Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Världscupen i längdskidåkning 2020/2021


Hoppskate

Recommended Posts

Enligt svensk lagstiftning gör du dig skyldig till förtal nu. Det kan ju vara värt att tänka på när man skriver på internet, även om en norsk skidåkare.

Spännande! Exakt hur skulle du formulera förtalsåtalet? Att hon dopat sig är fakta. Att läkaren var inblandad är fakta. Att hon tagit mikrodoser är fakta. Som alla andra som åker fast så säger hon att det var en olyckshändelse. Det är också fakta, men ingen hänsyn har tagits till detta i domen, därmed är det irrelevant och ingen vikt skall läggas vid det. Att hon fastnade pga förbättrade tester är också fakta.

 

Doping används såklart ofta för att snabbt komma tillbaka från skada.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 198
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Spännande! Exakt hur skulle du formulera förtalsåtalet? Att hon dopat sig är fakta. Att läkaren var inblandad är fakta. Att hon tagit mikrodoser är fakta. Som alla andra som åker fast så säger hon att det var en olyckshändelse. Det är också fakta, men ingen hänsyn har tagits till detta i domen, därmed är det irrelevant och ingen vikt skall läggas vid det. Att hon fastnade pga förbättrade tester är också fakta.

 

Doping används såklart ofta för att snabbt komma tillbaka från skada.

Du formulerade det bättre nu när du var lite försiktigare. I det tidigare inlägget skriver du ju explicit varför och med vilket syfte Johaug har haft som motiv till att hon avslöjades med dopning i kroppen. Många specifika antaganden om Johaug som du förmodligen inte kan veta något om.

Link to comment
Share on other sites

Vågar jag skriva något om ryssarna i Sotji, typ Julia Ivanova, Jevgenia Sjapovalova, Alexej Petukhov, Maxim Vylegzjanin eller varför intw Belov och Legkov? Eller finnarna i Lahti? Eller Sundby? Eller de fem åkarna i seefeldt?

 

Det handlar inte om norska åkare utan om fuskare. Alla har sina anledningar.. FIS sitter nog på mycket smaskig data som skulle sänka många legender om den blev känd. Doping är en lönsam industri.

 

Jag tänker inte vara balanserad eller hymla med dopade åkare

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker vi lägger ner det här med doping, det har tuggats om i olika versioner till leda.

 

Vad det verkar har flera andra åkare närmat sig Johaug och hon sitter inte säkert på tronen längre. Det är positivt för sporten, då intresset faller om resultatlistan längst upp är klar på förhand ("Semenjaeffekten")

 

Jag drar en slutsats av att så många ramlade både i herr o damloppet att de som planerat ett konstsnöspår på min hemort bör tänka om. De planerar att lägga spåret nerför i vad som liknar en mindre slalombacke med brant nerfart och för att få ner farten har man tänkt lägga in "sladdkurvor"Jag har påtalat att konstsnö blir som betong, när den fryser till och nerfarten skulle bli betydligt värre än i Falun.

Link to comment
Share on other sites

Vågar jag skriva något om ryssarna i Sotji, typ Julia Ivanova, Jevgenia Sjapovalova, Alexej Petukhov, Maxim Vylegzjanin eller varför intw Belov och Legkov? Eller finnarna i Lahti? Eller Sundby? Eller de fem åkarna i seefeldt?

 

Det handlar inte om norska åkare utan om fuskare. Alla har sina anledningar.. FIS sitter nog på mycket smaskig data som skulle sänka många legender om den blev känd. Doping är en lönsam industri.

 

Jag tänker inte vara balanserad eller hymla med dopade åkare

Jag tycker att du kan vara försiktig med att peka ut individuella åkare till skyldiga för nåot som inte är klarlagt. Sen behöver du ju inte vara rädd för svensk förtalslagstiftning då få misstänkta överträdelser faller under allmänt åtal (som åklagare tar initiativ till) och Johaug lär knappast göra det som privatperson. Men man kan ju fundera vad man har för grund för sina påstååenden även när man skriver på nätet.

Link to comment
Share on other sites

Intressant att en bana som den i Falun, som många anser är "för lätt", gör att fler än de superlätta/anorektiska åkarna kan hävda sig. 

Återigen visar det sig att FIS har tänkt fel...

Nu är det ganska lätt före på Lugnet just nu men igår var ju den ena slingan på damernas bana faktiskt lätt men den andra med "lilla"mördarbacken är ju inte lätt! Jag tycker också att det  ska vara mer än supertunga banor och omväxling är roligt. Att åkarna hänger ihop så lätt är ju som det är med gemensam start, man glider ikapp varandra. Kör en individuell start på Lugnet på "lätta" banor så får du ju utslagsgivande ändå.

 

Blir ju märkligt om man tänker att det hela tiden ska vara en optimal bana för en väldigt lätt åkare.

Link to comment
Share on other sites

Efter helgens tävlingar på Lugnet står det klart att Riksskidstadion ska flyttas till Östersund, som var på förslag för ett 10-talet år sedan.

Vi som bor i närheten har länge undvikt spåren på Lugnet då isfläckar i högfartskurvor förekommer under hela skidsängen. Orsakerna är flera. De lägger ut konstsnön för tidigt vilket leder till blåis vid blidväder i början på vintern som ej kan prepareras senare utan det ligger ett tunt lager snö ovanpå som snabbt sladdas bort av åkarna. Spåren går i ett naturreservat vilket leder till begränsningar när slingorna ska ändras. Stora tallar invid spåret vilket leder till att snö som ligger i kronorna värms upp vid plusgrader och kommer ner på spårbädden i form av underkylt regn som sen fryser till is. Alla utförsbackar på tävlingsspåret har kurvor i slutet där farten är som högst.

Med tanke på åkarnas säkerhet ska det inte tävlas mer på Lugnet.

Budgeten för skidspåren ligger på 800 000:- /år ,som skattebetalare i Falu kommun tycker jag inte att vi får valuta för pengarna.

Passar på att be Nepryaeva och Young ,som fick sin VMstart omintetgjord , om ursäkt för undermåligt spårunderhåll.

 

 

Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Lite märkligt att Svahn inte ens lyckades samla på sig ett gult kort under dagens sprint-tävlingar.
 
Hon har tidigare pratat om att Zlatan är en "inspirationskälla", och det märks. Tyvärr. 
Zlatan har ju byggt hela sin karriär på att spela fult och sätta sig i respekt genom hotfullt och osportsligt beteende.

Det är synd att en mobbare som Zlatan betraktas som en "inspirationskälla". Men samtidigt så har skidsporten behövt en antagonist ända sedan Northug la av.
Både Johannes "Babby-face" Kläbo och Therese "tipp topp tomme opp" Johaug är ju alldeles för harmlösa för att någonsin kunna axla skurk-rollen.
 
Nu har det varit väldigt tuffa spårbyten och tydliga stängningar två helger på raken utan några som helst åtgärder från juryn.
 
Jag misstänker att det plötsligt kommer att vara andra bedömningar som gäller när utomnordiska åkare anpassar sig till nivån som FIS själva har satt. 
...för om det är någonting FIS verkligen är konsekvent med, så är det att alltid ändra på spelreglerna. 

Link to comment
Share on other sites

Efter helgens tävlingar på Lugnet står det klart att Riksskidstadion ska flyttas till Östersund, som var på förslag för ett 10-talet år sedan.

Vi som bor i närheten har länge undvikt spåren på Lugnet då isfläckar i högfartskurvor förekommer under hela skidsängen. Orsakerna är flera. De lägger ut konstsnön för tidigt vilket leder till blåis vid blidväder i början på vintern som ej kan prepareras senare utan det ligger ett tunt lager snö ovanpå som snabbt sladdas bort av åkarna. Spåren går i ett naturreservat vilket leder till begränsningar när slingorna ska ändras. Stora tallar invid spåret vilket leder till att snö som ligger i kronorna värms upp vid plusgrader och kommer ner på spårbädden i form av underkylt regn som sen fryser till is. Alla utförsbackar på tävlingsspåret har kurvor i slutet där farten är som högst.

Med tanke på åkarnas säkerhet ska det inte tävlas mer på Lugnet.

Budgeten för skidspåren ligger på 800 000:- /år ,som skattebetalare i Falu kommun tycker jag inte att vi får valuta för pengarna.

Passar på att be Nepryaeva och Young ,som fick sin VMstart omintetgjord , om ursäkt för undermåligt spårunderhåll.

 

 

Skickat från min iPad med Tapatalk

Det är ganska intressant det du framför om Faluns skidbanor, då det stöder de synpunkter jag framfört till initiativtagarna till konstsnöspåret hemma. Att de lägger ut konstsnö tidigt på säsongen kan ju bero på att de har den förra "vintern" i åtanke och vill säkra upp underlaget. Sen kan man tycka att FIS borde ställa krav på Falun att preparera underlaget så att det blir säkrare, borde väl finnas maskiner som kan luckra upp spårbädden och jämna ut den, så att det blev säkrare i kurvorna. Sen tycker jag att som boende i Faluns kommun borde ni verka för att arrangemanget blir kvar, då det under ett normalt år utan corona är en fantastisk folkfest, men att sätta lite press på arrangörerna är inte fel, tex genom att starta en fb-grupp för Faluns skidstadion.

Link to comment
Share on other sites

Det är ganska intressant det du framför om Faluns skidbanor, då det stöder de synpunkter jag framfört till initiativtagarna till konstsnöspåret hemma. Att de lägger ut konstsnö tidigt på säsongen kan ju bero på att de har den förra "vintern" i åtanke och vill säkra upp underlaget. Sen kan man tycka att FIS borde ställa krav på Falun att preparera underlaget så att det blir säkrare, borde väl finnas maskiner som kan luckra upp spårbädden och jämna ut den, så att det blev säkrare i kurvorna. Sen tycker jag att som boende i Faluns kommun borde ni verka för att arrangemanget blir kvar, då det under ett normalt år utan corona är en fantastisk folkfest, men att sätta lite press på arrangörerna är inte fel, tex genom att starta en fb-grupp för Faluns skidstadion.

Ja, räknar man en radie på säg 3 timmar från Falun blir det väldigt många fler svenskar än inom samma radie från Östersund. Bara Falun o Borlänge tillsammans har lika mycket folk som hela Jämtland.

Link to comment
Share on other sites

Ja, räknar man en radie på säg 3 timmar från Falun blir det väldigt många fler svenskar än inom samma radie från Östersund. Bara Falun o Borlänge tillsammans har lika mycket folk som hela Jämtland.

Å andra sidan har du Norges tredje största stad Trondheim på inte alltför avskräckande avstånd från Östersund.

Link to comment
Share on other sites

Det är ganska intressant det du framför om Faluns skidbanor, då det stöder de synpunkter jag framfört till initiativtagarna till konstsnöspåret hemma. Att de lägger ut konstsnö tidigt på säsongen kan ju bero på att de har den förra "vintern" i åtanke och vill säkra upp underlaget. Sen kan man tycka att FIS borde ställa krav på Falun att preparera underlaget så att det blir säkrare, borde väl finnas maskiner som kan luckra upp spårbädden och jämna ut den, så att det blev säkrare i kurvorna. Sen tycker jag att som boende i Faluns kommun borde ni verka för att arrangemanget blir kvar, då det under ett normalt år utan corona är en fantastisk folkfest, men att sätta lite press på arrangörerna är inte fel, tex genom att starta en fb-grupp för Faluns skidstadion.

V Falun får åka på studieresa till Sveriges bästa spårmakare som finns i orter som Borås, Ulricehamn och Tranemo.

Link to comment
Share on other sites

Å andra sidan har du Norges tredje största stad Trondheim på inte alltför avskräckande avstånd från Östersund.

Uppsala, Västerås o Örebro inom två timmar, Gävle en timme. Det blir betydlig fler människor än hela Tröndelag. Östersund är fint, men inte på dagsreseavstånd från Mälardalen.

 

(Här från Stockholm drar man ju till Sörskog för ett inspirerande försäsongspass på en tidig morgon och är hemma igen i tid för söndagsmiddag ..)

Link to comment
Share on other sites

Efter helgens tävlingar på Lugnet står det klart att Riksskidstadion ska flyttas till Östersund, som var på förslag för ett 10-talet år sedan.

Vi som bor i närheten har länge undvikt spåren på Lugnet då isfläckar i högfartskurvor förekommer under hela skidsängen. Orsakerna är flera. De lägger ut konstsnön för tidigt vilket leder till blåis vid blidväder i början på vintern som ej kan prepareras senare utan det ligger ett tunt lager snö ovanpå som snabbt sladdas bort av åkarna. Spåren går i ett naturreservat vilket leder till begränsningar när slingorna ska ändras. Stora tallar invid spåret vilket leder till att snö som ligger i kronorna värms upp vid plusgrader och kommer ner på spårbädden i form av underkylt regn som sen fryser till is. Alla utförsbackar på tävlingsspåret har kurvor i slutet där farten är som högst.

Med tanke på åkarnas säkerhet ska det inte tävlas mer på Lugnet.

Budgeten för skidspåren ligger på 800 000:- /år ,som skattebetalare i Falu kommun tycker jag inte att vi får valuta för pengarna.

Passar på att be Nepryaeva och Young ,som fick sin VMstart omintetgjord , om ursäkt för undermåligt spårunderhåll.

 

 

Skickat från min iPad med Tapatalk

Jag bor ju inte i Falun men tränar där då och då tycker att spåren oftast är jättebra tycker inte dom är mindre isiga på andra ställen. Om vi tar tävlingsspåren (för VC) så är det ju sprintbanan och utför från Mördarbacken som är det som går snabbt och är riktigt utmanande, men de spåren är ju specifikt för tävlingsåkning så man får ju vänta sig en högre svårhetsgrad.

 

Angående prepareringen kanske du har rätt men det behövs ju snö så tidigt det går för att kunna åka skidor.

 

800.000kr ska man ju ha respekt för men det är småpengar jämfört med driftskostnaden för en hockeyhall.

 

Nackdelen med Lugnet är väl annars att det är kuperat överallt svårt att hitta lätt åkning.

Link to comment
Share on other sites

Men angående sprintbanan på Lugnet. Den typen av utförsbackar kommer aldrig att funka riktigt bra i ett masstartslopp om du har nästan hela fältet samlat, 6 åkare i ett sprint heat är inget större problem däremot. Så där måste arrangören fundera hur dom kan/inte kan använda sprintbanan under ett masstartslopp.

Link to comment
Share on other sites

Frida Karlsson visar tecken på överträning.

https://www.svt.se/sport/langdskidor/oroande-besked-infor-vm-tecken-pa-overtraning-hos-frida-karlsson

Trist för en VM stafett och framförallt hon själv om hon inte är på topp när VM drar igång.

Hur kan hon vara övertränad, när hon fått vila pga rumpskadan ? Skulle hellre tippa att hon fått problem med att få i sig tillräckligt med energi för att prestera på topp.

Link to comment
Share on other sites

Hur kan hon vara övertränad, när hon fått vila pga rumpskadan ? Skulle hellre tippa att hon fått problem med att få i sig tillräckligt med energi för att prestera på topp.

Vart har du läst att hon har vilat? En skada i en kroppsdel innebär inte per automatik att man vilar hela övriga kroppen. Sen verkar denna "info" om överträning inte vila på så starka grunder (ganska vanligt när det gäller dagens journalistik...) Det är stor skillnad på att vara övertränad och ha tränat mkt.

Link to comment
Share on other sites

Vart har du läst att hon har vilat? En skada i en kroppsdel innebär inte per automatik att man vilar hela övriga kroppen. Sen verkar denna "info" om överträning inte vila på så starka grunder (ganska vanligt när det gäller dagens journalistik...) Det är stor skillnad på att vara övertränad och ha tränat mkt.

 

Öveträning är något som pågår under en längre tid och som också kan sitta i väldigt länge. 

Men som Petter säger så förnekas det nu att hon skulle vara övetränad, https://www.svt.se/sport/langdskidor/karlssons-tranare-frida-ar-inte-overtranad

Kanske är förväntingarna på säsongen som är för högt ställda?

Link to comment
Share on other sites

Vart har du läst att hon har vilat? En skada i en kroppsdel innebär inte per automatik att man vilar hela övriga kroppen. Sen verkar denna "info" om överträning inte vila på så starka grunder (ganska vanligt när det gäller dagens journalistik...) Det är stor skillnad på att vara övertränad och ha tränat mkt.

Om man måste avstå från TDS pga en skada är det inte troligt att det går att överträna sig och jag fick ju rätt i min slutsats med landslagsledningens dementi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...