Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Everest rullskidor


Mieto

Recommended Posts

Är det någon som har erfarenhet av hållbarhet och åkkomfort på Stadiums rullskidor. Jag vet att de är kända för att rulla trögt men det ser jag som en fördel. Hålla på att rulla i evighet innan man kan börja staka eller diagonala igen efter en nedförsbacke tycker jag är slöseri med träningstid. Just nu kan man köpa dem väldigt billigt. 1200 kronor inklusive bindning minus 20% rabatt om man har en rabattkupong. Man kan också köpa dem utan bindning men med förborrade hål vilket kan vara ett alternativ om man har Salomonbindningar liggande hemma. Då kostar de 800 kronor med rabattkupong. Normalt åker jag på ett par Vario, vi har också ett par Swenor men eftersom jag inte är den ende som åker i familjen så behövs flera par.

 

Med detta inlägg borde ni också förstå att jag inte är Pölder eftersom han inte är speciellt intresserad av att det säljs Stadiumrullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Everest rullskidor är helt ok. Har själv ett par som jag köpte för några år sedan. Jag var tvungen att lämna in dem för bindningen släppte. Men den barnsjukdomen har dem fixat nu tror jag. Däremot kan du aldrig åka tillsammans med andra eftersom dem rullar så trögt. Åker man själv så är det en bra träningsskida, men som sagt åk inte med andra som har andra märken. Du får jobba som bara den. Spelar nästan ingen roll hur dåliga dem andra är. Du hänger inte med.
Link to comment
Share on other sites

Jag har också haft mina i 2 år, och kan intyga att de är tröga. Först i år med en hel del förebyggande styrketräning och skidvana från min första säsong så har jag hyfsad teknik och fart.

Jag har inte haft några kvalitetsproblem, någon skruv har jag skruvat åt men om man kör på grov asfalt/oljegrus så är det normalt enligt min uppfattning (om man inte limmar skruvarna, fast då är underhåll uteslutet).

 

Så bra träning, men jag skulle inte vilja tävla med dem... eller köra tillsammans med andra som har mer lättrullande rullisar.

 

Jag är en <medioker skidåkare, nästan 9 timmar på Vasaloppet. Så ta min erfarenhet med en nypa salt.

Stark och bra kondition för övrigt, placering ca 410 på Göteborgsvarvet samt jobbar heldagar i skogen utan hjälpmedel förutom motorsåg.

Men skidåkning... huga vad svårt att få upp farten... och hur vallar man... skitkul att träna och utvecklas helt enkelt! Jag är helsåld!

Link to comment
Share on other sites

Vill påpeka att jag inte har ngn som helst anknytning till Everest rullskidor utan mitt användarnamn Everest kommer från att jag en gång promenerat upp till Everest Base Camp. Ångrar faktiskt att jag inte köpte Everest istället för att köpa nya bakhjul (3-or) till mina Swenor. De kostar ju i princip lika mkt med Everest skidor inkl skida, fyra hjul och bindning som 2 "orginal" bakhjul.

Vad kostar reservdelar dvs hjul till Everest. Stadiums hemsida ger inte mkt info. Går deras hjul att använda på Swenor stommen och är de verkligen lika tröga som 3-or? Ju trögare desto bättre!

Link to comment
Share on other sites

Vill påpeka att jag inte har ngn som helst anknytning till Everest rullskidor utan mitt användarnamn Everest kommer från att jag en gång promenerat upp till Everest Base Camp. Ångrar faktiskt att jag inte köpte Everest istället för att köpa nya bakhjul (3-or) till mina Swenor. De kostar ju i princip lika mkt med Everest skidor inkl skida, fyra hjul och bindning som 2 "orginal" bakhjul.

Vad kostar reservdelar dvs hjul till Everest. Stadiums hemsida ger inte mkt info. Går deras hjul att använda på Swenor stommen och är de verkligen lika tröga som 3-or? Ju trögare desto bättre!

Det billigaste är att hänga MC-däck efter har en klubbkompis (som också var med igår) som kör rätt mkt med det.

Link to comment
Share on other sites

Vill påpeka att jag inte har ngn som helst anknytning till Everest rullskidor utan mitt användarnamn Everest kommer från att jag en gång promenerat upp till Everest Base Camp. Ångrar faktiskt att jag inte köpte Everest istället för att köpa nya bakhjul (3-or) till mina Swenor. De kostar ju i princip lika mkt med Everest skidor inkl skida, fyra hjul och bindning som 2 "orginal" bakhjul.

Vad kostar reservdelar dvs hjul till Everest. Stadiums hemsida ger inte mkt info. Går deras hjul att använda på Swenor stommen och är de verkligen lika tröga som 3-or? Ju trögare desto bättre!

Vill minnas att ett par bakhjul kostar 500kr till everest, och de rullar klart trögare än 3or. Iaf än mina proski 3or. Jag tycker de är kanon att köra intervaller på, både stak och diagonalintervaller. På distanspassen kör jag med "vanliga" proski 3or.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag inhandlat ett par Everest. De var riktigt bra att åka på. Inte lika tröga som jag hade förväntat mig. Kan rekommendera dem, särskilt om man inte vill betala en förmögenhet. Hur de klarar långvarigt slitage vet jag inte, men även nya hjul är betydligt billigare än hos de etablerade märkena så det blir nog bra totalekonomi.
Link to comment
Share on other sites

Den enda nackdelen med Everest-skidorna enlig mig är att deras tröghet får en nybörjare som mig att se väldigt nybörjarlig ut... Det hade varit roligare att glida förbi grannarnas hus med några snabba stakningar :)

 

Men det är förstås träningen jag vill åt, inte grannarnas beundran.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag åker med 3or bak på mina Elpex wasa och har väntat i månader på en beställning på Runners Store på tröga hjul även fram. Jag har ringt och jagat dem flera gånger utan resultat.

 

Gick så förbi Stadium i Sickla och såg en hylla med Everesthjul. Drog mig till minnes den här tråden och hjulens påstådda tröghet. 349 kr fattigare konstaterar jag att dimensionen på hjulen verkar vara identisk med wasa-hjulen, de passar fint och första passen är avklarade. Det blev härligt trögt.

 

Funderar på att skaffa ett par bakhjul och lagra för framtida behov (och montera när jag blivit starkare).

Skulle kosta 500 kr vilket väl liksom för framhjulen är under halva priset mot original. Det jag noterar när jag jämför hjulen är att gummit är tydligt hårdare (trögare) i Everesthjulen än på Elpex 3or. Dammskydden i lagren verkar vara av modell O-ring istället för metallbricka men distansbrickan mot gaffeln ser ut att vara identisk.

 

Om dessa hjul passar även i swenor (fibreglass) vet jag inte men eftersom swenorhjul funkar i wasastommen borde det inte vara omöjligt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Jag respekterar givetvis alla som gillar sina Everest. Men jag är inte lika nöjd med mina. För ett år sedan köpte jag dem, lagom tröga gav de mig starka armar och det kändes lätt att åka riktiga skidor när snön äntligen kom. Men i maj lossnade gummit från kullagren på bakhjulen, jag reklamerade dem och fick nya bakhjul. Nu i höst har de plötsligt börjat gå trögare. En kuperad slinga på 5 km som jag brukar åka tog 18 minuter i augusti (15 minuter med Swenor C2), i oktober tog det 24 minuter (!) och jag fick slita hårt. Nästan spurtstaka för att inte stanna mellan varje stavtag. Då fick jag nog, eftersom tekniken blev lidande. Sålde dem i helgen och ska köpa Swenorrullisar istället.
Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Framgaffeln på mina Everest skidor gick av, det var mindre bra. Det som var bra att det inte var något problem att reklamera och få ett par nya av Stadium. Men lite farligt var det, efterosm jag fick möte precis när det hände.

 

/RGD

Link to comment
Share on other sites

Framgaffeln på mina Everest skidor gick av, det var mindre bra. Det som var bra att det inte var något problem att reklamera och få ett par nya av Stadium. Men lite farligt var det, efterosm jag fick möte precis när det hände.

Jag har aldrig provat Everest rullskidor, men väl en del andra Everest-produkter. Tycker det är uppebart att Stadium genom Everestmärket exploaterar den tendens att folk köper diverse prylar som sedan bara används några få gånger och sedan ställs undan i källarförrådet. Det är ofta prylar med helt ok funktion så länge de håller men de verkar bara vara designade för att hålla några få gånger. Sedan räknar de krasst med att det är så få som använder prylarna fler gånger så då har de råd att ta reklammationerna utan tjafs.

Det är väl ok ifall man är medveten om att detta och om man har tur kan prylen hålla längre. Och om det handlar om ett klädesplagg t.ex. kan man ju enkelt laga och förstärka de klena sömmarna. Men när det gäller rullskidor får man ju tänka på säkerhetsaspekten också så då skulle jag inte vilja chansa. Antagligen därför som de satt på så tröga hjul, för då räknar de med att folk inte ska komma upp i så höga farter så att de skadar sig allvarligt när bitarna trillar isär. Jävligt syniskt. Det räcker nog med ett haveri där någon skadar sig så allvarligt att media hänger på, så åker Everest-rullisarna i Sverkers soptunna. Men det blir ju synd om den killen eller tjejen...

Link to comment
Share on other sites

Du har säkert rätt i en del av det du säger, men jag har också hört och läst en hel del som är nöjda med rullisarna så det kan vara olika. Har också skor Everest som är riktigt bra. Men visst, man kan ha otur.

Jag köpte mina Everestrullisar i höst och har nu åkt ett antal pass på dessa. Jag har än så länge inga problem med dom. Köpte dom för att jag ville ha ett par som gick trögare än mina Swenor Fibreglass med 2: or som jag ¨åkt på i 4 år. Tyckte det skulle vara bekvämt att inte behöva byta hjul fram och tillbaka och ha 2 skidpar istället.

 

Första passet gick verkligen trögt på Everestskidorna, jag hade ställt in mig på det men det var en hyfsad omställning från medelrullade Swenorhjul. Hastigheten minskade med ca 2-3 km/h mot Swenorskidorna. Nu efter ett antal pass så börjar dom gå lite lättare. Eller det kanske är jag som blivit starkare :) vem vet. Det känns bra iaf att köra med trögare skidor/hjul då det blir mer likt skidor på snö och jag tycker dom går riktigt bra.

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att rullmotståndet är bättre på Everestskidorna. Ger mer träning på kortare sträckor.

Jag har dock också haft kvalitetsproblem med mina. Sprinten i ena framhjulet gick sönder första turen den andra säsongen som jag skulle använda dom (kan tillägga att jag max hade kört 20 mil på dom). Som tur var hade jag inte så hög fart, för annars kunde det gått illa. Inga problem att få hjälp på Stadium med reklamationen, men dom är säkert medvetna om kvalitetsproblemen.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Angående Everest rullskidor... Kan man inte byta kullager på hjulen?? Det är väll troligen dom som är dåliga?

Nja, mina framhjul har gått 131 mil varav mkt i regn och de är som nya utan att jag gjort någonting med dem. Det som slits är hjulen, alltså gummit på bakhjulen, måste nu byta för andra gången. De är blir enkelt nedslitna. Sen är det ju inte så bra komfort heller.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...