Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Slipare problem


Bävern

Recommended Posts

Om jag måste köpa nya skidor törs jag köpa madshus igen

Vi har alltid köpt fischer skidor i familjen

Vi har haft lite varierande glid men aldrig så dåligt som

på madshus skidorna

Vilket märke bör jag köpa för att känna mig trygg

Har tänkt köpa märkets toppskida

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply
Om jag måste köpa nya skidor törs jag köpa madshus igen

Vi har alltid köpt fischer skidor i familjen

Vi har haft lite varierande glid men aldrig så dåligt som

på madshus skidorna

Vilket märke bör jag köpa för att känna mig trygg

Har tänkt köpa märkets toppskida

ja kör på madshus du! själv så har jag bra erfarenheter av de flersta stora märken fischer madshus salomon och ross.

 

atomic´s belag är generellt sämre än ovannämda nästan i samma klass som peltonen.

Link to comment
Share on other sites

Nu kanske jag avviker från det ni pratar om just nu, men för mig så får jag en uppfattning av att det inte finns någon riktigt duktig slipare för tillfället eftersom alla är på uppdrag, korrekt?

Eftersom Lorentz jobbar för sv landslaget nu, i 3 år framåt, och Svensson har ju blivit anställd i team mekonomen, så finns det någon vettig slipare som man kan skicka skidorna till förutom dessa två som nu är på olika uppdrag?

Link to comment
Share on other sites

Hej trek

Jag har tänkt tanken men ej kommit till skott

Om jag köper en sickel vilken av sicklarna bör jag köpa

om jag endast köper en

Enligt min mening räcker det gott att bara köpa standardsickeln, dvs den ursprungliga.

Jag tror att skillnaden är mycket liten mellan de olika sicklarna. Jag VET även att det är viktigt att borsta efteråt för att få bort de mikrohår som finns även efter sickling. Jag tror för övrigt att vi denna vinter får se nya sicklar. Det skulle inte överraska mig om det bland dessa finns någon som ger helt slät yta.

Rent teoretiskt anser jag att detta är perfekt som grund. T.ex. har det ju visat sig att RS Rillers helt släta rulle ger kanonglid i vissa fören.

OM det är som jag nu tror (vet ?) är det hela mycket enklare för oss motionärer än vi tdigare haft en aning om.

Link to comment
Share on other sites

Har föjlt tråden med intresse och kan ju konstatera att det inte bara är en djungel att valla, att välja rätt slipare är än svårare!

 

Har ju slipat ett par av mina skidor hos Tony Pölder som har en av de (få!) Tazzari maskiner som finns i Sverige med kylning. Och kylning ska det vara för att bli bra. Den geografiska spridningen på dessa gör det krångligt, men möjligt, att få sina skidor slipade. Det är ju bara att posta dem, vänta en tid för att slutligen kvittera ut paret på närmsta postkontor. Förlåt, postkontor finns ju inte längre så det blir väl närmsta tobaksaffär, Konsum eller liknande. Undrar vad det kostar att posta ett 210cm långt paket? En snabb titt på Postens hemsida säger 187,50 om det väger under 3kg, vilket man borde klara med 1 par skidor inslaget som paket. 187,50 x 2 = 375:- i frakt, 250:- för slipningen. Det blir 625:-.

 

Man funderar ju då ytterligare ett varv över hur bra resultat man kan få på sina skidor med en enkel stålsickel :)

Link to comment
Share on other sites

Fördelen med stålsickling är enligt mig.

 

1. Skärande bearbetning ger mindre microhår.

2. Genom att bearbetningen görs med flera korta drag får man en struktur som går i varandra och därför fås ett bättre kapillärsläpp.

 

Och man kan även valla på stålsicklade skidor men det stora flertalet som sicklar nöjer sig med endast stålsickling. Möjligtvis kan avsaknaden av microhår göra att vallan släpper fortare om man väljer att valla. Å andra sidan så gör det inget om vallan försvinner på stålsicklade skidor.

 

/Partisk

Link to comment
Share on other sites

Har föjlt tråden med intresse och kan ju konstatera att det inte bara är en djungel att valla, att välja rätt slipare är än svårare!

 

Har ju slipat ett par av mina skidor hos Tony Pölder som har en av de (få!) Tazzari maskiner som finns i Sverige med kylning. Och kylning ska det vara för att bli bra. Den geografiska spridningen på dessa gör det krångligt, men möjligt, att få sina skidor slipade. Det är ju bara att posta dem, vänta en tid för att slutligen kvittera ut paret på närmsta postkontor. Förlåt, postkontor finns ju inte längre så det blir väl närmsta tobaksaffär, Konsum eller liknande. Undrar vad det kostar att posta ett 210cm långt paket? En snabb titt på Postens hemsida säger 187,50 om det väger under 3kg, vilket man borde klara med 1 par skidor inslaget som paket. 187,50 x 2 = 375:- i frakt, 250:- för slipningen. Det blir 625:-.

 

Man funderar ju då ytterligare ett varv över hur bra resultat man kan få på sina skidor med en enkel stålsickel :)

Hmm...Har du hört ordet bussgods?

Link to comment
Share on other sites

Hmm...Har du hört ordet bussgods?

Som den 08 jag är så är man inte direkt bekant med bussgods. Här är det posten som gäller om det inte handlar om cykelbud, UPS eller skickat med Taxi. Men jag kommer ihåg från min lumpartid i Arvidsjaur att bussarna hade stort packutrymme bak i bussen :)

 

En snabb Googling visar att det kostar 155:- till Dalarna och Västernorrland och 204:- till Jämtland, Västerbotten och Norrbotten. Till Småland verkar det inte gå från Stockholm. Men det var ju ingen direkt prisskillnad mot Kungl Postverket.

Link to comment
Share on other sites

Lite konstigt att det inte finns en ny modern slipmaskin

här i dalarna där skidsporten är så stor

Men om alla vägrade att slipa på dessa gamla maskiner

kanske någon investerar i en ny maskin

(Det kanske är en afärside) ;)

Jag betalar gärna 100kr extra för en slipning

Någon som vet vad det finns för maskiner runt i dalarna?

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Har blivit mycket snack om slipning på sistonde

Fick ett tips av en duktig tävlingsåkare

Jan Ottosson är visst en duktig slipare

Ni kan gå in på hans hemsida ottoski.com

och kolla på hans strukturer han har strukturerna fotograferade

Men för en som mig som har 3par klassiska

skidor att slipa varmskidor mellanskida kallskida

Borde jag satsa på enkla strukturer och rilla?

Eller törs jag satsa på special strukturer?

Är det svårare att hitta rätt glid för dagen

med j,v,k strukturer än L,strukturen?

Fin2 du som har många skidor att testa med

vad skulle du eller någon annan med erfarenhet rekomendera

Är på ge att skicka skidorna på slip

MVH Tommy

Link to comment
Share on other sites

Tack Osquar jag var visst lite slarvig

Ingen som kan tipsa om vilka strukturer

jag bör slipa in i mina skidor?

Jag har 3par klassiska skidor

Har tänkt slipa ett par skidor för runt +-0

ett par-5-10-

ett par-10-20-

Bör jag satsa på linjära strukturer?

Typ fiskben strukturer är det överkurs?

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Har blivit mycket snack om slipning på sistonde

Fick ett tips av en duktig tävlingsåkare

Jan Ottosson är visst en duktig slipare

Ni kan gå in på hans hemsida ottoski.com

och kolla på hans strukturer han har strukturerna fotograferade

Men för en som mig som har 3par klassiska

skidor att slipa varmskidor mellanskida kallskida

Borde jag satsa på enkla strukturer och rilla?

Eller törs jag satsa på special strukturer?

Är det svårare att hitta rätt glid för dagen

med j,v,k strukturer än L,strukturen?

Fin2 du som har många skidor att testa med

vad skulle du eller någon annan med erfarenhet rekomendera

Är på ge att skicka skidorna på slip

MVH Tommy

De där bilderna han har på sidan dom är tagna från wintersteiger så inget som otto har gjort. har sett dom på flera hemsidor. jag tycker jag ser ut som väldigt dåliga slipar för grov och "grumligt" resultat. Otto är säkert duktig på att slipa men resultatet är inte lika bra som tex Lorentz med tazzari och kylning. men de beror mest på maskinen. inte han som sköter den(otto)

Link to comment
Share on other sites

Tack Osquar jag var visst lite slarvig

Ingen som kan tipsa om vilka strukturer

jag bör slipa in i mina skidor?

Jag har 3par klassiska skidor

Har tänkt slipa ett par skidor för runt +-0

ett par-5-10-

ett par-10-20-

Bör jag satsa på linjära strukturer?

Typ fiskben strukturer är det överkurs?

I klassiskt så går de galma LJ strukturerna väldigt bra. på kallare skulle ja köra med typ LZ2.

Link to comment
Share on other sites

Slipning? Hur ofta behöver man göra det? Har jag aldrig gjort. Hur stor förbättringspotential i glid finns det med det? Är alternativet att stålsickla?

Om du aldrig slipat eller stålsiklat fram ny obehandlad ytan minst en gång per vinter berhöver du inte fundera på HF parafiner pulver m.m.

 

jag skickar alltid mina nya skidor på slip direkt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...