Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kuzmin??


Murcas

Recommended Posts

Hans sicklar ska kunna testas och jämföras med andra dylika produkter. Allt annat är trams.

Ingen invändning mot det. I övrigt tror jag personligen Boletus oro är obefogad (skulle förvåna mig oerhört om Kuzmins sickel är "optimal" och det inte går att vidareutveckla varianter som inte täcks av hans patent och om han dessutom i så fall skulle avstå från att låta något företag tjäna in pengar på idén).

 

Själva "avknoppningsföretagsbiten" ser jag därför bara som positiv. Den del av skattebetalarnas pengar som går till att heltidsanställa forskare på högskolor och universitet är väldigt begränsad, så en ganska stor del av den forsknig som utförs (i alla fall utifrån vad jag sett på den teknisk-naturvetenskapliga sidan) är beroende av pengar från annat håll, som t ex industrisamarbeten, så personligen tycker jag bara att det är bra att det finns de som inte enbart skriver ansökningar om mer "skatepengar" utan t ex startar upp avknoppningsföretag och skapar nya arbetstillfällen.

 

(Sen kan förstås alla system slå slint och det är viktigt att universitetens forskning inte "styrs" av kommersiella intressen, synd om något enskilt företag tillåts bli för dominerande och stryper konkurrensen o s v...)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 320
  • Created
  • Last Reply
Du har rätt i att avknoppningsföretag och företagsamhet är 100% av godo. Vi vet dock fortfarande inte vad hans patent består i. Eller hur han själv ställer sig till konkurrens.

Patent är offentliga så det kan inte vara svårt för den intesserade att kolla upp men patentet borde handla om utformningen av sickeln för varken grundredskapet eller tekniken är egentligen ny.

 

Han kan inte hindra andra att sälja stålsicklar och det görs ju redan.

 

Har han verkligen tagit patent på sickeln googlade lite på kuzmin och patent men fick egentligen inget som tydde på det, hittar heller inget om det på Kuzmin ski techs sida?

Link to comment
Share on other sites

Så bara för att förtydliga: Det jag menade med ovanstående var ungefär att "om stålsicklat räcker för att Ronnie Löf (som jag förmodar dessutom inte är fullt så vältränad och skicklig Vasaloppsåkare som Svärd och grabbarna längst fram) skall hänga med i topp 40' date=' så kan det nog dels vara värt att testa även för mig som aldrig kommer att vara i närheten av topp 40, och dels gör det att de mest nonchalanta och "fakta-befriade" motargumenten från stenslip-förespråkare blir svårare att ta på allvar. =)[/quote']

ja och Elin Ek var bara 1 min och 42 sekunder efter Ronnie med vallade och slipadeskidor:P

Har väl aldrig varit så myckte gåbingo i toppen av ett vasalopp som ifjol.

Menar du att vallning och slipning/sickling/rillning hade mycket liten betydelse för slutplaceringen för, säg, de första 50 i årets eller de två senaste årens Vasalopp? (Att det kan ha större betydelse ett år då täten hårdkör en större del av loppet förstår jag, men hur stor/liten/minimal betydelse glidet hade för placeringarna längst fram i de senaste två åren har en motionär som jag jag svårt att bedömma själv. :) )

...hur mycket tid de kan lägga ned.

För mig en mkt dåligt argument. Trots att jag har två småbarn var av ett har ett handikapp vilket jag kan lova tar hur mycket tid som helst. Strunta i en kvart av dumburken eller kanske t.o.m denna dumburk. Sen tror jag inte alla här på forumet har 11 par (bara 10 med tävlingsbelag) som jag att hålla vallan rätt på (förutom finn2 som säkert har mer än det dubbla).

Jag kan bara utgå från egna erfarenheter' date=' men tror det kan finnas stora individuella variationer där. I mitt fall har jag insett i efterhand att kanske dålig stenslipning varit en viktig faktor, men insåg inte det då utan funderade ofta på varför det alltid fanns några som gled betydligt bättre än mig (även om jag HAR haft bra glid i Vasaloppet men aldrig den där RIKTIGA fullträffen som man ser vissa andra ha), och varför just mina skidor blev vita/grå bakom hälen efter bara 4 mils träning hur jag än mättade, och vallade enligt alla knep och råd jag fått. En typisk detalj var det där att man skall plastsickla och borsta till det inte kommer lös minsta lilla spår av valla ur belaget. Vet inte vad jag gjorde fel, men skulle jag valla [b']ordentligt[/b] så kunde jag säkert lägga typ en kvart bara på sista sicklingen och med ny skarp plastsickel, och fortfarande se små "korn" av lossnad valla. =) Inte så noga försöka bena ut nu vad jag kan ha gjort fel, men jag ville bara få fram att har man inte lärt sig valla som Dunderklumpen och försöker kontra med att följa alla knep man någonsing lyckats snappa upp så kan vallningen bli rätt tidsödande (kanske av fel skäl, om t ex dålig slipning varit roten till det onda, men många motionärer litar nog på slipningen de får (ty de har ej upptäckt Skidforum än =) ) och försöker leta andra sätt få till det där glidet som de ser andra ha men av någon anledning aldrig lyckas få till själva). Då upplevde jag det som en omedelbar fördel med stålsickling att det var så enkelt, och även om det tog mycket längre att sickla bort gammal struktur än vad jag läst här och på tillverkarens websida så var det ändå ett mycket enkelt sätt att få bra glid i alla fören jag testat hittills. Det är vad som kändes som främsta fördelen för mig, och som jag tror kan vara en viktig egenskap för många. Sen måste förstås var och en bilda sig en uppfattning om vad som glider bäst för just dem i ett givet före och och utifrån deras förutsättningar. Så det blir speciellt intressant att följa Dunderklumpens och Stefan Sands testresultat. Liksom annat nytt som kommer fram i vinter.

Link to comment
Share on other sites

Men var läste jag ju det någonstans? Jag får snoka senare. Jag fick det intrycket, att det var ett patent inblandat.

Jag har också ett tydligt minne av att ordet patent (eller patentsökt?) figurerat i det sammanhanget.

 

Nä, mer än nog från mig ikväll nu. Lycka till med träning och annat väsentligt, allihopa! =)

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte ensam om att känna tacksamhet Lars-Erik för att du är så strukturerad och grundlig i dina efterforskningar. Jag läser gärna dina erfarenheter.

 

Det är tråkigt att stålsicklingens vara eller inte vara är beroende av Leonids företag - som det ser ut nu. Jag vill inte slita mig från vallafabrikanternas lystna tassar bara för att hamna i klorna på någon annan som vförst och främst vill förtjäna sin brödföda. Jag missunnar inte alls Kuzmin en framgångsrik yrkeskarriär, men jag misstror till viss del dem som för skattebetalarnas pengar bedriver forskning och sedan patenterar rönen. Ska Kuzmin sälja sicklar ska han göra det öppet och under fri konkurrens. Hans sicklar ska kunna testas och jämföras med andra dylika produkter. Allt annat är trams.

Tack för smickrande ord. Jag tror INTE att våra möjligheter att stålsickla är beroende bara av detta företag. Eftersom detta uppenbarligen fungerar så kommer det givetvis att tillverkas sicklar eller motsvarande av Kuzmin och/eller andra. Jag menar dock att man aldrig kan ta ifrån Kuzmin hans historiska betydelse som fick oss att inse detta även om det i princip var känt i snävare kretsar redan tidigare (Ronnie Löf t.ex.)

 

Jag förutser för övrigt en intressant vinter där vi säkert får se nya handverktyg för preparering/uppfräschning av belaget som kanske är ännu mer optimala än de vi hittills sett. Tribologisk kunskap talar för detta.

Link to comment
Share on other sites

Du har antagligen rätt i Kuzmins roll när det gäller sickeln. Men det verkar ändå inte som vi är närmare konsensus om hur belag, snö, valla och vallning egentligen fungerar. Personligen tycker jag det är svårt i min normalbegåvning.

 

Var kan man läsa om Triboliterna? ;)

 

Det är nästan så man skulle slänga upp en Wiki med samlad kunskap, diskussioner och belägg (samt kanske försök till vederläggande från Tony Pölder. :D ). Det är lite bökigt att hitta runt här på skidforum och sammanställa teorierna i den arma gamla skallen.

Link to comment
Share on other sites

Du har antagligen rätt i Kuzmins roll när det gäller sickeln. Men det verkar ändå inte som vi är närmare konsensus om hur belag, snö, valla och vallning egentligen fungerar. Personligen tycker jag det är svårt i min normalbegåvning.

 

Var kan man läsa om Triboliterna? ;)

 

Det är nästan så man skulle slänga upp en Wiki med samlad kunskap, diskussioner och belägg (samt kanske försök till vederläggande från Tony Pölder. :D ).

Pölder brinner ju för stenslipning, så hade du hoppats på något stöd för stålsickling så lycka till med den detaljen. ;)

 

Men visst finns mycket som skulle gå att göra (...av någon som kan "websidemakeri" bättre än mig =) ). Glidtestrapportering skulle ju kunna automatiseras lite mer med en websida där man fyller i dem i ett webformulär, vilket skulle göra det möjligt att t ex göra sökningar på t ex "glidtester för nysnö, sol och 0-2 minusgrader", och varför inte en funktion för användarna att betygsätta (som på amazon.com, där vem som helst kan lägga in sin egen recension av en bok och sen kan vem som helst betygsätta hur hjälpsam de tyckte att den recensionen var för att besvara just deras frågor). Finns mycket som går att göra om det finns intresse.

Link to comment
Share on other sites

Det är detta som är så härligt med Skidforum: En debatt startar, inläggen accelererar och det munhuggs friskt. Det är högt i tak och tankarna fria. Så helt plötsligt, som från ingenstans så kommer briljanta idéer och vi har kommit ett litet steg till mot kunskapens källa!

 

Niklas idé om ett webformulär där man kan lägga in glidrapporter som sedan blir sökbara låter glimmrande!

 

Är också mycket spänd på vad vinterna kan bära med sig. Av Lars-Erik har jag förstått att många kloka hjärnor samverkat och vad som kan komma ut av det är MYCKET spännande.

 

Söndag 28/10 blir det vintertid..........måste betyda att vintern börjar då. När kommer snön? ;)

Link to comment
Share on other sites

Kalla mig teoretiker eller vad ni vill' date=' men för mig som harvar runt i led 3-4 på VL så hade nog Ronnie Löfs skidpar de senaste åren dugit bra. Plats 34 resp 39 i VL är ett testresultat praktiskt och verklighetsnära nog för att tas på allvar av mig. =)[/quote']

Nåväl, kalla gärna mig också för teoretiker när jag påpekar att alla de drygt 30 som hamnade före Ronnie hade vallade skidor ;-)

Först nu har jag upptäckt detta påstående.

* VET du Osquar verkligen att ALLA de drygt 30 som var före Ronnie hade vallade skidor ?

* Eller ANTAR du att det är så ?

* Tills DU eller någon annan BEVISAT "Osquars påstående" antar jag för min del att motsatsen gäller, dvs att det finns fler även så långt uppe som använder sig av stålsickling istället för stenslipning. Rent teoretiskt kan det ju inte vara så att denna metod BARA fungerar på Ronnies skidor där uppe. Eller ?

Link to comment
Share on other sites

Visst är jorden platt, nej jag menar jag upplever ibland livet som en pankaka... jag har bara lite svårt att greppa strängteorin???

 

Är detta nåt som går i "K" tecken? Jag kommer nog gå dit, och jag hoppas på lite mer vetenskapliga studier. Går det för mycket i "K" tecken, så sitter jag väl lite med kritikeröron och lyssnar.

http://www.gih.se/templates/ihsNormalPage.aspx?id=2562

Link to comment
Share on other sites

Verkar riktigt intressant, förhoppningsvis en mer vetenskaplig belysning än en fråga om vem som har rätt och vem som har fel, vem som ljuger osv...

 

Men egen åsikt är att vetenskapsakademin brukar ha bra föreläsningar, men inte alltid. Vore kul med en rapport om någon orkar!??

Link to comment
Share on other sites

Verkar riktigt intressant, förhoppningsvis en mer vetenskaplig belysning än en fråga om vem som har rätt och vem som har fel, vem som ljuger osv...

 

Men egen åsikt är att vetenskapsakademin brukar ha bra föreläsningar, men inte alltid. Vore kul med en rapport om någon orkar!??

Jag har lovat att anteckna lite för klubbens räkning. Jag kan lägga mina anteckningar även här om det kommer något intressant.

Link to comment
Share on other sites

* VET du Osquar verkligen att ALLA de drygt 30 som var före Ronnie hade vallade skidor ?

* Eller ANTAR du att det är så ?

* Tills DU eller någon annan BEVISAT "Osquars påstående" antar jag för min del att motsatsen gäller, dvs att det finns fler även så långt uppe som använder sig av stålsickling istället för stenslipning. Rent teoretiskt kan det ju inte vara så att denna metod BARA fungerar på Ronnies skidor där uppe. Eller ?

Visst, du har rätt. Det är ett antagande, men jag hoppade att du också såg det som ett rimligt antagande.

 

Tyvärr kan vi ju bara göra antaganden. Tex. så antogs det ju här innan att Ronnie körde ovallat, men kan du bevisa det?

 

Nåja, nu ska vi inte bli sådanna. En åkare som får spons från Ski-Go, eller Swix kommer aldrig erkänna att han åkte med en konkurrents valla, på sin höjd att han åkte ovallat (alltså fästet, inte glidet). Så, vem vet? Kanske de alla åkte med Kuzmins "spackel", jag gjorde ett vad jag tycker rimligt antagande.

Link to comment
Share on other sites

Visst är jorden platt, nej jag menar jag upplever ibland livet som en pankaka... jag har bara lite svårt att greppa strängteorin???

 

Är detta nåt som går i "K" tecken? Jag kommer nog gå dit, och jag hoppas på lite mer vetenskapliga studier. Går det för mycket i "K" tecken, så sitter jag väl lite med kritikeröron och lyssnar.

http://www.gih.se/templates/ihsNormalPage.aspx?id=2562

Jag kan försäkra dig om att Sture är en mycket gedigen och allmänt respekterad vetenskapsman. Det är därför han uttagits att hålla föredrag i detta mycket prestigefyllda sammanhang. Det är därför jag är säker på att du inte kommer att drabbas av någon H-fobi (kanske kan detta tom. din K-fobi börja mildras lite)

 

Jag har just talat med Sture och följer eventuellt med honom om jag hinner så att även jag för höra vad han säger. I så fall träffas vi ju och det vill jag verkligen. Vi är ju lite av samma andas barn (ibland lite smågalna och extrema i andras ögon men ändå rätt så positiva och onstruktiva), även om vi har lte olika synpunkter ibland.

 

Enligt Sture så följer kaske även Ronnie med och då får du ju även träffa honom.

 

Jag kommer denna vecka desutom att för första gången få möjlighet att träffa en annan

av mina verkliga skidforumfavoriter, Stefan Sand, live. Och dessutom eventellt träffa Stevens/Canyon för nya diskussioner. ALLTSÅ , kan detta bli en mycket speciell vecka för mig som vorit otänkbar utan skidforum, eftersom ALLA desa kontakter kommit via denna kanal (kom ihåg att det faktiskt var BolJohan som ursprungligen tipsade mig om att intressera Sture för detta, det visade sig ju att Sture själv åkt 19 Vasalopp så det var inte så svårt).

Link to comment
Share on other sites

Visst är jorden platt' date=' nej jag menar jag upplever ibland livet som en pankaka... jag har bara lite svårt att greppa strängteorin???

 

Är detta nåt som går i "K" tecken? Jag kommer nog gå dit, och jag hoppas på lite mer vetenskapliga studier. Går det för mycket i "K" tecken, så sitter jag väl lite med kritikeröron och lyssnar.

http://www.gih.se/templates/ihsNormalPage.aspx?id=2562[/quote']

Jag kan försäkra dig om att Sture är en mycket gedigen och allmänt respekterad vetenskapsman. Det är därför han uttagits att hålla föredrag i detta mycket prestigefyllda sammanhang. Det är därför jag är säker på att du inte kommer att drabbas av någon H-fobi (kanske kan detta tom. din K-fobi börja mildras lite)

 

Jag har just talat med Sture och följer eventuellt med honom om jag hinner så att även jag för höra vad han säger. I så fall träffas vi ju och det vill jag verkligen. Vi är ju lite av samma andas barn (ibland lite smågalna och extrema i andras ögon men ändå rätt så positiva och onstruktiva), även om vi har lte olika synpunkter ibland.

 

Enligt Sture så följer kaske även Ronnie med och då får du ju även träffa honom.

 

Jag kommer denna vecka desutom att för första gången få möjlighet att träffa en annan

av mina verkliga skidforumfavoriter, Stefan Sand, live. Och dessutom eventellt träffa Stevens/Canyon för nya diskussioner. ALLTSÅ , kan detta bli en mycket speciell vecka för mig som vorit otänkbar utan skidforum, eftersom ALLA desa kontakter kommit via denna kanal (kom ihåg att det faktiskt var BolJohan som ursprungligen tipsade mig om att intressera Sture för detta, det visade sig ju att Sture själv åkt 19 Vasalopp så det var inte så svårt).

Hmmm. Låter mer som det ska gå i ovallans tecken? Jag räknar med att komma i alla fall. Om jag känner igen dig L-E, från någon gammal bild från forumet, lovar jag att säga hej (även om jag tänkt mig att allt mitt svammel på detta forum skulle vara anonymt...)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...