Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Vasaåket Hemma

• Vänligen logga in för att kunna svara
29 svar till detta ämne

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 334 inlägg

Får man köra en slinga med 0 höjdmeter?  :lol: Kan bli lättåkt om prognosen håller (och isen/snön ligger kvar) med varmt i veckan och sedan gott om minus. 

Varför inte? VL som helhet är ju mera nerför än uppför.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 254 inlägg

Ser kritiskt ut inför måndagen. I tisdags var jag och åkte i Hanaslöv på 1,8 km slingan och det var jättefint underlag och spår. Jag var där idag och åkte och gårdagens +14 hade underminerat delar av 1 km-slingan och åkbart är bara 800 m. Fortfarande OK 600 m men mycket barr på av o påfarten. Om det går att åka stiger jag av i Mångsbodarna, får räcka med 23 km.

Sen har jag lite funderingar att dela upp sträckan i klassiskt o skejt, kanske skinskidor för att slippa att barren fastnar i klistret, får se beror lite hur underlaget ser ut.

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 423 inlägg

Hestraspåren i Borås var till sin fördel idag. Jag startade kl 6 på morgonen och det var -4 och hårda fina spår. Fram till ungefär kl 10 var det fruset, sedan började solen värma och det blev mjukare och mjukare. Sista varven var det löst, slabbigt och trögt.

Det blev 34 varv, 90,6 km på 5:30. 

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 423 inlägg

Och givetvis så hade jag en kakburk vid varvningen! Den var fylld av ett 10-tal muffins som jag mumsade i mig under loppet.

utter

utter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 189 inlägg

Hestraspåren i Borås var till sin fördel idag. Jag startade kl 6 på morgonen och det var -4 och hårda fina spår. Fram till ungefär kl 10 var det fruset, sedan började solen värma och det blev mjukare och mjukare. Sista varven var det löst, slabbigt och trögt.

Bra kört och att hålla fart själv. Har själv inte haft någon fart under skidorna i vinter men ska försöka åka 90 km nästa lördag. Under 6 timmar vore najs men det beror förstås på föret.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 420 inlägg

Snyggt! Jag njöt av spåren vid skidstadion idag fast de är ju lite mer kuperade för att passa Hemmavasan.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 234 inlägg

Kanske blir det åkbar skare nästa helg, hade ju varit något.

Plant based 

VL12: Led 5, 5:59. plac. 3885. VL13: Led 3, 5:36. plac. 1855.

VL14: Led 2, 6:17. plac. 2909 med feber. VL15: Led 2, sjuk igen, bröt

VL16: Led 3, 5:32, plac. 1884. VL17: Led 2, 6:22, plac. 3684. 

VL18: Led 2, 5:52, plac. 1438. VL20: Led 2, 6:18, plac. 1251.

utter

utter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 189 inlägg

Kanske blir det åkbar skare nästa helg, hade ju varit något.

Prognosen ser lite lovande ut med att det vänder ner och blir kallare igen. Men på lördag är det snöfall (hemma alltså, inte VL spåren) :( Dock kan det ändras många gånger. Dagens slabbföre hade inte varit roligt om man inte startat supertidigt.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 254 inlägg

Tänkte testa att åka Hemma med vasaappen, men det "sket sig", då jag inte lyckades ladda ner appen på min mobil. Jag blev lovad koden på min mail, men inte heller den fick jag, så det hade inte spelat någon roll.

Då det finns möjlighet att rapportera manuellt sitt resultat, så åkte jag ändå idag. Jag bestämde redan från början att 90 km på en 800 m-bana med en liten seg backe inte var realistiskt, så det fick bli 30 km. Jag hade lagt fram 6 skidskrapor på skidfodralet, som jag flyttade var 6:e varv och började om räkningen då för att hålla reda på varven lättare. Det funkade bra ända tills på slutet, då jag måste tappat räkningen och åkte ett varv för mycket dvs 38,5 varv i stället för 37,5. Det var ganska tungt före med barr i skogen och sugande före i solpartier. 56 min på första milen, 1,54.30 på 2 mil och på sluttiden 2.58,30 får jag dra av 4,30 för extravarvet och då hamnar jag på 2.54, vilket är ok för en 73 årig gubbe i rådande före. Bäst var min hemmakokade blåbärssoppa, den la sig som bomull i magen. :)

Edit: Det var nog rätt antal varv, jag stannade vid 20 och 27 km och drack och fibblade med klockan en gång, så där lade jag nog 2 min, resten var nog trötthet o sämre glid, så jag räknar med 2.58.30 :rolleyes:

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 423 inlägg

Tänkte testa att åka Hemma med vasaappen, men det "sket sig", då jag inte lyckades ladda ner appen på min mobil. Jag blev lovad koden på min mail, men inte heller den fick jag, så det hade inte spelat någon roll.
Då det finns möjlighet att rapportera manuellt sitt resultat, så åkte jag ändå idag. Jag bestämde redan från början att 90 km på en 800 m-bana med en liten seg backe inte var realistiskt, så det fick bli 30 km. Jag hade lagt fram 6 skidskrapor på skidfodralet, som jag flyttade var 6:e varv och började om räkningen då för att hålla reda på varven lättare. Det funkade bra ända tills på slutet, då jag måste tappat räkningen och åkte ett varv för mycket dvs 38,5 varv i stället för 37,5. Det var ganska tungt före med barr i skogen och sugande före i solpartier. 56 min på första milen, 1,54.30 på 2 mil och på sluttiden 2.58,30 får jag dra av 4,30 för extravarvet och då hamnar jag på 2.54, vilket är ok för en 73 årig gubbe i rådande före. Bäst var min hemmakokade blåbärssoppa, den la sig som bomull i magen. :)

Vasaåket hemma är kanske inte lika roligt som det vanliga VL, men det genererar många intressanta historier här på forumet.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar