Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Högintensiv vs. lågintensiv träning


Skr

Recommended Posts

Kom på en sak som jag inte berörde i mitt tidigare inlägg: Aptiten - har kommit på mig själv en och annan gång med handen lång ned i cornflakespaketet och bara "tryckt" i mig föda. Länsning av kylskåp och skafferi har ingått/ingår i repertoaren emellanåt :-D

 

Kan ju precis som du Mauritz konstatera att det är inte särskilt befrämjande för kroppsomfånget. Min lösning på det problemet har blivit proteiner!

 

Det bästa man kan göra för att återladda kroppen efter ett långt pass är att få i sig både kolhydrater och proteiner. Kroppens muskler bryts ju till en viss del ned av långvarig träning. Proteiner är nödvändiga för muskeluppbyggnad och mycket mättande.

 

Det kan bli alltifrån proteindryck till ägg, kött, nötter, mandlar, youghurt m.m, m.m, saken är den att proteiner skapar mättnadskänslan.

 

För egen del kan jag inte sätta i mig lika mycket energi som jag gjort av med enligt min pulsklocka. Ska jag tro på vad min pulsklocka visar så gör jag av med runt 1600 - 1800 kcal på ett tvåtimmarspass.

 

Det är ju också så att bra återladdning gör att man orkar träna mer kontinuerligt vilket ju också leder till att man förbrukar mer energi hela tiden än vad man stoppar i sig, bara man tänker efter lite på vad man stoppar i sig.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 252
  • Created
  • Last Reply
Och visst ja min senaste fitnesstest med pulsklockan visade på ett resultat som jag bara tangerat ngn gång tidigare sedan jag började med pulsklocka för ca 5-6 år sedan' date=' VO2max - 51, kanske inte så mycket jämfört med andra men bra för att vara mig...[/quote']

Värdet är kopplat till din ålder. Är du 20 år är det inte så imponerande.... Är du +40 så är det mycket bra =)

Och jag som blir 40 i maj och har 52 måste också vara "mycket bra". Helt plötsligt blev dena blåsiga och regniga fredag mycket trevligare :D

Va skönt att man kan göra någon glad =)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Min egen slutsatts:

Den högintensiva träningen (korta och långa pass) ökar den maximala syreupptagningsförmågan (centrala kapaciteten) effektivt medans den lokala styrkan inte utvecklas lika effektivt. Antagligen p.g.a den sura miljön dygnet efter träning i muskelaturen. Den lokala kapaciten ökas främst för att ökad mjölksyratålighet uppnås.

 

Lågintensiv träning (A1-A2) ökar främst den lokala styrkan och reduserar kroppsvikten + ger återhämtning. Till den lågintensiva träningen räknar jag oxå styrketräning eftersom den har possitiv inverkan på den lokala styrkan.

 

Varför endast köra lågintensivt eller högintensivt? Jag tror man med fördel kombinerar dessa men att man ska planera träningen så att dom högintensiva passen inte sabbar för dom lågintensiva långpassen så att styrkeökningen inte missgynnas av sura muskler. Kanske köra periodvis med hög- och lågintensiv träning. Kör all högintensiv träning på tröskelpuls ca: 90% av max under försäsong inte högre. Jag tror som Mario att den lågintensiva träningen gör störst nytta grenspecifikt.

Efter att ha läst igenom denna långa tråd tyckte jag att Jos sammanfattning var en av de bästa. Delar helt Jos syn i denna fråga.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...