Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Världscupen i längdskidåkning 2020/2021


Hoppskate

Recommended Posts

  • Replies 198
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Som reglerna är skrivna så gjorde Mäki helt rätt, men man hatar ju dom där jävla fega stängningarna, så man förstår ju Bolshunovs ilska.

Men det borde ju vara enkelt för FIS att ändra, så att den som är först in på upploppet,

aldrig får välja korridoren längst bort.

Man vill ju se hårda och spännande spurtstrider.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att finnen åkte fult och utnyttjade regelverket till max för att uppsåtligen stänga Bolsjunov, det tycker jag också är "osportsligt uppträdande". Klart Bolsjunov blir förbannad men han borde nog räknat till 10 innan han gjorde något...

 

Sjur Röthe trängde bort Hellner på samma sätt vid en VC-stafett i La Cluzas 2013 och kom också undan med det.

Link to comment
Share on other sites

Inte alla som fixar att lajva både vinterkriget och fortsättningskriget med en sådan schvung inom mindre än en minut

 

:D  Dålig kvalisort på Rossignol som inte håller för en vanlig tackling. Pjäxan lossnar ju från skidan. Klarar säkert inte en vanlig startbacke i Vasaloppet...

 

Bolsjunovs agerande behöver ju inte fler kommentarer men att Mäki driver ut och åker en längre väg för att stänga är osportsligt. Tänk hur det skulle se ut på en löparbana om nån drev ut på nionde banan för att hindra bakomvarande? Vet att liknelsen haltar, men synen är parodisk. I löpning kan man ju enklare starta om och ta motsatt sida. I längdåkning är det kört om man inte är uppe jämsides innan korridorerna börjar.

Link to comment
Share on other sites

:D  Dålig kvalisort på Rossignol som inte håller för en vanlig tackling. Pjäxan lossnar ju från skidan. Klarar säkert inte en vanlig startbacke i Vasaloppet...

 

Bolsjunovs agerande behöver ju inte fler kommentarer men att Mäki driver ut och åker en längre väg för att stänga är osportsligt. Tänk hur det skulle se ut på en löparbana om nån drev ut på nionde banan för att hindra bakomvarande? Vet att liknelsen haltar, men synen är parodisk. I löpning kan man ju enklare starta om och ta motsatt sida. I längdåkning är det kört om man inte är uppe jämsides innan korridorerna börjar.

Påminner om en klassiker när Alsgård drar sig förbi/ikapp (Zorzi tror jag det var) medelst hans stav! Kan vara värt att använda sig av ibland och sedan hänvisa till Lex Alsgård! Moraliskt tveksamt dock.

Link to comment
Share on other sites

Sådana stängningar har man väl vant sig vid att se en hel del av i sprint (och Mäki är väl främst en sprintåkare), så jag reagerade inte så mycket faktiskt.

 

Det är väl som med diskussionen kring stakning, åkarna kommer att göra vad de kan för att vinna precis innanför vad reglerna tillåter - om man inte gillar det så får man ändra reglerna...

Link to comment
Share on other sites

Enl nya uppgifter hade Mäki hånat Bolsje längs banan och sagt hej då innan slutet, vilket delvis kan förklara Bolsjes överreaktion.

 

Bolsjunov pratar väl bara ryska? Fast Mäki kanske har lärt sig "do svidanija"...

 

Finlands förbundskapten i friidrott skriver nu på Twitter att Mäki har tagits ut till finnkampen i medeldistans

 

Finnkampen? Har de inte rysskampen? (a.k.a. Vinterkriget)

Link to comment
Share on other sites

Bolle pratar ganska bra engelska men inte ryssarna som sitter hemma och tittar så de kör med tolk. Skönt att se en skidåkare med lite stake. Ganska uppfriskande efter alla standardkommentarer som de andra ger. ”Det kändes bra, materialet var bra, jag ser fram emot nästa helg”. Skitungar, se och lär av ryssarna hur man vinner och förlorar tv-mässigt.
Link to comment
Share on other sites

Tycker att det va en taktisk triumf av finnen att välja korridoren till höger. Har uppfattade att ryssen också ville ha denna men finnen hade första tjing att välja.

Taktik eller ej men om loppen ska avgöras av vem som bäst kan utnyttja regelverket för att stänga sin motståndare istället för att låta det avgöras i en ren spurt man mot man så är sporten fel ute.Men man kanske satsar på att få in skidrugby på OS-programmet 2026...

Link to comment
Share on other sites

Tycker att det va en taktisk triumf av finnen att välja korridoren till höger. Har uppfattade att ryssen också ville ha denna men finnen hade första tjing att välja.

Fast att medvetet hindra någon som vill om är inte tillåtet

§ 343.9  Vid alla tävlingsformer är obstruktion förbjudet. Obstruktion definieras som att avsiktligt hindra, blockera, attackera eller knuffa annan tävlande med någon del av kroppen eller skidutrustningen

Link to comment
Share on other sites

Fast att medvetet hindra någon som vill om är inte tillåtet

§ 343.9  Vid alla tävlingsformer är obstruktion förbjudet. Obstruktion definieras som att avsiktligt hindra, blockera, attackera eller knuffa annan tävlande med någon del av kroppen eller skidutrustningen

Att dömma av tävlingsjuryns beslut kan jag inte förstå annat än att finnens rätt att välja valfri koridor på upploppet, då han var först in, vägde tyngre än den regel du hänvisar till att han kan råka hindra en bakomvarande åkare beroende på sitt korridorval.

 

Röte blev ju inte heller diskad när han gjorde samman taktiska manöver på Hellner i en annan wc stafett.

Link to comment
Share on other sites

Att dömma av tävlingsjuryns beslut kan jag inte förstå annat än att finnens rätt att välja valfri koridor på upploppet, då han var först in, vägde tyngre än den regel du hänvisar till att han kan råka hindra en bakomvarande åkare beroende på sitt korridorval.

 

Röte blev ju inte heller diskad när han gjorde samman taktiska manöver på Hellner i en annan wc stafett.

Signalen de sänder med sådana beslut är ju att se bara till att vara först in på upploppet, lägg dig i mitten, släpp upp bakomvarande en aning innan fållorna börjar och sen prejar du bara ut dom.

Link to comment
Share on other sites

Taktik eller ej men om loppen ska avgöras av vem som bäst kan utnyttja regelverket för att stänga sin motståndare istället för att låta det avgöras i en ren spurt man mot man så är sporten fel ute.Men man kanske satsar på att få in skidrugby på OS-programmet 2026...

+1 på den. Att den omogna finnen fick klämma dit en spurtseger känns ovärdigt. Bolchunovs kommentar i media var säremot legendarisk: ”jag hade så snabba skidor så jag råkade köra på honom”. Speciellt som finnen retade Bolchunov för hans dåliga glid. Uppfriskande! Jag börjar se ny möjligheter för mina 90 kg på seedningsloppen. Bolchunov for president. Har han någon officiell fan club?

 

När han kallade Kläbo för baby face förra säsongen insåg jag hans sanna potential..

Link to comment
Share on other sites

Dagens positiva nyhet inför VM var att Johaug åkte på däng för första gången på länge - hon är inte oslagbar. Bra att veta för de svenska tjejerna att hon inte är onåbar. Nu vet jag inte hurdana banorna är i Obersdorf och de gynnar Johaug eller Diggins, men det psykologiska övertag som Johaug haft har reducerats något.

I övrigt noterar jag att Kruger och Haga börjar återfå sitt gamla jag och blir farliga i VM och att de svenska herrarna fortsatt är långt efter. Eftersom jag själv har en problemmage och vet hur kraftlös man blir när magen krånglar lider jag lite med Calle, som fortfarande är kraftlös och halkar ner i slutet av loppen. Ett tips är att kolla om man är känslig för histamin och om histaminfattig kost skulle kunna hjälpa honom ?

Link to comment
Share on other sites

Onekligen roligt att se Diggins överst på prispallen. Framförallt med tanke på att hon vann TDS i Norges (läs Johaugs) frånvaro. 

Diggins seger gjorde ju även att man återigen blev påmind om att det här med skidsport egentligen mest är en Norsk angelägenhet. (Hade det inte varit för Vasaloppet hade det här forumet exempelvis aldrig existerat.)

Det är alltså 5 år sedan Johaug inte vann ett 10kilometerslopp! 
5 ÅR!
En gång till ...5år sedan.
Och man rycker liksom inte ens på axlarna åt det.  :D Det är liksom så som det är. 

(i och för sig var hon ju avstängd en stund för att ha klantat till det med läppsalvan, men ändå)

Link to comment
Share on other sites

Hon blev avstängd för för att hon ägnat sig åt doping liksom många andra. Mikrodoser av anabola var precis vad hon behövde i det skedet av sin karriär. Tyvärr missbedömde ju hon och läkaren att man precis ökat precisionen i testerna. Det var det klantiga i historien.
Link to comment
Share on other sites

Hon blev avstängd för för att hon ägnat sig åt doping liksom många andra. Mikrodoser av anabola var precis vad hon behövde i det skedet av sin karriär. Tyvärr missbedömde ju hon och läkaren att man precis ökat precisionen i testerna. Det var det klantiga i historien.

Enligt svensk lagstiftning gör du dig skyldig till förtal nu. Det kan ju vara värt att tänka på när man skriver på internet, även om en norsk skidåkare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...