Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Temperatur varning!/Reservedel til Salomon SLab pro Skate?


  • Vänligen logga in för att kunna svara
11 svar till detta ämne

#1
bionicon

bionicon

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 27 inlägg
Var ute i runt -20° och när jag kom tillbaka till bilen och skulle av med pjäxorna så sprack plasten i ankel stödet. Så främst en varning att vara väldigt försiktig med att böja den delen i låga temperaturer. Hade troligtvis gått fint om jag kört hem och tagit av inomhus hemma eller i butiken. Men vill ju undgå att slita på sulorna genom att gå på grusgången in från bilen.

Är det möjligtvis någon som har ett par utslitna Salomon Skate som har en del som kan passa?
Evt erfarenhet om det går att få tag i denna del löst som reservdel?c4ce5781cab45b01d37300f167ed0d12.jpg

Sent fra min moto g(8) plus via Tapatalk

#2
Pask

Pask

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 423 inlägg
Jag har inget svar på dina frågor, däremot så har jag lagat en bygel som gått sönder på samma sätt på ett par gamla gul-röda Salomon från 90-talet. Det var lite pyssligt, men det höll i många år. Om jag hittar pjäxorna kan jag kanske posta en bild på lagningen.

#3
bionicon

bionicon

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 27 inlägg
Nu blev det så att klippte bort nedre delen av bygeln och med dubbelt häftande skumtejp på bitarna längs ned så är carbon delarna igen låsta på plats.
Kan återkomma med rapport och bild efter provtur

Sent fra min moto g(8) plus via Tapatalk

#4
Petter

Petter

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 567 inlägg

Nu blev det så att klippte bort nedre delen av bygeln och med dubbelt häftande skumtejp på bitarna längs ned så är carbon delarna igen låsta på plats.
Kan återkomma med rapport och bild efter provtur

Sent fra min moto g(8) plus via Tapatalk

Tänkte faktiskt skriva att det är ju "carbonbågen" som är den som gör jobbet. Den så kallade "energyzern" tror jag mer är ett försäljningstrick. Har inte själv känt någon större effekt av den.



#5
artur

artur

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 334 inlägg

Tänkte faktiskt skriva att det är ju "carbonbågen" som är den som gör jobbet. Den så kallade "energyzern" tror jag mer är ett försäljningstrick. Har inte själv känt någon större effekt av den.

Håller med! Men märkligt nog har den funnits i en massa år. De flesta märkliga saker som dyker upp (konstiga stavhandtag, vinklade stavar, plattor under bindningen som lutar uppåt eller åt sidan, skidor med midja, näsplåster mm) brukar försvinna ganska fort men energyzern blev rätt långlivad.
 



#6
bionicon

bionicon

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 27 inlägg
Extra märkligt när carbon modellen till 10.000kr ej har haft det. Vad kan då vara fördelen om det inte ger någon fördel i tävling kan man undra. Luktar hype lång väg.
Skall försöka glömma bort modifieringen då ser vi om jag märker skillnad mellan skorna till helgen

Sent fra min moto g(8) plus via Tapatalk

#7
Petter

Petter

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 567 inlägg

Jag minns att jag nångång på 90-t tyckte att energyzern tryckte för mkt på vaden bakifrån så jag filade lite i böjen för att minska godstjockleken och därmed minskade även trycket. Detta var innan jag lärde mig att man bör åka med lite djupare fotvinkel. Skejten var ju ganska upprät då.



#8
bionicon

bionicon

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 27 inlägg
Aha. Så kanske det som är funktionen då... Integrerad Posititons Effektivisering.
Kommer på 2022 modellerna som I.P.E och då uppgraderad med carbon struktur i plasten och justering för olika grovlekar på vadmuskler

Sent fra min moto g(8) plus via Tapatalk

#9
bionicon

bionicon

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 27 inlägg
Da var 7km test tur gjort. Hadde helt glömt bort modifikationen. Och märker ingen skillnad
Tog en kort extra runda på några 100m efter jag kom på glömskan. Och känner knappt någon märkbar skillnad.
Men faktiskt något lättare att få av sig pjäxan nu d20b11a539ac5b2f5687565715bf8a38.jpgab0c36e0dff79ced22a62e4681a661f5.jpg

Sent fra min moto g(8) plus via Tapatalk

#10
bionicon

bionicon

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 27 inlägg
Såg nu på fotot att min reparasjon av delen som låser carbon stabilisatorerna ej håller på dig på plats med dubbelt häftande skum tejp.
Så blir sandpapper och epoxy ikväll d0e440bc2f738da052e528237de979ff.jpg298ce0989fc393b5d41b1da794918d61.jpg

Sent fra min moto g(8) plus via Tapatalk

#11
bionicon

bionicon

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 27 inlägg
Epoxy fixeb45d8351281a9d84ad4ce0f251edf12.jpg

Sent fra min moto g(8) plus via Tapatalk

#12
bionicon

bionicon

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 27 inlägg
Reparasjonen och modifiering fungerar utmärkt så har nu klippt av motsvarande på en andra skon för att undvika att plasten spricker i framtiden.

Sent fra min moto g(8) plus via Tapatalk




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar