Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vilka rullskidor?


ante

Recommended Posts

Är på jakt efter ett par klassiska Swenor Beg. men verkar svrt det de går åt som smör i solen så nu undrar vad jag istället kan skaffa för skidor som är bra kom gärna med tips o komentarer kanske finns någon med ett par swenor.
Link to comment
Share on other sites

Du verkar ju redan ha koll på lite skidor. Swenor är ju en av dom stora bra märkerna. JAg själv kör på det. Skaffa det du

vad jag själv kommit fram till så verkar Swenor ha bra rullskidor men undrar även om det finns likvärdigt märke som swenor? vad ska man köpa för modell om man ska köpa swenor?

Link to comment
Share on other sites

Likvärdiga märken är Pro-Ski och Elpex. När det gällr vilka Swenor du skall köpa så rekomenderas väl Swenor Fibreglass till dom flesta. Dom är stadiga och fina. Om du inte är så stor och tung och vill ha smidigare skidor så passar Carbonfibre väldigt bra också.

Skillnaden mellan Swenor och Elpex/Pro-SKi är att dom är gjorda av träcarbonstommar, medans dom andra är gjorda av aluminium som är lite hårdare och stummare.

Link to comment
Share on other sites

Likvärdiga märken är Pro-Ski och Elpex. När det gällr vilka Swenor du skall köpa så rekomenderas väl Swenor Fibreglass till dom flesta. Dom är stadiga och fina. Om du inte är så stor och tung och vill ha smidigare skidor så passar Carbonfibre väldigt bra också.

Skillnaden mellan Swenor och Elpex/Pro-SKi är att dom är gjorda av träcarbonstommar, medans dom andra är gjorda av aluminium som är lite hårdare och stummare.

du nämde inget om Everest?

Link to comment
Share on other sites

Likvärdiga märken är Pro-Ski och Elpex. När det gällr vilka Swenor du skall köpa så rekomenderas väl Swenor Fibreglass till dom flesta. Dom är stadiga och fina. Om du inte är så stor och tung och vill ha smidigare skidor så passar Carbonfibre väldigt bra också.

Skillnaden mellan Swenor och Elpex/Pro-SKi är att dom är gjorda av träcarbonstommar' date=' medans dom andra är gjorda av aluminium som är lite hårdare och stummare.[/quote']

du nämde inget om Everest?

Nä verkligen inte! Du frågade ju efter likvärdiga skidor och inte annat skräp.

Link to comment
Share on other sites

Likvärdiga märken är Pro-Ski och Elpex. När det gällr vilka Swenor du skall köpa så rekomenderas väl Swenor Fibreglass till dom flesta. Dom är stadiga och fina. Om du inte är så stor och tung och vill ha smidigare skidor så passar Carbonfibre väldigt bra också.

Skillnaden mellan Swenor och Elpex/Pro-SKi är att dom är gjorda av träcarbonstommar' date=' medans dom andra är gjorda av aluminium som är lite hårdare och stummare.[/quote']

du nämde inget om Everest?

Nä verkligen inte! Du frågade ju efter likvärdiga skidor och inte annat skräp.

okey tur att du sa det tänkte köpa ett par på blocket som var nya.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag vet att det diskuterats tidigare men jag undrar ändå än en gång om någon har en mer grundlig anledning till att Everest är skit?

(t ex testat Everest mot andra rullisar i mer än några testomgångar)

 

Jag har haft Everest en säsong nu, och har ingen anledning att höja dem till skyarna. Jag tycker att det går mycket trögt, och förstår inte riktigt detta med att inte köra frånskjut på platten. Hur ska man annars få fart? Ren stakning pysslar jag bara med i olika typer av nedförsbackar eller ren asfalt.

Jag kan ju nämna att jag inte har några kraftiga nedförsbackar på min bana.

 

Men det är mycket träning, och pulsen går på högvarv hela tiden. Jag kör på mellan 75-90% i snitt, upp till 4 timmar... Ingen vila där...

 

Men annars så har de hållt hyfsat, var riktigt billiga och om jag är ute efter träning och inte hastighet så kan det väl vara ett alternativ?

 

Hjulen fram rullar några sekunder efter att jag puttar igång dem med fingret, lite kortare bak...

 

Jag körde ca 500 km på Everestskidorna i vintras, hoppas på ännu mer i vinter...

 

Jag vill inte rekommendera dem men tycker att de får oförtjänt tufft med stryk i diskussionerna.

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att jag inte gillar Everest-skidorna är flera.

Bland annat är dom inget att rekomendera till dom som vill köpa begagnade rullskidor. Detta pågrund av dålig kvalitet på skidor. Den första årsmodelen var inte bra alls. Jag känner till flera där hjulaxlar har gott av, där stommar gått av och hjul som inte ens gått runt. Det gäller dom första årsmodlerna, dom har blivit bättre har jag förståt när det gäller kvalitet.

 

En annan sak som jag ogillar med dom är att dom är olämpliga till nybörjare pågrund av att dom är så trögrullade. Trögrullade är ju bra om man är duktig åkare eller väldigt målmedveten åkare. Men så är inte fallet med dom flesta nybörjare som köper Everest. Dom flesta åker ut och åker sitt första pass och märker att det är fruktansvärt jobbigt och tungt, att dom inte orkar någonting. Åker dom sen med åkare som har normalrullande hjul, hänger som inte alls med eller får slita otroligt mycket. Det för ofta med sig att dom ställer skidorna längst in i förrådet och inte åker mer. Och det är inte bra för sporten. Det skall vara roligt att träna, det får gärna vara tungt, men roligt skall det vara framför allt för nybörjare, annars slutar man eller så tränar man alldeles för lite.

Det går ju inte att komma ifrån att dom flesta som köper Everest är för att dom skall åka Vasaloppet, dom tränar lite grand på hösten, kanske upp till 10 mil, åker Vasaloppet 1 gång på 10-11 timmar, säljer skidorna på Blocket. Inte bra för sporten altså.

Hade dom däremot haft ett par mer lättrullade skidor första året kanske dom hade tränat mera, blivit duktigare, och börja tycka att träningen är rolig, Att rullskidor inte bara är nödvändigt ont för att man måste träna.

Rullskidåkning kan vara väldigt trevligt och roligt, precis som längdskidåkning på snö.

 

Jag skulle vilja säga att för en nybörjare med dållig teknik är det lika roligt att åka med Everest skidorna som det är att åka längdskidor utan fäste och glid.

 

Jag som är tränare ser många nya komma med sina Everest och slita onödigt hårt, dom som fastnar för sporten skaffar snabbt ett par andra skidor. Men dom som redan har fastnat för sporten gillar Everest, för det är billigare att köpa deras hjul och använda dom som tröga hjul på t.ex. Proski och Elpex som jag vet som passar på.

Link to comment
Share on other sites

Är på jakt efter ett par klassiska Swenor Beg. men verkar svrt det de går åt som smör i solen så nu undrar vad jag istället kan skaffa för skidor som är bra kom gärna med tips o komentarer kanske finns någon med ett par swenor.

Swenor är nog ett alldeles utmärkt alternativ. Men jag vill också slå ett slag för en skida som inte så många verkar ha testat och inte så många verkar veta så mycket (gjorde inte jag innan jag hade köpt dem). Det är Pro-ski comp, en enligt mig en helt underbar rullskida och då jämför jag med till exempel med swenor fiberglas.

 

Framförallt fungerar compen oerhört mycket bättre än swenor att diagonala med då den är något lägre och framförallt mycket stadigare. Men några speciellt breda hjul är det inte (samma som pro-ski c2). Var inte i närheten av samma flyt i diagonalen på swenorskidorna. Sedan är stabiliteten ett plus även under stakåkning.

 

För det andra så är den mycket mjukare i gången och tar stötar på ett sätt som märks jämfört stela stommar vilket jag inte tycker fiberglasskidan gör.

 

Starkt köpråd på denna skida från mig...

Link to comment
Share on other sites

Mina swenor fibreglass är tunga, drar snett och tar inte upp ojämnheter i skaplig asfalt på ngt märkbart bättre sätt än Elpex (wasa), som känns stabilare och är lättare.

 

Att swenor drar snett har även debatterats på langrenn.com.

 

Vad pro-ski beträffar har jag två kompisar som kört dessa skidor och vars hjul skurit ihop. Någon sa att hjullagren är sämre skyddade på pro-ski men det kanske var en tillfällighet?

 

Vad Elpex beträffar har jag hört talas om knäckta stommar, men den risken finns väl med alla alu-skidor.

Link to comment
Share on other sites

Kör på Swenor sedan många år tillbaka. Skönt flex i skidorna men de är tunga och spårar mycket och det tog ett antal timmar att vänja sig. Väl van är det inga problem.

 

Hjulen har blivit slitna så jag köpte Everest-hjul (bredd 70 mm, diam. 70 mm). Dessa är mindre än Swenor hjulen i diam. Mycket hårdare och stummare och rullar betydligt trögare. De har ingen märkning. Swenorhjulen är märkta 2.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Tror ni att Carbonfibre skulle vara ett bättre alternativ för mig istället för Fibreglass då jag väger 69kg? Inget köp i år då jag fortsätter slita på ett par gamla, men nyfiken...kanske blir dags för ett köp nästa år.

Pro ski komp är bästa alternativet! :P Jag väger 62kg och älskar dessa skidor.

Link to comment
Share on other sites

Tror ni att Carbonfibre skulle vara ett bättre alternativ för mig istället för Fibreglass då jag väger 69kg? Inget köp i år då jag fortsätter slita på ett par gamla, men nyfiken...kanske blir dags för ett köp nästa år.

Svar ja! Dom kommer vara bättre för dom, lättaste skidorna på marknaden, lättare än Pro-Ski comp t.ex. ;)

Link to comment
Share on other sites

Tycker nog att man som vid all annan köp av utrustning som man flitigt kommer att använda. Att det är bättre att lägga en extra slant och få bra grejer. Skippa Everest, hört ett par stycken som haft problem med dem. Sen tror jag att det inte spelar så stor roll vad man kör på för skida! Själv kör jag 610 an väger 89 kg funkar kanon!

Provat Swenor också, klart bra skida! Man "kör" nog in sig på sina skidor efter ett tag vilka man än har.

Huvudsaken är att man kör å har roligt:)!

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...