Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Pulver på träning


Volevodin

Recommended Posts

Eftersom flourvallor kan bli oanvändbara nästa säsong behöver man inte spara dem till tävling. Har använt Cera F 8 två gånger på träning, senast idag. Vallade ett par med pulver och ett par med Swix Maraton skejtskidor för att se om det var någon skillnad. Testade efter halv km och då var det väldigt stor skillnad i glid till cerapulvrets fördel. Testade sen på slutet efter 5 km på ena paret (maraton) och 10 km på ceraparet och då var det mindre skillnad, dock gled ceran bättre uppför.

Förhoppningsvis går det att tvätta bort flouret ganska lätt från glidytorna och i så fall behöver man inte slänga flourklossar och pulver utan köra slut dem på träning.

Link to comment
Share on other sites

Fast nu var väl ändå anledningen till förbudet att det är skit för miljön? Då är det kanske bättre att lämna in det på lämplig återvinningsstation istället för att lorta ned närmsta lokala träningsanläggning. Motiveringen att det fortfarande inte är förbjudet känns lite svagt tycker jag. 

Link to comment
Share on other sites

Bra tänkt, LFN. Jag har verkligen inte mycket fluor i vallaboxen, men har bestämt mig för att samla ihop allt som innehåller fluor, hur lite det än är, och lämna in som farligt avfall. Hellre det än att sprida ut det i skogar och på golfbanor för barn och barnbarn att ta hand om. Känns självklart.

 

Edit: Vi skrev samtidigt, Volevodin! För mig handlar det inte om att döva dåligt samvete. Mer att göra rätt för kommande generationer. Nu när vi vet bättre.

Link to comment
Share on other sites

Bra tänkt, LFN. Jag har verkligen inte mycket fluor i vallaboxen, men har bestämt mig för att samla ihop allt som innehåller fluor, hur lite det än är, och lämna in som farligt avfall. Hellre det än att sprida ut det i skogar och på golfbanor för barn och barnbarn att ta hand om. Känns självklart.

 

Edit: Vi skrev samtidigt, Volevodin! För mig handlar det inte om att döva dåligt samvete. Mer att göra rätt för kommande generationer. Nu när vi vet bättre.

 

-Det var en bra idé!

Ska gå igenom vallaboxen och kör iväg fluorvallan till återvinningen.

 

Antar att jag åker på att slänga all glidvalla......får börja använda stearinljus istället!

Link to comment
Share on other sites

En lite undran: Om man enkom åker till återbruket med bil för att slänga dessa fluorvallor, är det mindre belastande för miljön än att använda upp dessa? Tänker på bilens påverkan, inköp av nya vallor m.m.

Nog inte så lätt at svara på

Min HF-kloss lägger jag nog bland trasiga lampor, trasiga mobiler, batterier och annan skit som inte platsar på förpackningsåtervinningen. Så klossen får snällt vänta några månader.
Link to comment
Share on other sites

En lite undran: Om man enkom åker till återbruket med bil för att slänga dessa fluorvallor, är det mindre belastande för miljön än att använda upp dessa? Tänker på bilens påverkan, inköp av nya vallor m.m.

Nog inte så lätt at svara på

Du behöver nog inte åka in med dem till en miljöstation. Står de oanvända i sin förpackning i din vallabod gör de knappast någon skada.

 

dvs vad ersättningsvallorna innehåller och dess påverkan på människa o miljö.

 

Så du tycker att osäkerheten om morgondagens vallaprodukter motiverar att göra slut på ditt flourförråd på träning?

Att flourerande föreningar som finns i skidvalla inte är bra för vare sig människa och miljö är ju redan ett etablerat faktum. Är du osäker på andra produkter så känns det ganska lämpligt att köra ovallat. 

Link to comment
Share on other sites

Jag frågade familjens ungdomar/unga vuxna vad de tycker: ska man använda upp sitt förråd av flourvalla, eller lämna in som farligt avfall? Jag tror inte jag behöver skriva vad de sa ;)

För mig räcker det som svar på hur jag ska göra. Jag lyssnar på de unga som tar över världen efter oss.

För övrigt startar jag en tråd om erfarenheter av flourfria vallor. Så att vi kan lära oss av varandra. Produkttips etc.

 

Volevodin: Bra tänkt med att ersättningsprodukterna naturligtvis också kan vara dåliga. Håller tummarna för bra och säker produktutveckling!

Link to comment
Share on other sites

Jag frågade familjens ungdomar/unga vuxna vad de tycker: ska man använda upp sitt förråd av flourvalla, eller lämna in som farligt avfall? Jag tror inte jag behöver skriva vad de sa ;)

För mig räcker det som svar på hur jag ska göra. Jag lyssnar på de unga som tar över världen efter oss.

För övrigt startar jag en tråd om erfarenheter av flourfria vallor. Så att vi kan lära oss av varandra. Produkttips etc.

 

Volevodin: Bra tänkt med att ersättningsprodukterna naturligtvis också kan vara dåliga. Håller tummarna för bra och säker produktutveckling!

I dagens produktsortiment finns många produkter, som ger stora astmaproblem som sprayer, rengöringsprodukter mm. Jag har upplevt små astmaproblem med flourvallor ingen skillnad mot flourfria vallor, klarar tom pulver ganska bra tack vare att jag värmer upp på låg värme, dock bör nog munskydd användas vid borstning för att inte få i sig stoftet. Givetvis känner jag av min astma om jag går in i en vallabod, där många värmt upp paraffin eller sprayat på flytande valla. Jag vill testa de nya flourfria vallorna först för att se om ersättningsprodukterna för flouret ger astmaproblem, innan jag tar ställning till vad jag skall göra med mina flourvallor. Skulle tro att det är pulvervallade skidor, som släpper ifrån sig flour medan paraffin har så små mängder flour att läckaget är försumbart.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

https://www.isosport.com/en/categories/isospeed-rennbel%C3%A4ge

https://www.isosport.com/itrfile/_1_/1e459ac3dceb58a73a60199b921ef03c/NHS_Flyer.pdf

 

"Sintered ski- and snowboard running base, made of ultra-high molecular weight polyethylene(UHMW-PE), with high quality carbon black types, modified with special fluor and PTFE based additives, for better gliding in cold and dry conditions."

 

Mange glemmer at sålen i seg selv inneholder flour på mange racing skimodeller.

 

Blir dyrt å kaste alle gamle ski. Og skraping gir fluor avfall selv uten valla

 

Så et godt alternativ å beskytte sålen med pulver, dersom en ønsker å fortsette å bruke de gamle skiene lengst mulig.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har kvar lite paraffin och snabbvalla som innehåller flour och de tänker jag nog använda upp. Jag vallar mycket sällan, sätter paraffin i början av vintern och sätter snabbvalla vid behov resten av vintern. Borstning gör jag oftare vilket jag tycker har större inverkan på glidet än vallor. Jag använder förresten inte tandkräm som innehåller flour, så det kompenserar nog min användning av flour under skidorna.

Link to comment
Share on other sites

Borrade efter vatten för några år sedan och fick via vattenprovet veta att mängden fluor i vattnet låg i det högre spannet av kurvan, det var dock inte underkänt.

Läste på lite angående ämnet och fick till mig informationen att gränsvärdet för underkänt vatten var när fluoret orsakade missfärgningar på tänderna.

 

Nu är jag inte kemist och tjejgissar därför att mängden fluor i tandkräm är ganska liten, -borde inte vara bra reklam om tandkrämen missfärgade folks tänder.

 

Har gått igenom min vallabox nu och plockat undan den valla som innehöll fluor. Bland annat den fästvalla som skidtunneln i Torsby brukar rekommendera.

Link to comment
Share on other sites

Angående valla vs fluortandkräm.

Jag är heller inte kemist men jag tror att det är skillnad på fluor och fluor beroende på i vilka föreningar det är.

 

Jämför tex med grundämnet klor. I sin rena grundform, klorgas, är den mycket giftig men i en jonförening med natrium ingår det i vanligt koksalt vilket de flesta av oss äter varje dag.

 

När det gäller fluor är det väl framför allt PFAS-föreningar som inte bryts ner som är värst.

 

Kemikalieinspektionen skriver en del om PFAS och skidvallning här:  https://www.kemi.se/arkiv/nyhetsarkiv/nyheter/2021-02-15-fem-fragor-och-svar-om-fluorvalla-och-pfas

Link to comment
Share on other sites

När jag behöver ny valla kommer jag att köpa fluorfritt.

 

Nu kanske jag får lite skit men jag har tidigare köpt på mig fluorprodukter för kanske 6000-8000. Det är inget jag vill slänga bort för att sen köpa nytt för några tusen. Gissar att om jag lämnar in det på återvinningen så hamnar det så småningom ändå i naturen.

 

Förstår att det kan anses som att fuska på tävling, men min åsikt är nog ändå att jag vill använda upp det. Det är ju faktiskt fusk att köra för fort med bilen också.

Sen kanske man kan argumentera mot all motorsport som bedrivs i hela värden, hur mycket det påverkar miljön med alla utsläpp på träning och tävling. 

Kanske ska man se över hur mycket klädindustrin påverkar miljön. Borde man sätta ett shoppingstopp på max 4par skor/person? Nu kanske jag svävar iväg men jag tänker att det finns mycket annat som påverkar miljön en den procent på jorden som åker skidor. Förutom då lokalt på Vasaloppsarenan.

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag inte kemist och tjejgissar därför att mängden fluor i tandkräm är ganska liten, -borde inte vara bra reklam om tandkrämen missfärgade folks tänder.

 

Det stämmer, men det blir nog mycket flour utsläpp när miljontals människor använder flour tandkräm dagligen. Skulle nog tro att det har en större världsomfattande miljöpåverkan än vad skidåkningen har.

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer, men det blir nog mycket flour utsläpp när miljontals människor använder flour tandkräm dagligen. Skulle nog tro att det har en större världsomfattande miljöpåverkan än vad skidåkningen har.

 

Tandkrämsfluoret är inte PFAS utan fluroridjoner som har helt andra kemiska egenskaper.

Link to comment
Share on other sites

I vilken länk står detta?

I direktlänken står det inte att alla fluorföreningar är giftiga, bara att många oorganiska är mycket giftiga. Dessutom att de flesta är korrosiva...

 

Du har kanske rätt att natriumfluorid (dvs inte mjöl på engelska = flour, flour förening = kanelbulle?) är giftigt men hittar inget belägg när jag skummar länken. Någon annan som hittade det?

 

Jag kommer ju ihåg att man inte skulle svälja när man sköljde med fluor i skolan... antagligen pga att det var giftigt?

Link to comment
Share on other sites

https://www.isosport.com/en/categories/isospeed-rennbel%C3%A4ge

https://www.isosport.com/itrfile/_1_/1e459ac3dceb58a73a60199b921ef03c/NHS_Flyer.pdf

 

"Sintered ski- and snowboard running base, made of ultra-high molecular weight polyethylene(UHMW-PE), with high quality carbon black types, modified with special fluor and PTFE based additives, for better gliding in cold and dry conditions."

 

Mange glemmer at sålen i seg selv inneholder flour på mange racing skimodeller.

 

Blir dyrt å kaste alle gamle ski. Og skraping gir fluor avfall selv uten valla

 

Så et godt alternativ å beskytte sålen med pulver, dersom en ønsker å fortsette å bruke de gamle skiene lengst mulig.

Det är en intressant  vinkel hururvida belag med inbyggt flour går att rengöra, så att det blir godkänt. Sen vet vi inte heller hur mycket tex pulvervallning satt sig i belaget och det öht går att göra det flourfritt. Att enbart tvätta av belaget med ett medel tror jag inte räcker utan det behövs nog mekanisk borttagning av översta skiktet på belaget. Mycket hänger på vilka gränsvärden som flourtestningsmaskinen klarar av, om man nu lyckas få i ordning på den så att den fungerar.

 

Det kan bli så att även om man inte flourvallar, så kan man tvingas plocka bort en del skidor ur sortimentet och enbart använda dem till träning, då de inte går att få  helt flourfria.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...