Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Startlistor Ruka sndag 10/15 km fri stil jaktstart

Skottheim skt fullt tog frsta pallplatsen

Seger fr Klbo Poromaa 15:e man

Resultat herrar 15 km klassisk stil Ruka

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Skejtåket

• Vänligen logga in för att kunna svara
43 svar till detta ämne

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 681 inlägg

Tror skejtloppen har ett problem i att det verkar vara väldigt få (i sydsverige åtminstone) som åker rull-skejt bland alla motionärer?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 210 inlägg
Det är få som åker skejt och det är ännu färre som åker rullskejt. Huvudproblemet är två

1. Nybörjare börjar alltid med klassiskt. Dom få som fastnar för sporten kan ev bli sugna på att även prova fristil.
2. Vasaloppet har enbart klassisk stil

Thats it
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 681 inlägg

Nu är jag riktigt dålig på skejt, och rullskejtar sällan. Men är det inte så att rullskejt kräver mer av åkaren att börja med, och framför allt kräver mer vad gäller banan. Man tar mer plats, och får svårare att samsas med trafiken på en vanlig cykelbana (vilket är var vi storstadsbor oftast åker). Och man har svårare att åka bland blöta löv, grusövergångar, osv. . Eller är det bara så för att jag är ovan?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 210 inlägg
Det är korrekt
Återinför skejtvasan
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 039 inlägg

Jag inser väl nu att sannolikheten att vasaloppet skulle lägga till ett lopp till i coronatider, när man har så stora problem att lösa med Vasaåken, är ytterst liten, Min motivering är att om fler "irriterar" med mail om att återta skejtvasan dagtid, så ökar chanserna även att de faller till föga någon gång i framtiden. Gör man ingenting accepterar man tingens nuvarande ordning.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 681 inlägg

Det är korrekt

Vilket av dem är korrekt, menar - att rullskejt kräver mer utrymme och bättre underlag - eller att det bara gäller för ovana åkare?

(Obra att speta en annalkande cyklist med en skejtstav, eller gå ner i spagat pga en hundskit eller några blöta löv?)

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 137 inlägg

Senaste avsnittet av Lagom kondition nämndes att skate var på G igen i Vasaloppet men skjutet på framtiden av Coronan.

Så lite riktad kommunikation mot VL an nog hjälpa till inför framtida ändringar.

Om nu löpning kan få en extra skjuts med UltraVasan (tro antalet anmälningar ökat sedan intro?), Cyklingen på mtb i och med CykelVasan kan kanske även skate få en skjuts (som uteblev sist det begav sig, men tiderna kan väl ändras).

Både UltraVasa och CykelVasa känns kul, tror skate ligger extremt långt bort för min del men man vet ju aldrig om det paketeras väl.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 210 inlägg

Vilket av dem är korrekt, menar - att rullskejt kräver mer utrymme och bättre underlag - eller att det bara gäller för ovana åkare?
(Obra att speta en annalkande cyklist med en skejtstav, eller gå ner i spagat pga en hundskit eller några blöta löv?)

Skate kräver bättre underlag, är känsligare för löv och grus. Tar mer plats på vägar o cykelbanor. Går fortare, svårare att plogbromsa pga mindre hjul. M.m . Detta gäller naturligtvis för alla. Sen är det ju beroende på hur bra man kan hantera det hela.
Återinför skejtvasan
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 039 inlägg

Senaste avsnittet av Lagom kondition nämndes att skate var på G igen i Vasaloppet men skjutet på framtiden av Coronan.

Så lite riktad kommunikation mot VL an nog hjälpa till inför framtida ändringar.

Så det kanske inte är helt fel att "kittla dem under näsan" om skejten lite då och då. duh.gif

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 210 inlägg
Blir det en riktig skatevasa igen lovar jag att aldrig mer vara ironisk på detta forum
Återinför skejtvasan
41.57.63

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 568 inlägg

Med de nya direktiven kring Covid-19, som kom i dag, så är ju en skatevasa en alldeles utmärkt idé!  :) 

Maxtaket på 8 personer innebär ju att man kan arrangera Vasaloppet precis som vanligt, med gemensam start för samtliga anmälda.  :lol:
  ^_^ 

Sso

Sso

Medlem

• Members
  • Pip
  • 216 inlägg

Med de nya direktiven kring Covid-19, som kom i dag, så är ju en skatevasa en alldeles utmärkt idé!  :) 

Maxtaket på 8 personer innebär ju att man kan arrangera Vasaloppet precis som vanligt, med gemensam start för samtliga anmälda.  :lol:
  ^_^ 

:lol:  :lol:  :lol:

ÖSS 15: 6.40

VL 17: 6.22

Bor: Falun

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 681 inlägg

Skate kräver bättre underlag, är känsligare för löv och grus. Tar mer plats på vägar o cykelbanor. Går fortare, svårare att plogbromsa pga mindre hjul. M.m . Detta gäller naturligtvis för alla. Sen är det ju beroende på hur bra man kan hantera det hela.

Med tanke på att väldigt många av dem som åker Vasan är glada amatörer från SydSverige/storstad, faller nog många bort från skejten pga det?

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 395 inlägg

Men det är också stadigare och mer lättkontrollerat eftersom skejtpjäxorna är högre och styvare. Jag tycker att nerförsbackarna känns säkrare med skejtskidor än med klassiska. De känns mer lättmanövererade också, lättare att trampa runt med i kurvor.

Mindre hjul? Smalare är de, men diametern är väl oftast större än på klassiska.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 643 inlägg

^_^ 

Är du säker på att backen upp från Tjärnhedens IP är rymlig nog för 8 skejtare? Vore det inte säkrare med puljestart 4+4st ??

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 210 inlägg

Men det är också stadigare och mer lättkontrollerat eftersom skejtpjäxorna är högre och styvare. Jag tycker att nerförsbackarna känns säkrare med skejtskidor än med klassiska. De känns mer lättmanövererade också, lättare att trampa runt med i kurvor.

Mindre hjul? Smalare är de, men diametern är väl oftast större än på klassiska.

Det är betydligt svårare att plogbromsa ner farten med skatehjul svar ja. Mindre bredd, smalare kalla det vad du vill. Jag vet hur skatehjul ser ut :) skate på normalrull ger högre fart än klassiskt på normalrull vilket också tas med i hänseendet att skate på rull blir sammantaget mindre attraktivt för nybörjare.
Återinför skejtvasan
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 039 inlägg

Det är betydligt svårare att plogbromsa ner farten med skatehjul svar ja. Mindre bredd, smalare kalla det vad du vill. Jag vet hur skatehjul ser ut :) skate på normalrull ger högre fart än klassiskt på normalrull vilket också tas med i hänseendet att skate på rull blir sammantaget mindre attraktivt för nybörjare.

Samt att det blir mindre motiverat att skaffa skejtrullskidor utan Skejtvasan.

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 266 inlägg

Jag tycker det är mycket säkrare med skate. Också mycket lättare att bromsa med skate än med klassiskt. Med klassiskt måste man ju plogsegbromsa. På skate kör man ju T-broms och det är mycket effektivare. 
sen är det som Pask skrev stadigare med skate än klassiskt. Men det gäller bara om man har riktiga skatepjäxor och inte billiga som många börjar med tyvärr. Så en nackdel är att det är mycket dyrare att börja med skate då pjäxorna är mycket dyrare än vad som krävs i klassiskt.

fortare går det ja, men som sagt mycket lättare att stanna snabbt.

jag tycker det är ganska många som kör skate faktiskt. Många som köper sina första skidor i Skåne köper ofta skaterullskidor. För det ser skoj ut och det är rolig träning, men många av dessa har ingen ambition att åka på snö oavsett om dom åker skate eller klassiskt. Dom tränare bara skate på rullskidor, noll tävlingsambitioner.

dock vet jag att Vasaloppet hade planer på en skatevasa till framtiden, dom hade börja tänka på det, men när Corona kom, tog det all tid och kraft så man valde att inte försöka utveckla något till 2021. Men OM säger OM det blir normalt igen, är jag säker på att dom inför det i någon form, på dagtid

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 210 inlägg
Jovisst. Alltid vara kärringen mot strömmen. Skate är utan tvekan betydligt svårare och större inkörningsport för nybörjare. Som vi gått igenom här. Allt från hala löv till grus, fart, bromsning osv. Men visst, alla får väl tycka som dom vill.
Återinför skejtvasan
41.57.63

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 039 inlägg

Dock vet jag att Vasaloppet hade planer på en skatevasa till framtiden, dom hade börja tänka på det, men när Corona kom, tog det all tid och kraft så man valde att inte försöka utveckla något till 2021. Men OM säger OM det blir normalt igen, är jag säker på att dom inför det i någon form, på dagtid

Det var positivt att höra, så jag upprepar; "ligg på och visa att det finns ett intresse för skejtvasa"

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar