Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Längd-bibel


traser

Recommended Posts

Med Svan menar du Matthias Svahn? Iaf har jag Wickströms bok och den är bra men hans målgrupp är ju de som vill genomföra loppen i Svenska klassiker och är motionärer eller elitmotionärer. Hans huvudtes är att man som motionär med begränsad tid ska dra ner på mängden lugn träning och köra på intensivare för att få mer ut av sin tid.

 

En tonåring kanske skulle gilla något annat bättre. Charlotte Kalla har ju till exempel skrivit en bok. Men vem hennes målgrupp är vet jag inte.

Link to comment
Share on other sites

Jag har Kallas bok och Wickströms, Wickströms är betydligt mer inriktad på detaljer och Kallas mer på träningsfilosofi.

Ingen av dem lockade till sträckläsning. Jag återvänder till Wickströms bok för detaljer ibland men generellt sett ger forumet mer...

Av dessa två rekommenderar jag Wickströms bok.

Link to comment
Share on other sites

Jag har Kallas bok och Wickströms, Wickströms är betydligt mer inriktad på detaljer och Kallas mer på träningsfilosofi.

Ingen av dem lockade till sträckläsning. Jag återvänder till Wickströms bok för detaljer ibland men generellt sett ger forumet mer...

Av dessa två rekommenderar jag Wickströms bok.

Då kanske du ska ge ett medlemskap i skidforum istället, här behövs det mer medlemmar

Link to comment
Share on other sites

Vad är en längdbibel?

 

Både Kallas bok och Wickströms tar upp allt om utrustning, träningstankar och teknik.

Båda rekommenderar utan stavar vid diagonalteknikövningar.

 

Vad krävs mer?

Vad förväntas? Klassisk teknik eller skate?

Motivationsbok? Vasaloppsintroduktion?

 

Av mina tre skidböcker är det absolut "Bra glid" av Hans Olav Hamran som jag läser med mest glädje. Den tar upp vallningsmystiken och har slagfärdiga beskrivningar av hur det är att åka skidor (konkurrera i klubb och mellan vänner).

Ger både motivation och vallakunskap.

 

Men som skidbibel? Ingen av de tre har hjälpt mig så mycket med hur man ska träna, Racefox misslyckades också.

Där kan jag nog rekommendera teknikläger, gärna borta och inte hemma. Alltid bäst med någon okänd experts tips snarare än vänners eller släkts tips... av någon anledning.

 

Som genomgång av skidor, material och övningar så fungerar nog både Kallas och Wickströms bok även om jag föredrar Wickströms. Men de böckerna skapar inte skidåkaren, motivatione kommer nog någon annastans ifrån samt även den djupa kunskapen, där medlemskap på skidforum kan vara en god gåva Volevodin :) bara tipsa och ge en av böckerna så kanske vi har föryngring i både spår och här?

Link to comment
Share on other sites

"medlemskap på skidforum kan vara en god gåva Volevodin" . Smickrande att du nämner mig, men jag beviljar inte medlemsskap här.

Jag hade inte tänkt skriva i den här tråden, då mitt förslag Min historia av Petter Northug kan anses olämpligt för en ung kille speciellt efter den sista skandalen.

Link to comment
Share on other sites

Northugs bok är bra, ger en tydlig bild av vad som krävs för att nå toppen. Hans beskrivningar över hur han tränade inför femmilen är väldigt bra.

Jag håller med, om man håller sig till det idrottsliga, så ger den en bra bild av hur han kunde bli så bra. Det var ingen slump att han vann så mycket utan bakom låg en fanatisk träning samt en förmåga att ta ut sig till det yttersta.Det finns vissa likheter med Linn Svahn när han under några år var nästan oslagbar, just att han liksom henne hade total kontroll under loppen och satte in stöten på exakt rätt ställe. Dessutom är boken lättläst med korta kapitel med substans, en av de bästa idrottsböcker jag läst. Rekommenderas.

Link to comment
Share on other sites

 

Håller med!

 

Är man skidhistoriskt intresserat och inte ryggar för att läsa på norska så finns en mängd bra böcker av Thor Gothaas. Han har skrivit böcker som "Først i løypa", "Femmila", "Birken", "Oddvar Brå", "Skimakerne" samt "Mitt liv som middels langrennsløper." om sitt eget skidintresse

Link to comment
Share on other sites

Lill-grabben kommer bli överlycklig över Skidsportens historia I - III. :D

Det är mer böcker för kalenderbitare snarare än händelser och analyser. Vidar hade en otrolig kontroll på statistik resultat och del I tycker jag var bäst med lite mer historiskt stoff. Tyvärr har jag slarvat bort del I och kan tyvärr inte få tag på den igen, då min käre idrottskompis inte längre finns i livet. Vi brukade talas vid med jämna mellanrum bla om vasaloppet (Vidar hade åkt över 40 lopp), men så upphörde samtalen, när hälsan sviktade på slutet. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Om det fortfarande är aktuellt rekommenderar jag Den norske langrennsboka av Øyvind Sandbakk och Espen Tønnesen. Tar upp hur det bör tränas från ungdom till senior med antal träningstimmar inom varje inensitetszon, teknik, styrketräning och annat matnyttigt.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...