Olsson Posted September 18, 2007 Report Share Posted September 18, 2007 Har läst trådarna som rör lagerbyte, men det gör mig inte mycket klokare.Skall alltså byta lagren. Knackade lite på axeln på ena sidan, men det är ju bara axeln som kommer ut, hade hoppats att åtminstone det ena lagret skulle göra sällskap. Hur gör jag nu? Knackar ut hela axeln och sen försöker knacka ut lagret från "insidan"? Såhär ser det ut just nu: http://www.facebook.com/photo.php?pid=166869&l=eefb0&id=629497893 Swedski Popular heter skidmodellen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
garmin Posted September 18, 2007 Report Share Posted September 18, 2007 Är hela axeln ute? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olsson Posted September 18, 2007 Author Report Share Posted September 18, 2007 Nä, inte på bilden. På bilen har jag bara knackat ut den ca 3 cm.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
garmin Posted September 18, 2007 Report Share Posted September 18, 2007 Så du kan dra ut hela axeln Link to comment Share on other sites More sharing options...
Artur Häggblad Posted September 18, 2007 Report Share Posted September 18, 2007 Hur ska det gå?! Rafflande ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olsson Posted September 18, 2007 Author Report Share Posted September 18, 2007 Haha, ja visst är de spännande.. Ja hela axeln är ute.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
garmin Posted September 18, 2007 Report Share Posted September 18, 2007 Swenor skidorna är jag hemma på men att hela axeln är ute och båda lagerna kvar verkar som en tuff uppgift, så fungerar inte swenor skidan. Har du nya lager? Har du det så är det bara att slakta försiktigt.Annars så får du försöka lirka ut de ffööörssiiikkttiigtttt med en syl eller tunn skrumejsel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunderklumpen Posted September 19, 2007 Report Share Posted September 19, 2007 Det finns ju en del specialverktyg vad gäller lagerbyte. Men om du ska byta helt och hållet så gör det kanske inte så mycket om du stukar själva lagret.(?) Annars är det väl lämpligt med omgångar med rostlösande medel och vänta några dagar. Men som många sagt på forumet är ju att de sällan behöver byta ut ett lager för att det är utslitet. En busenkel åtgärd på det du har på bilden är ju att öppna (i ditt fall) den svarta gummiskyddsbrickan och trycka in nytt kullagerfett. Vad har du för problem med lagret? (Om du skriver urladressen%20till%20bilden så får du in bilden direkt...) http://photos-b.ak.facebook.com/photos-ak-sctm/v123/227/69/629497893/n629497893_166869_4182.jpg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan_H Posted September 19, 2007 Report Share Posted September 19, 2007 Jag har bara bytt lager på Pro-ski så det kanske är helt annorlunda på Swenor. På Pro-ski gör jag i alla fall så här. Följer inte det ena lagret med så ta en lång dorn och knacka ut lagret med. Lägg hjulet på ett skruvstäd eller en hylsa som stöder mot metallhylsan som är vulkad fast på gummit. Knacka sedan från ovansidan när du knackar ut det nedre lagret. Knacka försiktigt på olika sidor så brukar det gå bra. Skulle det ligga ett rör som distans mellan lagren så försök peta den åt sidan så du kommer åt. Funkar inte detta så vete f-n. Link to comment Share on other sites More sharing options...
finn2 Posted October 5, 2007 Report Share Posted October 5, 2007 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olsson Posted October 6, 2007 Author Report Share Posted October 6, 2007 Heureka! Så klart att det fanns på youtube.Denna här filmen är nog den som gäller för mig. Gäller bara att hitta en bra hylsa att pressa med. Mitt hjul är väl nånstans 55-60mm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olsson Posted October 6, 2007 Author Report Share Posted October 6, 2007 Nä denna kanske va ändå bättre: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.