Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Pulsklocka


mikjoh

Recommended Posts

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Ja då har jag också beställt och fått en GF 305. Det gick väl på det hela taget bra, men leveranstiden var inte så snabb som för er andra. Det tog ca 14 dagar inan den anlände.

 

Såg att pengarna dragits från mitt konto innan jag hade uppgift om att försändelsen gått iväg. Kontaktede dem (blokestuff) efter ca en veckas väntan per mail och då blev den sänd dagen efter. Godsspårningen i bekräftelsemailet fungerade ändå inte och DHL-numret fanns inte hos speditören, jag tänkte att det var fortsatt strul och ringde dem. Fick ett vänligt bemötande och dagen efter råkade 305:an anlända.

 

Ett problem kvarstår att lösa. Min klocka vill inte kommunicera med datorn och TC-programmet. Får felmeddelande "Runtime Error" och att kontakta mjukvaruleverantören......suck alltid detta datastrul vid installation av nya tillbehör. Har mailat Garmin för att se vad de svarar.

 

Jag har ännu inte kollat "Sporttracks" som vissa här använder. Jag förmodar att jag måste använda TC som mellanlänk och sedan importera data till "Sporttracks"?

 

Någon här som har enlösnig på mitt problem, eller måst man anlita en datakonsult?

 

:mad: Falubo

Link to comment
Share on other sites

Ja då har jag också beställt och fått en GF 305. Det gick väl på det hela taget bra, men leveranstiden var inte så snabb som för er andra. Det tog ca 14 dagar inan den anlände.

 

Såg att pengarna dragits från mitt konto innan jag hade uppgift om att försändelsen gått iväg. Kontaktede dem (blokestuff) efter ca en veckas väntan per mail och då blev den sänd dagen efter. Godsspårningen i bekräftelsemailet fungerade ändå inte och DHL-numret fanns inte hos speditören, jag tänkte att det var fortsatt strul och ringde dem. Fick ett vänligt bemötande och dagen efter råkade 305:an anlända.

 

Ett problem kvarstår att lösa. Min klocka vill inte kommunicera med datorn och TC-programmet. Får felmeddelande "Runtime Error" och att kontakta mjukvaruleverantören......suck alltid detta datastrul vid installation av nya tillbehör. Har mailat Garmin för att se vad de svarar.

 

Jag har ännu inte kollat "Sporttracks" som vissa här använder. Jag förmodar att jag måste använda TC som mellanlänk och sedan importera data till "Sporttracks"?

 

Någon här som har enlösnig på mitt problem, eller måst man anlita en datakonsult?

 

:mad: Falubo

När kommer "runtime error" upp på din dator? Jag tror faktiskt att du har samma problem som jag hade när jag började använda min garmin.

För mig blev det så att när jag hade installerat garmin TC och försökte starta programmet så kom "runtime error" fönstret upp och programmet stängdes ned. Frustrerande efter nyss spenderade 3500kr? Jo något...

 

Men testade sedan att installera om TC och märkte då att den förvalda installationsdestinatonen på hårddisken var "C:\Garmin". Där brukar man aldrig installera program så jag testade att byta till "C:\Program\Garmin". Efter installation i denna mapp så fungerade programmet. Att byta installationsmapp till programmappen i den lokala hårddisken hjälpe iaf mig att kunna köra training center. Detta är dock en av alla buggarna som denna mjukvara innehåller.

 

Därför rekomenderar jag starkt att du testar Sporttracks som träningsanalysprogram. Och som du tidigare undrat behöver man inte använda TC för att använda Sporttracks. Själv har jag inte ens TC installerat längre då jag tycker att det är enorm klasskillnad.

 

Det enda som du har nytta av i TC är fuktionen att kunna förprogrammera sina träningspass. Detta är dock både krångligt och onödigt och något som jag aldrig orkat slutföra. Därför spelar denna funktion ingen som helst roll för min del.

 

//Henrik

Link to comment
Share on other sites

Hej Henrik!

 

Tack för ditt snabba svar. När jag ansluter klockan till datorn och TC autostartar får jag alltid:

"Runtime Error" med tilläggstexten "this application has requested the runtime to terminate it in an unusual way. Please contact the application´s supportteam for more information".

 

Jag har avinstallerat och återinstallerat programmet ett otal gånger. Provade nu ikväll ditt tips två gånger och trots att jag förväljer "C:\Program\Garmin" i installationsguiden, så hamnar det ändå i "C:\Garmin"!!!! Mellan gångerna har jag till punkt och pricka följi avinstallationsinformationen på Garmins hemsida och efter att kört "lägg till och ta bort program" också manuellt plockat bort restmappar. Jag tycker att det är mycket dåligt av ett så stort företag som Garmin att inte prestera bättre programvara. Spännande att se vad/om deras support svarar?!

 

Jag ger nog upp nu och använder Sporttracks istället. Avvaktar med 2.0 versionen som inte verkar helt färdig ännu. Om jag förstår dig rätt så kan man från Sporttracks hämta data direkt från klockan. Jag är lite feg, då det sitter en gul lapp på USB-kontakten som säger att programvaran skall installeras före inkoppling?

 

Cyklisten

Link to comment
Share on other sites

Jag kan ändra till svenska på min GF305. Mjukvaran har jag uppdaterat när det finns ny på garmins hemsida. Tror inte det är någon speciell mjukvara för olika länder.

Om jag förstår dig rätt jo, så har du uppdaterat klockans mjukvara? Hur gör man det? Länk?

Link to comment
Share on other sites

Jag kan ändra till svenska på min GF305. Mjukvaran har jag uppdaterat när det finns ny på garmins hemsida. Tror inte det är någon speciell mjukvara för olika länder.

Om jag förstår dig rätt jo' date=' så har du uppdaterat klockans mjukvara? Hur gör man det? Länk?[/quote']

http://www.garmin.se/productpage_tab5.aspx?pageid=1280

 

Men jag får inte swe i alla fall....

Link to comment
Share on other sites

På gps4less.co.uk säljer de forerunner 305 för 151£ ink moms. De kör med nån form av prisgaranti, men sen lägger de på en fraktkostnad på 53£!!!!!!. Har mailat och frågat om de kan ordna billigare fraktalternativ.

ps. Är det någon som vet om de gick att uppdatera till svensk meny om den är köpt från UK

 

Mac

Link to comment
Share on other sites

Hej Henrik!

 

Tack för ditt snabba svar. När jag ansluter klockan till datorn och TC autostartar får jag alltid:

"Runtime Error" med tilläggstexten "this application has requested the runtime to terminate it in an unusual way. Please contact the application´s supportteam for more information".

 

Jag har avinstallerat och återinstallerat programmet ett otal gånger. Provade nu ikväll ditt tips två gånger och trots att jag förväljer "C:\Program\Garmin" i installationsguiden, så hamnar det ändå i "C:\Garmin"!!!! Mellan gångerna har jag till punkt och pricka följi avinstallationsinformationen på Garmins hemsida och efter att kört "lägg till och ta bort program" också manuellt plockat bort restmappar. Jag tycker att det är mycket dåligt av ett så stort företag som Garmin att inte prestera bättre programvara. Spännande att se vad/om deras support svarar?!

 

Jag ger nog upp nu och använder Sporttracks istället. Avvaktar med 2.0 versionen som inte verkar helt färdig ännu. Om jag förstår dig rätt så kan man från Sporttracks hämta data direkt från klockan. Jag är lite feg, då det sitter en gul lapp på USB-kontakten som säger att programvaran skall installeras före inkoppling?

 

Cyklisten

Det där med att du ska ha programvaran installerad gäller endast usb-drivrutinerna. Annars fungerar ju inte dataöverföringen till sporttracks heller. Vill du bara installera usb-drivrutiner utan skivan så du kan köra sporttracks så laddar du hem den här filen och följer intruktionerna. Att TC ska vara intstallerat är bara skitsnack.

 

http://www.garmin.com/software/USBDrivers_221.exe

Link to comment
Share on other sites

Hej Henrik!

 

Jag ger nog upp nu och använder Sporttracks istället. Avvaktar med 2.0 versionen som inte verkar helt färdig ännu. Om jag förstår dig rätt så kan man från Sporttracks hämta data direkt från klockan. Jag är lite feg' date=' då det sitter en gul lapp på USB-kontakten som säger att programvaran skall installeras före inkoppling?

 

Cyklisten[/quote']

Det där med att du ska ha programvaran installerad gäller endast usb-drivrutinerna. Annars fungerar ju inte dataöverföringen till sporttracks heller. Vill du bara installera usb-drivrutiner utan skivan så du kan köra sporttracks så laddar du hem den här filen och följer intruktionerna. Att TC ska vara intstallerat är bara skitsnack.

 

http://www.garmin.com/software/USBDrivers_221.exe

Tack igen för din hjälp och tips!

 

Nu har jag äntligen fått det att fungera! Jag har kunnat ladda ner mina samlade data från klockan och köra dem i Sportstracks. Ska bli kul att använda i vinter vid skid- och långfärdsskridskoåkning. Känns som helt rätt träningskompis, nu när mjukvarustrulet förhoppningsvis är avklarat.

 

Bicicleta :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej, fick precis min 305 i posten! från blokes stuff. Under oktober skickar de den fraktfritt varför jag betalade 141£ (ca 1800). Lite surt var att kortföretaget tog 200:- i avgift för köp utomlands. . .FirstCard. Något inkonsekvent då de inte lägger på annat än en jättehög växelkurs då man är ute och reser med kortet.

 

Nåja, ska bli riktigt kul att följa upp alla bra tips på dena tråd. Sporttracks verkar givet och det ser riktigt spännande ut då man läser lite på deras forum att folk till och med lyckats lägga upp orienteringskartor som bakgrund. Då ser man precis vilken stig man sprungit efter. Annars tror jag googles kartor inte täcker norrland särskilt bra. . .

 

/M

Link to comment
Share on other sites

Hej, fick precis min 305 i posten! från blokes stuff. Under oktober skickar de den fraktfritt varför jag betalade 141£ (ca 1800). Lite surt var att kortföretaget tog 200:- i avgift för köp utomlands. . .FirstCard. Något inkonsekvent då de inte lägger på annat än en jättehög växelkurs då man är ute och reser med kortet.

 

Nåja, ska bli riktigt kul att följa upp alla bra tips på dena tråd. Sporttracks verkar givet och det ser riktigt spännande ut då man läser lite på deras forum att folk till och med lyckats lägga upp orienteringskartor som bakgrund. Då ser man precis vilken stig man sprungit efter. Annars tror jag googles kartor inte täcker norrland särskilt bra. . .

 

/M

Lycka till med klockan, du kommer att bli hur nöjd som hellst.

Link to comment
Share on other sites

Hej, fick precis min 305 i posten! från blokes stuff. Under oktober skickar de den fraktfritt varför jag betalade 141£ (ca 1800). Lite surt var att kortföretaget tog 200:- i avgift för köp utomlands. . .FirstCard. Något inkonsekvent då de inte lägger på annat än en jättehög växelkurs då man är ute och reser med kortet.

 

Nåja, ska bli riktigt kul att följa upp alla bra tips på dena tråd. Sporttracks verkar givet och det ser riktigt spännande ut då man läser lite på deras forum att folk till och med lyckats lägga upp orienteringskartor som bakgrund. Då ser man precis vilken stig man sprungit efter. Annars tror jag googles kartor inte täcker norrland särskilt bra. . .

 

/M

Hur lång tid tog det att få den?

Link to comment
Share on other sites

Nåja, ska bli riktigt kul att följa upp alla bra tips på dena tråd. Sporttracks verkar givet och det ser riktigt spännande ut då man läser lite på deras forum att folk till och med lyckats lägga upp orienteringskartor som bakgrund. Då ser man precis vilken stig man sprungit efter. Annars tror jag googles kartor inte täcker norrland särskilt bra. . .

 

/M

Vet du hur man lägger upp tex orienteringskartor i Sporttracks? Har prövat men det går inte så bra. Vilket filformat ska det vara? Något annat?

Springer mest i skogen och är ganska sugen på att se lite mer detaljer hur man har sprungit.

Link to comment
Share on other sites

Nu behöver jag hjälp.

 

Jag köpte Garmin 305:an när jag installerade programmet så blev något galet och

jag har avinstallerat den ett par ggr utan att det hjälper såhär står det.

 

program c:\garmin\trainingcenter\trainingcenter.exe

This application has requested the runtimeto terminate it in unusual way.

Please contact the applications support team.

Link to comment
Share on other sites

Nu behöver jag hjälp.

 

Jag köpte Garmin 305:an när jag installerade programmet så blev något galet och

jag har avinstallerat den ett par ggr utan att det hjälper såhär står det.

 

program c:\garmin\trainingcenter\trainingcenter.exe

This application has requested the runtimeto terminate it in unusual way.

Please contact the applications support team.

Måste varit nåon klåpare som skrev ihop det där programmet, synnerligen instabilt. Kolla igenom tidigare delar i tråden där jag skrivit om hur jag kom runt det där problemet. Installera om i rätt destinaton efter att ha raderat allt som har med garmin att göra på datorn-.

Link to comment
Share on other sites

Kolla in följande länk :)

 

Polar rules

 

Inte bara snyggast utan även bäst :D

Hmm... Hade varit kul att sett Garmin spöa skiten ur Polaren (med fotpod) i skogen. Skulle oxå vara intressant att se hur länge fotpoden skulle hålla.

 

Jag har hört elaka rykten som säger att Polaren med GPS endast visar hastighet och distans. Ingen möjlighet att spara positionsdatat!

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Hade varit kul att sett Garmin spöa skiten ur Polaren (med fotpod) i skogen.

Varför skulle det vara roligt?

 

Generellt sett, så är nogrannheten i skog bättre med fotpod än med GPS, så jag förstår inte alls vad du menar?

 

Jag har hört elaka rykten som säger att Polaren med GPS endast visar hastighet och distans. Ingen möjlighet att spara positionsdatat!

Det är inget elakt rykte. Polars GPS (G1) varken visar eller sparar position. Du kan gå in på deras hemsida och läsa detta så slipper du lyssna på rykten.

Link to comment
Share on other sites

Måste verkligen säga att jag är imponerad av Garmin.

Det var lite utav ett impulsköp av mig när jag råkade passera runnerstore

i sthlm

Först hade jag problem med mjukvaran men löste dom utan större problem.

Men efter första passet så laddade jag ner till datorn och vips så kom det fram

en karta där jag sprungit och gatunamnen! Jag hade ingen aning att den var så avanserad.

 

Jag har Suunto t3 med gps pod den visar hastighet och distans bra den med men inte lika noggrant, var lite besviken annars hade jag ju naturligtvis inte köpt en till gps klocka (eller)

Jag tror vi skidåkare är lite pryltokiga....

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Hade varit kul att sett Garmin spöa skiten ur Polaren (med fotpod) i skogen.

Varför skulle det vara roligt?

 

Generellt sett' date=' så är nogrannheten i skog bättre med fotpod än med GPS, så jag förstår inte alls vad du menar?

 

Jag har hört elaka rykten som säger att Polaren med GPS endast visar hastighet och distans. Ingen möjlighet att spara positionsdatat!

Det är inget elakt rykte. Polars GPS (G1) varken visar eller sparar position. Du kan gå in på deras hemsida och läsa detta så slipper du lyssna på rykten.

kom igen Osquar, lite humor tack =)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...