Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vecka 39


garmin

Recommended Posts

Mån Cykel AII 1h + rodd AII/AIII 5000m uppåned 4000m 45min tot 1h45min

 

Tis fm: Rullskidor klassisk AII 1h45min

 

kväll: Styrka 1h30min

 

Ons fm: Rullskidor klassisk AII/AIII 45min

 

Kväll: Cykel AII 1h

 

Tors fm: Rullskidor klassiskAII/AIII/ 45min + ryck 15min tot 1h

 

kväll: rodd 5x1500m AIII/AIII+/4min vila ...+styrka 1h45min

 

Fre fm: Cykel AI 1h

 

ef: rodd 11000m AII/III + 5x500m/1 min vila 1h15min

 

Lör Rodd int AIII långa 3x3000m/6 aktiv vila (2min x-pander 70tempo) +uppned varv 4000m 1h30min

 

Sön Cykel AI 1h15min

Link to comment
Share on other sites

Äntligen en "hygglig" träningsvecka (med mina mått mätt) efter alla resor och andra avbrott så att jag har något att redovisa

 

Mån: Vila

Tis: 31 km. rullskidor (tid: 2.06)

Ons: Vila

Tors: Löpning 30 intervaller X 70 sek (av jo modell), total löpsträcka 11 km

Fre: Vila

Lör: 31 km. rullskidor (tid: 2.08)

Sön: 31 km. rullskidor (tid: 1.59)

 

Anm 1: Överraskande nog så tycker jag att detta sätt att springa intervaller fungarar bra för mig även i min ålder.

Anm 2: Inspirerad av Stefan S så använder även jag pulsklocka numera. De första två rullskidpassen hade jag bara 120-130 hela tiden medan att i mitt snabbare pass så hade jag 135-150 mest hela tiden. Kom ihåg att jag numera bara har gissningsvis 160 i maxpuls så detta var nog nära !"tävlingsfart" för mig.

Link to comment
Share on other sites

Pissvecka...

 

mån: 30min cykel, ÅH, till jobbet

25min cykel ÅH, hem från jobbet

tis: sjuk, halsonst, för övrigt kanonpigg

ons: sjuk, för övrigt kanonpigg

tors: sjuk, grymt jävla halsonst, seg

fre: sjuk, lite halsont men pigg

lör: halsont borta, 2st 30min promenader

sön: ÄNTLIGEN frisk

78min stavgång i terräng/Elgufs, A1, med frugan. superskönt... =)

10min lätt styrka (bråsterk + maghjul)

 

f.o.m nu ändras träningen så att de flesta löppassen ersätts med rullskidor, elgufs el stavgång

Link to comment
Share on other sites

MÅn: styrka ÖK 40 min

Tis: Rull K 1,55h + löp intervall 90/30 tot 60 min

Ons:Rull S 80 min + innebandy 90 min men räknas som 60

Tor: vila

Fre: Löp 50 min + rull K intervall tot 60 min

Lör: Styrka ÖK 40 min

Sön: Löp 60 min

 

Lågvecka men oxå slutet på OL-sessongen och omställning i träning mot skidor... första passet på gymmet sen februari kändes=)

Link to comment
Share on other sites

Må Styrka max 12*3*3-8

Ti Rodd C2 A3 4*4 ca 175 i snittpuls sista 2,5 min på de 3 sista intervallerna

Ons Stavgång liftbacke 50 m stigning 25 kg ryggsäck A3 4*4 ca 175 i snittpuls sista 2,5 min

To vila (trött)

Fre Styrka max 12*3*3-8 (fest/bowling med jobbet inte bra!)

Lö Rullskidor 3-or 50 m stigning A3 4*4 > 180 i snittpuls sista 2,5 min

Sö Rullskidor 3-or A1 2,40 Snittpuls 131

 

En rätt bra vecka nära idealet på min ambitionsnivå. Långpasset (A1) borde dock varit längre och helst borde jag fått med ytterligare ett intervallpass med rullskidor i backe alt stavgång. Kom upp i runt 8 h inkl minst 3 A3-pass och undvek i alla fall korta A1-A2 pass vilket är mitt stora mål.

Link to comment
Share on other sites

Mån: fm: Löpning med barnvagn 75 min A2 em: Styrka överkropp 45 min

Tis: Rullskidor K 110 min A1

Ons: Rullskidor stakintervaller i backe 8 x 2, 40 min 60min A3

Tor: Vila

Fre: Löpning med barnvagn 90 min A2

Lör: Rullskidor K 84 min A2/A3

Sön: Löpning 6 x 1km med 90 sek ståvila snitt 3, 57 min. A3+

 

Bra vecka! Kommer att rula på med liknade träning i ytterligare några veckor. Ska försöka att få till 2 styrkepass åtminstone någon vecka.

Link to comment
Share on other sites

garmin: Vad du tränar! Proffsigt. Men skall du inte ha vilodagar också?

 

Må: Vila (Ofrivillig, var upptagen)

Ti: Löpning naturliga intervaller i backig terräng 60 min (A3)

Ons: Skidgång i backar. Men vilket elände, jag sträcker mig i vaden i början av passet.

Avbryter efter 30 min.

To: Styrketräning helkropp 90 min

Fre: Försök till att springa men avbryter nästan direkt. D.v.s. det blir en vilodag.

Lö: Rullskidor 100 min A1 med ryck i backar

Sö: Styrketräning helkropp 90 min

 

Premiär för skidgång, men det slutade med platt fall. Hoppas vaden snart ger med sig. :(/

Link to comment
Share on other sites

Må: Löpning A1, 1 t

Ti: Styrketräning, 1t

On: Vila

Ti: Styrketräning, 1t

Fr: Vila

Lö: Styrketräning, 30m

Sö: Vila

 

Ingen bra vecka träningsmässigt. Ont i ryggen som gör att jag måste vila från rullskidor/skidor. Helgen gick till att serva sambon på Lidingöloppet och att köra bil.

Link to comment
Share on other sites

undvek i alla fall korta A1-A2 pass vilket är mitt stora mål.

festligt att detta är ett stort mål =)

Jo, iof, lite rösryckt så kan det verka lite kufiskt;-) jag håller med dig helt och hållet, men om du inkluderar minst 7 h total träning per vecka per vecka och minst 3 A3 pass och dessutom minst 1-3 maxstyrketräningspass per vecka så förstår du säkert vad jag menar.

 

Har börjat skissa på en egen träningsfilosofi som iof liknar tex Pölders lite grann. På ett A1/A2- träningspass är första 1- 1,30 är "meningslös" eller rättare sagt bara en grund för en hyfsat tränad ""elitmotionär". Det är tiden därefter som ger resultat för uthålligheten medan A3-passen och styrketräningen ger resultat för den oerhört viktiga maxkapaciteten.

Dvs jag tror på en kombination av enbart A3/styrka/ långa A1 -pass 2,30 till 6h. Frågan är bara hur jag kombinerar detta på bästa sätt? Här är jag inte riktigt färdig i mina egna tankegångar. Mina grundtankar är dock att "blanda mer" lite mer än vad som anses allmänt "accepterat". Andra tankar om detta mottages mkt gärna!

 

Däremot så vill jag absolut inte "dissa" korta A1-A2 pass det är absolut ett bra och bekvämt sätt nå tex led 8-3 på VL, att må bra, leva längre, förbränna fett för att gå ner vikt osv. MEN för att lyfta sig lite från den positionen efter några års träning så tror jag att korta A1/A2 pass bara skall ses som ett komplement efter hårda tävlingar, sjukdomar och andra extraordinära omständigheter. När jag själv slutat löjla mig och drömma om led 1 i VL och börjat spela golf så kommer jag definitivt nästan bara köra 1-2 h A1/A2 några ggr per vecka för att hålla mig i form.

Link to comment
Share on other sites

undvek i alla fall korta A1-A2 pass vilket är mitt stora mål.

festligt att detta är ett stort mål =)

Jo' date=' iof, lite rösryckt så kan det verka lite kufiskt;-) jag håller med dig helt och hållet, men om du inkluderar minst 7 h total träning per vecka per vecka och minst 3 A3 pass och dessutom minst 1-3 maxstyrketräningspass per vecka så förstår du säkert vad jag menar.

 

Har börjat skissa på en egen träningsfilosofi som iof liknar tex Pölders lite grann. På ett A1/A2- träningspass är första 1- 1,30 är "meningslös" eller rättare sagt bara en grund för en hyfsat tränad ""elitmotionär". Det är tiden därefter som ger resultat för uthålligheten medan A3-passen och styrketräningen ger resultat för den oerhört viktiga maxkapaciteten.

Dvs jag tror på en kombination av enbart A3/styrka/ långa A1 -pass 2,30 till 6h. Frågan är bara hur jag kombinerar detta på bästa sätt? Här är jag inte riktigt färdig i mina egna tankegångar. Mina grundtankar är dock att "blanda mer" lite mer än vad som anses allmänt "accepterat". Andra tankar om detta mottages mkt gärna!

 

Däremot så vill jag absolut inte "dissa" korta A1-A2 pass det är absolut ett bra och bekvämt sätt nå tex led 8-3 på VL, att må bra, leva längre, förbränna fett för att gå ner vikt osv. MEN för att lyfta sig lite från den positionen efter några års träning så tror jag att korta A1/A2 pass bara skall ses som ett komplement efter hårda tävlingar, sjukdomar och andra extraordinära omständigheter. När jag själv slutat löjla mig och drömma om led 1 i VL och börjat spela golf så kommer jag definitivt nästan bara köra 1-2 h A1/A2 några ggr per vecka för att hålla mig i form.[/quote']

Låter intressant. Håller själv kontinuerligt på att försöka hitta ett så optimalt upplägg som möjligt. För att jag ska få ihop 5-8tim träning per vecka måste jag förlägga ganska mycket träningstid t&r jobbet . Med hänsyn tagen till familj etc bli det flesta av dessa pass 30-60min, dock blir det oftast dubbla pass per dag. Ska försöka få till några "hemresor" lite längre nu på höstkanten. Förra året körde jag dessa pass oftast i A2/A3 men det kändes inte riktigt bra. Jag vill gärna vara utvilad och fräsch när jag kör hårt. Blev lite för mycket av den varan då vilket gjorde mig för sliten.

 

Hittills har det känts kanon med dubbla lättare pass. F.o.m nu och hela oktober blir det A2 istället för A1 t&r jobbet och sedan till helgen ett stenhårt pass + ett längre A1 kombipass (2-3tim). I november kommer jag köra mestadels A3-A3+ pass och mycket styrketräning, lite som du verkar köra nu.

 

Vi får se hur det går. Mitt steg i år blir att kliva ner under topp 1.000, sen om ett par år till kanske starled 1.... vi får se. Det gäller att skynda långsamt.. =)

Link to comment
Share on other sites

festligt att detta är ett stort mål =)

Jo' date=' iof, lite rösryckt så kan det verka lite kufiskt;-) jag håller med dig helt och hållet, men om du inkluderar minst 7 h total träning per vecka per vecka och minst 3 A3 pass och dessutom minst 1-3 maxstyrketräningspass per vecka så förstår du säkert vad jag menar.

 

Har börjat skissa på en egen träningsfilosofi som iof liknar tex Pölders lite grann. På ett A1/A2- träningspass är första 1- 1,30 är "meningslös" eller rättare sagt bara en grund för en hyfsat tränad ""elitmotionär". Det är tiden därefter som ger resultat för uthålligheten medan A3-passen och styrketräningen ger resultat för den oerhört viktiga maxkapaciteten.

Dvs jag tror på en kombination av enbart A3/styrka/ långa A1 -pass 2,30 till 6h. Frågan är bara hur jag kombinerar detta på bästa sätt? Här är jag inte riktigt färdig i mina egna tankegångar. Mina grundtankar är dock att "blanda mer" lite mer än vad som anses allmänt "accepterat". Andra tankar om detta mottages mkt gärna!

 

Däremot så vill jag absolut inte "dissa" korta A1-A2 pass det är absolut ett bra och bekvämt sätt nå tex led 8-3 på VL, att må bra, leva längre, förbränna fett för att gå ner vikt osv. MEN för att lyfta sig lite från den positionen efter några års träning så tror jag att korta A1/A2 pass bara skall ses som ett komplement efter hårda tävlingar, sjukdomar och andra extraordinära omständigheter. När jag själv slutat löjla mig och drömma om led 1 i VL och börjat spela golf så kommer jag definitivt nästan bara köra 1-2 h A1/A2 några ggr per vecka för att hålla mig i form.[/quote']

Låter intressant. Håller själv kontinuerligt på att försöka hitta ett så optimalt upplägg som möjligt. För att jag ska få ihop 5-8tim träning per vecka måste jag förlägga ganska mycket träningstid t&r jobbet . Med hänsyn tagen till familj etc bli det flesta av dessa pass 30-60min, dock blir det oftast dubbla pass per dag. Ska försöka få till några "hemresor" lite längre nu på höstkanten. Förra året körde jag dessa pass oftast i A2/A3 men det kändes inte riktigt bra. Jag vill gärna vara utvilad och fräsch när jag kör hårt. Blev lite för mycket av den varan då vilket gjorde mig för sliten.

 

Hittills har det känts kanon med dubbla lättare pass. F.o.m nu och hela oktober blir det A2 istället för A1 t&r jobbet och sedan till helgen ett stenhårt pass + ett längre A1 kombipass (2-3tim). I november kommer jag köra mestadels A3-A3+ pass och mycket styrketräning, lite som du verkar köra nu.

 

Vi får se hur det går. Mitt steg i år blir att kliva ner under topp 1.000, sen om ett par år till kanske starled 1.... vi får se. Det gäller att skynda långsamt.. =)

Håller med dig. Har också tidigare och kanske i framtiden, tvingats/fått gratis;-) träningstrp till jobbet och kört ungefär som du. Med min nuvarande filosofi så skulle jag antingen kört mkt lugn A1 som återhämtning/transport/fettförbränning, A3/A3+ 2-4 ggr per vecka som intervall/fartlek eller förlängt passet på hemväg till 2-3 timmar A1. Det svåra med att träna jobbet t&r är variationen och att orka med A3/styrka + långa A1. Annars är det ju givetvis tidsmässigt optimalt istället för att köra bil/åka kollektivt och sedan lägga på bra träning.

Link to comment
Share on other sites

Mån: Styrketräning 30 min

Tis: Rullskidor Stakning A3 50 min, tot. 1,50 tim med upp och nedv.

Ons: Rullskidor klassiskt A1 2,00 tim

Tors: Rullskidor stakning A2 1,30 tim, tot. 2,05 tim med upp och nedv.

Fre: Styrketräning 30 min

Lör: Rullskidor klassiskt (mest stakning) A3 40 min, tot. 1,45 tim med upp och nedv.

Sön: Fm: Styrke/stabilitetsträning mage/rygg 30 min

Ef: Rullskidor stakning A1 3,00 tim

 

(uppvärmning= 70-80% av max, avslutas med ett par kortare ryck A3 för att få upp pulsen och bli riktigt varm Nedv= ca 70 % av maxpuls)

 

En bra träningsvecka. Måndagens tempopass gick riktigt, riktigt bra. Åkte väldigt avslappnat och hade gott om krafter kvar när jag slutade.

Link to comment
Share on other sites

Sisådär vecka dålig start med 2 dagars vila ofrivilligt, ni vet det där med att familjen helt plötsligt vill ha av ens träningstid...:D

 

Mån: vila

tis: vila

ons: 4x4min intervaller, 3min vila

tor: vila

fre: vila

Lör långdistans 2,0 tim, 19km, medelpuls 142

Sön: rullskidor 25 km 1tim 27min, medelpuls 134

 

Kör i mitt tycke hårt på cykelvägarna genom Karlstad men pulsen går inte upp till några direkta svindlande höjder, högsta puls på rullskidpasset : 151.

Link to comment
Share on other sites

Mån: Spänst 20min, styrka 10min, löp 40min AI. Totalt 1h 10min

 

Tis: Rullski 1h 40min, AI

 

Ons: Distanslöp terräng 1h 40min, AI

 

Tors: Vila, lång lång båtresa

 

Fre: Löp i varierat tempo 30min AI

 

Lör: Morgonlöp i terräng 50min AI

 

Sön: OL 1h 15min. AII

 

En vecka enligt plan, där Vasan från nu får högsta prio.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...