Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Struktur på fästzonen?


orvarino

Recommended Posts

[quote name=RS Riller]Efter att ha använt riller för strukturering i fästvalla, rengörs rillern med vallaväck på en trasa, svamp eller fibertex. Torka därefter med trasa eller varmluftspistol.[/quote]
Jag tror (hoppas) att de menar att om man rillat främre glidzonen EFTER att fästvalla har lagts på, så kommer ju rillern onekligen få sig en del fästvalla i gränsen mellan fäste/glid. Den skulle jag ta bort innan jag kör bakre glidzonen.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Osquar][quote=RS Riller]Efter att ha använt riller för strukturering i fästvalla, rengörs rillern med vallaväck på en trasa, svamp eller fibertex. Torka därefter med trasa eller varmluftspistol.[/quote]
Jag tror (hoppas) att de menar att om man rillat främre glidzonen EFTER att fästvalla har lagts på, så kommer ju rillern onekligen få sig en del fästvalla i gränsen mellan fäste/glid.[/quote]
Den tolkningen kan jag omöjligt göra efter att ha tittat på deras framsida där det finns en stor blaffa med "Handstrukturera glidzon - handstrukturera fästvallazon"... :)
Link to comment
Share on other sites

[quote name=kayaker]Den tolkningen kan jag omöjligt göra efter att ha tittat på deras framsida där det finns en stor blaffa med "Handstrukturera glidzon - handstrukturera fästvallazon"... :)[/quote]
Då befinner jag mig i ett mörker. Jag ställer då samma fråga som orvarino: Varför skulle man vilja göra det?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Osquar][quote=kayaker]Den tolkningen kan jag omöjligt göra efter att ha tittat på deras framsida där det finns en stor blaffa med "Handstrukturera glidzon - handstrukturera fästvallazon"... :)[/quote]
Då befinner jag mig i ett mörker. Jag ställer då samma fråga som orvarino: Varför skulle man vilja göra det?[/quote]
för att försöka få nått nytt kanske? Jag är ytterst tveksam, sen varför skulle man vilja lägga ut dyra pengar på ett strukturverktyg som bara gör raka rillor finns mycket billigare alternativ typ en vanlig klassisk swix eller tokorill.

Tror att dom inte kör me Traktor för det är nogmycket lättare att göra raka "trummor" än med traktor mönster.
Link to comment
Share on other sites

Tvättning av fästvalla-riller är nödvändig innan rullen används återigen på glidvallazon.

Raka strukturer är väl mycket bättre än vinklade strukturer i de flesta fören - eller?

"Traktorn" gör väl för det mesta raka strukturer - dvs brutna raka - om man analyserar noggrannare - dessutom fräser ju "Traktorn" in sina spår - medans RS-RILLER valsar in sina strukturer.

Tror mycket på RS-RILLER-konceptet - många har ju tidigare använt "Klister-påläggnings-kammen eller bågfilsblad eller tom stålkammar för att dra struktur i fästvalla.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=canyon]Tror mycket på RS-RILLER-konceptet - många har ju tidigare använt "Klister-påläggnings-kammen eller bågfilsblad eller tom stålkammar för att dra struktur i fästvalla.[/quote]
Ahhh , intressant! När snön återkommer ska jag blindtesta ("blanda skidorna") på ena skidan (samma fästvallning). Har en Toko riller (alla 4:a strukturer) - den borde funka fint (den trycker ju ner rillerna).

/O.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=orvarino]Ahhh , intressant! När snön återkommer ska jag blindtesta ("blanda skidorna") på ena skidan (samma fästvallning). Har en Toko riller (alla 4:a strukturer) - den borde funka fint (den trycker ju ner rillerna).

/O.[/quote]
Borde funka kanon med TOKO Rilljärn.
OBS Tänk på att med Rillning i Fästvallan blir ytan som kan få snökontakt 2-3 ggr så stor! Dvs Du får använda mindre fästvalla. Detta i sin tur ger mindre risk att Fästvallan suger glid för dig!

De raka spåren skall också vara bra för det vatten som du alstrat på främre glidzonen . Det vattnet stöter på en "vägg" vid normal fästvallning när det träffar främre delen på fästvallan.

Med rillning kan vattnet hitta en väg i strukturen. Det vatten som då passerar fästvallazonen kan då användas vid direkt på bakre glidzon och ger då bättre glid. Du slipper en ny friktionsfas direkt på det kanske viktigaste glidpartiet på hela skidan. Och en lite grövre struktur på den bakre glidzonen ger då också ett bättre släpp på skidorna!
Link to comment
Share on other sites

Verkar mycket intressant och jag ska testa detta i vinter.
Funderar bara på hur länge rillorna sitter kvar i fastvallan. Den slits ju ganska hårt och borde inte sitta mer än ett par mil.
Funderar även på vad som skiljer RS riller från exv Pölders riller där han säljer 4 stycken för ca 300 spänn.
Varför är RS så mycket dyrare. ca 1500 med handtag och 450 för ett löst. Är de så mycket bättre eller vad. De har ju raka riller även de så det borde inte vara så svårt att tillverka. Funderar nästan på att svarva till en mässingsstav själv.
Någon som vet?
Link to comment
Share on other sites

>Varför är RS så mycket dyrare. ca 1500 med handtag och 450 för ett löst.

Varför kostar en pizza 150kr i Norge?
- För att folk vill tjäna pengar.

Kanske skulle ränna runt på Bauhaus nån timme och se om man kan hitt nånting som ser ut som en riller (har iofs redan en, men skulle vilja ha en 0,5mm). En gängtapp är ju skruvad så det funkar ju inte, men nåt annat kanske man hittar.

/O.
Link to comment
Share on other sites

Det är inte bara gängtappen som är skruvad;)
Om jag omformulerar min fråga.
Kan jag förvänta mig bättre glid med en RS riller än en billigare variant föutsatt att de har samma spårbredd?
Är det värt pengarna? någon som har erfarenhet. Jag har aldrig rillat förut så jag vet inte så mycket ännu.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Gustav]Det är inte bara gängtappen som är skruvad;)
Om jag omformulerar min fråga.
Kan jag förvänta mig bättre glid med en RS riller än en billigare variant föutsatt att de har samma spårbredd?
Är det värt pengarna? någon som har erfarenhet. Jag har aldrig rillat förut så jag vet inte så mycket ännu.[/quote]
Jag hade med mig 1 st sprillans nytt RS RILLER-verktyg upp till Vemdalsskalet tors - sön (8-11 dec 2005).
Åkte mest skate.

Testade Rillning i varierande fören med kanonresultat.

Tors - Nysnö -4 C / Rak 0,5 + RAK 0,3 lätt på topp

Fre - 1 dag gammal snö -8C / Rak 0,5 bak + Rak 0,3 lätt över hela 2 ggr / Fäste Rak 0,5 Åkte 5,4 mil och efter 5 mil syntes ff raka strukturer på vissa ställen i vallan. I botten Blå Extra invärmd + 2 lager Skigo Universal -1/-20 + 4 lager Swix VR40

Lör - 2 dagar gammal snö -2 till -4C / Rak 05 1 ggr över hela + 0,5 1 grr bakre delen + Rak 0,3 l'ätt över hela skidan

Sön - Gammal snö +2 till +4C / Rak 1,0 över hela + Rak 0,5 1ggr hela + bakre 1ggn + lätt med Rak 0,3 över hela

Helt klart värt pengarna - speciellt på söndag i den fuktigare snön märktes enorm skillnad gentemot andra åkare. Speciellt utför
Link to comment
Share on other sites

Den här tråden skulle mycket väl kunna slås ihop med tråden "Äntligen slipper vi glidvalla".

Jag och några kompisar har testat vid 2 tillfällen och jämfört vallade mot ovallade.
De ovallade har varit lätt stålsicklade med struktur.

Så långt vi kan se på de resultat vi fått är att Kuzmins tes stämmer!
Och det glädjande för Gustav är att RILLNING verkar öka farten på de ovallade stålsicklade skidorna!

Däremot tror jag fortfarande inte riktigt på detta.

Jag tror däremot att rätt strukturerade skidor med rätt valla ger den högsta farten på skidorna. Baserat på att all skidfart beror på - friktion - skapa vattenspalt - få så hög fart i vattentransport under skidan på denna vattenspalt. Det flour (eller annan kemikalie) gör är att skapa förutsättning för så hög fart som möjligt på vattenspalten under skidan.

Därför borde det rent teoretiskt vara bra att ha något som hjälper vattenspalten att få så hög fart som möjligt. Åker man t ex ett långlopp så kanske det är viktigast att skapa förutsättningar att skidan går så lätt och fort som möjligt i fartområdet som råder under största delen av just detta lopp - ca 25 km / tim för de snabba åkarna.

För att skidan skall gå så lätt som möjligt och med så hög fart som möjligt gäller det som vi förut sagt att få så lite energiförlust som möjligt i den friktion som finns mellan skida och underlag(snö).
Alltså inga flimmerhår under skidan som sticker ut, så lite vatten som möjligt som går i vinkel mot åkriktningen och oxå så lite smuts som möjligt under skidan.

Så kemikalier som kan hålla borta smuts och samtidigt hjälpa till med vattentransport borde hjälpa till med fartökning för skidorna! Detta tillsammans med strukturer (helst raka) som kan ge just rätt vattenspalt under med högsta möjliga fart på vattensläppet borde rent teoretiskt vara det optimala för fart på skidorna!

Tester som vi har gjort visar också att fästvallan har en mycket viktig roll i hur fort skidan sedan går under tävlingsförhållanden.

Vill också påpeka att min erfarenhet pekar på att skidparet i sig är kanske oftast den viktigaste faktorn för bra skidfart!
Link to comment
Share on other sites

Intressant, måste givetvis testa detta med Rillning av fästvallan, teorin bakom verkar väldigt trovärdig. Men det funkar väl bara om det är minusgrader för det blir väl nästan omöjligt att rilla mjuka fästvallor eller måste man frysa in skidorna först? Kan man sedan slippa glidvallan också så vore det kanon.

Canyon, varför tror du inte riktigt på Kuzmin om du själv testat fram att det funkar?
Sen kan jag iof hålla med att det borde finnas ngn av kemiskt preparat som gör att det glider bättre utan att samla smuts. Ytterst tveksamt dock om det är paraffiner som fixar detta!

Men jättetack ändå för seriöst test, där jag bor får vi nöja oss rullskidor ett bra tag till.

Har ytterligare en fråga. Har tänkt att testa att köra helt utan fästvalla ( ev också utan glidvalla ;-) ) på ngt hyfsat platt långlopp i vinter. Hur skall man då rilla "fd fästzonen"? På samma sätt som skate?

Gustav, vad fick dig att fastna för RS-riller ( mellan 13,35 och 14,07 idag!) och inte tex Toko. Tycker det är lite skumt att på hemsidan så är RAK 0,3 deras favorit men i deras standard kit så ingår bara 0,5 och 1,0. Är det för att man skall köpa de Luxe med en gång??
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Everest]Intressant, måste givetvis testa detta med Rillning av fästvallan, teorin bakom verkar väldigt trovärdig. Men det funkar väl bara om det är minusgrader för det blir väl nästan omöjligt att rilla mjuka fästvallor eller måste man frysa in skidorna först? Kan man sedan slippa glidvallan också så vore det kanon.

Canyon, varför tror du inte riktigt på Kuzmin om du själv testat fram att det funkar?
Sen kan jag iof hålla med att det borde finnas ngn av kemiskt preparat som gör att det glider bättre utan att samla smuts. Ytterst tveksamt dock om det är paraffiner som fixar detta!

Men jättetack ändå för seriöst test, där jag bor får vi nöja oss rullskidor ett bra tag till.

Har ytterligare en fråga. Har tänkt att testa att köra helt utan fästvalla ( ev också utan glidvalla ;-) ) på ngt hyfsat platt långlopp i vinter. Hur skall man då rilla "fd fästzonen"? På samma sätt som skate?

Gustav, vad fick dig att fastna för RS-riller ( mellan 13,35 och 14,07 idag!) och inte tex Toko. Tycker det är lite skumt att på hemsidan så är RAK 0,3 deras favorit men i deras standard kit så ingår bara 0,5 och 1,0. Är det för att man skall köpa de Luxe med en gång??[/quote]
Att jag inte tror till 100% på Kuzmin är kanske för att jag inte vill tro det.

Logiskt har jag argumenterat att jag inte tror på det för att jag tror utvecklingen går framåt. Och eftersom fart på skidorna fås genom att minska friktionen mellan skidorna och snön - så måste det ju finnas material, kemikalier, fysiska lagar och kunskap som i alla fören kan förbättra farten. Dvs för olika förhållanden borde t ex ett grafitbelag kunna behandlas med verktyg + kemikalier för att förbättra förmågan till att ge fart eller om man vill uttrycka sig på ett annat sätt minska friktionen så mycket som möjligt.

Jag pratade med en av konstuktörerna för RS RILLER och han förklarade att RS RILLER std är avsedd att användas på fästzonen. Och att rillning i fästzonen är ännu viktigare i blöta fören = mjuka vallor (Klister) eftersom man där har ännu mer vatten att leda bort och försöka undvika "sug" från. Vid mjuka vallor måste väl troligen rillningen göras på kall skida vad jag kan förstå.

Vad det gäller RAK 0,3, att den skall användas jämt (såvitt jag har förstått), så är att det för att göra en mikrostruktur mellan de andra lagda RAKA strukturerna. Det gör att vattenspalten alltid kan hitta sin närmaste möjliga "fåra". Viktigt här är att vattnet har så liten sträcka som möjligt att gå i vinkel mot åkriktningen. Vinkel på vattnet mot åkriktningen bromsar.
Link to comment
Share on other sites

Att jag valde RS riller till slut var för att de gav ett seriöst intryck och att de var först (tror jag) med rillning på fästzonen som jag tror mycket på.
Jag köpte mitt set på sportkompaniet och de hade ett bra pris på delux packetet som innehåller 4 rullar (1995).
Sen hade ju även Canyon testat dessa och hade bara bra saker att säga så det påverkar oxå
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
[quote name=Gustav]Att jag valde RS riller till slut var för att de gav ett seriöst intryck och att de var först (tror jag) med rillning på fästzonen som jag tror mycket på.
Jag köpte mitt set på sportkompaniet och de hade ett bra pris på delux packetet som innehåller 4 rullar (1995).
Sen hade ju även Canyon testat dessa och hade bara bra saker att säga så det påverkar oxå[/quote]
Har du några tester att komma med?

Sista helgen rillade jag skidor åt lite kompisar som skulle tävla. Kanonskidor.
Intressant var också att jag pratade med en som strukturerat lite annorlunda än RS RILLER rekommendationen.

Före gammal lite fuktig snö, temp +1, luftfuktighet 91%.- Skating
2 ggr med RAK 1,0
2 ggr med RAK 0,5
2 ggr med RAK 0,3 (lätt tryck)
och sedan på topp 1 ggr med RAK 2,0

Otroliga skidor - troligen blir det med RAK 2,0 på topp att den inte blir "söndertrasad" utav de strukturer som läggs ovanpå, utan den ligger som en bra och rak väl fungerande dräneringskanal.

Har också hört i helgen att RS RILLER kommer att släppa 2 st nya rullar i Februari.
Link to comment
Share on other sites

Ja jag åkte en tävling i helgen och hade kanonskidor. Har väl inte lärt mig allt än så det går säkert att få ännu bättre. Jag upplevde att jag hade bättre glid än de flesta. Blev dock om åkt av en som gled bättre utför. Han hade ett par gamla knessle från början på 90 talet.
Har dock inte riktigt sett någon förbättring varesig mig glid eller fäste genom att rilla på fästzonen.
Testade att rilla på klister men det försvann efter bara någon km trots att jag bara hade två tunna lager.
Link to comment
Share on other sites

RILLA KLISTER
Det är väl också ungefär mina erfarenheter - att rilla klister ger inte så mycket - srtukturen försvinner efter antal km.

RILLA FÄSTVALLA
De bästa resultaten jag fått är när man lägger RAK 0,5 på lite hårdare burkvalla.
Har i kallföre ( -3 till - 10 C) åkt över 5 mil ett antal ggr och fortfarande haft struktur kvar.
Tycker också jag märker att jag kan lägga mindre fästvalla än tidigare och ändå ha både bättre fäste, bättre glid samt en lenare framföring av skidan.
Link to comment
Share on other sites

>RILLA KLISTER
>Det är väl också ungefär mina erfarenheter - att rilla klister ger inte så mycket - >srtukturen försvinner efter antal km.

Hear, hear!
Samma här. Min standardklistervallning på Start Universal och Rode Rossa Fluor var len som en branrumpa efter 5km trots idogt rillande före passet.

/O.
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Är det någon som vet vilka strukturer som kommer med till Toko rillern?

[url]http://www.skidsport.nu/default.asp?SeId=0&s2=1&c=0&Aid=2965#[/url]

Verkar vara två "julgrans"-strukturer och två raka (dimension?)

Kommer det med någon instruktion för rillern vid olika fören?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=joco]Är det någon som vet vilka strukturer som kommer med till Toko rillern?

[url]http://www.skidsport.nu/default.asp?SeId=0&s2=1&c=0&Aid=2965#[/url]

Verkar vara två "julgrans"-strukturer och två raka (dimension?)

Kommer det med någon instruktion för rillern vid olika fören?[/quote]
det följer inte med någon instruktion, har för mig att det är Skruv och inte julgran på de som inte är raka.

det är bara rs rillersom jobbar seriöst med instruktioner.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=finn2][quote=joco]Är det någon som vet vilka strukturer som kommer med till Toko rillern?

[url]http://www.skidsport.nu/default.asp?SeId=0&s2=1&c=0&Aid=2965#[/url]

Verkar vara två "julgrans"-strukturer och två raka (dimension?)

Kommer det med någon instruktion för rillern vid olika fören?[/quote]
det följer inte med någon instruktion, har för mig att det är Skruv och inte julgran på de som inte är raka.

det är bara rs rillersom jobbar seriöst med instruktioner.[/quote]
Okej, jag klarar mig nog utan instruktion det kan jag förhoppningsvis få på annat sätt eller prova mig fram.

Funkar den bra i övrigt. Den är ju bra mycket billigare än RS-rillern vilket tilltalar en motionär... Jag förstår att kvalitén antagligen är bättre på RS, men är funktionen den samma dvs kan man få samma resultat?? Är red-creek rillern kanske ett bättre alternativ? Som sagt så är inte RS-rillern ett alternativ eftersom 2000:- är på tok för dyrt (för mig).
Link to comment
Share on other sites

[quote name=joco][quote=finn2][quote=joco]Är det någon som vet vilka strukturer som kommer med till Toko rillern?

[url]http://www.skidsport.nu/default.asp?SeId=0&s2=1&c=0&Aid=2965#[/url]

Verkar vara två "julgrans"-strukturer och två raka (dimension?)

Kommer det med någon instruktion för rillern vid olika fören?[/quote]
det följer inte med någon instruktion, har för mig att det är Skruv och inte julgran på de som inte är raka.

det är bara rs rillersom jobbar seriöst med instruktioner.[/quote]
Okej, jag klarar mig nog utan instruktion det kan jag förhoppningsvis få på annat sätt eller prova mig fram.

Funkar den bra i övrigt. Den är ju bra mycket billigare än RS-rillern vilket tilltalar en motionär... Jag förstår att kvalitén antagligen är bättre på RS, men är funktionen den samma dvs kan man få samma resultat?? Är red-creek rillern kanske ett bättre alternativ? Som sagt så är inte RS-rillern ett alternativ eftersom 2000:- är på tok för dyrt (för mig).[/quote]
redcreek är bättre än ToKo´n men blir dyrare för man måste ha 4st sånna för att få samma antal rullar som ToKo. men jag skulle ändå rekomendera Redcreek bättre känsla i den toko "chassit" är i plast och RC i plåt, fixeringen mot skidan är bättre på rc.

sen behöver man inte ha 4 olika heller, de flesta känner nog lite skillnad på kallsidan det är ju mest i varma fören som rillen har bäst effekt.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...