Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ig-skidspårspriset


MC Hammer

Recommended Posts

Stora skidspårspriset känner väl folk till men det kanske behövs en Ig-variant också.

Utifrån vad som sagts i andra trådar så verkar det som att vissa vill nominera Lugnets skidstadion till detta kalkonpris. Om de har gjort sig förtjänta därav kan jag inte uttala mej om. Jag vill istället nominera Skavlöten i Täby.

 

Det har nyligen gjorts en ny bilväg in till Skavlöten och den passerar precis i botten av en brant backe som är sista nedförsbacken på 10-, 5- och 2,5k spåren. I toppen av backen är det en skymd kurva så man ser inte vägen (som var fullständigt snöröjd bar asfalt när jag åkte där igår) förrän man är i backen men där är det massor av grovt grus. Min gissning är att det var fotgängare som klagade på att det var halt och det kanske var tidigare under vintern då det ändå inte fanns nog med snö för att göra skidspår så då skyfflade man dit gruset ovanpå den frusna botten av spåret. Sedan har det kommit mer snö och det har spårats med uppsamlare som har koncentrerat det grova gruset till just den yta skidåkare behöver för att kunna bromsa på ett kontrollerat sätt. Min tanke var att nu blir det kaffeved av skidorna om jag ska bromsa här. Visserligen stockholmsskidor men de har varit trotjänare under många år och det hade varit ett ovärdigt avslut på vårt förhållande. Så jag chansade på att det skulle gå att nita längre ned vilket också lyckades men inte mer än nätt och jämnt.

 

Vilken anläggning vill du nominera till Ig-skidspårspriset 2020/2021 ??

Link to comment
Share on other sites

nominering till Ig-skidspårspriset kan tydligen ge snabb effekt. Såhär skrevs det på skidspår idag på morgonen angående Skavlöten Täby:

"Femman och milspåret har tillfälligt förkortats något på slutet för att undvika korsning med bilväg."

Uppenbart har skidforum.se ett enormt genomslag som influencer-plattform =)

Link to comment
Share on other sites

nominering till Ig-skidspårspriset kan tydligen ge snabb effekt. Såhär skrevs det på skidspår idag på morgonen angående Skavlöten Täby:

 

"Femman och milspåret har tillfälligt förkortats något på slutet för att undvika korsning med bilväg."

 

Uppenbart har skidforum.se ett enormt genomslag som influencer-plattform =)

Då får väl nästa steg bli att se till att dom permanent förkortar bilvägen med hänsyn till skidspår...;)

Link to comment
Share on other sites

Skavlöten fortsätter att plocka kalkonpoäng. Idag var första gången jag åkte bil dit på den nya infartsvägen och då såg jag att det finns en bro över vägen.

Märkte ingen skillnad i spårdragning eller markeringar så jag hamnade i den jäkla backen igen. Men nu var det mer snö så jag kunde bromsa i toppen av backen. Efter lite skidorientering hittade jag en stig bort till bron. Ingen spårdragning hade gjorts dit och det fanns inga markeringar. Gick alldeles utmärkt att skida över bron och därmed slippa vägpassagen. Men varför i helskotta har de inte markerat den rutten??

 

För övrigt väldigt fint spår

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...