Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Pulsklocka

• Vänligen logga in för att kunna svara
102 svar till detta ämne

Frazzi

Frazzi

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 975 inlägg
Garmin Forerunner 305 Personal Trainer eller Garmin Forerunner 305HR? Vilken av dem snackar ni om?

jo

jo

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 748 inlägg

Garmin Forerunner 305 Personal Trainer eller Garmin Forerunner 305HR? Vilken av dem snackar ni om?

Samma klocka dvs Garmin Forerunner 305.

bicicleta

bicicleta

Medlem

• Members
  • Pip
  • 10 inlägg

Rekommenderar www.blokesstuff.com (England). Köpte en GF 205 där härom veckan. 1680 kr inkl frakt, leveranstid 5 dagar. (Bästa svenska pris 2595 kr enl Pricerunner.)

Har också beställt från Blokestuff i lördags en GF 305 ca 2 200 inkl frakt. När jag läste en massa tester och resenscioner fick jag ett våldsamt ha-begär. Efter vad jag förstår finns inget liknande på marknaden ännu. Den har dock inte skickats iväg ännu så jag börjar bli orolig. Har du fått din Boljohan?

Jepp, fick den 5 dagar efter beställning. Levererades av DHL.

På era inlägg verkar det fungera bra med beställning från "Blokestuff". "Everest" fick du din GF 305 och är du nöjd med den? Funderar själv på att beställa en. Blir det inga andra avgifter som tullpåslag, svensk mom etc? :/

bicicleta

bicicleta

Medlem

• Members
  • Pip
  • 10 inlägg
Hej igen!

Ser nu av inlägg #31 att "Everest fått uret och är nöjd med det. Missade det tidigare.:rolleyes:

Boljohan

Boljohan

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 596 inlägg

På era inlägg verkar det fungera bra med beställning från "Blokestuff". "Everest" fick du din GF 305 och är du nöjd med den? Funderar själv på att beställa en. Blir det inga andra avgifter som tullpåslag, svensk mom etc? :/

Nej, inga andra påslag (handel inom EU)!

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg
Inga problem med blokestuff. Beställde ytterligare en klocka därifrån tidigare under veckan Denna gång en GF 205 som 70-års present. Totalkostnad 1716 SEK inkl allt. Lägsta pris i Sverige inkl frakt nära 2500 kr. Beställde på måndag, den kom hem till dörren på fredag samma vecka.

Har svårt att förstå den stora prisskillnaden på exakt samma produkt inom EU. Visserligen har UK bara 17,5% moms mot Sveriges 25% men det förklarar bara 91 kr av prisskillnaden. På Garmins övriga GPS:er, tex 60 CSx, är blokestuff knappt billigare än i Sverige. Då är det bättre att beställa direkt från USA.
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

bicicleta

bicicleta

Medlem

• Members
  • Pip
  • 10 inlägg
Tack för snabbt svar. Lägger nog en best under veckan.

kayaker

kayaker

Medlem

• Members
  • Pip
  • 338 inlägg

Ja, det är en engelsk stickpropp. Det gör dock inget eftersom man kan ladda i USB-porten. (Alternativ köpa en adapter om man vill).

Vi fick med en adapter per 305:a när vi beställde från Blokesstuff. :-)
Nu fattas snart bara en Suunto och en Garmin Edge 705 för att samlingen ska vara komplett (nåja)... ;)

I dagsläget har jag:
- Polar S625X (cykel och tät skog)
- FRWD T300 (skidor, inlines, rullskidor)
- Garmin Forerunner 305 (det mesta som inte är i tät skog)

Edit: Det bästa med Garmin tycker jag är att de erbjuder programvara till något annat än M$ Windows och att de erbjuder produkter som funkar ihop med andra tillverkares sensorer - se t.ex. nya Edge 705 som stöder Ant+Sport (http://www.thisisant.com/)

Redigerat av kayaker, 16 september 2007 - 15:20 .

/Fredrik

Worldloppet Gold Master

Marathon de Bessans, Jizerska 50, Dolomitenlauf, Marcialonga, König Ludwig Lauf, Transjurassienne, Gatineauloppet, Tartu Maraton, Finlandiahiihto, Vasaloppet, Bieg Piastow, Engadin Ski Marathon, 7-Mila, Bothnialoppet, Dundret Runt, Malmstråket, Engelbrektsloppet, Wadköpingsloppet 

knissel

knissel

Medlem

• Members
  • Pip
  • 48 inlägg
En rätt omotiverad fråga igentligen men kan man ändra språkvalet i Garmin 305 till svenska ? Har en USA importerad klocka och där finns givetvis inte svenska med.
- Jag äter 10 lass gröt varje morgon och det ger mig stort näringstillskott !
- Hödu Gunde, sitter du och ljuger nu igen!
- Ja, men det sista det var sant.

Fluid

Fluid

Medlem

• Members
  • Pip
  • 100 inlägg
Jag tror inte det. Det går inte i min i alla fall. Fast den är också importerad (blokesstuff).

olle

olle

Medlem

• Members
  • Pip
  • 231 inlägg
För några år sedan köpte min svåger en 201a i USA och den gick fint att ändra språket på. Skulle den funktionen vara borta på senare versioner?

knissel

knissel

Medlem

• Members
  • Pip
  • 48 inlägg
Det verkar som det inte går att ändra... Men det är inget större problem i.f.s

jo

jo

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 748 inlägg
Jag kan ändra till svenska på min GF305. Mjukvaran har jag uppdaterat när det finns ny på garmins hemsida. Tror inte det är någon speciell mjukvara för olika länder.

bicicleta

bicicleta

Medlem

• Members
  • Pip
  • 10 inlägg
Ja då har jag också beställt och fått en GF 305. Det gick väl på det hela taget bra, men leveranstiden var inte så snabb som för er andra. Det tog ca 14 dagar inan den anlände.

Såg att pengarna dragits från mitt konto innan jag hade uppgift om att försändelsen gått iväg. Kontaktede dem (blokestuff) efter ca en veckas väntan per mail och då blev den sänd dagen efter. Godsspårningen i bekräftelsemailet fungerade ändå inte och DHL-numret fanns inte hos speditören, jag tänkte att det var fortsatt strul och ringde dem. Fick ett vänligt bemötande och dagen efter råkade 305:an anlända.

Ett problem kvarstår att lösa. Min klocka vill inte kommunicera med datorn och TC-programmet. Får felmeddelande "Runtime Error" och att kontakta mjukvaruleverantören......suck alltid detta datastrul vid installation av nya tillbehör. Har mailat Garmin för att se vad de svarar.

Jag har ännu inte kollat "Sporttracks" som vissa här använder. Jag förmodar att jag måste använda TC som mellanlänk och sedan importera data till "Sporttracks"?

Någon här som har enlösnig på mitt problem, eller måst man anlita en datakonsult?

:mad: Falubo

Redigerat av bicicleta, 30 september 2007 - 14:13 .

henkeee

henkeee

Medlem

• Members
  • Pip
  • 182 inlägg

Ja då har jag också beställt och fått en GF 305. Det gick väl på det hela taget bra, men leveranstiden var inte så snabb som för er andra. Det tog ca 14 dagar inan den anlände.

Såg att pengarna dragits från mitt konto innan jag hade uppgift om att försändelsen gått iväg. Kontaktede dem (blokestuff) efter ca en veckas väntan per mail och då blev den sänd dagen efter. Godsspårningen i bekräftelsemailet fungerade ändå inte och DHL-numret fanns inte hos speditören, jag tänkte att det var fortsatt strul och ringde dem. Fick ett vänligt bemötande och dagen efter råkade 305:an anlända.

Ett problem kvarstår att lösa. Min klocka vill inte kommunicera med datorn och TC-programmet. Får felmeddelande "Runtime Error" och att kontakta mjukvaruleverantören......suck alltid detta datastrul vid installation av nya tillbehör. Har mailat Garmin för att se vad de svarar.

Jag har ännu inte kollat "Sporttracks" som vissa här använder. Jag förmodar att jag måste använda TC som mellanlänk och sedan importera data till "Sporttracks"?

Någon här som har enlösnig på mitt problem, eller måst man anlita en datakonsult?

:mad: Falubo

När kommer "runtime error" upp på din dator? Jag tror faktiskt att du har samma problem som jag hade när jag började använda min garmin.
För mig blev det så att när jag hade installerat garmin TC och försökte starta programmet så kom "runtime error" fönstret upp och programmet stängdes ned. Frustrerande efter nyss spenderade 3500kr? Jo något...

Men testade sedan att installera om TC och märkte då att den förvalda installationsdestinatonen på hårddisken var "C:\Garmin". Där brukar man aldrig installera program så jag testade att byta till "C:\Program\Garmin". Efter installation i denna mapp så fungerade programmet. Att byta installationsmapp till programmappen i den lokala hårddisken hjälpe iaf mig att kunna köra training center. Detta är dock en av alla buggarna som denna mjukvara innehåller.

Därför rekomenderar jag starkt att du testar Sporttracks som träningsanalysprogram. Och som du tidigare undrat behöver man inte använda TC för att använda Sporttracks. Själv har jag inte ens TC installerat längre då jag tycker att det är enorm klasskillnad.

Det enda som du har nytta av i TC är fuktionen att kunna förprogrammera sina träningspass. Detta är dock både krångligt och onödigt och något som jag aldrig orkat slutföra. Därför spelar denna funktion ingen som helst roll för min del.

//Henrik

bicicleta

bicicleta

Medlem

• Members
  • Pip
  • 10 inlägg
Hej Henrik!

Tack för ditt snabba svar. När jag ansluter klockan till datorn och TC autostartar får jag alltid:
"Runtime Error" med tilläggstexten "this application has requested the runtime to terminate it in an unusual way. Please contact the application´s supportteam for more information".

Jag har avinstallerat och återinstallerat programmet ett otal gånger. Provade nu ikväll ditt tips två gånger och trots att jag förväljer "C:\Program\Garmin" i installationsguiden, så hamnar det ändå i "C:\Garmin"!!!! Mellan gångerna har jag till punkt och pricka följi avinstallationsinformationen på Garmins hemsida och efter att kört "lägg till och ta bort program" också manuellt plockat bort restmappar. Jag tycker att det är mycket dåligt av ett så stort företag som Garmin att inte prestera bättre programvara. Spännande att se vad/om deras support svarar?!

Jag ger nog upp nu och använder Sporttracks istället. Avvaktar med 2.0 versionen som inte verkar helt färdig ännu. Om jag förstår dig rätt så kan man från Sporttracks hämta data direkt från klockan. Jag är lite feg, då det sitter en gul lapp på USB-kontakten som säger att programvaran skall installeras före inkoppling?

Cyklisten

Fluid

Fluid

Medlem

• Members
  • Pip
  • 100 inlägg

Jag kan ändra till svenska på min GF305. Mjukvaran har jag uppdaterat när det finns ny på garmins hemsida. Tror inte det är någon speciell mjukvara för olika länder.

Om jag förstår dig rätt jo, så har du uppdaterat klockans mjukvara? Hur gör man det? Länk?

knissel

knissel

Medlem

• Members
  • Pip
  • 48 inlägg

Om jag förstår dig rätt jo, så har du uppdaterat klockans mjukvara? Hur gör man det? Länk?

http://www.garmin.se...spx?pageid=1280

Men jag får inte swe i alla fall....

Redigerat av knissel, 02 oktober 2007 - 06:44 .

Mac

Mac

Medlem

• Members
  • Pip
  • 137 inlägg
På gps4less.co.uk säljer de forerunner 305 för 151£ ink moms. De kör med nån form av prisgaranti, men sen lägger de på en fraktkostnad på 53£!!!!!!. Har mailat och frågat om de kan ordna billigare fraktalternativ.
ps. Är det någon som vet om de gick att uppdatera till svensk meny om den är köpt från UK

Mac

henkeee

henkeee

Medlem

• Members
  • Pip
  • 182 inlägg

Hej Henrik!

Tack för ditt snabba svar. När jag ansluter klockan till datorn och TC autostartar får jag alltid:
"Runtime Error" med tilläggstexten "this application has requested the runtime to terminate it in an unusual way. Please contact the application´s supportteam for more information".

Jag har avinstallerat och återinstallerat programmet ett otal gånger. Provade nu ikväll ditt tips två gånger och trots att jag förväljer "C:\Program\Garmin" i installationsguiden, så hamnar det ändå i "C:\Garmin"!!!! Mellan gångerna har jag till punkt och pricka följi avinstallationsinformationen på Garmins hemsida och efter att kört "lägg till och ta bort program" också manuellt plockat bort restmappar. Jag tycker att det är mycket dåligt av ett så stort företag som Garmin att inte prestera bättre programvara. Spännande att se vad/om deras support svarar?!

Jag ger nog upp nu och använder Sporttracks istället. Avvaktar med 2.0 versionen som inte verkar helt färdig ännu. Om jag förstår dig rätt så kan man från Sporttracks hämta data direkt från klockan. Jag är lite feg, då det sitter en gul lapp på USB-kontakten som säger att programvaran skall installeras före inkoppling?

Cyklisten

Det där med att du ska ha programvaran installerad gäller endast usb-drivrutinerna. Annars fungerar ju inte dataöverföringen till sporttracks heller. Vill du bara installera usb-drivrutiner utan skivan så du kan köra sporttracks så laddar du hem den här filen och följer intruktionerna. Att TC ska vara intstallerat är bara skitsnack.

http://www.garmin.co...Drivers_221.exe

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar