Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skillnad mellan 1 och 2:or


honken

Recommended Posts

För mig så är skillnaden ca 3km/h(20-23km/h) i snitt vid samma rundor. Nu så är mina 2or lite inkörda och då så går det lite snabbare än när de är helt nya. Om jag har förstått det rätt så är det samma lager men mjukare gummi i 1orna. Skillnaden är kanske inte enorm men dock kännbar.

 

Garmin

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört att det ska bero på att rörelseenergin (eller vad det kallas) koncentreras framåt vid mjukare gummi. Vid hårda hjul så kommer en del av energin att "gå åt" när hjulet studsar upp och ned och inte har full kontakt med marken. Som sagt det är vad jag hört.

 

Annars stämmer det ju att hårda hjul går fortare, typ inlines, bilar, cyklar mm.

 

Jag ska prova att maila Pro-ski och Swenor och se om jag kan få ett svar. Intressant är det i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Det jag har märkt är att snabbare hjul är hårdare och har mycket bättre studs jämfört med långsamma. Det känns som om gummit i långsamma hjul är ganska "dött", ungefär som i en minigolfbol som inte studsar.
Link to comment
Share on other sites

Hur kan det hårdaste gummit gå trögast?

 

Om man jämför med ett cykeldäck' date=' så går det lättare desto hårdare man pumpar det...[/quote']

Det vete faan, men så är det!

Jag har alla tre varianterna, så jag kan intyga att Jan_H har rätt.

Jo, du hade rätt... :)

Var ut å klämde på mina.

Link to comment
Share on other sites

Hur kan det hårdaste gummit gå trögast?

 

Om man jämför med ett cykeldäck' date=' så går det lättare desto hårdare man pumpar det...[/quote']

Det vete faan, men så är det!

Jag har alla tre varianterna, så jag kan intyga att Jan_H har rätt.

alla tre ? finns ju 4or också:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...