Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rillstrukturer


Volevodin

Recommended Posts

Vid sändningarna från Obersdorf kom Fredriksson med en mycket intressant upplysning ang handstrukturer. Han visade några olika Red Creek sturkturer, rak, sned, julgran. Han sa vidare att man kunde kombinera olika strukturer tex först en rak och sen en snedskuren tex för att få bättre dränering vid blöföre. Risken var dock att det fungerar bra i några km, men att glidet försämras mycket pga den strukturen tar upp mycket smuts, huruvida samma sak gäller för julgran sa han inget om. Såg tex Heidi Weng hade superglid i början, men sen var det ingen skillnad mot övriga, kan ha berott på strukturen.

Har ni någon erfarenhet hur olika strukturer påverkar glidet i det långa loppet ?

Link to comment
Share on other sites

Raka strukturer brukar ju inte samla smuts i samma utsträckning eftersom de är självrengörande. Julgran däremot skapar ju smutsfickor. Det är trots allt ett icke-problem med de rillers man köper i klädaffärer eftersom den strukturen går ut skidan så fort. Köp en riktig växlad riller så kan du börja bekymra dig om smuts efter det Volevodin.

 

Många stenslipar samlar ju smuts på ett sätt som inte sickelstrukturer gör av samma anledning för övrigt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara en Red Creek rak 8:a, men har svårt att få till någon bra rillning, då jag saknar stomme att sätta fast skidorna på. Det blir bara lite rillning "i löske" när jag lägger skidorna på frysboxen. Ser på mina vitbelag där det finns någon liten skada eller repa hur smutsen samlas där, då strukturen har betydelse för smutsupptag. Mina Ross skin har en julgransliknande fabrisstruktur och jag antar att den samlar smuts, men jag undviker att åka på dem i blötföre, då jag tycker att skinnet bromsar, när det blivit blött.

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara en Red Creek rak 8:a, men har svårt att få till någon bra rillning, då jag saknar stomme att sätta fast skidorna på. Det blir bara lite rillning "i löske" när jag lägger skidorna på frysboxen. Ser på mina vitbelag där det finns någon liten skada eller repa hur smutsen samlas där, då strukturen har betydelse för smutsupptag. Mina Ross skin har en julgransliknande fabrisstruktur och jag antar att den samlar smuts, men jag undviker att åka på dem i blötföre, då jag tycker att skinnet bromsar, när det blivit blött.

Om du kan vika ihop dig så pass så du kan rilla på golvet så är det att rekommendera. Har du dessutom en riktigt stadig fru kan du ställa henne på rillern. Då sitter den till evertsberg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...