Läget mars 2020. Jag är helt otränad, 46 år, väger 116 kilo och orkar inte leka med mina 6 barn ute i pulkabacken. Ligger i soffan och tittar på VL20. Funderar om jag nånsin kommer kunna utföra något fysiskt ansträngande. Har flera ggr tänkt att jag bör komma i form men efter en vecka eller två har latmasken slagit till, haft brist på motivation.
Kommer på att om jag anmäler mig till VL21 och säger till vänner och familj mm att jag ska genomföra det så kanske jag kan hålla upp motivationen! Anmäler mig, tar fram skidorna och letar upp det lokala elljusspåret. Stapplar fram i 2km spåret, känner att jag har väldigt dålig teknik, fixar inte diagonalåkning med tyngdöverföringen, får jag till tekniken någorlunda så kroknar jag efter 500m på grund av brist på kondition. Testar att dubbelstaka men är så svag i överkroppen att jag ger upp.
Efter några veckor tar jag mig runt 5km skapligt, men då kommer våren och snön försvinner.
Letar fram några gamla löparskor och försöker mig på löpning, klarar nästan av att jogga 3km efter cykelbanan. Är så slut efter det och värk i benen. Försöker några ggr till men finner det helt tröstlöst att springa på asfalt. Tar något varv efter elljusspåret, hittar några mindre skogsstigar och känner att det här gillar jag. I början på sommaren börjar det gå lättare, blir bara skogslöpning, skaffar nya skor och helt plötsligt förstår jag att det heter trail det jag håller på med.
Tänker helt bort skidåkning och tänker mig att traillöpning är vad jag ska syssla med för att komma i form. Sätter upp ett mål att klara milen på timmen.
Fortsätter löpa under sommaren/hösten, är med på några smålopp och orienteringstävlingar.
Innan snön kommer klarar jag milen på 52minuter.
Har också köpt en cykel och cykelpendlar till jobbet 4mil per dag. Har varvat löpningen med styrketräning och känner mig starkare en nånsin.
Nu i vinter känns skidåkningen roligare, börjar förstå tekniken, orkar nu också staka.
Kört många milträningar i början av vintern, vid jul började jag köra 2 mil.
Nu i lördags stakade jag över 5mil.
Ska bli riktigt spännande att se hur jag klarar av VÅ21 den 6mars. 22kilo lättare än ifjol.