Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Du kan aldrig gissa vad jag mötte i skidspåret!


Maria Snö

Recommended Posts

Nu när snön är på väg bort (i Stockholmstrakten i alla fall) kan vi ju roa oss med lite historier. Vad är det knasigaste ni mött, sett eller hört i skidspåret?

En bil som kört fast efter att ha kört en alldeles för lång bit på skidspåret.

Annars en man (troligen påtänd) som gick längs skidspåren en bra bit ut i skogen och sen la sig ner på mage på spåren.

Link to comment
Share on other sites

En gång på hösten upptäckte jag vad som såg ut som skidspår i marken på elljusspåret, såg ut som man släpat något efter sig som bildat "skidspåret". Jag fick dock förklaringen genom ett reportage i lokaltidningen, en person som höll på med draghundsport hade tränat på elljusbanan med sitt ekipage och åstadkommit "skidspåren"

Link to comment
Share on other sites

Jag har åkt skidorientering för många år sedan i ett område där det fanns en renhjord. Kom man på ett spår och det fanns renar där fick man ropa lite och då började renarna springa framför en på spåret. Problemen uppstod när det kom åkare från motsatt håll och var på väg att möta ett ett antal springande renar men till slut vek renarna av från spåret och vi kunde passera. Så här i efterhand är det märkligt att tävlingen ens genomfördes, renarna måste ju ha blivit superstressade av detta.

Link to comment
Share on other sites

Inte i skidspåret, men första gången jag sprang Ultrabirken och luffade på själv längs nån fjällväg så mötte jag en kille som var ute och tränade. Samtidigt som jag nickade och jag sa tjena upptäckte jag att det var Martin Johnsrud Sundby. Han smilade tillbaka. Har tydligen en "hytta" i Nordseter/Sjusjöen.

Link to comment
Share on other sites

I Sörskog mötte jag en gång i pulkaspåret en vilt flaxande tonårig tjej i full panik, som med skräck och tydlig stockholmsdialekt skrek att det fanns en björn längre fram i spåret. Med tanke på att det var kallt o massor med snö i början av februari, föreslog jag att björnar nog låg i ide. Och att det var nog ett av vindkraftverken längre in som hon hade hört, och inte någon björn. Men hon blev inte särskilt lugnad. Åkte flera varv utan att se någon björn, men vindsnurran vrålade rejält med en massa påfrusen is på rotorbladen. 

Link to comment
Share on other sites

Hittade en bil i skidspåret nedanför Lövåsgården i Grövelsjön. 4wd så den hade kommit en bit innan den fastnat. Det var nyårsdagens morgon så någon hade väl tagit fel väg hem från nyårsfirandet...

 

Har även varit med om en viltolycka med dödlig utgång. En liten mus uppenbarade sig helt plötsligt i spåret. Lyckade inte riktigt få upp skidan så musen tumlade runt under skidan och blev liggande kvar i spåret.  :(  

Link to comment
Share on other sites

Det mesta jag träffat på i spåret har jag träffat när jag har spårat. Mest vilda djur av olika slag. De jag kommer på nu är älg, vildsvin, rådjur, räv, hare, havsörn, och diverse ugglor. Vildsvinen var intressanta. Inte ett dugg rädda för skotern. Kom så nära som ett par meter ifrån dom. Havsörn låter kanske konstigt, men den satt och mumsade på ett rådjurskadaver strax bredvid spåret. Om rådjuret gick dit för egen hand och dog på plats eller om någon dumpat ett dött rådjur där har jag aldrig kommit underfund med. Kanske finns det någon annan som kan skriva om när denne körde ihjäl ett rådjur i skidspåret?

 

Sedan är det ju de tydligen överallt närvarande bilarna. Några lirare i en Golf som trodde det skulle ligga en parkering ner på skidstadion?!

 

Absolut läskigast var gången när jag var ca 2m från att bli överkörd av ett godståg. Spåren här korsar en lågtrafikerad järnväg. Efter ett tag blir det att man slarvar att kolla om det kommer tåg. Det höll på att bli sista gången jag slavade. Hann få stopp på skotern i sista stund och kasta mig av. Med facit i hand så gick skotern fri från tåget, men det var nära. Lärdomen är väl dels att inte slarva med att kolla, men också att tåg i nerförsbacke är otroligt tysta. Vanligen, de få gånger det kommer tåg de tider jag är där, så kör de uppför backen. Och då hörds de, även om jag sitter på skotern. Det här kom från andra hållet...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...