Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ont i höften


blå extra

Recommended Posts

Hej alla skidvänner! Skulle vilja ha era synpunkter och råd på en skada jag fått i höften. Bakgrund: Sprang Göteborgsvarvet nu i vår 07 ( 21km), och på de sista 3-4km fick jag rejält ont i höger höftkam. Körde dock på då det gick bra på loppet ( viker inte gärna ner sig när det går bra med mina mått mätt 1.34 i mål). Veckan efter loppet ont i höften, nästan haltande gång o ingen löpning. Efter ytterligare någon vecka tyckte jag det känndes bättre och provsprang därför, men bara efter någon km. löpning så fick jag ont och fick avbryta träningen och gå hem( händer inte ofta). Vilade sedan helt från löpning i 2 veckor o provade sedan igen en 3km. runda. Kändes nu lite bättre, men långt ifrån bra. Har nu hållit på så här sista tiden med vila och sedan provat och det går gradvis lite bättre, men det känns ju hela tiden. Kan tillägga att jag har cyklat 1-2pass i veckan nästan hela " skadetiden", då det inte har påverkat eller kännts något alls i höften av den träningen. När jag springer så känns det mer i uppförsbackar och minst utför. Har varit hos en massör men det har ej hjälpt, och han sa att han inte kunde känna om något låg " fel".Har även tagit en Iprenkur på en vecka utan resultat.Det går ju som sagt lite framåt men väldigt långsamt så tanken finns på att ta en cortisonspruta i höften, är överygad att det är inflamerat. Vad tycker ni? Har ni erfarenhet av liknande skada? Hur bra är det med cortison? Hör av er!
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle inte rekommendera cortison. Är Ipren antiinflammatoriskt? Kanske bättre att prova med Voltaren eller Diklofenak. Om någon är snett i kroppen är nog en kiropraktor mer lämpad att avgöra detta. Oftast är det rygg och becken som spökar och är anledning till att ena sidan överbelastas.
Link to comment
Share on other sites

Låter som du fått trochanterit, dvs muskelfästesinflammation som oftast beror på för kort fascia lata, dvs den muskelhinna som ligger på utasidan av låret. Mycket(!)Stretching och antiinflammatorisk medicin, tex ipren även om diklofenak och pronaxen är lite bättre, dock minst 3 v behandling. En kiropraktor kan du lägga pengar på om du vill, men kortisoninjektion av kunnig doktor fungerar bra åven om det inte tar bort grundorsaken. När du sedan kommer igång försök springa med liter mer upprätt ställning för mindre belastning på muskelfästet.
Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren jo och deas! Om jag provar att ta Pronaxen i tre veckor ska jag då avhålla mig helt från löpningen under den tiden? Om jag ej löper kan jag då köra cykel istället, då det inte känns alls i höften. Vill ju försöka hålla kondisen vid liv om det går. Vad tycker ni.
Link to comment
Share on other sites

Hej Blå extra,

Tråkigt som faan med skador..

 

Mitt råd är att vila helt från löpningen och träna på annat sätt där det inte gör ont. Lyssna på kroppen. Du nämner cykling där du inte känner av någonting. Hur känns det om du testar stavgång? i t.ex backe eller i kuperad terräng? kanske inte den coolaste träningsformen men grymt bra och underbart härligt och skönt.

 

För ca 3mån sedan högg det till ordentligt i vaden efter 3km löpning. Jag gjorde tyvärr precis som du, fortsatte enl plan hela passet (1.5tim). Fick grymt ont.

Jag vilade helt från löpningen i 2veckor och tränade annat istället (cykel+stavgång). Körde regelbunden massage i kombination med Aloe Vera muskelsalva samt streching och lättare styrketräning. Efter dessa 2veckor var jag helt återställd.

 

Man får ju alltid lite småskavanker när man tränar och jag tror på att försöka få en regelbunden blodgenomströmning i de muskler/ligament runt/kring skadan. Just kombinationen lättare styrketräning, massage, Muskesalva och fysisk aktivitet tror jag kortar ner rehabiliteringen. Det har iallafall fungerat för mig.

 

Lycka till !!

Link to comment
Share on other sites

Hej Blå extra,

Tråkigt som faan med skador..

 

Mitt råd är att vila helt från löpningen och träna på annat sätt där det inte gör ont. Lyssna på kroppen. Du nämner cykling där du inte känner av någonting. Hur känns det om du testar stavgång? i t.ex backe eller i kuperad terräng? kanske inte den coolaste träningsformen men grymt bra och underbart härligt och skönt.

 

För ca 3mån sedan högg det till ordentligt i vaden efter 3km löpning. Jag gjorde tyvärr precis som du, fortsatte enl plan hela passet (1.5tim). Fick grymt ont.

Jag vilade helt från löpningen i 2veckor och tränade annat istället (cykel+stavgång). Körde regelbunden massage i kombination med Aloe Vera muskelsalva samt streching och lättare styrketräning. Efter dessa 2veckor var jag helt återställd.

 

Man får ju alltid lite småskavanker när man tränar och jag tror på att försöka få en regelbunden blodgenomströmning i de muskler/ligament runt/kring skadan. Just kombinationen lättare styrketräning, massage, Muskesalva och fysisk aktivitet tror jag kortar ner rehabiliteringen. Det har iallafall fungerat för mig.

 

Lycka till !!

Jag tycker att GundeG som vanligt gett kloka raad.

Jag avbryter numera alltid min traaning om det smaartar naagonstans men ALDRIG foer att jag aar troott. Och man kan alltid traana paa naagot vis och vem vet kanske just detta att det smaartar aar ett tecken paa att vi skall variera det hela .

 

Jag skriver detta fraan moerkaste Afrika (Cape Coast i Ghana) och haar aar det saa varmt att det aar svaart att traana som vanligt saa det har mest blivit halvtimmespass i lustempo !!

Jag ville mest kolla att jag kunde komma in paa skidforum aaven haarifraan !!

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren jo och deas! Om jag provar att ta Pronaxen i tre veckor ska jag då avhålla mig helt från löpningen under den tiden? Om jag ej löper kan jag då köra cykel istället, då det inte känns alls i höften. Vill ju försöka hålla kondisen vid liv om det går. Vad tycker ni.

Medans du käkar tabletter tex Pronaxen så ska du vara försiktig och inte luras av att det fort känns ganska bra. Tabletterna tar ju ner inflammationen och verkar också smärtlindrande så undvik all träning som du vet gjorde ont innan du började med tabletterna. Men som GundeG säger tror jag på att köra alternativ i måttlig mängd. Har hör att om man tränar mycket under en pillerkur så tappar den effekten beroende av den höga ämnesomsättningen. Detta vet säkert deas om det stämmer.

Link to comment
Share on other sites

(jag) tror inte att effekten minskar så mycket av pillrerna om man tränar, jag har kollat lite och hitatr inget om det. Håller helt med att du skall väla alternativ träning och sedan börja mycket försiktigt igen., korta pass och mycket stretching. Om det inte ger med sig på några veckor anser jag att kortisoninjektion inte är fel, men smaken är som baken, och om du får en sådan skall du ta det lugnt med just den specifika träningen efter sprutan då senor kan bli försvagade av kortison.
Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Jag fick exakt samma problem för fyra år sedan under ett distanspass. Häftig smärta efter 6-7 km, men dum som jag vara fortsatte jag ytterligare 7-8 km. Sprang några dagar senare Vasastafetten 15 km vilket inte var så lyckat. Jag har fortfarande känningar av detta och springer inte annat än skidgång i backar som fungerar. Idrottsläkare har konstaterat (som deas) att det är det band som går från knäleden till höften som är problemet. Då senan stramar så sker nötning på den slemsäck som finns under. Det är vanligare att problem sätter sig i knäleden än i höften. Cortison har inte hjälpt för mig och sjukgymnaster jag talat med efter det tror inte heller på det. Det är nog enbart specifik stretchövningar som hjälper. Sedan får man undvika/avbryta när det smärtar.

 

För egen del del blir det mest rullskidor och cykel under sommaren, men under senhösten när det inte är så kul eller praktiskt blir det problem med träningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hurdana ser du ut i benen. Är du hjulbent och subinerar. I så fall bör du byta skor, om du har en vridstyv träningssko. Det är svårt att hitta en bra träningssko, om man är subinerare. Skor för pronerare är förstärkta på insidan av klacken, men ofta mjuka på utsidan, ej bra för subinerare. Fast det mesta negativa är att de flesta träningsskor är fixerade i hålfoten med ngt hårt o vridstyvt material.

Vid köp kan man testa genom att hålla i klack och framdel och vrida skon och känna så den inte är för styv. Störst chans att hitta en flexibel sko tycker jag är bland Adidasskorna. (fast jag hittade en goretex fritidssko på Nikeavd =ej träningssko)

För två veckor sedan testade jag att springa 2 mil på asfalt. Efter 17 km började jag känna i hö höft, men det försvann på ett par dagar med bara gångträning. Det var tur att höftkänningen kom, så jag avstod att ställa upp i ett maratonlopp, vilket hade förstört flera veckors höstträning.

Link to comment
Share on other sites

Svar till tonicmayo: Det tog nästan ett år att bli bra i höften. Fick problem i maj-07 efter Göteborgsvarvet. Kunde ej springa på hela sommaren, var hos läkare i sept-07 och efter diverse undersökningar bla. magnetröntgen visade det att det var en inflamation. Cyklade mycket under sommaren och körde även crosstrainer. Körde mitt första löppasss i Thailand i mitten av jan.-08, bara 6 km, men det kändes äntligen bra! Har sedan gradvis ökat min löpträning och kunde faktiskt genomföra Göteborgsvarvet nu i år, vilken lycka! Alltså, ha tålamod det ger med sig med tiden. Kör alternativ träning som ej frestar på höften, och framför allt lyssna på kroppens varningssignaler, kör ej för hårt i början. När jag skriver det här har jag just kört ett 2timmars löppass och det känns kanonbra. lycka till!
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag känner igen mig precis med blå extra. Jag är en regelbunden löpare (1-3mil i veckan) under flera års tid, men i augusti 08 så kände jag att jag fick ont i höften när jag sprang. Smärtan försvann i början fort, så jag trodde det var någon form av träningsverk eller tillfälligt resultat av dålig stretchning så jag stretchade och fortsatte sedan att löpa i mer eller mindre samma takt ytterliggare några pass. Då smärtan återkom fortare och starkare fick jag avbryta träningen och gå tillbaka för att sedan ha kvar problemet i upp till två-tre dagar efteråt då jag gick halta fram då jag var ute och promenerade kortare sträckor (till lektionssalar, till resturang på stan etc.).

 

Jag prövade då att ta det lugnt i cirka tre veckor men samma resultat vid löpningen då och samma sak en gång till efter ytterligare tre veckors vila. Jag prövade även under viloperioden att äta ipren i en vecka utan resultat. Jag var till vårdcentralen som misstänkte att det var trochanterit och gav mig Pronaxen i 2 veckor, jag tog kuren, vilade ytterligare en vecka och motionerade sedan lugnt därefter utan något resultat. Jag har just varit på vårdcentralen igen och fått en kortisonspruta, så får se hur det går nu.

 

Ska stretcha, promenera och eventuellt motionssimma några veckor nu för att se om detta hjälper.

 

Några andra tips?

Link to comment
Share on other sites

Låter som en bra plan. Har du bra stretchingprogram? Glöm inte bort att stretcha sätesmuskulaturan också. Se också till att du börjar ganska lugnt med den träning som gav problem och att sluta direkt du får besvär.

 

Kolla att skorna är stabila och bra..

Link to comment
Share on other sites

Idrottsinriktade sjukgymnaster eller sjukgymnaster över lag brukar ha väldigt bra koll på sånna typ av skador. Är det en överbelastningsskada så går det fortast att träna bort den.

 

Under vasaloppet 06 fick jag en överbelastning i höger tricepsfäste. Min sjukgymnast satte mig på ett styrketräningsprogram i 3 veckor och lite akupunktur sen var det helt över. Det va iof inte roligt att träna med en 1kg hantel i stans mest befolkade gym :]

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...