Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Slipare problem

• Vänligen logga in för att kunna svara
74 svar till detta ämne

Bävern

Bävern

Medlem

• Members
  • Pip
  • 54 inlägg
Det är madshus Hypersonic c3
Har haft tanken på att jag fått en dålig skida fast det är topp skidan
Jag har ett par 8år gamla fischer scs skidor som alltid glider bättre
Jag tycker madshus skidorna har ett hårdare belag
Har bara slipat madshus en gång
Har hört att man ibland måste slipa flera gånger innan man
hittar de bra glidet ?

Bävern

Bävern

Medlem

• Members
  • Pip
  • 54 inlägg
Hej trek
Jag har tänkt tanken men ej kommit till skott
Om jag köper en sickel vilken av sicklarna bör jag köpa
om jag endast köper en

finn2

finn2

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 249 inlägg

Det är madshus Hypersonic c3
Har haft tanken på att jag fått en dålig skida fast det är topp skidan
Jag har ett par 8år gamla fischer scs skidor som alltid glider bättre
Jag tycker madshus skidorna har ett hårdare belag
Har bara slipat madshus en gång
Har hört att man ibland måste slipa flera gånger innan man
hittar de bra glidet ?

låter som en dålig skida, det är de som är de sjuka även om du köper en dyr skida kan belaget va skit ändå. riktigt skandal eg! att dom inte kan göra skidor som går lika bra allihopa.

Bävern

Bävern

Medlem

• Members
  • Pip
  • 54 inlägg
Hej finn2
Tror du det går att hitta glid djupare i belaget

finn2

finn2

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 249 inlägg

Hej finn2
Tror du det går att hitta glid djupare i belaget

finns chans du kanske har övervärmt belaget sen slipar du skidorna i en maskin som bränner belaget. så ge dom en sista chans hos nån som verkligen kan slipa. med kylanläggning.

Redigerat av finn2, 23 september 2007 - 15:30 .

Bävern

Bävern

Medlem

• Members
  • Pip
  • 54 inlägg
Om jag måste köpa nya skidor törs jag köpa madshus igen
Vi har alltid köpt fischer skidor i familjen
Vi har haft lite varierande glid men aldrig så dåligt som
på madshus skidorna
Vilket märke bör jag köpa för att känna mig trygg
Har tänkt köpa märkets toppskida

finn2

finn2

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 249 inlägg

Om jag måste köpa nya skidor törs jag köpa madshus igen
Vi har alltid köpt fischer skidor i familjen
Vi har haft lite varierande glid men aldrig så dåligt som
på madshus skidorna
Vilket märke bör jag köpa för att känna mig trygg
Har tänkt köpa märkets toppskida

ja kör på madshus du! själv så har jag bra erfarenheter av de flersta stora märken fischer madshus salomon och ross.

atomic´s belag är generellt sämre än ovannämda nästan i samma klass som peltonen.

Bävern

Bävern

Medlem

• Members
  • Pip
  • 54 inlägg
Törs jag köpa firscher RCS gamla modellen
Eller är det gamla skidor dom säljer från lager

Jonas_

Jonas_

Medlem

• Members
  • Pip
  • 160 inlägg
Nu kanske jag avviker från det ni pratar om just nu, men för mig så får jag en uppfattning av att det inte finns någon riktigt duktig slipare för tillfället eftersom alla är på uppdrag, korrekt?
Eftersom Lorentz jobbar för sv landslaget nu, i 3 år framåt, och Svensson har ju blivit anställd i team mekonomen, så finns det någon vettig slipare som man kan skicka skidorna till förutom dessa två som nu är på olika uppdrag?

ironman

ironman

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 200 inlägg
tycker kalle hos pölder e riktigt bra på o slipa....
Train hard win easy!

Lejonet2

Lejonet2

Medlem

• Members
  • Pip
  • 466 inlägg
Team Sportia i Skinskatteberg har en bra slipare, vet dock inte hur ny maskinen är (Wintersteiger) men han lär inte göra skidorna sämre.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 141 inlägg

Hej trek
Jag har tänkt tanken men ej kommit till skott
Om jag köper en sickel vilken av sicklarna bör jag köpa
om jag endast köper en

Enligt min mening räcker det gott att bara köpa standardsickeln, dvs den ursprungliga.
Jag tror att skillnaden är mycket liten mellan de olika sicklarna. Jag VET även att det är viktigt att borsta efteråt för att få bort de mikrohår som finns även efter sickling. Jag tror för övrigt att vi denna vinter får se nya sicklar. Det skulle inte överraska mig om det bland dessa finns någon som ger helt slät yta.
Rent teoretiskt anser jag att detta är perfekt som grund. T.ex. har det ju visat sig att RS Rillers helt släta rulle ger kanonglid i vissa fören.
OM det är som jag nu tror (vet ?) är det hela mycket enklare för oss motionärer än vi tdigare haft en aning om.

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg
Har föjlt tråden med intresse och kan ju konstatera att det inte bara är en djungel att valla, att välja rätt slipare är än svårare!

Har ju slipat ett par av mina skidor hos Tony Pölder som har en av de (få!) Tazzari maskiner som finns i Sverige med kylning. Och kylning ska det vara för att bli bra. Den geografiska spridningen på dessa gör det krångligt, men möjligt, att få sina skidor slipade. Det är ju bara att posta dem, vänta en tid för att slutligen kvittera ut paret på närmsta postkontor. Förlåt, postkontor finns ju inte längre så det blir väl närmsta tobaksaffär, Konsum eller liknande. Undrar vad det kostar att posta ett 210cm långt paket? En snabb titt på Postens hemsida säger 187,50 om det väger under 3kg, vilket man borde klara med 1 par skidor inslaget som paket. 187,50 x 2 = 375:- i frakt, 250:- för slipningen. Det blir 625:-.

Man funderar ju då ytterligare ett varv över hur bra resultat man kan få på sina skidor med en enkel stålsickel :)

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg
Va inte detta en tråd om slipning av skidor...inte om stålsickling... ;)
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen

Bävern

Bävern

Medlem

• Members
  • Pip
  • 54 inlägg
Stålsickling slipning?
Sålsickling med struktur+valla
Går det bara i vissa fören
eller är det ett lika bra alternativ som slipning

enklaresport

enklaresport

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 166 inlägg
Fördelen med stålsickling är enligt mig.

1. Skärande bearbetning ger mindre microhår.
2. Genom att bearbetningen görs med flera korta drag får man en struktur som går i varandra och därför fås ett bättre kapillärsläpp.

Och man kan även valla på stålsicklade skidor men det stora flertalet som sicklar nöjer sig med endast stålsickling. Möjligtvis kan avsaknaden av microhår göra att vallan släpper fortare om man väljer att valla. Å andra sidan så gör det inget om vallan försvinner på stålsicklade skidor.

/Partisk
Träna för leva - lev för att träna! :-)

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

tycker kalle hos pölder e riktigt bra på o slipa....

Han har även varit supertrevlig att prata med i telefon...

För alla i stockholm så är nog Johan det bästa alternativet!

Isföre

Isföre

Medlem

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg

Har föjlt tråden med intresse och kan ju konstatera att det inte bara är en djungel att valla, att välja rätt slipare är än svårare!

Har ju slipat ett par av mina skidor hos Tony Pölder som har en av de (få!) Tazzari maskiner som finns i Sverige med kylning. Och kylning ska det vara för att bli bra. Den geografiska spridningen på dessa gör det krångligt, men möjligt, att få sina skidor slipade. Det är ju bara att posta dem, vänta en tid för att slutligen kvittera ut paret på närmsta postkontor. Förlåt, postkontor finns ju inte längre så det blir väl närmsta tobaksaffär, Konsum eller liknande. Undrar vad det kostar att posta ett 210cm långt paket? En snabb titt på Postens hemsida säger 187,50 om det väger under 3kg, vilket man borde klara med 1 par skidor inslaget som paket. 187,50 x 2 = 375:- i frakt, 250:- för slipningen. Det blir 625:-.

Man funderar ju då ytterligare ett varv över hur bra resultat man kan få på sina skidor med en enkel stålsickel :)

Hmm...Har du hört ordet bussgods?

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Hmm...Har du hört ordet bussgods?

Som den 08 jag är så är man inte direkt bekant med bussgods. Här är det posten som gäller om det inte handlar om cykelbud, UPS eller skickat med Taxi. Men jag kommer ihåg från min lumpartid i Arvidsjaur att bussarna hade stort packutrymme bak i bussen :)

En snabb Googling visar att det kostar 155:- till Dalarna och Västernorrland och 204:- till Jämtland, Västerbotten och Norrbotten. Till Småland verkar det inte gå från Stockholm. Men det var ju ingen direkt prisskillnad mot Kungl Postverket.

Bävern

Bävern

Medlem

• Members
  • Pip
  • 54 inlägg
Lite konstigt att det inte finns en ny modern slipmaskin
här i dalarna där skidsporten är så stor
Men om alla vägrade att slipa på dessa gamla maskiner
kanske någon investerar i en ny maskin
(Det kanske är en afärside) ;)
Jag betalar gärna 100kr extra för en slipning
Någon som vet vad det finns för maskiner runt i dalarna?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar