Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Trugor och spetsar, hjälp en nybörjare


PerC

Recommended Posts

Hej

Jag är alldeles novis på detta område. I julas köpte jag upp mig på en riktigt bra utrustning. Flyttade sedan till Malmö och insåg att här inte finns snö, alls någonsin (nästan). Övertog svärfars rullskidor och stack ut en sväng. Jag hade jäkligt dåligt fäste med vänsterstaven och det högg till i hjärtat när jag insåg att hela spetsen var avdragen och det var plasten som hasade runt på asfalt och grus.

 

Vad jag har förstått går det att byta spets och truga med hjälp av uppvärmning och lite smältlim. Var köper jag nya spetsar och trugor? Bör jag sätta dit någon speciell för rullskidor och är det sedan lätt att växla när snön kommer hit eller jag till snön?

 

Finns det någon introduktion till hur utrustningen kan varieras/underhållas och hur bindningarna ska sitta på skidorna och liknande.

 

Staven jag har är swix CT5. Rullskidorna ProSki Roadline.

 

(Ska till Berlin nästa vecka, kan det vara en idé att hålla utkik därnere?)

 

Fridens

Per

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag är alldeles novis på detta område. I julas köpte jag upp mig på en riktigt bra utrustning. Flyttade sedan till Malmö och insåg att här inte finns snö, alls någonsin (nästan). Övertog svärfars rullskidor och stack ut en sväng. Jag hade jäkligt dåligt fäste med vänsterstaven och det högg till i hjärtat när jag insåg att hela spetsen var avdragen och det var plasten som hasade runt på asfalt och grus.

 

Vad jag har förstått går det att byta spets och truga med hjälp av uppvärmning och lite smältlim. Var köper jag nya spetsar och trugor? Bör jag sätta dit någon speciell för rullskidor och är det sedan lätt att växla när snön kommer hit eller jag till snön?

 

Finns det någon introduktion till hur utrustningen kan varieras/underhållas och hur bindningarna ska sitta på skidorna och liknande.

 

Staven jag har är swix CT5. Rullskidorna ProSki Roadline.

 

(Ska till Berlin nästa vecka, kan det vara en idé att hålla utkik därnere?)

 

Fridens

Per

Hej Per, dina problem är mycket lätt att lösa. Du köper ett par "rullskidholkar" dvs spetsar utan truga på. Finns på de sportaffärer som säljer rullskidor och skidor, kostar runt 100 spänn för ett par. Där kan du också köpa nya trugor för åkning på snö för ett liknande pris. Att byta trugor på ett par stavar tar kanske på sin höjd 1 minuter om du har en värmepistol. Bara att värma en liten stund, dra av dem och sätt på de nya. Ev. kan du köpa lite smältlim och kladda på om det gamla är borta. Kört hårt!

Link to comment
Share on other sites

Det är ju strålande. Så i princip Stadium eller Intersport borde funka. Jag provade att ta loss den gamla och det tog, precis som du sa på sin höjd en minut. Knappt ens det.

 

Tack för hjälpen

Team Sportia i Lund har det garanterat....kanske en del andra sportaffärer också har det nere i MAlmö/Lund trakten. Men gå du till Team Sportia i Lund så får du bra hjälp att handla rullskidholkar

Link to comment
Share on other sites

Det såg inte ut att vara särskilt mycket lim i den truga som jag tog av. Behövs det verkligen? Smälter limmet vid upphettning när man vill ta av de?

 

Hur ska jag då sätta bindningarna? Som det är nu sitter skruvhålen för långt bak för att hela bindningen ska få plats. Finns det några regler att följa eller är det så långt bak som möjligt bara.

 

Åker man på grus eller asfalt? Jag har provat båda och gruset känns mer som snö för armarna, men asfalten för skidorna.

 

Bra med tipset i lund

Link to comment
Share on other sites

Smältlim eller inte?!

Jag använder smältlim till trugorna/rullholkarna. Flera kompisar som aldrig använder det, utan bara trycker på rullholken!

Hur gör ni?

Jag kör utan lim till rullholkarna då e det lätt o byta om dom går av under träning.

 

Danne

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Sitter och funderar lite på "rullskidholkar". Har införskaffat rullskidor men längst ner på stavarna sitter fortfarande trugan. Varför skall man byta till en rullskidholk när man åker rullskidor? Går det inte lika bra att åka med den befintliga spetsen, trugan är ju knappast i vägen. Är det inte hårdmetall spets eller är det fel vinkel på spetsen eller vad är det som är problemet. Man lär väll knappast åka så mycket att man hinner slita/slipa ner spetsen till vintern, eller?

 

Annars kanske någon kan tippsa om rullskidholk till One way 920 diameter/fabrikat? Tänkte köpa ett diamantbrynje på biltema, läste någon som tippasde om det här tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Stavarnas ordinarie spetsar lär du nöta ner ganska fort. Dessutom käns de lite klena för att klara den ökade belastningen. I snöföre är hela trugan kontaktyta mot underlaget, vid rullskidor så bara en del av spetsen.

 

Köp gärna ett roterande diamantbrynje (Tex "Slipcylinder diamant" hos Jula) som du kan montera på borrmaskin/skruvdragare. Att nöta förhand tid. Jag köpte ett på Jula för 79 kr. Skidor är en prylsport men jag kan säga att dessa 79 kr är de jag fått mest nytta för pengarna för. Med slipade spetsar undviker du "stavhalt". Rekommenderas.

Link to comment
Share on other sites

Sitter och funderar lite på "rullskidholkar". Har införskaffat rullskidor men längst ner på stavarna sitter fortfarande trugan. Varför skall man byta till en rullskidholk när man åker rullskidor? Går det inte lika bra att åka med den befintliga spetsen, trugan är ju knappast i vägen. Är det inte hårdmetall spets eller är det fel vinkel på spetsen eller vad är det som är problemet. Man lär väll knappast åka så mycket att man hinner slita/slipa ner spetsen till vintern, eller?

 

Annars kanske någon kan tippsa om rullskidholk till One way 920 diameter/fabrikat? Tänkte köpa ett diamantbrynje på biltema, läste någon som tippasde om det här tidigare.

Det viktigaste skälet till att byta till rullskidsholk är givetvis om spetsen på den befintliga trugan inte är av hårdmetall. Vad jag förstår var det så den här tråden började, en som åkte med sin CT5 truga och där spetsen givetvis inte höll.

 

I övrigt är det som jag ser det inget problem att åka med den befintliga spetsen. Det gör jag själv. Spetsen ska du åka många mil och många säsonger med innan den slits eller slips ner, även om du slipar efter varje pass. Däremot tycker jag att trugan slits en del eftersom den alltid då och då kommer i kontakt med grus eller asfalt. Därför kommer jag att byta till en rullskidsholk inför den här rullskidssäsongen. Dessutom tycker jag att vinkeln på spetsen är bättre på den rullskidsholk jag har jämfört med den befintliga trugan. Det går givetvis att slipa till vinkeln på den befintliga men det tar lite tid om du ska använda en diamantbrynje från biltema. I övrigt fungerar en enkel diamantbrynje alldeles utmärkt. Använder det själv.

Link to comment
Share on other sites

Om du kör på grusväg så skall du lägga tejp ovanför trugan/holken för att skydda staven. Om du inte gör det kommer du på hösten se att stavens framsida slitits märkbart och risken för stavbrott ökar märkbart.
Link to comment
Share on other sites

Jag har under vintern börjat köra allt mer rullskidor på grus (den berömda grusåttan i Göteborg) och det har slitit hårt på trugorna. Jag kör med rullskidholkar och har fått byta holkar två ggr per stav pga att metallspetsen lossnat, dvs plasten slits hårt vid kontak med gruset. Någon som har något tips på hur man kan skydda holken? Funderar exempelvis på om man kan lägga ett lager smältlim där spetsen fäster i holken som skydd eller möjligtvis tejpa. Förslag?
Link to comment
Share on other sites

Jag har under vintern börjat köra allt mer rullskidor på grus (den berömda grusåttan i Göteborg) och det har slitit hårt på trugorna. Jag kör med rullskidholkar och har fått byta holkar två ggr per stav pga att metallspetsen lossnat, dvs plasten slits hårt vid kontak med gruset. Någon som har något tips på hur man kan skydda holken? Funderar exempelvis på om man kan lägga ett lager smältlim där spetsen fäster i holken som skydd eller möjligtvis tejpa. Förslag?

När spetsen lossnar köper du nya holkar. Man får räkna med ett visst slitage.

Link to comment
Share on other sites

Körde en sommar med glasfiberförstärkning. Reparerade båten och hade då lite harts och glasfiber duk som jag drog runt holken. Men att göra detta om du inte annars går något med glasfiber är nog ingen ide.

 

Provade ochså en säsong med att lägga ett metallrör av rätt dimension run holken och också detta förlänger livslängden från 1-2 månader till en säsong.

 

Om man kör blandat asfalt och grus så är det nog lättast att byta holk vid behov.

Link to comment
Share on other sites

Jag har under vintern börjat köra allt mer rullskidor på grus (den berömda grusåttan i Göteborg) och det har slitit hårt på trugorna. Jag kör med rullskidholkar och har fått byta holkar två ggr per stav pga att metallspetsen lossnat, dvs plasten slits hårt vid kontak med gruset. Någon som har något tips på hur man kan skydda holken? Funderar exempelvis på om man kan lägga ett lager smältlim där spetsen fäster i holken som skydd eller möjligtvis tejpa. Förslag?

Det kommer inte att hålla med smältlim eller tejp. Själv använder jag metallrör ca 1cm i diameter som jag kapar i längd om ca 1 cm. I varje bit sågar jag ut en spalt så att det går att klämma ihop röret. Trär röret runt holken längst ner där spetsen börjar, kompletterar med epoxilim och klämmer fast med hjälp av tång eller skruvstycke. Rätt mycket jobb men det funkar bra. Tycker att mina brukar hålla 3-4 månader mot 2 veckor för obehandlade holkar.

Link to comment
Share on other sites

Jag har under vintern börjat köra allt mer rullskidor på grus (den berömda grusåttan i Göteborg) och det har slitit hårt på trugorna. Jag kör med rullskidholkar och har fått byta holkar två ggr per stav pga att metallspetsen lossnat' date=' dvs plasten slits hårt vid kontak med gruset. Någon som har något tips på hur man kan skydda holken? Funderar exempelvis på om man kan lägga ett lager smältlim där spetsen fäster i holken som skydd eller möjligtvis tejpa. Förslag?[/quote']

Det kommer inte att hålla med smältlim eller tejp. Själv använder jag metallrör ca 1cm i diameter som jag kapar i längd om ca 1 cm. I varje bit sågar jag ut en spalt så att det går att klämma ihop röret. Trär röret runt holken längst ner där spetsen börjar, kompletterar med epoxilim och klämmer fast med hjälp av tång eller skruvstycke. Rätt mycket jobb men det funkar bra. Tycker att mina brukar hålla 3-4 månader mot 2 veckor för obehandlade holkar.

Det låter som något för mina trugor. När jag kör stavgång i backe (grusstig) med vanliga snötrugor sliter det otroligt mycket på plasten strax ovanför metallspetsen. 10-15 pass så lossnar spetsen och trugan är kaputt. Jag har försökt med rullholkar eftersom de har kraftigare gods, men de sjunker ner för mycket i det lösa gruset.

 

Ett metallrör som man formar runt plasten och som hålls på plats med en nit rakt igenom?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

När jag skulle köpa nya rullhollkar häromdagen, var dom slut. Istället plockade killen fram en liten ask med endast hårdmetallspetsar. Köpte ett par sådana 40:- paret. Värmde på spetsen så värmen leddes in i plasten och blev lite mjukare. Sen tog jag bara en tång å drog ut den. På med lite smält lim på den nya och tryckte tebax den. Dom nya sitter som berget!!

Visste inte att det gick att köpa endast lösa spetsar, någon som stött på det tidigare?

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Tror inte jag har sett dessa förut. Undra om de sitter så pass bra att livslängden är ungefär lika lång som de vanliga tex, swix.

 

Känns ju bättre ekonomiskt om de gör det till det priset, att bara byta själva spetsen, och låta holken sitta kvar, många av oss gör ju åt en och annan per sesong.

 

Hör av dig igen angående hållbarheten på spetsen ifästning i plasten.

 

Själv undrar ja om hållbarheten blir jämförbar :/

Link to comment
Share on other sites

Känns väldigt tveksamt att det skulle hålla ordetligt. Men vad vet jag, jag har ju inte provat det. Men med tanke på att det går att tappa spetsen ganska lätt på "normala" rullholkar, hur skulle det då inte gå på fastlimmade spetsar som denna. Men jag ser fram emot en rapport hur bra det gick.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...