Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kuzmin??


Murcas

Recommended Posts

Sicklat eller stenslipat det är frågan?!! (I denna tråd i alla fall)

 

Spelar väl ingen roll vilket man väljer?

Om man tror mer på det ena alternativet så väljer man väl det då?

Vilken debatt detta val medför... Jag är förundrad över detta!!??

 

Det finns fördelar och nackdelar med båda alternativen. Jag väljer själv den metod som passar mig (sicklat).

Om jag skulle ha kunskapen om vallornas effekt på glidet och lyckas bra med detta, samt ha tid att valla skidorna relativt ofta, skulle jag förmodligen välja att ha ett stenslipat par skidor utöver mina sicklade. Tyvärr är jag alldeles för dålig på att valla själv.

 

Men visst är det intressant med resultat angående glid med de olika metoderna. Det behöver dock inte betyda att någon "har fel" för att ha valt en viss metod att preparera glidytorna. Det verkar på detta forumet som om man väljer att tillhöra en viss gruppering så fort man talar om sickling eller stenslipning. Typ: "Sickling är bättre än slipning/vallning" eller tvärtom. Om man misslyckats med t.ex sickling någon gång så förkastar man det helt! Hur kan man göra det? Vallning har jag misslyckats med många gånger, men ibland kan man få till det riktigt bra! Stenslipning/Vallning är en bra metod om man vet hur man skall göra!

 

Tycker mest att det verkar vara det gamla "Saab Versus Volvo i sandlådan" snacket här.

Ursäkta att jag säger det.. Vi är ändå vuxna människor och jag har lärt mig oerhört mycket genom att lyssna på kunniga personer inom olika områden. Man ska ta till sig goda råd men man bestämmer ju själv vilket val man skall göra, eller hur? Även om man skulle göra "ett dåligt val" är det ju också ett resultat.

 

Fram för mer uppmuntande toner på forumet och inga pajkastningar!!

 

KÖR SÅ DET RYKER I SEEDNINGSLOPPEN OCH VL!!

LYCKA TILL!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 320
  • Created
  • Last Reply

Varför inte anordna sm i glidvallning? Alla kloka forskare och ingenjörer, uppfinnare sicklingsfantomer och vallaexperter m.m som huserar på forumet kan säkert brainstorma fram en lämplig tävlingsmetod för att se hur det förhåller sig med glidet..

 

Eller varför inte en cup i glid för att variera distanser, temperaturer och luftfuktigheter. Ser framför mig hur testriggarna glider förbi i Lundbergsbacken dragna av skoter för att sedan släppas ned under kontrollerade former under långloppstestet, och vid kungliga slottet under glidsprint tävlingen...

 

Enklare Sport mot Dunderklumpen, Swix mot Ski Go osv... Har kanske potential att bli lika underhållande som denna monstertråd. :)

Link to comment
Share on other sites

Varför inte anordna sm i glidvallning? Alla kloka forskare och ingenjörer, uppfinnare sicklingsfantomer och vallaexperter m.m som huserar på forumet kan säkert brainstorma fram en lämplig tävlingsmetod för att se hur det förhåller sig med glidet..

 

Eller varför inte en cup i glid för att variera distanser, temperaturer och luftfuktigheter. Ser framför mig hur testriggarna glider förbi i Lundbergsbacken dragna av skoter för att sedan släppas ned under kontrollerade former under långloppstestet, och vid kungliga slottet under glidsprint tävlingen...

 

Enklare Sport mot Dunderklumpen, Swix mot Ski Go osv... Har kanske potential att bli lika underhållande som denna monstertråd. :)

Det vore en dag att uppleva :)

 

Men jag inser att det aldrig kommer att bli av. Jag har utmanat Herr Pölder i glidtest av vilket det blev intet. Jag har föreslagit testning i samband med Vasaloppsveckan men på det är det ingen som nappat. Jag har också sagt att jag åker till Värmde och tester med Dunderklumpen och av det hoppas jag det blir nått.

Att vi skulle få SWIX, Ski-Go, Tazzari, Kuzmin mm mm att alla ställa upp på ett jämförande test är att hoppas på för mycket. Ingen kommer att ställa upp. Det vi möjligen kan hoppas på är att vallatillverkare släpper sina testresultat för alla att själva bedömma. Den som lever får se.

 

Det vi kan göra gemensamt är att själva testa och redovisa. Ju fler tester vi får ju mer kan vi "läsa" av dem. Även om varje enskillt test inte är "vetenskapligt utformat" så kommer mängden att ge ett bra underlag för slutsatser. Så ut och testa och hem och redovisa :)

Link to comment
Share on other sites

Jag lovar att låna en klubbkompis äkta "K"-sickel nästa gång' date=' så jag slipper larviga påhopp. Han har i alla fall tröttnat på sickling och gått över till stenslipning. Vi köpte var sitt par kall-rcs på Johans rea. Han slipade upp sina med LJ01 medan jag har sicklat samt vallat mina. Tänkte mig ett test mellan dessa någon kall skiddag i vinter.[/quote']

Jag kan tyvärr inte lova att du slipper mina "larviga" påhopp då jag, trots alla, och då menar jag alla, positiva reaktioner, har en känsla av att du ändå kommer att dissa stålsicklat, oavsett resultatet. Är rätt övertygad om att du är partisk. Och det av att du just dissade det innan utan att ha erfarenhet utav den. Sorry!

 

God Fortsättning på dig!

Enklaresport:

Det var detta inlägg som menades med öppen debatt utan "påhopp" och där båda lägren skulle få framföra sin egen åsikt öppet..?Här sågar du Dunderklumpens kommande resultat och trovärdighet redan innan han ens testat?hmm?

Ursäkta om det uppfattades som påhopp men jag blev bara irriterad. Ja, det stämmer att jag inte har fullt förtroende för "Dunderklumpen" och det är synd eftersom han är kunnig i mycket men angående kommande tester så känns det redan förutbestämt hur det kommer att gå. Han och jag känns som lika goda kålsupare! ;-) Nä, nu lugnar jag ned mig.

Link to comment
Share on other sites

Nu är det gjort! Jag har bestället en Kuzmin sickel av enklaresport. Hoppas du inte har så lång leveranstid, för nu snöar det ! Jag tänkte sickla mina ficher rcs cold -04 och applicera tejp på mitten. Tror att det funkar som träningsskidor!

Hej, trevlig initiativ! ;-) Normalt så har kunden sickeln dagen efter beställningen men nu hann vi inte få iväg den innan postgången. På måndag så ligger den och glänser i din närhet! :-0

Akta dig bara så att det inte blir dina tävlingsskidor! :-)

Link to comment
Share on other sites

Ja ni grabbar:)!

Kan bara hålla med dom Kuzmin frälsta! Varför krångla till det när man oftast får ett bättre resultat genom nå så enkelt som att stålsickla!?

Kan tänka mig att dom som lagt ner massor med tid på att bli klubbens bästa vallare kan känna sig klämda nu då de får stå tillbaka för nå så enkelt som en stålsickel!

Link to comment
Share on other sites

Varför inte anordna sm i glidvallning? Alla kloka forskare och ingenjörer, uppfinnare sicklingsfantomer och vallaexperter m.m som huserar på forumet kan säkert brainstorma fram en lämplig tävlingsmetod för att se hur det förhåller sig med glidet..

 

Eller varför inte en cup i glid för att variera distanser, temperaturer och luftfuktigheter. Ser framför mig hur testriggarna glider förbi i Lundbergsbacken dragna av skoter för att sedan släppas ned under kontrollerade former under långloppstestet, och vid kungliga slottet under glidsprint tävlingen...

 

Enklare Sport mot Dunderklumpen, Swix mot Ski Go osv... Har kanske potential att bli lika underhållande som denna monstertråd. :)

Jag vet inte om ni missat något, två par skidor med samma slip och samma valla kan glida väldigt olika. Förmodligen två sicklade skidor också. Hur ska man kunna ha samma förutsättningar? Samma sak med alla tester som görs här på forumet, oftast gjorda med två par skidor och in princip säger de ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Nu är det gjort! Jag har bestället en Kuzmin sickel av enklaresport. Hoppas du inte har så lång leveranstid' date=' för nu snöar det ! Jag tänkte sickla mina ficher rcs cold -04 och applicera tejp på mitten. Tror att det funkar som träningsskidor![/quote']

Hej, trevlig initiativ! ;-) Normalt så har kunden sickeln dagen efter beställningen men nu hann vi inte få iväg den innan postgången. På måndag så ligger den och glänser i din närhet! :-0

Akta dig bara så att det inte blir dina tävlingsskidor! :-)

Sådärja nu kunde enklaresport använda forumet för ytterligare marknadsföring o reklam..

 

Ibland får man känslan att detta forum används som ett påtryckningsmedel att få sälja så mycket som möjligt av en viss produkt och då helst av en speciellt företag.Jag hoppas verkligen att detta företag inte har någon inblandning i ett för övrigt klanderfritt forum!

Link to comment
Share on other sites

Appropå debatterandet mellan enklaresport och Dunderklumpen så är jag inte speciellt orolig för utgången av hans planerade test mot Stefan Sand. Snarare tvärt om, för Stefan är ju också rätt debattglad, så tillsammans tror jag nog de kan ge en rätt balanserad bild av hur det gick med testen.

 

Samma sak med alla tester som görs här på forumet, oftast gjorda med två par skidor och in princip säger de ingenting.

Det är väl inget nytt att längdåkare nyfiket testar allt nytt som fabrikanterna försöker höja till skyarna. Nyheter kommer ju lite då och då (t ex plastskidor, pulvervallor, Black Magic, "fluid"-vallor, kolfiberstavar, titanstavar, nya bindningar, stålsicklar, nya rillverktyg o s v), och i vissa fall är det mest tomma ord från tillverkaren och i vissa fall är det verkligen en klar förbättring mot vad som funnits tidigare. Och i sådana fall då det råder delade meningar om en nyhet verkligen är bättre än vad som fanns tidigare så finns väl bara två val: Antingen väljer man bara (på mer eller mindre diffusa grunder) en självutnämnd expert som man bestämmer sig för att tro blint på för det känns enklast så. Eller så provar man själv (det har väl längdåkare gjort genom alla tider?) och numera går det ju även lätt att jämföra erfarenheter med andra t ex här på Skidforum. Och sen är det ju upp till var och en att bestämma sig (från egna och andras erfarenheter) vad man tror mest på, och jag tycker då det blir lättare komma till någon form av övertygelse om man jämför sina erfarenheter med andras. Och om precis alla som kan göra så kallade "riktiga" och "seriösa" tester vägrar dela med sig av dessa så får man väl göra det bästa man kan på egen hand istället. Vad skall vi annars göra om vi inte bara vill tro blint på någon?

 

Nä nu får det räcka från mig för idag. =)

Link to comment
Share on other sites

En vän mailade mig och frågade:

"Okey: 2 skidaffärer i Uppsala visste inte vad stålsicklat var och kunde alltså bara erbjuda vanlig grundvalla. Intersport i Falun sa: nej, nej det där är inget bra, det är BARA Kuzmin som tycker det är bra osv. Då ruggar du ju upp belaget!! Varpå jag svarar: det är det jag vill!

Så min fråga är alltså : var kan jag få tag i en sån där slip grej ( sickel)?"

 

Kommentar: Tystnaden och ignorerandet från sportsvängen verkar total. Finns det någon sportaaffär som tagit till sig sickling som ett alternativ? På Karins sportbod i Lofsdalen har intresset som sagt varit stort och flera män har testkört många mil och sedan kommit in med resten av familjens skidor. Intresset för att få ett drägligt glid utan att anstränga sig finns. Det är ett sätt att se stålsickling: man får skidor som går bra, men kanske inte bäst, och med minimalt av tidsåtgång.

 

Sådär: gratisreklam för ryssen. Får man rabatt på stålet nu? ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu är det gjort! Jag har bestället en Kuzmin sickel av enklaresport. Hoppas du inte har så lång leveranstid' date=' för nu snöar det ! Jag tänkte sickla mina ficher rcs cold -04 och applicera tejp på mitten. Tror att det funkar som träningsskidor![/quote']

Hej, trevlig initiativ! ;-) Normalt så har kunden sickeln dagen efter beställningen men nu hann vi inte få iväg den innan postgången. På måndag så ligger den och glänser i din närhet! :-0

Akta dig bara så att det inte blir dina tävlingsskidor! :-)

Sådärja nu kunde enklaresport använda forumet för ytterligare marknadsföring o reklam..

 

Ibland får man känslan att detta forum används som ett påtryckningsmedel att få sälja så mycket som möjligt av en viss produkt och då helst av en speciellt företag.Jag hoppas verkligen att detta företag inte har någon inblandning i ett för övrigt klanderfritt forum!

Nu fick du vatten på din kvarn igen. Sorry men jag tyckte det såg ut som en direkt fråga men ser nu att det inte var det. Svara på frågor måste man ju få göra.

 

Nä, vi (enklaresport och Kuzmin) har ingen som helst inblandning i forumet mer än att jag betalar för min logga. Återigen så tyckte jag att det var schysst att folk vet vem det är bakom nicket. Jag, som många andra, gillar att debattera och det faller sig ganska naturligt att det är just stålsickling som intresserar mig.

Link to comment
Share on other sites

Det fanns en glidtävling i Boden samband med SM tävlinarna, bästa glid hade en dam som hade vallats av en Lule vallare och vann den ganska överlägset,det var många av etablerade åkare som tom. hade skate skidor, damen som vann hade fästvallat också för vårföret plusgrader.

Varför inte anordna sm i glidvallning? Alla kloka forskare och ingenjörer, uppfinnare sicklingsfantomer och vallaexperter m.m som huserar på forumet kan säkert brainstorma fram en lämplig tävlingsmetod för att se hur det förhåller sig med glidet..

 

Eller varför inte en cup i glid för att variera distanser, temperaturer och luftfuktigheter. Ser framför mig hur testriggarna glider förbi i Lundbergsbacken dragna av skoter för att sedan släppas ned under kontrollerade former under långloppstestet, och vid kungliga slottet under glidsprint tävlingen...

 

Enklare Sport mot Dunderklumpen, Swix mot Ski Go osv... Har kanske potential att bli lika underhållande som denna monstertråd. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja du enklaresport. Du ståtar med ett firmanamn här och jag undrar hur många kunder du indirekt fått via detta forum? Om t ex Skistart.se skulle vara med och prata för Swix vallor skulle det bli ett jäkla liv. Tycker det vore bättre om ditt nick var annat än ett firmanamn som säljer det du hela tiden är inne och pratar om. Har dina kunder saker dom vill prata med dig om får du väl ta det på tu man hand och inte här!!!!

Alla som kan göra seriösa glidtester och jämföra mellan olika belagsprepareringar på rätt sätt vet hur det förhåller sig. Det vet även Ronnie Löf som verkar vara någon ni tror kör Kuzmin men där har ni fel.

Link to comment
Share on other sites

Ja du enklaresport. Du ståtar med ett firmanamn här och jag undrar hur många kunder du indirekt fått via detta forum? Om t ex Skistart.se skulle vara med och prata för Swix vallor skulle det bli ett jäkla liv. Tycker det vore bättre om ditt nick var annat än ett firmanamn som säljer det du hela tiden är inne och pratar om. Har dina kunder saker dom vill prata med dig om får du väl ta det på tu man hand och inte här!!!!

Alla som kan göra seriösa glidtester och jämföra mellan olika belagsprepareringar på rätt sätt vet hur det förhåller sig. Det vet även Ronnie Löf som verkar vara någon ni tror kör Kuzmin men där har ni fel.

Ja, nu har jag ju lite sxvårt attt svara på det här då det skakkar så myket i mitt privat-jet! ;-)

Tack för jämförelsen med Ski-Start...

 

Är det fler som tycker att jag inte borde visa mitt företagsnamn så kanske jag ändrar, tänkte att det vore bäst att vara öppen med vem jag är.

 

Den här diskussionen var uppe för knappt ett år sedan och då fick jag ganska mycket stöd för att ha företagsnicket.

 

Tillägg: Jag har rätt dålig koll på vilka kunder som kommer från Skidforum. Några brukar berätta vilket förstås är kul.

Link to comment
Share on other sites

Är lite trött på dessa tyckanden och och troenden även om de delvis är intressanta att följa. Så jag är verkligen full av beundran för de tester som gjorts hittills. MEN givetvis är det inte så många tester, inga kontrollanter har funnits med från Statens Provningsanstalt;-) och så kan det möjligen, som alltid, hävdas att de som testar har bestämt sig från början vilket resultat de vill ha. Sen får vi ha förståelse för att dagen innan VL och även andra dagar så är det oerhört svårt att få 50- 100 personer att åka 7 mil och sedan glidtesta deras skidor. Som jag också hävdat förut så kanske inte hela sanningen om bästa glid finns i att testa skidor i en nedförsbacke bara för att det är lättast att göra när man har bråttom och för att "man alltid gjort så". En relativt liten del av tiden VL åks i nedförsbackar, huvuddelen är platt och det går delvis även uppför (jo det är sant). Eftersom den stora fördelen glidmässigt med stålsicklat, enligt förespåkarna, skall vara att de glider bättre efter några mil när vallan dragit åt sig smuts så tror jag betydligt mer på följande metod:

 

Plocka i efterhand slumpmässigt ut ett antal åkare, ca 500 st åkare, på VL 2007-2008, eller hur många som nu behövs för det skall bli statistiskt säkerställda resultat - (Lars-Erik bör väl veta?) i led 1-4 (2-3) och fråga hur de behandlat sina skidor. Enbart led 1-4 därför att supereliten och de som tyvärr måste köa från led 5 och uppåt förmodligen inte är lika representativa? Kontrollera om de "stålsicklade åkarna" i genomsnitt har vunnit/förlorat tid och/eller placeringar efter Evertsberg och/eller senare. Även enbart Evertsberg-Oxberg kan också vara intressant för de som mest är intresserade av glid i nedförsbackar. Samma test går ju också att göra på ÖS och andra större och längre tävlingar med officiella mellantider framförallt för att jämföra mellan olika fören. Ett ämne för en doktorsavhandling?

 

Självklart finns några nackdelar. Några måste ideellt stå vid målet och fråga eller ringa runt och fråga deltagare i efterhand hur de behandlat skidorna - det vore nog mindre bra om de personerna var betalda av ngn vallafabrikant;-)

Andra felkällor skulle kunna vara att de som stålsicklat håller igen i början eller är bättre tränade för att de åkt mer skidor än vallat:-). De personer som tillfrågas kan också medvetet eller omedvetet ljuga om sin vallning mm för att de skäms för att de misslyckats. MEN delvis samma problem finns ju tex i opionsundersökning och de brukar faktiskt bara slå fel på några enstaka procent-enheter. Undersökning bör vara superenkel. Helst med max 3 alternativ på en fråga tex "hur har du preparerat glidytorna på dina skidor idag"?

 

1. Enbart med tradionellt glidvallning, dvs stenslipning + valla

2. Enbart stålsickling

3. Stålsickling + vallning

 

100-tals tröttsamma frågor av typen "hur var känslan i dina skidor idag på en 9-gradig skala" är meningslösa, hellre så bör fler frågas ut. Svaret på den stora gåtan finns sedan i resultatlistan!!

Link to comment
Share on other sites

Ja du enklaresport. Du ståtar med ett firmanamn här och jag undrar hur många kunder du indirekt fått via detta forum? Om t ex Skistart.se skulle vara med och prata för Swix vallor skulle det bli ett jäkla liv. Tycker det vore bättre om ditt nick var annat än ett firmanamn som säljer det du hela tiden är inne och pratar om. Har dina kunder saker dom vill prata med dig om får du väl ta det på tu man hand och inte här!!!!

Alla som kan göra seriösa glidtester och jämföra mellan olika belagsprepareringar på rätt sätt vet hur det förhåller sig. Det vet även Ronnie Löf som verkar vara någon ni tror kör Kuzmin men där har ni fel.

Tvärt om tror jag det hade blivit ett j*vla liv om enklaresport strukit omkring här under pseudonym (inte så svårt att gissa eftersom det var i princip exakt det som hände när Canyon skrev här utan att företagsnamnet framgick, och det gjorde tydligen en och annan rätt upprörd). Nä fram för färre pseudonymer och anonyma inlägg istället. Och för min det får det gärna tillkomma en Majbäck, en Kuzmin, en Karlöf o s v, men i så fall inte under pseudonym, utan i så fall bör man köra med helt öppna kort. Tycker jag. =)

 

Ronnie Löf har jag ej träffat personligen men har rätt så bombsäkra andrahandsuppgifter på att han kör på stålsicklat (fast vem som gjort sickeln har jag ingen aning om, men det har väl ingen uttalat sig om?), men tror du dig veta något annat så är det väl bara att tala ut.

Link to comment
Share on other sites

Ja du enklaresport. Du ståtar med ett firmanamn här och jag undrar hur många kunder du indirekt fått via detta forum? Om t ex Skistart.se skulle vara med och prata för Swix vallor skulle det bli ett jäkla liv. Tycker det vore bättre om ditt nick var annat än ett firmanamn som säljer det du hela tiden är inne och pratar om. Har dina kunder saker dom vill prata med dig om får du väl ta det på tu man hand och inte här!!!!

Alla som kan göra seriösa glidtester och jämföra mellan olika belagsprepareringar på rätt sätt vet hur det förhåller sig. Det vet även Ronnie Löf som verkar vara någon ni tror kör Kuzmin men där har ni fel.

Tvärt om tror jag det hade blivit ett j*vla liv om enklaresport strukit omkring här under pseudonym (inte så svårt att gissa eftersom det var i princip exakt det som hände när Canyon skrev här utan att företagsnamnet framgick' date=' och det gjorde tydligen en och annan rätt upprörd). Nä fram för färre pseudonymer och anonyma inlägg istället. Och för min det får det gärna tillkomma en Majbäck, en Kuzmin, en Karlöf o s v, men i så fall inte under pseudonym, utan i så fall bör man köra med helt öppna kort. Tycker jag. =)

 

Ronnie Löf har jag ej träffat personligen men har rätt så bombsäkra andrahandsuppgifter på att han kör på stålsicklat (fast vem som gjort sickeln har jag ingen aning om, men det har väl ingen uttalat sig om?), men tror du dig veta något annat så är det väl bara att tala ut.[/quote']

Håller med. Skidforum få inte bli för fundamentalistiskt när det gäller att vara anti-kommersiellt. Huvudsaken är att man är öppen med det. Det finns också många gränsfall. Om jag jobbar i en sportaffär, som säkert flera gör här på forumet få jag då uttala mig positivt om de märken jag säljer och får bonus för? Om jag är elitåkare och sponsrad får jag då skriva ngt om det märket som sponsrar mig? Om jag är förälskad i en viss produkt får jag berömma den produkten. Om jag fått ett måndagsexemplar har jag rätt att dömma ut hela fabrikantens eller återförsäljarens sortiment? Om min svåger eller kompis jobbar på osv...... Få av oss är nog helt neutrala!

 

Snarare skulle det betydligt intressantare om den kända vallafabrikantens utvecklingschef, skidmärkets marknadsansvariga, det okända stavmärkets toppåkare mm fick säga ngt utan att bli bannlysta.

Link to comment
Share on other sites

Egenreklam ej tillåtet står det i reglerna på detta forum. Egen reklam för ett företag som enklaresport finns både som banner o nick. Kallar ni det ok så vet inte jag hur ni är avlade.

Hur som helst nu skiter jag i detta forum. Jag har en massa tester gjorda och erfarenheter av stålsicklat både med och utan valla samt stenslipat o vallat som jag aldrig brytt mig presentera för diskussionen förstörs hela tiden av massa Kuzminälskare som åker Vasan på flera timmar långsammare än jag. Å tro för f-n inte att Ronnie Löf åker på Kuzmin.....

Link to comment
Share on other sites

Egenreklam ej tillåtet står det i reglerna på detta forum. Egen reklam för ett företag som enklaresport finns både som banner o nick. Kallar ni det ok så vet inte jag hur ni är avlade.

Hur som helst nu skiter jag i detta forum. Jag har en massa tester gjorda och erfarenheter av stålsicklat både med och utan valla samt stenslipat o vallat som jag aldrig brytt mig presentera för diskussionen förstörs hela tiden av massa Kuzminälskare som åker Vasan på flera timmar långsammare än jag. Å tro för f-n inte att Ronnie Löf åker på Kuzmin.....

Tråkigt om du inte vill presentera testresultat. För mig som ännu inte till 100% har beslutat mig för hur jag skall göra hade det underlättat med mer fakta. Sen slår du mig säkert med flera minuter ändå;-)

 

Mitt inlägg syftade mest till att belysa att även om egenreklam inte är tillåten så är det svårt att dra en exakt gräns. En annan möjlighet är att tänka över möjligheten att ändra reglerna så att reklam är tillåten om avsändaren finns med och det sker i en speciell tråd.

Link to comment
Share on other sites

Egenreklam ej tillåtet står det i reglerna på detta forum. Egen reklam för ett företag som enklaresport finns både som banner o nick. Kallar ni det ok så vet inte jag hur ni är avlade.

Hur som helst nu skiter jag i detta forum. Jag har en massa tester gjorda och erfarenheter av stålsicklat både med och utan valla samt stenslipat o vallat som jag aldrig brytt mig presentera för diskussionen förstörs hela tiden av massa Kuzminälskare som åker Vasan på flera timmar långsammare än jag. Å tro för f-n inte att Ronnie Löf åker på Kuzmin.....

Ursäkta om jag förstör något även om jag själv INTE räknar mig som Kuzminälskare. Jag vill verkligen bara kunna förstå vad som verkligen styr optimalt skidglid. Och att det här med enbart sickling verkligen kan fungera så passbra överraskade mig mycket (kanske den största överraskningen i hela mitt skidliv). Och jag har förståelse för att en sådan storfräsare (glidare) som du inte finner att det känns meningsfullt att diskutera med oss vanliga knegare som åker "flera timmar" långsammare än dig.

 

Vi verkar ju ändå ha en sak gemensam, dvs att vi båda känner Ronnie Löf personligen.

Jag påstår dock att han åkt Vasaloppet stålsicklat de två senaste åren men det betyder INTE att han använder bara Kuzmins sickel och han kombinerar givetvis med struktur som passar för dagens före. Ronnie är själv en mycket skicklig materialutvecklare, som utvecklat både egna sicklar och andra verktyg (och jag förstår att t.ex. du vet att han hade en viktig del i utvecklingen av RS Riller).

Jag är GRYMT IMPONERAD av Ronnie. Tänk att sköta ett heltidarbete (bl.a. arbeta utomlands si si så där två månader per år), långt ifrån besitta elitens syreupptagning och ändå under så många år hänga med bland de hundra bästa i Vasaloppet. Fantastiskt !

 

Jag tycker det vore synd om du glidaren skiter i oss knegare på skidforum. Du besitter säkert kunskaper och erfarenheter vi inte har. Bland annat skulle de vara intressant att få ta del av dina tester i någon form.

Link to comment
Share on other sites

Hur som helst nu skiter jag i detta forum. Jag har en massa tester gjorda och erfarenheter av stålsicklat både med och utan valla samt stenslipat o vallat som jag aldrig brytt mig presentera för diskussionen förstörs hela tiden av massa Kuzminälskare som åker Vasan på flera timmar långsammare än jag. Å tro för f-n inte att Ronnie Löf åker på Kuzmin.....

Förstår inte vad du är rädd för. Tycker nivån på kommentarerna i vinterns glidtest-tråd är högst balanserad, men vill du inte vara med och påverka och sätta nivån på testerna så är det ju (synd men) helt upp till dig. Vi klarar oss säkert ändå.

 

Vad gäller Löf så tror är jag rätt säker på att jag aldrig sett någon i någon tråd påstå att han kör just med Kuzmin's stålsickel. Men tror du dig veta något som ingen annan här vet så vore det förstås intressant att veta.

 

Men "flera timmar snabbare" än led 2-3 åkarna i test-tråden låter ju onekeligen imponerande, så nog vore det intressant att veta hur dina glidytor är preparerade. ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...