Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tävlingsregler rullskidor


Skåningen

Recommended Posts

Vi har ju diskuterat regler på lite olika trådar här tidigare. Nu har jag fått bekräftat att reglerna angående skidorna är ändrade sen i sommras. Här är ändringen:

 

Gäller § 4.1

 

Rullskidans delar skall vara serieprodukter, tillgängliga i allmän handel. Den får inte vara kortare än 530 mm mellan hjulaxlarna. Hjulet får vara max 100 mm.

 

Vid klassisk teknik måste minst ett hjul på varje sida vara försett med backspärr och hjul bredden vara minst 30 mm. Vid så kallade 3 hjulingar som har 2 bakhjul i bredd så är det den sammanlagda hjulbredden som räknas så varje enskilt hjul kan i det fallet vara smalare men den samanlagda hjulbredden måste dock vara minst 30mm. Hjulets bredd skall mätas vid centrum på hjulet.

Link to comment
Share on other sites

Aha! Då har man hetsat upp sig i onödan alltså.

Ska man tolka det som att bakhjulen på "trehjulingar" ska vara spärrade?

 

Man undrar ju också om trehjulingar är snabbare än traditionella skidor med 1or? Tynell åkte ju alliansloppet på pro-ski med tävlingshjul lika snabbt som Fredriksson på trehjulingar.

Link to comment
Share on other sites

Vi har ju diskuterat regler på lite olika trådar här tidigare. Nu har jag fått bekräftat att reglerna angående skidorna är ändrade sen i sommras. Här är ändringen:

 

Gäller § 4.1

 

Rullskidans delar skall vara serieprodukter, tillgängliga i allmän handel. Den får inte vara kortare än 530 mm mellan hjulaxlarna. Hjulet får vara max 100 mm.

 

Vid klassisk teknik måste minst ett hjul på varje sida vara försett med backspärr och hjul bredden vara minst 30 mm. Vid så kallade 3 hjulingar som har 2 bakhjul i bredd så är det den sammanlagda hjulbredden som räknas så varje enskilt hjul kan i det fallet vara smalare men den samanlagda hjulbredden måste dock vara minst 30mm. Hjulets bredd skall mätas vid centrum på hjulet.

Bra att de ändrat så att det harmoniserar med resten av världen.

Dåligt att de gamla regleran är de som finns att hämta på förbundeta hemsida.

Link to comment
Share on other sites

Vi har ju diskuterat regler på lite olika trådar här tidigare. Nu har jag fått bekräftat att reglerna angående skidorna är ändrade sen i sommras. Här är ändringen:

 

Gäller § 4.1

 

Rullskidans delar skall vara serieprodukter, tillgängliga i allmän handel. Den får inte vara kortare än 530 mm mellan hjulaxlarna. Hjulet får vara max 100 mm.

 

Vid klassisk teknik måste minst ett hjul på varje sida vara försett med backspärr och hjul bredden vara minst 30 mm. Vid så kallade 3 hjulingar som har 2 bakhjul i bredd så är det den sammanlagda hjulbredden som räknas så varje enskilt hjul kan i det fallet vara smalare men den samanlagda hjulbredden måste dock vara minst 30mm. Hjulets bredd skall mätas vid centrum på hjulet.

Lite luddiga regler angående hjulbredden. Jag tolkar dessa som om Mattes 3-hjulingar fortfarande inte är tillåtna. Sammanlagda hjulbredden bak är nog 30mm men knappast fram!!

Eller är det hjulet med backspärr som måste vara minst 30mm och det andra hjulet får vara hur smalt som helst?

Link to comment
Share on other sites

Vi har ju diskuterat regler på lite olika trådar här tidigare. Nu har jag fått bekräftat att reglerna angående skidorna är ändrade sen i sommras. Här är ändringen:

 

Gäller § 4.1

 

Rullskidans delar skall vara serieprodukter' date=' tillgängliga i allmän handel. Den får inte vara kortare än 530 mm mellan hjulaxlarna. Hjulet får vara max 100 mm.

 

Vid klassisk teknik måste minst ett hjul på varje sida vara försett med backspärr och hjul bredden vara minst 30 mm. Vid så kallade 3 hjulingar som har 2 bakhjul i bredd så är det den sammanlagda hjulbredden som räknas så varje enskilt hjul kan i det fallet vara smalare men den samanlagda hjulbredden måste dock vara minst 30mm. Hjulets bredd skall mätas vid centrum på hjulet.[/quote']

Bra att de ändrat så att det harmoniserar med resten av världen.

Dåligt att de gamla regleran är de som finns att hämta på förbundeta hemsida.

Det är som nya reglerna på förbundets hemsida nu! regler 2007

Link to comment
Share on other sites

Om dom går fortare eller inte är ju förstås frågan. Jag tror inte det är så stor skillnad i fart, dom som skiljer är möjligen åkkänslan. Men jag har tyvärr aldrig provåkt några trehjuliga rullskidor. Är det någon här på forumet som provkört det och kan säga nåt om skillnanden?

Får för mig att dom är lite stadigare. Det finns ju trehjuliga skidor med normala och tröga hjul också. Har läst att dom är stadiga och fina för nybörjare. Kanske det är model som passar för nybörjare som vill lära sig bra teknik. Tror jag måste skaffa ett par för att pröva. Men är nyfiken att höra om någon har provat redan

Link to comment
Share on other sites

Vi har ju diskuterat regler på lite olika trådar här tidigare. Nu har jag fått bekräftat att reglerna angående skidorna är ändrade sen i sommras. Här är ändringen:

 

Gäller § 4.1

 

Rullskidans delar skall vara serieprodukter' date=' tillgängliga i allmän handel. Den får inte vara kortare än 530 mm mellan hjulaxlarna. Hjulet får vara max 100 mm.

 

Vid klassisk teknik måste minst ett hjul på varje sida vara försett med backspärr och hjul bredden vara minst 30 mm. Vid så kallade 3 hjulingar som har 2 bakhjul i bredd så är det den sammanlagda hjulbredden som räknas så varje enskilt hjul kan i det fallet vara smalare men den samanlagda hjulbredden måste dock vara minst 30mm. Hjulets bredd skall mätas vid centrum på hjulet.[/quote']

Bra att de ändrat så att det harmoniserar med resten av världen.

Dåligt att de gamla regleran är de som finns att hämta på förbundeta hemsida.

Det är som nya reglerna på förbundets hemsida nu! regler 2007

OK då har dem precis lagt ut dem!

Link to comment
Share on other sites

Intressant, tävlingsreglerna är alltså ändrade retroaktivt! I teorin innebär detta att de som körde med smala hjul på Alliansloppet egentligen skulle ha diskats efter loppet och sedan återigen skulle blivit godkända 070912. Givetvis så bör de svenska reglerna anpassas till de internationella, men de nya reglerna borde ju gälla absolut tidigast från den dag de publicerades. Men OK nu kan vi sluta gnälla över detta. Mitt sista gnällande får väl bli att jag i juni i år köpte tävlingsskidor baserade på de då publicerade reglerna men efter några månader så kom ny retroaktiva regler. Möjligen kan det också vara så att om debatten här på skidforumet aldrig hade startats så hade reglerna ändrats senare. Lite science fiction över detta;-)

Som tur är tycks ju den "nygamla" typen inte vara så otroligt mycket snabbare i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Enligt reglerna så skall samtliga hjul ha en sammanlagd dia på minst 30mm , det får man ihop på bakhjulen till en 3 hjuling(2x15mm) men men framhjulet är 15mm dvs samma hjul som ett av bakhjulen. Då duger ine Fredrikssons eller Westmans skidor...eller?????

Jag tolkar det nog också så att varje hjul eller hjulpar ska vara minst 30 mm. Varför jag tittade till denna tråd igen var för att vi planerar att ha klubbmästerskap i rullskidor. Funderar efter alla år alltså på att skaffa snabba hjul. Ville kolla upp om man kunde nöja sig med att köpa bara snabba bakhjul med spärr, och sätta skate eller inlineshjul fram. Men som jag tolkar reglerna måste man nog ha två hjul fram också i så fall...

 

(I vanliga fall brukar jag vara i någorlunda form så här års, och alltid skadad eller sjuk på vintern, så det är väl lika bra att fundera på Olles koncept att satsa på Mallis eller nåt när det äckliga snön kommer... ;) Nu är jag dock i urusel form, därför hoppas jag vara frisk och skadefri i vinter... Kom på detta med inlineshjul eftersom jag bröt ena rulltrugespetsen i torsdags, och var tvungen att leta gamla slitna rullholkar längst ner i sportkartongerna för att kunna åka i morgon. Hittade då ett gäng gamla påsar med lager och inlineshjul innan jag hittade det jag skulle.)

Link to comment
Share on other sites

Nä men det står att skidorna måste vara serietillverkade, oc börjar man mixtra med andra typer av hjul, är det ju inte samma skida längre.

 

Om du behöver två hjul fram gäller ju bara om dom är smalare än 30 mm såklart. Men det är ju upp till arrangören om ni skall följa förbundets regler eller om ni skaffar egna regler.

Link to comment
Share on other sites

Nä men det står att skidorna måste vara serietillverkade, oc börjar man mixtra med andra typer av hjul, är det ju inte samma skida längre.

 

Om du behöver två hjul fram gäller ju bara om dom är smalare än 30 mm såklart. Men det är ju upp till arrangören om ni skall följa förbundets regler eller om ni skaffar egna regler.

Tja-en tolkningsfråga tycker jag. Var går gränsen? Får jag inte ens sätta swenorhjul på ett par elpexskidor enligt din tolkning då? Det är ju inte samma skida då heller eller? Detta skulle jag dock inte kunna tänka mig att någon skulle bry sig om. Vilka hjul är det sen som inte som är serietillverkade? Luddiga regler tycker jag. Sen står det faktiskt ordagrant att "Rullskidans delar skall vara serieprodukter, tillgängliga i allmän handel." Du har ju själv sagt att du går in och mixtrar med att byta lager till något som inte är orginal från just ditt skidmärke- det blir väl en annan skida då också om man tillämpar dina stenhårda regler in absurdum????

Link to comment
Share on other sites

Nu var jag inte så allvarlig i mitt inlägg om du trodde det.

Jag stod själv häromdagen och kikade på mina skidor om det skulle var möjligt att sätta dit ett par skatehjul fram när jag tävlar, men insåg att skall jag göra det vetigt skulle jag behöva en modifierad framgaffel, och då blir det ju en hemagjord skida, inte en serietillverkad skida. Men om du i stället sätter dit ett smalare hjul med extra distanser så att det passar borde det vara godkänt.

Hade någon dykt upp med ett par sådana skidor på någon tävling där jag är tävlingsledare hade jag direkt godkänt det så länge hjulen har en bredd av 30 mm.

 

Jag vet många som har t.ex. Elpex men som kör med Pro-ski hjul på dom på tävling eftersom det är samma bredd. Så då är det ju samma skidor det råkar bara stå nåt annat på själva gummit, det är ju inte värre än att man byter ut muttrarna till andra muttrar, fortfarande samma skida.

 

Och att jag mixtrar med lager är väl att ta i, det jag gör ät att ta ut all fett för att få lite mera fart på hjulen, och det kan ju vem som helst göra. Och det behöver man göra när man är lite otränad och fet som en annan åkare är. :)

Link to comment
Share on other sites

Mitt var ett skämt också angående den reklam du gjort för Biltemalager ;) .

 

Jag skulle alltså kunna ta ett par gamla skateskidor där jag får plats med 30mm hjul! Då gäller det bara att hitta det med backspärr på 2 av dem. Det blir nog så pass krångligt att det är lika bra att köpa snabba hjul.

 

Jag vet många som har t.ex. Elpex men som kör med Pro-ski hjul på dom på tävling eftersom det är samma bredd. :)

Det är väl samma bredd som på swenors fiberglashjul också - eller? (Då menar jag nere vid muttrarna. Åtminstone har jag för mig det, men jag får prova om någon vecka om jag inte får svar.)

 

... Och det behöver man göra när man är lite otränad och fet som en annan åkare är. :)

Det senare trodde jag var mitt stående skämt. Men likväl som jag börjar hamna lite efter klubbkompisarna (Olle, Mattias mfl) på träningarna låg du visst lite bakom i Täby också. Själv får jag skylla på att att jag har en annan trivselvikt nu när man kommit upp i H45...:).

Link to comment
Share on other sites

Det senare trodde jag var mitt stående skämt. Men likväl som jag börjar hamna lite efter klubbkompisarna (Olle, Mattias mfl) på träningarna låg du visst lite bakom i Täby också. Själv får jag skylla på att att jag har en annan trivselvikt nu när man kommit upp i H45...:).

Det råkade komma med på några av bilderna från loppet som finns på SIK hemsida. Där ser man tyvärr att allt mitt resande i jobbet, mycket Mcdonald har gjort att jag har en rejäl mage. Den bilden ser faktis rikigt illa ut, så jag fick mig en tankeställare. Man bör nog ta hand om sig själv lite bättre om man vill kunna åka skidor med lite fart.

 

Sen angånde tävlingen får jag skylle på lite jetlag, nyligen hemkommen från USA, åkningen ihelgen kändes betydligt bättre.

En åkare måste alltid ha mycket ursäkter ;)

 

En intressant fråga om det här med hjulbredd är ändå om 3-hjulingarna går fortare eller inte. Men tydligen har inget på detta forum testat dom. Men skillnaden är säkert marginel, precis som mitt arbete med att fixa lagren, men psykologiskt är det viktigt!

Link to comment
Share on other sites

En intressant fråga om det här med hjulbredd är ändå om 3-hjulingarna går fortare eller inte. Men tydligen har inget på detta forum testat dom. Men skillnaden är säkert marginel, precis som mitt arbete med att fixa lagren, men psykologiskt är det viktigt!

Skidorna som MAttias körde med i Alliansloppet ska ha varit spärrade på alla 3 hjul, så då är dem nog inte nåt mkt snabbare än vanliga med tävlingshjul.

Link to comment
Share on other sites

För egen del varför jag frågar är mest för att jag är snål. Vet väl inte om jag har lust med att kosta på så mycket för snabba hjul om jag inte vet om jag kommer tävla så mycket. Funderar alltså på 1-ans bakhjul och mixtra ihop nå´t själv fram. Detta borde alltså vara helt OK om jag fattar reglerna rätt. Inte för jag tror det går snabbare när fyra lager ska jobba istället för två, men bättre för min ekonomi... Jag har alltså kvar orginalgaffel och mixtrar in två gamla pluttiga inlineshjul.

http://web.telia.com/~u86404923/2hjul.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser intressant ut, men det känns långsammare än originalhjul. Men uppfinningsrikt är det ju. Men du verkar ju alltid ha lite små uppfinningar pågång :)

Jo - men i alla fall enligt regelboken! (?)

Kommer nog bli som att börja cykla med stödhjul är jag rädd. Nej - inte tror jag det går fortare, men förhoppningsvis bara marginellt långsammare då det är bra (och slitna) lager.

Nu får jag bara köpa 1-ans bakhjul så ska jag testa mot mina klubbkompisar om tre veckor då vi funderar på att köra ett öppet klubbmästerskap (dock bara 17km) ute på mitt kära Ingarö. Alla välkomna att delta! (Även om ni får 2-an och 4-an i Norrortsrullen, dvs dm-guld och dm-silver-pojkarna, att slåss mot...)

Link to comment
Share on other sites

kommer ni köra en helg eller en kväll?

Visstas ju tyvärr allt för mycket tid upe i huvudstaden istället för att vara hemma och träna efektivt. Kanske man kan ställa upp och få stryk ännu en gång om det ligger rätt i tiden.

Om du är i stockholm är du hjärtligt välkommen! Jag tror vi pratat om söndagen den 14/10. Om vi startar nära Björkviks brygga eller nära Enkärrsvägen vet jag inte just nu. Lovar att lägga en länk när vi skrivit något på vår hemsida. (Jag tror Valhall kommer cykla där nu på lördag - Lidingöloppet till trots. Popular "norrlandsväg" att idrotta på.)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...