Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Fråga om kombipjäxa


Flopsie66

Recommended Posts

Hej! 

 

Min sambo behöver nya skidor och då vi upptäckt skate, men också vill åka klassiskt, så funderar han på en kombipjäxa (efter att ha fått nys om att det fanns). Han åker kanske 1-2 veckor om året så är inte igång jättemycket och åker mycket med hund så behöver inte vara årstå grejerna om man säger så... Så frågan är om kombipjäxor funkar bra och om  ni har rekommendationer på sådan pjäxa? 

 

Tacksam från två noviser 

Link to comment
Share on other sites

En kombipjäxa är förstås en kompromiss men den fungerar helt OK. Den har en mjuk sula men stabil som en skatepjäxa. Kan egentligen inte rekommendera någon speciell. Jag tycker förstås att man ska satsa på en bättre pjäxa så inte billigaste segmentet. Salomon har jag kört i många år men passar några andra bra så kör på dem.

Link to comment
Share on other sites

Har kört med kombipjäxor i många år. Håller med tidigare om att satsa på någon bättre skiathlon/duathlon/pursuit-variant. Salomon har en fördel att man kan lirka av vrist-manschetten om den känns i vägen när man ska köra klassiskt vilket jag har nyttjat några gånger. Kolla begagnat på nätet för man kan ofta hitta elitåkares prylar där och kombipjäxorna brukar vara i bäst skick för de används minst av dem.
Link to comment
Share on other sites

jDet stora problemet med kombipjäxor är om man köper en billig, den är i regel för hård i sulan för att lätt trycka ner fästet på en klassisk skida med, tyvärr. Billiga klassiska pjäxor är lite på det viset oxå, en hård plastsula. Tävlingsmodellerna är däremot inte sämre än en vanlig klassisk pjäxa ur den synvinkeln då den har en mjuk klassisk sula. Däremot kanske det är orimligt att köpa en pjäxa för 3000-8000kr för en motionär. Sen är det ju få butiker som har kombipjäxor hemma oxå.

 

Kanske behöver du lägga 2500kr för att få en kombipjäxa med en bra klassisk sula.

 

Billiga skatepjäxor brukar ju vara tvärt om och ha en för mjuk sula, så det går att åka klassisk med dom om man orkar och har en bra teknik. Egentligen är ju som vanligt en motionär mer betjänt av bra pjäxor än en tävlingsåkare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...