Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Konstsnö / frozen track / skidtunnel i Luleå?


Niklas

Recommended Posts

Jag har även talat med en docent i energiteknik som menar att det finns många olika sätt att tillverka ett frozen track så det kan ju bero på den tekniska lösning de valt i Högbo.

Tittar man ut genom fönstret idag så är det lätt att bli lite tveksam till om frozen track är rätt lösning för Luleå. Investerar man för längre skidsäsong så är väl nu ungefär den tid på året då många skulle börja vilja ha nytta av en sådan investering, men problemet för Luleå nu är ju att när det snöar i inlandet så är det fortfarande någon grad för varmt vid kusten och regn här istället. Skall frozen track fungera här och nu så skulle det nog behöva kompletteras med tak över banan samt att banan är lite upphöjd (eller vallar runt) så att regnvatten ej rinner in från sidorna. Annars blir det väl på sin höjd snö-, regn- och is-sörja frozen track-spår en dag som denna?

 

Men visst vore frozen track ändå klart bättre än "enbart" konstsnö. :) Förlänger säkert skidsäsongen mer på våren än på hösten, men man skall nog inte förvänta sig att säsongs-starten tidigareläggs alltför många veckor? (Bara en fråga. Svar borde väl gå att få klara från Högbo och Mora om hur mycket tidigare säsongs-start och senare säsongsavslut de spåren ger där.)

 

Jag såg förresten årets första skidspår i dett tunna snöskiktet på Ormberget i går, men den lilla snön lär nog huvudsakligen ha regnat bort nu.

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer till Luleå imorgon.

* Har de nu kommit igång med konstsnötillverkningen så jag kan åka ? Eller går det att åka ändå ?

 

Viktig anmärkning: Idag har jag faktiskt premiäråkt skidor, 1.2 mil i ett 300 metersspår i mitt bostadsområde i Uppsala (jag fick ankorta mitt vanliga 550 metersspår av naturlig orsaker). Jag tror inte jag åkt på mindre snö nögon gång så det gick rätt så trögt men träningen borde ju bara blivit bättre av detta. Detta är defintiv första gången jag kunnat åka skidor tidigare i Uppsala än i Luleå.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Håller med. Verkar finnas hur mycket pengar som helst till ishallar i hockytokiga städer som Luleå och Skellefteå.

Samma för oss i Skellefteå. Här byggde man nyligen om ishockeystadion för ca 180 miljoner kr.

 

Men nu i år har vi äntligen fått en konstsnöanläggning som ska utvecklas lite mer för varje år. Nyinvestering av kommunen på 2 kanoner på en halv mille, nu finns 4 kanoner. Dessutom driftskostnader på 150 000/år.

 

http://www.norran.se/artikel.php?id=7301103&avdelning_1=101&avdelning_2=0

 

Vår sportkrönikör i lokaltidningen skrev att det var mycket pengar. Vilket skämt. Det var ju ingenting på vad man satsar på ishockeyn här.

Hoppas ni får igång nåt konstsnöspår i Luleå.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dessvärre står följande att läsa här:

 

"Trist. Det var Luleå kommunfullmäktiges rungande nej till en skidtunnel eller konstfruset spår. Allra helst sedan fritidsnämden helhjärtat stöttat Kjell Selins medborgarförslag och anslagit en kvarts miljon för att utreda. Helt klart har skidklubbarna, och främst stadens motionärer och ungdomar, här kommit i kläm på grund av ombyggnaden av Coop Arena, som i sig är nödvändig."

 

Så då återstår väl bara att önska eldsjälarna på Kronan all lycka med sina konstsnöplaner. Någon som vet om det blir (eller redan finns?) någon konstsnö där denna vinter eller om de planerna försvann i branden?

 

Jag snurrade runt lite på kortaste 1,9-km slingan på Ormberget igår och det går fortfarande stakträna där, även om det hugger rätt ordentligt strax före varvning, så absolut inget för skidor man är det minsta rädd om. Någon som provat något annat av Ormbergsspåren?

Link to comment
Share on other sites

Det är inte konstigt att Luleå politikerna slösar pengar till hockey arenorna som skatte betalarna får lägga ut år efter år, därför att det finns ingen av kommunens politiker som orkar lyfta arslet från hockeystolarna för att komma ut och röra på sig i det vackra Ormbergsnaturen och få frisk luft. Har personligen tjatat i flera år att få utsatt finare material på Ormbergsspåren för att täcka dom grova singelstenarna som föstör skidorna, det händer även om det rejält med snö på skidspåren dom stora stenarna nöter upp spåren underifrån och skrapar skidorna som är och förblir förstörda som tävlingsskidor, har gett upp orkar inte mer.
Link to comment
Share on other sites

Det är inte konstigt att Luleå politikerna slösar pengar till hockey arenorna som skatte betalarna får lägga ut år efter år, därför att det finns ingen av kommunens politiker som orkar lyfta arslet från hockeystolarna för att komma ut och röra på sig i det vackra Ormbergsnaturen och få frisk luft. Har personligen tjatat i flera år att få utsatt finare material på Ormbergsspåren för att täcka dom grova singelstenarna som föstör skidorna, det händer även om det rejält med snö på skidspåren dom stora stenarna nöter upp spåren underifrån och skrapar skidorna som är och förblir förstörda som tävlingsskidor, har gett upp orkar inte mer.

Hur har du utövat ditt tjat ? Vi kanske skall försöka samordna våra ansträngningar ?

Jag, deas (andreas) och Niklas har ju bldat en liten"påtryckningsgrupp" och du kanske vill henka oss. Vi har väl inte åstadkommit så mycket än men vi har i varje fall tagit reda på en del hur det fungerar.

 

Anm: Idag har jag varit i Boden (Pagla) och åkt med grannnen. Där var det kanonfint 3.4 km. spår (som vi åkte 10 varv).

Det går ju hjälpligt att åka även på Ormberget om man inte är för rädd om skidorna.

Link to comment
Share on other sites

Kan säkert ligga en del i det du skriver, the h, och finare material i spåret vore ju en bra lösning. I fjol tyckte jag även att det var lite underligt när under en längre tid hela milspåret utom sista backen var stenfritt att spåransvariga inte skottade ut lite extra snö dit från dikena intill (borde ju vara rätt "ren" snö i själva dikena). Blir det så i år igen så bryr jag mig kanske inte om att vänta utan köper en skyffel och skottar ut en snösträng själv där det behövs. :) (Fast jo, man kanske borde prova försöka kontakta spåransvariga och be dem göra det först, men händer inget då, så får man väl ta tag i saken själv. =) )

 

När det väl kommit någon dm snö gör de dock finfint pistade spår, men tiden fram till dess finns helt klart en del utrymme för förbättringar.

 

Stort tack till SMHI för att dagens Luleåprognos (regn on och to em) slog så fel och jag ber en stilla bön för att regnet de nu "utlovar" natten mot fredag blir lika vitt och fluffigt som dagens. =) Med skräpskidor går hela milspåret att åka och som allra bäst var det nog faktiskt på den obelysta delen ty minst sönderkört där. Sämst var som vanligt sista biten och främst backen upp, där det är tunt och underlaget + nog lite stenar skymtar fram, och i tunneln under vägen är det snöfritt, så man får åka över vägen istället.

 

Dagens främsta irritationsmoment var att när jag väl (mycket senare än tänkt) cyklat hela vägen upp till Ormberget på oplogade cykelvägar och med igenisad och därför trilskande växel så upptäckte jag att jag fått med mig fel skidfodral (bl a ej innehållandes stavar), så det var bara att cykla hem igen för att byta. totalt 1,5 h extra försening för då hade tiden runnit iväg så mycket att det var bäst stoppa i sig lite lunch också. Grrr... Men det är ju bara att gilla läget, konstatera att ibland skiter det sig, lära av misstagen och vara glad att jag ändå hann runt 5 varv och i klart bättre spår än jag vågat hoppas på samma morgon. =)

 

Dock var det fler folk med hundar som promenerade tunt i spåren än vanligt, och på ett ställe t o m en liten grupp med två barnvagnar (!) som fyllde upp hela skatedelen av spåret fast hundarna (eller snarar deras ägare) tycker jag ändå är ändå "värst", för där finns ju alltid risken att hunden (kanske skymd av husse/matte) plötsligt skuttar ut i spåret i en utförsbacke och blir påkörd av en stor tung skidåkare.

Link to comment
Share on other sites

Tack till Lars Erik och Niklas om komplimangen, Har varit en aktiv åkare som varvat runt Ormbergets sköna natur med utan skidor, med stigande ålder och för lite tävl. för oss gamlingar har jag lugnat ner med satsningar inom veterantävl. nu gäller det att sköta om kroppen för att må bra. Vad beträffar att få bättre underlag till skidspåren och täcka singelstenarna har jag tjatat med ansvariga inom fritidsnämnden och även gett tips att göra det billigare att använda den uppsopade gruset från gatorna och sila den, nej den lagrades bredvid elspåret i stor hög vid vägövergången, därifrån har många privata med bra kontakter använt till sina egna behov. Har även talat med spåransvariga om detta som jag känner väl som är mycket duktiga att köra upp spåren, även dom har försökt få till en bättre underlag till elspåren, det finns inga pengar tyvärr. mvh. theh
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Har personligen tjatat i flera år att få utsatt finare material på Ormbergsspåren för att täcka dom grova singelstenarna som föstör skidorna

Hittade av en ren slump denna sida, och fint grus är väl bättre än grova singelstenar, men för mig som inte kan alternativen så bra blir den omedelbara funderingen "varför mer grus?" Som underlag för skidspår vore väl bättre med något mjukare material som jord, bark, sågspån eller nåt, men det kalske klarar regn och annan påverkan mindre bra?

 

Bara en spontan fundering.

Link to comment
Share on other sites

Trist för Luleå. Alla kuststäder i Norrland verkar ju vilja satsa på konstsnö annars.

 

Satsningen i Umeå går ju med vinst och de funderar på att spara snö också över sommaren.

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33919&a=1026393&lid=puff_1026430&lpos=rubrik

 

Utan konstsnösatsningen hade jag nog åkt många mil till inlandet i vinter för att träna. Det borde ju vara bättre att man gör snön där folket bor.

Link to comment
Share on other sites

Trist för Luleå. Alla kuststäder i Norrland verkar ju vilja satsa på konstsnö annars.

 

Satsningen i Umeå går ju med vinst och de funderar på att spara snö också över sommaren.

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33919&a=1026393&lid=puff_1026430&lpos=rubrik

 

Utan konstsnösatsningen hade jag nog åkt många mil till inlandet i vinter för att träna. Det borde ju vara bättre att man gör snön där folket bor.

Själv har jag inte bil (och det vore ju synd om skidåkning måste bli en bilsport...), men de Luleåbor som har kan ju åka till konstsnöspålen i Boden (4 mil bort), men annars är det väl bara att vänta på natursnön och hoppas att konstsnöplanerna som ej blev av på Kronanområdet i år blir av till nästa vinter. Det tycks i alla fall finnas fina visioner och planer för Kronan-området: Sök t ex på "skid" i detta dokument. =)

Link to comment
Share on other sites

fint grus är väl bättre än grova singelstenar, men för mig som inte kan alternativen så bra blir den omedelbara funderingen "varför mer grus?" Som underlag för skidspår vore väl bättre med något mjukare material som jord, bark, sågspån eller nåt, men det kalske klarar regn och annan påverkan mindre bra?

Jag självspårade nyligen en liten slinga där en del var på en löparbana av något gummimaterial. Snön var lös och blåste bort så på stora delar var det bara några cm. Men sträckan på löparbanan funkade kanon trots minimalt snödjup. Perfekt stavfäste och det blev hårt och stabilt i botten utan genomslag. Resten var på konstgräs men det är ingen höjdare om det är lite snö. Det blir ingen stabiltet så laggen skär lätt ned i konstgräset.

 

Ska du anlägga en konstsnöslinga så kanske det vore bra men nån slags gummimatta, men då med dränering antar jag.

Link to comment
Share on other sites

fint grus är väl bättre än grova singelstenar' date=' men för mig som inte kan alternativen så bra blir den omedelbara funderingen "varför mer grus?" Som underlag för skidspår vore väl bättre med något mjukare material som jord, bark, sågspån eller nåt, men det kalske klarar regn och annan påverkan mindre bra?[/quote']

Jag självspårade nyligen en liten slinga där en del var på en löparbana av något gummimaterial. Snön var lös och blåste bort så på stora delar var det bara några cm. Men sträckan på löparbanan funkade kanon trots minimalt snödjup. Perfekt stavfäste och det blev hårt och stabilt i botten utan genomslag. Resten var på konstgräs men det är ingen höjdare om det är lite snö. Det blir ingen stabiltet så laggen skär lätt ned i konstgräset.

 

Ska du anlägga en konstsnöslinga så kanske det vore bra men nån slags gummimatta, men då med dränering antar jag.

Nån som vet vilket underlag (t ex) Paglas konstsnöspår ligger på? Sammanfaller det med deras rullskidbana? (Och vilket underlag är det på den? Asfalt eller något mjukare?)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...