Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Tomas Bredberg vinnare av Stora Skidsprspriset 2020

Stomprogram rullskidor 2020

Slutresultat i Skandinaviska cupen

Mattias Nilsson och Fredrik Uusitalo slutar som landslagstrnare

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Högintensiv vs. lågintensiv träning

• Vänligen logga in för att kunna svara
252 svar till detta ämne

Mario

Mario

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 851 inlägg

En sista undran: tycker du det är slöseri med tid att träna fettförbränning (A1) som löpning om man har som målsättning att ha en bra fettförbränning under VL?
alltså strunta i A1-löppassen och istället enbart köra A1-passen på t.ex rullskidor, stavgång och paddling/roddmaskin där man använder överkroppen mer?

Klart att det inte är bortkastad träning om du springer (hoppas jag!), även om det enligt teorin ska vara effektivare med grennära A1-pass. Dessutom kanske du har andra mål eller delmål med träningen än just VL? Kanske löp-tävlingar, orientering, cykellopp, etc?

Men om du enbart tränar för långlopp på skidor borde tyngdpunkten för A1 ligga på skidor/rullisar och ev rodd.

Lycka till!

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Att ha högsta möjliga syreupptagning på just VL är inte det viktigaste. Däremot är det mycket utslagsgivande på WC.
men jag tror att det kan vara farligt om vanliga motionärer i allt för stor utsträckning tar till sig det allmänna snacket om den saliggörande intensiva och tidseffektiva intervallträningen. Jag menar att skaderisken är uppenbar.
Dessutom vänder sig forskningen till elitidrottare. Motionärer har inte tillnärmelsevis samma förutsättningar som oss andra.

Jag tycker du slår huvudet på spiken här.

Just detta är Maffetone inne på ,att inte jämföra sig med och ta efter tränign ämnad för proffesionella som inte har ett jobb vid sidan av träningen. För oss som jobbar finns inte tiden till återhämtning vilket gör att vi utsätter vår kropp med för mycket stress vilket snabbt och lätt kan leda till överträning. Som han uttrycker det "stora insatser med lite avkastning".

Jag har nu kollet lite i boken angående styrketräning och Maffetone går så långt så att han säger att det för en uthålighetsidrottare inte nödvändigt och rent av slöseri med tid. Han grundar detta på att det dels är anaerobt (för mycket stress av kroppen) och att det är mycket svårt att få en övning som är lik den rörelse du ska utföra i din "riktiga" sport. Träna grennära är hans paroll med andra ord. Vilket då skulle betyda aerob träning på rullskidor/skidor för en längdskidåkare!
Han skriver också att styrketräning tar för mycket energi och att det "bulkar" muskler. Sedan behöver du för att behålla "the benefits och weigt-liftning" träna åtminstonde 1-2 ggr/v året runt. Det i sin tur gör det svårt/omöjligt att utföra din aeroba grundträning.
Han vill då mena att de pass du kan/hinner göra i ett gym är bättre att byta ut mot aerob grundträning.
Han vill också avliva föreställninge att styrketräning hjälper dig hålla dig skadefri. Han menar att det är de aeroba muskelfibrerna som gör jobbet att hålla dig skadefri, inte de anaeroba.
Sedan dömmer killen även ut stretching, så man kan lugnt säga att det är lite upp och ned vända världen att läsa hans bok :)
Men han gillar Yoga och det måste jag helt och fast hålla med honom om. Så mjuk och följsam som jag känner mig i kropne efter att jag börjat med yoga har jag aldrig tidigare varit. Trots idogt stretchande.

GundeG

GundeG

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 749 inlägg
Verkligen upp&nervända världen...
Jag väntar med spänning tills jag får sätta tänderna i de beställda Maffe-böckerna. Dock ställer jag mig tveksam till vissa delar som du citerar.

- att styrketräning är bra för skidåkare är jag helt övertygad om. Personligen tror jag mer på Wolfgang Pischlers teorier.
- att streching hjälper och förebygger skador vet jag av egen erfarenhet.

Tycker det ändå känns kul & spännande med någon som rör om i grytan. Sedan är det ju så att Maffes upplägg kanske inte passar alla. Lite egna anpassningar kanske inte heller är fel. Men ett försök är det ju värt...

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg
Visst är det lätt förvirrande när man läser olika rön och metoder. Många känns ju som dom helt motsäger varandra!

Jag är ändå rätt övertygad om att om vi tussade ihop Maffetone, Pischler och de norska hjärtläkarna i en lång debatt så skulle de till sist vara rätt överens.

Maffetone: Fokuserar mycket på att vi motionärer har så mycket stress som påverkar vår kropp från jobb och familj. Denna stress påverkar kroppen på samma sätt som stressen från tuffa träningspass. Vi kommer då, om vi blandar för mycket av både jobbstress och träningsstress, inte få tid till återhämtning. Den lyxen kan en proffesionell idrottare unna sig då dagen enbart går ut på träning-vila-näring. Att hans teorier fungerar bevisas av otaliga framgångar bland främst triathleter med Mark Allen i spetsen.

Pischler: Är inte helt insatt i hans program och tänk men jag vet ju att han kör rätt tuffa intervallpass. Men jag vet också att han är oerhört noga med att analysera pulskurvor och lactatnivåer. Efter dessa analyser justerar han hela tiden träningen. Det måste då betyda att han också är rädd för att det blir för lite vila och att stressnivåerna blir för höga i kroppen.

Norrmännen: Har ju egentligen bara uttalat sig om hur du ökar slagvolymen på hjärtat och menar då att den enda effektiva är träning i 90-95% av maxpuls. Notera dock att de betonar vilan mellan intervallerna för att få ner lactatnivåer. Även de säkrar upp mot för mycket "stress".

Maffetone vänder sig till människor som vill träna hyffsat mycket, i princip varje dag. För detta förespråkar han lågintensivt. Norrmännen har mest erfarenhet från hjärtpatieter som inte ämnar träna varje dag och erfarenheten från en idrottare som tränar mycket vet jag inte hur mycket de har. Pischler har ju lyckats rätt bra men vi vet inte alla de utövare som knäckts av hans metoder, det står sällan om dem i tidningen, eller hur?

Men spännande är det och som sagt, har man inte provat så vet man inte vad som passar just din kropp och livssituation. Sedan kanske vi motionärer många gånger har allt för höga förväntningar på våra tider och prestationer!? Man kanske ska vara riktigt nöjd med att köra VL på 6,30 efter att ha tränat 3 pass i veckan och i övrigt mår som en prins!

Boljohan

Boljohan

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 596 inlägg

Jag är ändå rätt övertygad om att om vi tussade ihop Maffetone, Pischler och de norska hjärtläkarna i en lång debatt så skulle de till sist vara rätt överens.

Eftersom Wisløff & co förespråkar högintensiv träning och styrketräning i stället för lågintensiva långpass (långpass ska genomföras i tävlingsfart enligt dem) så verkar de ju befinna sig så långt ifrån Maffetone som det går. Men det skulle bli en intressant debatt... ;)

Norrmännen: Har ju egentligen bara uttalat sig om hur du ökar slagvolymen på hjärtat och menar då att den enda effektiva är träning i 90-95% av maxpuls. Notera dock att de betonar vilan mellan intervallerna för att få ner lactatnivåer. Även de säkrar upp mot för mycket "stress".

Det de säger är väl att det är det effektivaste sättet att öka prestationsförmågan, inte det enda.

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Eftersom Wisløff & co förespråkar högintensiv träning och styrketräning i stället för lågintensiva långpass (långpass ska genomföras i tävlingsfart enligt dem) så verkar de ju befinna sig så långt ifrån Maffetone som det går. Men det skulle bli en intressant debatt... ;)

Onekligen skulle det bli det!

Det de säger är väl att det är det effektivaste sättet att öka prestationsförmågan, inte det enda.

Helt rätt! Och Maffetone menar att man även bygger syreupptagning med lågintensivt, så som sagt, de står en bit ifrån varandra :)

Mario

Mario

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 851 inlägg

"Prestationsförmåga" är ett vitt begrepp. Prestera i vad? Vilken distans? Om jag förstått rätt så fokuserar Wisløff & co på lite "kortare" distanser (typ längd WC) anpassat för Bjørgen, Northug och de andra som skall ta sig upp och ner för ideliga "mördarbackar". Maffetone verkar ha sina anhängare bland triatleter och ultralöpare. Det är nog lite skillnad på träningsuppläggen.

rabbit70warhammer

rabbit70warhammer

Medlem

• Members
  • Pip
  • 39 inlägg
Tricket med högintesivträning är att du förbättrar slagvolymen. Syreupptagningen kan endast förbättras i 90-95% av max p.g.a att max-slagvolym då äntligen nås! Hur ska man kunna förbättra slagvolymen i A-1??? Som sagt det finns mäniskor som sänkt sin vilopuls med 19% på 45 dagar med höginstesiv träning utan A-1.

Tricket med A-1 pass är att de är tråkiga och ganska värdelösa. Ska man köra långt ska det vara så pass syrefattigt att hjärtat nätt och jämt hinner med. Att köra 2h hårt är enligt mig den absolut bästa träningen som finns. Men vem orkar köra det ofta? Ni vet känslan när hela livet bara är i en dimma och när man kommer i mål är man inte ett dugg rädd för döden. Ni vet " en skidåkares liv är ett helvete jag önskar jag vore död."

Tricket med hårda långa pass (2h) är att du får förbättrad syreupptagning p.g.a viss träning i maxvolymzonen. Dessutom blir du stark psykiskt och man blir ofta mer fokuserad efter vilan p.g.a dett långvariga psykiska trycket. Man måste naturligtvis köra A-1 för att få bort mjölksyra, men varför 2h!? Räcker det inte att köra 30-45 min?

För övrigt tycker jag inte att man ska ignorera långa pass bara de är i A-II eller mer. Hoppas verkligen inte denna träningsform glöms bort.

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Tricket med högintesivträning är att du förbättrar slagvolymen. Syreupptagningen kan endast förbättras i 90-95% av max p.g.a att max-slagvolym då äntligen nås! Hur ska man kunna förbättra slagvolymen i A-1??? Som sagt det finns mäniskor som sänkt sin vilopuls med 19% på 45 dagar med höginstesiv träning utan A-1.

Tricket med A-1 pass är att de är tråkiga och ganska värdelösa. Ska man köra långt ska det vara så pass syrefattigt att hjärtat nätt och jämt hinner med. Att köra 2h hårt är enligt mig den absolut bästa träningen som finns. Men vem orkar köra det ofta? Ni vet känslan när hela livet bara är i en dimma och när man kommer i mål är man inte ett dugg rädd för döden. Ni vet " en skidåkares liv är ett helvete jag önskar jag vore död."

Tricket med hårda långa pass (2h) är att du får förbättrad syreupptagning p.g.a viss träning i maxvolymzonen. Dessutom blir du stark psykiskt och man blir ofta mer fokuserad efter vilan p.g.a dett långvariga psykiska trycket. Man måste naturligtvis köra A-1 för att få bort mjölksyra, men varför 2h!? Räcker det inte att köra 30-45 min?

För övrigt tycker jag inte att man ska ignorera långa pass bara de är i A-II eller mer. Hoppas verkligen inte denna träningsform glöms bort.

Jag säger inte emot dig men om man ska tro Maffetone så är det du beskriver som träning en säker väg till skador och överträning. Jag kan vara benägen att hålla med honom att jag som både har jobb, familj, villa, tränaruppdrag osv har svårt att hitta tillräckligt med vila. Jag tycker mig märka att när man under semester och är uppe i stugan och dagarna går ut på att slappa och träna känna en kick av att träna tufft. I vardagen kan det kännas jäkligt segt att ta sig ut på ett fartlek pass eller liknande.

Maffetone hävdar som sagt bestämt att prestationen höjs med hjälp av aerob träning. Jag ska testa och se om det funkar för mig!

GundeG

GundeG

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 749 inlägg

Håller med dig att långa stenhårda pass är härliga och ger bra om man vet när och hur ofta man ska lägga i dem. Jag brukar lägga in ett par sådana pass i oktober/november innan skidsäsongen börjar. Att köra dem regelbundet året om sliter nog lite för mycket i mitt fall.

Skönt och höra att du "still going strong" med träningen =)

Rogerhär

Rogerhär

Medlem

• Members
  • Pip
  • 157 inlägg
Är man inte med Maffetonemetoden i behov av rätt så många träningstimmar? Tänkte bara att ifall jag tränar 4-5h, i bästa fall 7h i veckan och bara kör A1 i 3 månader så anar jag att prestationen inte höjs nämnvärt. Men det är kul med olika teorier och om, som jag läste någonstans, Jonas Colting är varm anhängare av metoden så kan det ju inte vara helt fel. Fast där är man igen, hans 30h i veckan eller dylikt är ju rena SciFi för en annan.

Har förresten blivit 4x4 'junkie' under sommaren. Det är som knark =)

Mario

Mario

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 851 inlägg

Syreupptagningen kan endast förbättras i 90-95% av max

Det där är inte sant. "Syreupptagning" beror av både lokal och central kapacitet. Instämmer helt i att den centrala kapaciteten tränas effektivast med högintensiv träning, men "syreupptagning" tränas även i lägre pulszoner. Särskilt gäller det enzymaktivitet, kapillärisering och mitokondrietäthet (lokal kapacitet för uthållighet). Själva upptagningen av syre sker ju i de arbetande musklerna och den totala upptagningen hjälps naturligtvis av större tillgång på syre vilket är fallet vid större slag- och blodvolym, dvs central kapacitet.
Verkningsgraden, eller hur effektivt musklerna tar upp det syre som erbjuds bestäms av den lokala kapaciteten.

Anser dock att träning i 90-95%-zonen är i högsta laget. För de flesta innebär det att man ligger i mjölksyra-området. Icke att rekommendera, i vart fall inte under grundträningen.

Hoppas att du lyckas hålla dig skadefri och slipper överträning med ditt tuffa upplägg. Det kanske passar dig!

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Är man inte med Maffetonemetoden i behov av rätt så många träningstimmar? Tänkte bara att ifall jag tränar 4-5h, i bästa fall 7h i veckan och bara kör A1 i 3 månader så anar jag att prestationen inte höjs nämnvärt. Men det är kul med olika teorier och om, som jag läste någonstans, Jonas Colting är varm anhängare av metoden så kan det ju inte vara helt fel. Fast där är man igen, hans 30h i veckan eller dylikt är ju rena SciFi för en annan.

Har också tänkt i dessa banor och än har jag inget svar. Det kanske jag har om ett halvår!

Dock hävdar Maffetone att det inte spelar någon roll om du tränar 30 eller 5 timmar, träningen ska ändå köras lågintensivt. Det låter motsägelsefullt, jag vet, men värt ett försök tycker jag. På jogg.se finns ett antal anhängare och en kille körde 5 mån ren lågintensiv, inkl ordentlig uppvämrning mm. Han har gått ifrån km tider på dryga 7min ner till kanppt 5min med mycket låg puls. Och detta med 3-4/pass i veckan. Maffetone principer går ju ut på att kunna röra sig så snabbt som möjligt med lägsta möjliga puls. I lopp över 30min borde det vara en stor fördel att kunna göra det, för att snacka om i VL!. Mitt "problem" har varit alldeles för hög puls. Efter att följt "konventionella" träningsråd (Salkai) under långre perioder så har jag självfallet blivt snabbare men pulsen på långpass legat för högt (snitt runt 160 i 5:30 fart). Det i sin tur har gjort att jag inte "håller" tillräckligt länge på sträckor över 10km. Under detta år har jag tränat en hel del intervaller (4x4). Nu försvann 2 mån p.g.a ryggskott så det är inte rättvist att dra allt för långtgående slutsatser men jag kan väl säga att när jag har gott om tid har det inte kännts speciellt jobbigt, men med mycket annat runt omkring så blir det slitigare.
Jag hoppas kunna säga om 4-5mån att jag lätt gör 2h pass med snittpuls runt 138-142 och en snittfart om 5min, gärna lite under :)

Boljohan

Boljohan

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 596 inlägg

Syreupptagningen kan endast förbättras i 90-95% av max p.g.a att max-slagvolym då äntligen nås! Hur ska man kunna förbättra slagvolymen i A-1???

Nja, det är effektivast att träna vid denna intensitet, men viss effekt får då även om du tar det lugnare. I princip är det styrketräning av hjärtmuskeln man håller på med och därför kan man ju jämföra med vanlig styrketräning. Den är effektivast vid en belastning som man klarar att utföra 4-8 repetitioner med. Men du kan också halvera belastningen, köra 100 repetitioner och ändå få viss styrkeökning (dock liten och långsam).

Rogerhär

Rogerhär

Medlem

• Members
  • Pip
  • 157 inlägg
Maffetone låter också intressant. Jag ska pröva det till Vasaloppet 2009 =)

jo

jo

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 748 inlägg

Håller helt med. Problemet för dom flesta är ju att tiden inte räcker till för att köra enligt Maffetone. Tror inte det räcker med att köra 5-7h A1/vecka om denna träning ska ge effekt. A1 pass borde ligga på ca: 90min och uppåt, helst över 2h. Jag undrar vad som är mest stressande? Att försöka hinna träna minst 90min/dag eller att köra kortare intensivare pass och skjuta in långpass när man har tid.

Hur länge har Maffetone hållt på? Många anser ju att hjärtat vid 140bpm uppnår maxslagvolym, men detta förkastar ju norrbaggen. Han menar att detta endast stämmer för helt otränade personer. Sedan förkastar norrbaggen oxå att kapilariseringen skulle vara effektiv i lågt tempo.

Jag tror att långa A1 pass är bra återhämtning och ökar styrkan + att man ligget på en sådan belastning att man har ganska hög fettförbränning (att gå ner i vikt är ju onekligen det lättaste sättet att öka den relativa syreupptagningsförmågan).

Tycker mig ha märkt en bra strategi för mig själv i sommar. Efter att ha kört mycket högintensivt så blev pulsen generellt väldigt låg och jag hade väldigt svårt att komma upp i 90% av maxpuls. Antagligen för att den lokala kapaciten var eftersatt. Jag ökade andelen långa pass uppåt och över 2h och ganska snabbt (efter 3-4 veckor) så kunde jag lätt komma upp till 90% av maxpuls igen med högre fart än tidigare.

Min egen slutsatts:
Den högintensiva träningen (korta och långa pass) ökar den maximala syreupptagningsförmågan (centrala kapaciteten) effektivt medans den lokala styrkan inte utvecklas lika effektivt. Antagligen p.g.a den sura miljön dygnet efter träning i muskelaturen. Den lokala kapaciten ökas främst för att ökad mjölksyratålighet uppnås.

Lågintensiv träning (A1-A2) ökar främst den lokala styrkan och reduserar kroppsvikten + ger återhämtning. Till den lågintensiva träningen räknar jag oxå styrketräning eftersom den har possitiv inverkan på den lokala styrkan.

Varför endast köra lågintensivt eller högintensivt? Jag tror man med fördel kombinerar dessa men att man ska planera träningen så att dom högintensiva passen inte sabbar för dom lågintensiva långpassen så att styrkeökningen inte missgynnas av sura muskler. Kanske köra periodvis med hög- och lågintensiv träning. Kör all högintensiv träning på tröskelpuls ca: 90% av max under försäsong inte högre. Jag tror som Mario att den lågintensiva träningen gör störst nytta grenspecifikt.

Matte

Matte

Medlem

• Members
  • Pip
  • 297 inlägg
Oerhört intressant diskusion. Keep on!

Jag tränar ca 7 h per vecka just nu och hinner/orkar inte mer pga heltidsarbete och övriga livet. Mitt upplägg är att träna både låg och högintensivt med både löpning och rullskidor. Ibland skidgång istället för rull. Känns bra att blanda intensitet för variationen.

Men tränar lite mer låg- än högintensivt under grundträningsperioden, för att succesivt öka den högintensiva delen mer och mer under sommaren och närmare LL för att få en formtopp då.
Mål på LL i år är nedåt 2:50. Men att ffa förbättra fjolårets tid.

Har sedan ifjol börjat träna längre intervaller, ibland intervallstege 4-5-6-7 min el 6*5 min. Jag ligger i puls på ca 87-90 % av max. Tycker att det gav mer resultat ifjol för mig än att som tidigare träna korta intervaller (oftast bara 7*3 min ) ffa när jag ska tävla på längre sträckor.
Försöker leva i harmoni med de olika årstiderna.

GundeG

GundeG

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 749 inlägg

[
Håller helt med. Problemet för dom flesta är ju att tiden inte räcker till för att köra enligt Maffetone. Tror inte det räcker med att köra 5-7h A1/vecka om denna träning ska ge effekt. A1 pass borde ligga på ca: 90min och uppåt, helst över 2h. Jag undrar vad som är mest stressande? Att försöka hinna träna minst 90min/dag eller att köra kortare intensivare pass och skjuta in långpass när man har tid.

Hur länge har Maffetone hållt på? Många anser ju att hjärtat vid 140bpm uppnår maxslagvolym, men detta förkastar ju norrbaggen. Han menar att detta endast stämmer för helt otränade personer. Sedan förkastar norrbaggen oxå att kapilariseringen skulle vara effektiv i lågt tempo.

Jag tror att långa A1 pass är bra återhämtning och ökar styrkan + att man ligget på en sådan belastning att man har ganska hög fettförbränning (att gå ner i vikt är ju onekligen det lättaste sättet att öka den relativa syreupptagningsförmågan).

Tycker mig ha märkt en bra strategi för mig själv i sommar. Efter att ha kört mycket högintensivt så blev pulsen generellt väldigt låg och jag hade väldigt svårt att komma upp i 90% av maxpuls. Antagligen för att den lokala kapaciten var eftersatt. Jag ökade andelen långa pass uppåt och över 2h och ganska snabbt (efter 3-4 veckor) så kunde jag lätt komma upp till 90% av maxpuls igen med högre fart än tidigare.

Min egen slutsatts:
Den högintensiva träningen (korta och långa pass) ökar den maximala syreupptagningsförmågan (centrala kapaciteten) effektivt medans den lokala styrkan inte utvecklas lika effektivt. Antagligen p.g.a den sura miljön dygnet efter träning i muskelaturen. Den lokala kapaciten ökas främst för att ökad mjölksyratålighet uppnås.

Lågintensiv träning (A1-A2) ökar främst den lokala styrkan och reduserar kroppsvikten + ger återhämtning. Till den lågintensiva träningen räknar jag oxå styrketräning eftersom den har possitiv inverkan på den lokala styrkan.

Varför endast köra lågintensivt eller högintensivt? Jag tror man med fördel kombinerar dessa men att man ska planera träningen så att dom högintensiva passen inte sabbar för dom lågintensiva långpassen så att styrkeökningen inte missgynnas av sura muskler. Kanske köra periodvis med hög- och lågintensiv träning. Kör all högintensiv träning på tröskelpuls ca: 90% av max under försäsong inte högre. Jag tror som Mario att den lågintensiva träningen gör störst nytta grenspecifikt.

Som vanligt klokt och genomtänkt.

Innan man hoppar på ett specifikt upplägg bör man ju först se över ens egna mål och tillgång till träningstid. Utifrån detta får man sedan antingen på egen hand med egna erfarenheter i kombination med tips&råd från andra sy ihop ett träningsupplägg eller följa något känt upplägg som känns tilltalande t.ex Maffetone, Wislöf m.fl. Personligen tror jag mer på att hitta ett eget upplägg utifrån egna erfarenheter, input från litteratur, "experter" och aktiva m.fl. Detta är lite mer tidsödande men ger nog det bästa resultatet på sikt.

Det är ju som Mario mycket riktigt nämner att det är en j...a skillnad på att vara WC åkare med alla "mördarbackar" och att vara 45 bast och satsa på topp 1.000 i VL.
Något olika upplägg skulle jag tro.... =)

Varför jag tycker Maffetonesupplägget känns intressant är att jag inte tycker den träning jag senaste åren kört, med högre intensitet, tuffa intervaller a´la Wislöf och kortare pass kanske inte gett de resultat för det jag känner jag vill bli bättre på. Min styrka vare sig det handlar om skidor, löpning eller cykling är när det går uppför, gärna långa sega backar. Det jag behöver bli bättre på är att kunna hålla en högre fart när det är lätt terräng, det är här jag tappar mest tid på VL. Då tror jag inte tuff intervallträning är nyckeln till framgång utan jag tror stakpass/roddmaskin/paddling/elgufs i A1-A2 zonen kombinerat med kortare överfartspass och styrketräning kan göra susen, eller vad tror panelen?

Sedan passade det väldigt bra in att enbart köra A1-träning i ett par månader. Tror det är bra att ibland helt lägga ner A3 träningen ett par månader och bara tuffa i A1...men det är enbart mina egna teorier. Väntar fortfarande på Maffes böcker jag beställt. Vill få lite mer kött på benen innan jag går vidare i planeringen...

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg
Maffetone har varit verksam i över 20 år och tränat främst triathleter. Det är inga "duvungar" heller utan namn som Mark Allen är ett exemepl (en av de grymmaste triathleterna någonsin)

Nu kommer någon säga att triathlon kan inte jämföras med skidor osv. Maffetone hävdar givetvis att det själfallet går!.

Hans "förkunnelser" går ut på att all idrott som har en varaktighet över ett par till tre minuter är aerob i sin grundstruktur. Sedan kan du träna upp din förmåga att både uthärda mjölksyra men även förskjuta puslen då mjölksyran tar "överhanden" (mjölksyratröskeln). Dock kommer du, om du inte har en rejäl aerob bas, att för eller senare ta slut då andelan glykogen i förbränningen är för hög. Kanske därför en supertränad WC åkare inte har med segern att göra i ett VL!?.

Sedan är det så med all träning att den måste varieras för att ge effekt. Att bara träna A1 året runt lär inte ge full effekt. Att "bara" träna varierat A1-A2 + A3 året runt lär inte heller utveckla dig från år till år. Maffetone pratar om "platåer" som du når. Det betyder att du bygger din aeroba bas i 3-6månader då du når en platå då du inte längre utvecklas (utvecklas=km tid i ett sk MAF test). Då är det dags att ändra din träning och lägga in en del A3. Dock tycker han att du kanske inte behöver träna A3 utan kör tävlingar istället!. Dels lär du dig att hantera stressen runt en tävling samtidigt som du får en utvecklande träning. När du sedan tävlat i ett antal veckor-månader är det dags för A1 träning igen. Om allt går som det ska så kommer du då ytterligare en nivå i din MAF test.
Parollen "tävla sig i form" gäller med andra ord!

Han är dock mycket övertygande om när han skriver om riskerna med allt för mycket stress av kroppen (= A3 tränig, stress i vardagen) och att utfallet många gånger är dåligt i förhållande till insatsen.

GundeG

GundeG

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 749 inlägg

Hans "förkunnelser" går ut på att all idrott som har en varaktighet över ett par till tre minuter är aerob i sin grundstruktur. Sedan kan du träna upp din förmåga att både uthärda mjölksyra men även förskjuta puslen då mjölksyran tar "överhanden" (mjölksyratröskeln). Dock kommer du, om du inte har en rejäl aerob bas, att för eller senare ta slut då andelan glykogen i förbränningen är för hög. Kanske därför en supertränad WC åkare inte har med segern att göra i ett VL!?.

Dock tycker han att du kanske inte behöver träna A3 utan kör tävlingar istället!. Dels lär du dig att hantera stressen runt en tävling samtidigt som du får en utvecklande träning. När du sedan tävlat i ett antal veckor-månader är det dags för A1 träning igen. Om allt går som det ska så kommer du då ytterligare en nivå i din MAF test.
Parollen "tävla sig i form" gäller med andra ord!

Mycket intressant. Har också funderat på vilka egenskaper som gör att WC-åkare inte har en"sportmössa" i VL trots bl.a bättre VO2max. Här har vi säkert en av förklaringarna.

Skriver han något om att toppa formen?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar