Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Inköp Stålsickling


joco

Recommended Posts

Har tänkt att prova på stålsickade skidor denna säsong.

 

Vad behöver jag?

 

1 sickel (till att börja med) 600:-

Rotoborste Red creek 142 900:-

Hantag till borsten 350:-

 

Ev. även RS-riller ca 2000:-

 

Det blir ganska dyrt tycker jag (3850:-).

 

Har ni förslag på billigare "paket" som forfarande är lika bra?

 

Mvh

//Johan

Link to comment
Share on other sites

Har tänkt att prova på stålsickade skidor denna säsong.

 

Vad behöver jag?

 

1 sickel (till att börja med) 600:-

Rotoborste Red creek 142 900:-

Hantag till borsten 350:-

 

Ev. även RS-riller ca 2000:-

 

Det blir ganska dyrt tycker jag (3850:-).

 

Har ni förslag på billigare "paket" som forfarande är lika bra?

 

Mvh

//Johan

Om du inte är allt för avancerad (som jag t.ex. led 3 i Vasaloppet och uppåt) så räcker det enligt mig lätt med följande :

1 sickel (standardvarianten)

handstålborste

 

Jag har ju numera åkt ganska mycket på detta vis

och jag tycker att man med denna utrustning får i stort sett samma effekt som med Rotoborste. Jag rillar bara när det går ner mot 0. Eljest tror jag att det är nära optimalt att ha det helt slätt t.ex. från -6 grader och kallare vilket man får i tillräcklig grad med sickling och handborstning.

Anm 1: Jag har ju numera åkt två Vasalopp och tre öppna spår stålsicklat så jag VET att det går mycket bra att åka på detta enkla vis (i varje fall på min motionsnivå).

Anm 2: Det du sparar in på detta vis föreslår jag att du köper ett extra par skidor för (som du tar verklig experthjälp att välja ut).

Link to comment
Share on other sites

Har tänkt att prova på stålsickade skidor denna säsong.

 

Vad behöver jag?

 

1 sickel (till att börja med) 600:-

Rotoborste Red creek 142 900:-

Hantag till borsten 350:-

 

Ev. även RS-riller ca 2000:-

 

Det blir ganska dyrt tycker jag (3850:-).

 

Har ni förslag på billigare "paket" som forfarande är lika bra?

 

Mvh

//Johan

Om du inte är allt för avancerad (som jag t.ex. led 3 i Vasaloppet och uppåt) så räcker det enligt mig lätt med följande :

1 sickel (standardvarianten)

handstålborste

 

Jag har ju numera åkt ganska mycket på detta vis

och jag tycker att man med denna utrustning får i stort sett samma effekt som med Rotoborste. Jag rillar bara när det går ner mot 0. Eljest tror jag att det är nära optimalt att ha det helt slätt t.ex. från -6 grader och kallare vilket man får i tillräcklig grad med sickling och handborstning.

Anm 1: Jag har ju numera åkt två Vasalopp och tre öppna spår stålsicklat så jag VET att det går mycket bra att åka på detta enkla vis (i varje fall på min motionsnivå).

Anm 2: Det du sparar in på detta vis föreslår jag att du köper ett extra par skidor för (som du tar verklig experthjälp att välja ut).

Jo, det kanske blir den lite enklare varianten istället. Förhoppningsvis så ska man ju inte behöva stå och borsta lika mycket som förr.

 

Extraskidor (utprovade av expert) har jag redan ett antal, men det är nog inga problem att fylla andra hål med de sparade slantarna...prylar får man ju aldrig för mycket av verkar det som.

Link to comment
Share on other sites

Har tänkt att prova på stålsickade skidor denna säsong.

 

Vad behöver jag?

 

1 sickel (till att börja med) 600:-

Rotoborste Red creek 142 900:-

Hantag till borsten 350:-

 

Ev. även RS-riller ca 2000:-

 

Det blir ganska dyrt tycker jag (3850:-).

 

Har ni förslag på billigare "paket" som forfarande är lika bra?

 

Mvh

//Johan

slipa skidorna(250), köp en LF6(120) en CH4(80) en HF8(550) och två redcreekrillar(2x600). gör du en bra allroundslip så klara du dig med en traktor bara från RC.

Link to comment
Share on other sites

Har tänkt att prova på stålsickade skidor denna säsong.

 

Vad behöver jag?

 

1 sickel (till att börja med) 600:-

Rotoborste Red creek 142 900:-

Hantag till borsten 350:-

 

Ev. även RS-riller ca 2000:-

 

Det blir ganska dyrt tycker jag (3850:-).

 

Har ni förslag på billigare "paket" som forfarande är lika bra?

 

Mvh

//Johan

slipa skidorna(250)' date=' köp en LF6(120) en CH4(80) en HF8(550) och två redcreekrillar(2x600).[/quote']

Ja, det är ju den varianten jag kör idag förutom rillarna.

 

Vill ju slippa all tid som går åt till vallning...men när jag tänker efter är du ju borstandet som tar tid och är tråkigt. Så jag kanske ska fortsätta med vallning (som brukar bli bra), men investera i en Rotoborste. Hur funkar Red Creeks kombiborste?

Link to comment
Share on other sites

Har tänkt att prova på stålsickade skidor denna säsong.

 

Vad behöver jag?

 

1 sickel (till att börja med) 600:-

Rotoborste Red creek 142 900:-

Hantag till borsten 350:-

 

Ev. även RS-riller ca 2000:-

 

Det blir ganska dyrt tycker jag (3850:-).

 

Har ni förslag på billigare "paket" som forfarande är lika bra?

 

Mvh

//Johan

slipa skidorna(250)' date=' köp en LF6(120) en CH4(80) en HF8(550) och två redcreekrillar(2x600).[/quote']

Ja, det är ju den varianten jag kör idag förutom rillarna.

 

Vill ju slippa all tid som går åt till vallning...men när jag tänker efter är du ju borstandet som tar tid och är tråkigt. Så jag kanske ska fortsätta med vallning (som brukar bli bra), men investera i en Rotoborste. Hur funkar Red Creeks kombiborste?

ärligt talat tror ja ni motionärer borstar för mycket! tycker inte det är segt att borsta tar inte lång tid.

en vass sikel, sen bra mässingsborste sen nylon ut å kör sen!

 

max 2min från du börjar sikla slutlagret tills dom är tävlingsklara behövs det mer tid är de bara handhavandefel.

 

rotorborstar är onödigt tyckerjag om man inte ska korka pulver men på den nivån är inte så många av er. skulle jag vara motionär och hade 600 över skulle ja köpt en stålsikel före rotoborstar..

Link to comment
Share on other sites

ärligt talat tror ja ni motionärer borstar för mycket! tycker inte det är segt att borsta tar inte lång tid.

en vass sikel, sen bra mässingsborste sen nylon ut å kör sen!

 

max 2min från du börjar sikla slutlagret tills dom är tävlingsklara behövs det mer tid är de bara handhavandefel.

Det största felet riktiga nybörjare gör är väl att inte sickla tillräckligt, och därmed kan de inte borsta bort den sista vallan tillräckligt fort (eller överhuvudtaget). Så ett vanligt nybörjarfel är väl att få för mycket valla kvar under skidorna. Sen är det ganska viktigt med bra bostar för att det ska gå smidigt med borstningen. Med en gammal sliten nylonborste kan det ju ta en evighet att borsta.

 

Tycker nog som de flesta att det bara är lite tidskrävande just vid tävlingsvallning. Då klarar jag mig nog inte på 2 minuter (i alla fall inte utan mina rotoborstar). Men har man bra handborstar tar inte ett par skidor så lång tid. Det är väl mest det att man vill vara så in i norden nogrann - troligen till överdrift.

 

Själv lever jag i en "gammal" vallaskola, där jag blev itutad att inte köra med metallborstar på valla. Detta har jag förvisso gått ifrån, men mest med RC:s fin/fin. Själv skulle jag nog rekommendera en bra tagelborste före nylon. Jag har numera lagt undan min vanliga nylon och kör bara med tagel, RC:s fin/fin och putsnylon. Men ofta kan jag nöja mig med bara en bra tagel.

 

...och två redcreekrillar(2x600). gör du en bra allroundslip så klara du dig med en traktor bara från RC.

Vilka två menar du? och vilken är traktorn? På deras hemsida finns dessa:

034 Riller, +15 till -5 grader 795,00 kr

035 Riller, 0 till -10 grader 795,00 kr

036 Riller, -5 till -20 grader 695,00 kr

033 Riller, Rak 1 mm 590,00 kr

037 Riller, Rak 2 mm 590,00 kr

038 Riller, Mittspår 595,00 kr

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...