Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Värmestrumpor


Lars-Erik

Recommended Posts

Jag har börjat mitt projekt "Sluta frysa om tårna" i vinter. Hittills har jag testat köra med raggsocka utanpå skidskorna, dubbelstrumpa inuti, tjock woolpower 800 strumpa och nu senast batteridrivna värmesulor från therm-ic. Har testat i princip alla kombinationer av dessa och bäst resultat har varit: Enkel ullsocka inuti skon, värmesula samt raggsocka utanpå. Funkade bra åtminstone 3h i ca -11grader. Lillsports pjäxöverdrag är påväg med posten vilket jag hoppas blir en gamechanger.

 

I mitt fall tror jag det krävs ett par nya skor av bättre kvalitét för att klara lägre temp/slippa utanpåsittande raggsocka. Har sommarsvettats lite för mycket i dom jag har nu och dragkedjan är lite trasig och släpper in kyla. Nya skor blir nästa steg.

 

Har tyvärr inte testat värmestrumpor. Är också lite orolig för kvalitén och om dom håller.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med Lenz värmestrumpor som jag tycker funkar mycket bra, beroende på att dom har slingor runt tårna vilket Therm-ic  inte har och de funkar därför sämre. Även Alpenheat har slingor runt tårna och funkar bra. Hur det förhåller sig med dom du Lars-Erik kollat på vet jag inte. 

Link to comment
Share on other sites

I mitt fall tror jag det krävs ett par nya skor av bättre kvalitét för att klara lägre temp/slippa utanpåsittande raggsocka. Har sommarsvettats lite för mycket i dom jag har nu och dragkedjan är lite trasig och släpper in kyla. Nya skor blir nästa steg.

 

Har du åkt rullskidor i pjäxorna och utsatt dom för regn och vägdamm så är min erfarenhet att skorna snabbt blir kallare på vinterm.

 

När det gäller värmestrumpor så tror jag att de ska ha slingor runt tårna som Kjell skriver för att det ska vara någon mening med dom. Annars är en värmesula förmodligen lika bra men billigare.

 

Ett par fodrade pjäxskydd är också en bra investering. Jag har ett par från Alpina som är mycket bra. De tunna tajta skoskydd som finns i neopren tycker jag inte ger särskilt mycket värme.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker ofta att kylan kommer underifrån?

men visst hade det varit skönt med värme runt tårna... både i skidåkning och all annan vinteraktivitet så kan jag frysa om fötterna och då blir inget roligt...

 

Jag tänkte skaffa Lillsports skydd också men mest för att inte bli beroende av batteri eller elsäkerheten (tvätt?).

Link to comment
Share on other sites

Kör med Lenz strumpor i slalom pjäxor dagligen i jobb i skidpatrull. De första versionen hade bara värme under, och kanten/sömmen värme elementen gav ibland en smärtsam tryckpunkt under foten.

De nya med värme både över och under fungerar betydligt bättre. Har versionen med blåtand så värmen lätt kan justeras från telefonen i 10 steg istället för 3 på batteriet.

På längdskidor klarar jag mig med isolerade skoöverdrag. Men går sällan i kallare än -20°

 

Sent fra min moto g(8) plus via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har du åkt rullskidor i pjäxorna och utsatt dom för regn och vägdamm så är min erfarenhet att skorna snabbt blir kallare på vinterm.

 

När det gäller värmestrumpor så tror jag att de ska ha slingor runt tårna som Kjell skriver för att det ska vara någon mening med dom. Annars är en värmesula förmodligen lika bra men billigare.

 

Ett par fodrade pjäxskydd är också en bra investering. Jag har ett par från Alpina som är mycket bra. De tunna tajta skoskydd som finns i neopren tycker jag inte ger särskilt mycket värme.

 

Skor är nog som strumpor och handskar. Får de smuts eller t ex intorkad svett, så är de inte alls lika varma. Tror att smutsen och saltet från svetten binder fukt från kroppen, och kanske minskar porvolymen i materialet. Märker stor skillnad i värme när grejer är nytvättade jämfört med "väl inkörda" - förutom doften ... .

Link to comment
Share on other sites

Nackdelen med dyra strumpvärmare+batterier är att om man inte som "bionicon" brukar de dagligen är frågan hur många pass de kommer hålla sett över några år.
Jag har kört med tåvärmare: https://www.engelsons.se/4411-tavarmare

Tycker det fungerar helt okej. Man får inte ha redan trånga skor men det har man väl inte om det är kallt.

Finns olika modeller, ställen och förpackningsstorlekar att köpa:

https://www.amazon.se/THERMOPAD-t%C3%A5v%C3%A4rmare-timmars-v%C3%A4rme-extra/dp/B00BHXX11O

Link to comment
Share on other sites

Godt poäng från Vasa. Batterier bör användas eller i vart fall underhållsladdas så de aldrig blir tomma av urladdning under lagring på sommaren. Så skoöverdrag av bästa kvalitet och passform kombinerat med 1-2extra lager ull på benen och byxor med helt vindtät front tror jag löser problemet för de allra flesta.

 

Slalom pjäxor dom ju är av plast med tätsittande kompakt innersko med med betydligt större krav på stöd /kompression runt foten än längd utrustning blir något annat.

 

En nackdele med skoöverdrag är att man ej kommer åt det utvändiga spännet på skate skor.Vilket jag gärna stramar till när jag känner osäkerhet på toppen av okända utförasbackar. Men kombinationen av att det då samtidig är extremt kallt så överdrag är på är ganska ovanligt. Och vanligtvis blir det klassisk åkning när det är -15~20 eller kallare..

 

Sent fra min moto g(8) plus via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Jag kör numer typ alla pass när det är kallt med dessa:

https://www.tcmcykel.se/varmestrumpor-2/lenz-heat-sock-60-toe-cap-merino-compression

https://www.tcmcykel.se/varmestrumpor-2/lenz-heat-sock-60-toe-cap-merino-compression

 

Samt det största batteriet och en förlängningskabel så jag får upp batteriet lite.

Klarar mig från att frysa för det allra mesta, men blir man blöt kan det bli kallt ändå.

 

Längtar till den dagen batterierna är så små att dom får plats i pjäxan, så man slipper den där förbannade sladden..  :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...