pga en hundskit eller några blöta löv?)

Skate kräver bättre underlag, är känsligare för löv och grus. Tar mer plats på vägar o cykelbanor. Går fortare, svårare att plogbromsa pga mindre hjul. M.m . Detta gäller naturligtvis för alla. Sen är det ju beroende på hur bra man kan hantera det hela.

Link to comment
Share on other sites

Senaste avsnittet av Lagom kondition nämndes att skate var på G igen i Vasaloppet men skjutet på framtiden av Coronan.

Så lite riktad kommunikation mot VL an nog hjälpa till inför framtida ändringar.

 

 

Så det kanske inte är helt fel att "kittla dem under näsan" om skejten lite då och då. http://forum.odla.nu/style_emoticons/default/duh.gif

Link to comment
Share on other sites

Med de nya direktiven kring Covid-19, som kom i dag, så är ju en skatevasa en alldeles utmärkt idé!  :) 

 

Maxtaket på 8 personer innebär ju att man kan arrangera Vasaloppet precis som vanligt, med gemensam start för samtliga anmälda.  :lol:  ^_^ 

 

 

:lol:  :lol:  :lol:

Link to comment
Share on other sites

Skate kräver bättre underlag, är känsligare för löv och grus. Tar mer plats på vägar o cykelbanor. Går fortare, svårare att plogbromsa pga mindre hjul. M.m . Detta gäller naturligtvis för alla. Sen är det ju beroende på hur bra man kan hantera det hela.

Med tanke på att väldigt många av dem som åker Vasan är glada amatörer från SydSverige/storstad, faller nog många bort från skejten pga det?

Link to comment
Share on other sites

Skate kräver bättre underlag, är känsligare för löv och grus. Tar mer plats på vägar o cykelbanor. Går fortare, svårare att plogbromsa pga mindre hjul. M.m . Detta gäller naturligtvis för alla. Sen är det ju beroende på hur bra man kan hantera det hela.

Men det är också stadigare och mer lättkontrollerat eftersom skejtpjäxorna är högre och styvare. Jag tycker att nerförsbackarna känns säkrare med skejtskidor än med klassiska. De känns mer lättmanövererade också, lättare att trampa runt med i kurvor.

 

Mindre hjul? Smalare är de, men diametern är väl oftast större än på klassiska.

Link to comment
Share on other sites

Med de nya direktiven kring Covid-19, som kom i dag, så är ju en skatevasa en alldeles utmärkt idé!  :) 

 

Maxtaket på 8 personer innebär ju att man kan arrangera Vasaloppet precis som vanligt, med gemensam start för samtliga anmälda.  :lol:  ^_^ 

Är du säker på att backen upp från Tjärnhedens IP är rymlig nog för 8 skejtare? Vore det inte säkrare med puljestart 4+4st ??

Link to comment
Share on other sites

Men det är också stadigare och mer lättkontrollerat eftersom skejtpjäxorna är högre och styvare. Jag tycker att nerförsbackarna känns säkrare med skejtskidor än med klassiska. De känns mer lättmanövererade också, lättare att trampa runt med i kurvor.

 

Mindre hjul? Smalare är de, men diametern är väl oftast större än på klassiska.

Det är betydligt svårare att plogbromsa ner farten med skatehjul svar ja. Mindre bredd, smalare kalla det vad du vill. Jag vet hur skatehjul ser ut :) skate på normalrull ger högre fart än klassiskt på normalrull vilket också tas med i hänseendet att skate på rull blir sammantaget mindre attraktivt för nybörjare.
Link to comment
Share on other sites

Det är betydligt svårare att plogbromsa ner farten med skatehjul svar ja. Mindre bredd, smalare kalla det vad du vill. Jag vet hur skatehjul ser ut :) skate på normalrull ger högre fart än klassiskt på normalrull vilket också tas med i hänseendet att skate på rull blir sammantaget mindre attraktivt för nybörjare.

Samt att det blir mindre motiverat att skaffa skejtrullskidor utan Skejtvasan.

Link to comment
Share on other sites

Det är betydligt svårare att plogbromsa ner farten med skatehjul svar ja. Mindre bredd, smalare kalla det vad du vill. Jag vet hur skatehjul ser ut :) skate på normalrull ger högre fart än klassiskt på normalrull vilket också tas med i hänseendet att skate på rull blir sammantaget mindre attraktivt för nybörjare.

Jag tycker det är mycket säkrare med skate. Också mycket lättare att bromsa med skate än med klassiskt. Med klassiskt måste man ju plogsegbromsa. På skate kör man ju T-broms och det är mycket effektivare. 

sen är det som Pask skrev stadigare med skate än klassiskt. Men det gäller bara om man har riktiga skatepjäxor och inte billiga som många börjar med tyvärr. Så en nackdel är att det är mycket dyrare att börja med skate då pjäxorna är mycket dyrare än vad som krävs i klassiskt.

fortare går det ja, men som sagt mycket lättare att stanna snabbt.

jag tycker det är ganska många som kör skate faktiskt. Många som köper sina första skidor i Skåne köper ofta skaterullskidor. För det ser skoj ut och det är rolig träning, men många av dessa har ingen ambition att åka på snö oavsett om dom åker skate eller klassiskt. Dom tränare bara skate på rullskidor, noll tävlingsambitioner.

 

dock vet jag att Vasaloppet hade planer på en skatevasa till framtiden, dom hade börja tänka på det, men när Corona kom, tog det all tid och kraft så man valde att inte försöka utveckla något till 2021. Men OM säger OM det blir normalt igen, är jag säker på att dom inför det i någon form, på dagtid

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

 

Dock vet jag att Vasaloppet hade planer på en skatevasa till framtiden, dom hade börja tänka på det, men när Corona kom, tog det all tid och kraft så man valde att inte försöka utveckla något till 2021. Men OM säger OM det blir normalt igen, är jag säker på att dom inför det i någon form, på dagtid

 

Det var positivt att höra, så jag upprepar; "ligg på och visa att det finns ett intresse för skejtvasa"

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...