Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Min väg till VL21

• Vänligen logga in för att kunna svara
22 svar till detta ämne

dahlen

dahlen

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg

Läget mars 2020. Jag är helt otränad, 46 år, väger 116 kilo och orkar inte leka med mina 6 barn ute i pulkabacken. Ligger i soffan och tittar på VL20. Funderar om jag nånsin kommer kunna utföra något fysiskt ansträngande. Har flera ggr tänkt att jag bör komma i form men efter en vecka eller två har latmasken slagit till, haft brist på motivation.

Kommer på att om jag anmäler mig till VL21 och säger till vänner och familj mm att jag ska genomföra det så kanske jag kan hålla upp motivationen! Anmäler mig, tar fram skidorna och letar upp det lokala elljusspåret. Stapplar fram i 2km spåret, känner att jag har väldigt dålig teknik, fixar inte diagonalåkning med tyngdöverföringen, får jag till tekniken någorlunda så kroknar jag efter 500m på grund av brist på kondition. Testar att dubbelstaka men är så svag i överkroppen att jag ger upp.

Efter några veckor tar jag mig runt 5km skapligt, men då kommer våren och snön försvinner.

Letar fram några gamla löparskor och försöker mig på löpning, klarar nästan av att jogga 3km efter cykelbanan. Är så slut efter det och värk i benen. Försöker några ggr till men finner det helt tröstlöst att springa på asfalt. Tar något varv efter elljusspåret, hittar några mindre skogsstigar och känner att det här gillar jag. I början på sommaren börjar det gå lättare, blir bara skogslöpning, skaffar nya skor och helt plötsligt förstår jag att det heter trail det jag håller på med.

Tänker helt bort skidåkning och tänker mig att traillöpning är vad jag ska syssla med för att komma i form. Sätter upp ett mål att klara milen på timmen.

Fortsätter löpa under sommaren/hösten, är med på några smålopp och orienteringstävlingar.

Innan snön kommer klarar jag milen på 52minuter.

Har också köpt en cykel och cykelpendlar till jobbet 4mil per dag. Har varvat löpningen med styrketräning och känner mig starkare en nånsin.

Nu i vinter känns skidåkningen roligare, börjar förstå tekniken, orkar nu också staka.

Kört många milträningar i början av vintern, vid jul började jag köra 2 mil.

Nu i lördags stakade jag över 5mil.

Ska bli riktigt spännande att se hur jag klarar av VÅ21 den 6mars. 22kilo lättare än ifjol.

Fly-bob

Fly-bob

Medlem

• Members
  • Pip
  • 91 inlägg
Starkt jobbat och härlig berättelse! : )

Lycka till i spåret.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 771 inlägg

låter som att du har drabbats av omvänd långtids-covid.

Tack för inspirerande läsning och lycka till i VÅ. Kommer gå galant!

Håll höger!

Håll höger!

Medlem

• Members
  • Pip
  • 56 inlägg

Starkt jobbat!

Kör hårt!

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 129 inlägg
Imponerande! Väntar spänt på fortsättningen!

zäta

zäta

Medlem

• Members
  • Pip
  • 59 inlägg

Härligt!

jonmatti

jonmatti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 107 inlägg

Bra jobbat!

Du måste rapportera sen hur Vasaåket gick för dig.

/Jon

continue

continue

Medlem

• Members
  • Pip
  • 32 inlägg

Inspirerande läsning! Lycka till på Vasaåket! 

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 184 inlägg

Väldigt bra och lycka till!  :)

Nu får du investera i ett par rullskidor till våren så blir det toppen.

Pytti

Pytti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 16 inlägg

Grymt. Framåt!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 254 inlägg

Härlig läsning, som borde komma fler "soffpotatis" till del, så att de kunde följa ditt exempel. Jag tror att nyckeln för din del var att du upptäckte skogslöpningen, hade du fortsatt med asfalten hade du garanterat dragit på dig skador och givit upp.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 420 inlägg
Underbart! Lycka till på VL21!

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 854 inlägg
Härligt dahlen. Lycka till.

dahlen

dahlen

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg

Väldigt bra och lycka till!  :)

Nu får du investera i ett par rullskidor till våren så blir det toppen.

Tackar.

Faktum är att jag har både ett par skate och ett par klassiska rullskidor.

Testade de klassiska en dag i somras och det gick väl hyffsat.

Men kände att när jag är nybörjare i så mycket, både vad gällande teknik, prylar mm så kände jag inte orken att börja utföra en sorts träning till.

Bara att sätta mig in i vilken mat man ska äta, vilka skidor man ska ha, valla, skidteknik, löparskor, kadens, löpsteg, skierg, gymträning, pulszoner, återhämtning, cykelkläder mm har tagit nog mycket tid och energi. Så medvetet hoppade jag över rullskidor.

Men visst, kanske längre fram.

dahlen

dahlen

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg

Härlig läsning, som borde komma fler "soffpotatis" till del, så att de kunde följa ditt exempel. Jag tror att nyckeln för din del var att du upptäckte skogslöpningen, hade du fortsatt med asfalten hade du garanterat dragit på dig skador och givit upp.

Håller med dig, tung otränad kropp på hårt underlag hade nog inte funkat.

I mitten av december fick jag löparknä. Sprang mest 1.5 mil/pass på hösten men testade ett 2.5mil pass på hårt underlag/is som följdes upp med ett liknande pass två dagar efter. Fick då löparknä som ett brev på posten.

Men skidåkning och cykling funkar.

KimEngqvist

KimEngqvist

Medlem

• Members
  • Pip
  • 32 inlägg
Inspirerande läsning, det kommer gå galant!
Hoppas du håller i träningen även efter VÅ och att du kan vara med dina barn hela dagarna i pulkabacken!
Önskar dig all lycka till

Skickat från min iPhone med Tapatalk

dahlen

dahlen

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg

Genomförde Vasaloppet i lördags.

Första 3-4 milen gick mycket bra, kände mig pigg och tyckte att det gick snabbt med mina mått mätta.

Passerade 45 skylten på strax under 3.26. Men sen började det att gå tungt.

Spåren blev sämre, glidet försvann och orken började tryta.

Sista milen var det både mentalt och fysiskt jobbigt, men timmarna på SkiErgen hjälpte bra.

Tog mig till sist i mål på 7.33.53.

Är i det stora hela mycket nöjd, för ett år sen hade jag nog inte tagit mig Smågan.

Gick ner tre kilo under loppet och enligt strava  gjorde jag av med över 7000 kalorier.

363 dagar till nästa vasalopp.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 420 inlägg

Applåder!!! Jag debuterade med nästan 9h från sista led och vattenpussar på myrar och sjöar.

Häng i till nästa år så får du den totala upplevelsen. Du lär kvala in en bra bit fram för att slippa storproppen i startbacken.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Members
  • Pip
  • 85 inlägg

Inspirerande!!! Tack för att du berättat om din väg till Mora.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 721 inlägg

Genomförde Vasaloppet i lördags.

Första 3-4 milen gick mycket bra, kände mig pigg och tyckte att det gick snabbt med mina mått mätta.

Passerade 45 skylten på strax under 3.26. Men sen började det att gå tungt.

Spåren blev sämre, glidet försvann och orken började tryta.

Sista milen var det både mentalt och fysiskt jobbigt, men timmarna på SkiErgen hjälpte bra.

Tog mig till sist i mål på 7.33.53.

Är i det stora hela mycket nöjd, för ett år sen hade jag nog inte tagit mig Smågan.

Gick ner tre kilo under loppet och enligt strava  gjorde jag av med över 7000 kalorier.

363 dagar till nästa vasalopp.

Det är nästan alltid en annan klimatzon när du kommer ner från Evertsberg och åker under genom vägtunneln. Det är alldeles normalt att plötsligt mötas av nollföre och lösa spår där - så är det åtminstone fyra år av fem. Det är en del av upplevelsen. 

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar