Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sörskog, Falun?


Anl

Recommended Posts

Jag har åkt skidor i Falu kommun idag. På bilvägarna i vindkraftparken som ligger runt gränsen mellan Falun, Sandviken och Ockelbo kommuner. Det är inte allmän väg så det har inte plogats. Om man tar Google Maps och söker vägbeskrivning mellan Kungsberg, Järbo och Ryssjön, Svärdsjö, och väljer närmaste vägen. Den vägen skidade jag med start några km efter Kungsberg. Det hade åkt enstaka fordon sedan snöfallet så det gick utmärkt att åka klassiskt i spåren efter dessa. Betydligt vintrigare i detta område än i Kungsberget där mycket av natursnön slaskat bort.

 

Kungsberget skidanläggning ska ha 800m konstsnölängdspår till denna säsong men det är inte utlagt en enda flinga konstsnö ännu där längdspåret skulle gå enligt pistkartan.

Link to comment
Share on other sites

Det kanske är säkrare för oss om vindkraftverken ger visst skydd från rovfågelattacker.

 

Hursomhelst så var jag ändå flera kilometer in i Falu kommun om gränserna stämmer på hitta.se-kartan.

 

Apropå Falu kommuns gränser så ser jag att den gränsar till hela 10 andra kommuner. Jag gissar att det är den kommun som gränsar till flest antal andra svenska kommuner. Eller är det nån som vet annat??

Känns som typiskt ”på-spåret-kunskap”.

 

Edit: Stockholm gränsar till fler men det är i några fall öar så om man räknar landgränser så är nog ändå Falun svårslaget

Link to comment
Share on other sites

Det kanske är säkrare för oss om vindkraftverken ger visst skydd från rovfågelattacker.

 

Hursomhelst så var jag ändå flera kilometer in i Falu kommun om gränserna stämmer på hitta.se-kartan.

Apropå Falu kommuns gränser så ser jag att den gränsar till hela 10 andra kommuner. Jag gissar att det är den kommun som gränsar till flest antal andra svenska kommuner. Eller är det nån som vet annat??

Känns som typiskt ”på-spåret-kunskap”.

 

Edit: Stockholm gränsar till fler men det är i några fall öar så om man räknar landgränser så är nog ändå Falun svårslaget

Jag får det till att Säffle är "värst" med 12 grannkommuner (dock många vattengränser i Vänern) följt av Jönköping med 11 (har landgräns med alla 11 till nån del) och sedan har Örebro (en vattengräns), Falun och Stockholm 10 var.

 

Ang vindkraftverkens farlighet så var det ett vindkraftverk i norra västerbotten som rasade i slutet av november. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/darfor-rasade-vindkraftverket-utanfor-jorn

Link to comment
Share on other sites

Sörskog levererade i helgen. Blöthål o sladdrigt men fint lördag, fastare i 6 minusgrader och sol söndag. Parkering dock överfull och mer därtill. härligt med traditionella slingriga spår istf pistmaskinpreppade vägar - kräver mer av teknik och balans.
Link to comment
Share on other sites

Dom verkar bortskämda med väldigt mycket snö i sörskog. Väldigt mycket blåbärsris och annan vegetation som stack upp ur spåret, särskilt på 12:an. Lite blandat på 8:an. Pulkaspåret (4,5) mycket bra.

 

Trevlig inramning med det vintriga landskapet.

 

Håller med om att det är kul med mer teknisk åkning i spår som inte är på en golfbana och inte kört med pistmaskin. Men det hade varit trevligare att få detta serverat utan blåbärsris. Jag förväntar mej bättre valuta för mina Robinhood-pengar =)

 

(Jasså ni har använt dem till vård, skola, omsorg och integration... okejdå..)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...