Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Salomonstavar


af P

Recommended Posts

Inte SLAB men föregångarna SLAB Carbon 100. Den varianten med både utbytbara trugor och klickremmar. Korkhandtagen slets ut löjligt fort. Fick extra efter reklamation men då Skigos handtag och remmar. Racetrugorna är aningen små så oftast åker man med de större. Ganska smidigt snäppsystem men det gick nog bet i patenttvister så det är svårt att hitta extra trugor. Har inte lyckats spåra några rullholkar fast det ska ha funnits ursprungligen. 10mm rör i spetsen så det går att limma standard.

Nog om allt krimskrams, det viktigaste är ju rören. De är aningen mjukare än när jag jämför med Swix Triac 2, CT1 och CT2. Viktmässigt mellan CT1 och CT2. Tycker de är lite för svajiga för skate och rullskidor så de har blivit stående som reservkryckor. Har dock gått en Nattvasa och otaliga träningar.

Skulle tippa att senare SLAB-modeller är styvare och mer konkurrenskraftiga.

Link to comment
Share on other sites

Är det många som åker salomonstavar i världscupen?

Ytterst få, kanske skidskyttarna. Inte ens franska åkare verkar ha dom så mycket, men Salomon betalar nog inte mycket för att VC-åkare ska köra med deras stavar. Annars är det fina stavar nu för tiden, dom jag har  (3 år gamla typ) ligger mellan Triac 2.0 och CT1 i styvhet. Har ju ofta sålts för 2000kr på kampanjpris i butik och det är den värd.

Link to comment
Share on other sites

Är det många som åker salomonstavar i världscupen?

De är väl bara lite långloppsstakare som ska vara ”fullmösade” med komplett Salomonuppsättning. Vore intressant att veta vilka som tillverkat. Atomic Redster liknade ju Salomon då de båda ingår i Amer, men de som bl.a. reades ut på XXL förra säsongen fick rätt ruttna omdömen av t.ex. folk här.

Link to comment
Share on other sites

Slab funkar kanon som stakstav för viktklasser kring 95 kg, minimalt svaj.

Armeringsjärn tror jag vi kallade dom i annan tråd.

Kan inte jämföra pendel med andra modeller då jag bara haft ett par stavar sen jag började med skidor för fem år sen.

Låter bra [emoji123]

 

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...