Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Världscupen i längdskidåkning 2020/2021


Hoppskate

Recommended Posts

  • Replies 198
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Inte så långt ifrån.. plats 2-3 av svenska herrarna var 28 och 31.

 

Han på 32:a plats var en annan Novak, förmodligen inte någon som bettar på egna lopp. Bevisligen inte med blanka skidor eftersom man ser honom ta diagonalsteg i starten ca 10min in i sändningen på SVT play (startnr 19)

 

Men jag ska väl inte snacka om att ha fel

Link to comment
Share on other sites

Tröttsamt med dessa korta varvbanor och individuell start. Jag tror inte jag tycker FIS gör ett enda rätt faktiskt.

Håller med, jag skulle inte kunna hitta på ett sämre format, ens med moraliskt stöd av Dr Mengele.

Sportens framtid ligger helt klart i Ski classics. Ge det några år så är den cirkusen större än världscupen.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker Linn är omogen och gnällig som skyller på Ebba. Att bli indragen i klung-krascher är priset man får betala för att man inte ligger först. Alla ramlar ibland.

 

Ju längre bak i klungan, ju större är risken. Vill man undvika det så får man helt enkelt se till att ligga först. I cykelsporten lägger man därför ner stor energi på att arbeta fram sin lagkapten långt fram i klungan.

 

Lagandan blir ju inte bättre av att stå och skylla sina förluster på sina lagkamrater i tv.

Link to comment
Share on other sites

Helgen började bra med att Klæbo blev utmanad och slagen av ett relativt nytt namn i form av Valnes. Det tråkiga i det var väl att Valnes anammat den fula men bevisligen effektiva tekniken med att jogga på skidor.

Men, för den som hade hoppats på en spännande säsong med nya namn och spännande lopp var helgen en besvikelse. Det kommer att bli samma visa i år som tidigare. 

Det är dessutom tydligare än någonsin att stora delar av världen har tappat intresset i detta nordiska (läs: norska) särintresse. 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker Linn är omogen och gnällig som skyller på Ebba. Att bli indragen i klung-krascher är priset man får betala för att man inte ligger först. Alla ramlar ibland.

 

Ju längre bak i klungan, ju större är risken. Vill man undvika det så får man helt enkelt se till att ligga först. I cykelsporten lägger man därför ner stor energi på att arbeta fram sin lagkapten långt fram i klungan.

 

Lagandan blir ju inte bättre av att stå och skylla sina förluster på sina lagkamrater i tv.

Precis som du säger väldigt omoget och lite larvigt beteende av Linn. Dels att storma iväg som en tjurig 6-åring efter loppet och sedan komma tillbaka till intervjuzonen bara för att skylla på andra åkare.

Linn är ju själv känd för att vara tuff och kliva både in och ut framför skidorna på andra åkare. Nu spelade hon det taktiska spelet och föll (på eget grepp) som ett resultat av detta. Så är det ibland. 

 

Sedan är det så klart märkligt att så som exempelvis Anders Blomquist hela tiden referera till de svenska åkarna som ett "lag". De är ju snarare en grupp individuella idrottare som tvingas att ingå i ett förbund för att få vara med och tävla. 

Jag skulle gissa på att konkurrensen inom "laget" är en starkare drivkraft än det internationella motståndet. 

 

Jag kommer själv ihåg hur det var när jag var aktiv. Den sk. klubbandan var en chimär.  :P 

Man låtsades alltid att man gladde sig med sina jämnåriga klubbkamrater, ...men innerst inne så var det ju de man ville slå. Innerst inne gladde mansig egentligen bara för sina klubbkonkurrenters resultat om man själv gjort ett bättre resultat.  :D

 

Jag tror inte för en sekund på att exempelvis Heidi Weng sitter hemma och gläder sig över Therese Johaugs framgångar.  ;) Skidor är liksom inte en lagsport. 

Link to comment
Share on other sites

Ja absolut, det är individuella idrottare, hela högen! Referensen till cykelsporten tog jag mer för att det där är väldigt vedertaget att ligger man långt bak och vilar, ja då får man också räkna med risken för klungkrascher, en del av sporten.

 

Om jag ska vara på mitt negativa humör så tycker jag även att Frida skyllde lite väl mycket på den platta banan. Jag såg inte att hon försökte och bombade på i alla de backar som ändå finns, precis. Hon borde väl iaf försöka att mala ner motståndet?

 

Ebba gjorde ett kanonlopp och visar stor mognad i sitt sätt att se på skidor och livet. Detta tror jag kommer gynna henne i det långa loppet. Man ska inte gräva ner sig i sådant som man inte kan påverka utan fokusera på det DU kan förbättra till nästa gång (ex inte ligga bakom folk som kraschar :)).

Link to comment
Share on other sites

På upploppet är det så klart individen som räknas, men de första 8 km borde svenskorna ha kunnat arbeta lite bättre ihop. Det var väldigt onödigt att bjuda in så många åkare som de gjorde Neprjajeva var ju på väg att bli avhängd flera gånger om, men fick nya chanser gång på gång pga av fisåkandet. Amerikanskan hade ju inte heller haft en chans att vara med om de bara hade kört på i ett stadigt tempo hela loppet. 

Link to comment
Share on other sites

Ja absolut, det är individuella idrottare, hela högen! Referensen till cykelsporten tog jag mer för att det där är väldigt vedertaget att ligger man långt bak och vilar, ja då får man också räkna med risken för klungkrascher, en del av sporten.

 

Om jag ska vara på mitt negativa humör så tycker jag även att Frida skyllde lite väl mycket på den platta banan. Jag såg inte att hon försökte och bombade på i alla de backar som ändå finns, precis. Hon borde väl iaf försöka att mala ner motståndet?

 

Ebba gjorde ett kanonlopp och visar stor mognad i sitt sätt att se på skidor och livet. Detta tror jag kommer gynna henne i det långa loppet. Man ska inte gräva ner sig i sådant som man inte kan påverka utan fokusera på det DU kan förbättra till nästa gång (ex inte ligga bakom folk som kraschar :)).

Jag håller med dig helt vad gäller Frida. Tycker det var väldigt dålig stil att skylla på banan, Ebba hon ställde om och anpassade sig efter banan. Det är så här det sett ut på herrsidan i många år i masstartslopp och det borde väl inte komma som nån överraskning för Frida att samma sker i damlopp med stora klungor. Det är bara att gilla läget och försöka anpassa sig efter det, dessutom blir det mer underhållning för oss tittare om loppen innehåller dramatik, se ensamma åkare är bara trist och ointressant.

Jag gillar Linn Svan öppna attityd, inget hymlande vad hon känner och tycker, så slipper medierna att spekulera. Om Frida sjönk i respekt hos mig, så steg Linns anseende hos mig, dessutom lite rubriker om skidsporten höjer bara dess intresse.

Sen kan jag inte annat än glädjas åt att Sorina fick en välförtjänt pallplats efter den snöpliga 4:e-platsen igår.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som att HELA det norska landslaget nu hoppar av Världscupen och TDS i år. 
Tråkigt och en märklig helomvändning. 
...från att vara det landslag som skickar STÖRST trupp till att två dagar senare vara det landslag som bojkottar hala kalaset.
 

Vågar man spekulera? 
https://www.svt.se/sport/artikel/norge-hoppar-av-varldscupen-inklusive-tour-de-ski

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...