Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kuzmin??


Murcas

Recommended Posts

Hmmm. Låter mer som det ska gå i ovallans tecken?

Själv tolkade jag den där websidan som att det skall gå i maxglidets tecken. ;) Vill du veta om han anser att glidvalla har någon roll i detta och i så fall hur stor, under vilka förhållanden etc, så är väl bästa sättet att gå dit, lyssna och ställa kritiska frågor om det är något du inte håller med om eller tycker saknas i hans argumentation. Då brukar sanningen segra i slutändan även om det kan ta lång tid att komma dit. =)

 

Jag är själv jättenyfiken på vad han har att säga och bara glad om någon rapporterar här.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 320
  • Created
  • Last Reply
Visst är jorden platt' date=' nej jag menar jag upplever ibland livet som en pankaka... jag har bara lite svårt att greppa strängteorin???

 

Är detta nåt som går i "K" tecken? Jag kommer nog gå dit, och jag hoppas på lite mer vetenskapliga studier. Går det för mycket i "K" tecken, så sitter jag väl lite med kritikeröron och lyssnar.

http://www.gih.se/templates/ihsNormalPage.aspx?id=2562[/quote']

Jag kan försäkra dig om att Sture är en mycket gedigen och allmänt respekterad vetenskapsman. Det är därför han uttagits att hålla föredrag i detta mycket prestigefyllda sammanhang. Det är därför jag är säker på att du inte kommer att drabbas av någon H-fobi (kanske kan detta tom. din K-fobi börja mildras lite)

 

Jag har just talat med Sture och följer eventuellt med honom om jag hinner så att även jag för höra vad han säger. I så fall träffas vi ju och det vill jag verkligen. Vi är ju lite av samma andas barn (ibland lite smågalna och extrema i andras ögon men ändå rätt så positiva och onstruktiva), även om vi har lte olika synpunkter ibland.

 

Enligt Sture så följer kaske även Ronnie med och då får du ju även träffa honom.

 

Jag kommer denna vecka desutom att för första gången få möjlighet att träffa en annan

av mina verkliga skidforumfavoriter, Stefan Sand, live. Och dessutom eventellt träffa Stevens/Canyon för nya diskussioner. ALLTSÅ , kan detta bli en mycket speciell vecka för mig som vorit otänkbar utan skidforum, eftersom ALLA desa kontakter kommit via denna kanal (kom ihåg att det faktiskt var BolJohan som ursprungligen tipsade mig om att intressera Sture för detta, det visade sig ju att Sture själv åkt 19 Vasalopp så det var inte så svårt).

Hmmm. Låter mer som det ska gå i ovallans tecken? Jag räknar med att komma i alla fall. Om jag känner igen dig L-E, från någon gammal bild från forumet, lovar jag att säga hej (även om jag tänkt mig att allt mitt svammel på detta forum skulle vara anonymt...)

Jätteroligt, jag hoppas verkligen att jag hinner komma och bl.a. träffa dig.

Jag är övertygad om att du och andra kommer att uppfatta att Stures föredrag går i Vetenskapens tecken, dvs en beskrivning av de faktorer som verkligen styr optimalt skidglid.

Sen är det nog även fortsättningsvis upp till oss själva hur vi bäst skall uppnå detta på någon rimlig nivå (där vi ju med dagens teknik bl.a. VET att vallning kan ha stor betydelse speciellt på korta sträckor). Men vad kommer att hända på lite längre sikt med hänsyn till det som nu är känt ?

Link to comment
Share on other sites

* VET du Osquar verkligen att ALLA de drygt 30 som var före Ronnie hade vallade skidor ?

* Eller ANTAR du att det är så ?

* Tills DU eller någon annan BEVISAT "Osquars påstående" antar jag för min del att motsatsen gäller' date=' dvs att det finns fler även så långt uppe som använder sig av stålsickling istället för stenslipning. Rent teoretiskt kan det ju inte vara så att denna metod BARA fungerar på Ronnies skidor där uppe. Eller ?[/quote']

Visst, du har rätt. Det är ett antagande, men jag hoppade att du också såg det som ett rimligt antagande.

 

Tyvärr kan vi ju bara göra antaganden. Tex. så antogs det ju här innan att Ronnie körde ovallat, men kan du bevisa det?

 

Nåja, nu ska vi inte bli sådanna. En åkare som får spons från Ski-Go, eller Swix kommer aldrig erkänna att han åkte med en konkurrents valla, på sin höjd att han åkte ovallat (alltså fästet, inte glidet). Så, vem vet? Kanske de alla åkte med Kuzmins "spackel", jag gjorde ett vad jag tycker rimligt antagande.

Härligt Osquar, nu är vi på samma våglängd.

Jag känner ju numera Ronnie personligen och han är en mycket gedigen och trovärdig person så att han skulle lura mig har inte fallit mig in. Det är dessutom klart att han kom på att använda detta i Vasaloppet flera år innan "Kuzminboomen" . Bland annat vet Stevens/Canyon betydligt mer om detta än jag.

För mig räcker detta som bevis men det är givetvis upp till var och en att tolka om detta är tillräckligt.

 

Jag är inte längre SÄKER på att det är ett rimligt antagande att ingen annan högt uppe i fältet använder stålsickel (av märke K eller annan variant som uppenbarligen finns tillgängliga), möjligen i kombination med annan preparering. Jag till och med tror att det kan vara så.

* Vad tror ni ?

Link to comment
Share on other sites

Du har rätt i att avknoppningsföretag och företagsamhet är 100% av godo. Vi vet dock fortfarande inte vad hans patent består i. Eller hur han själv ställer sig till konkurrens.

Patent är offentliga så det kan inte vara svårt för den intesserade att kolla upp men patentet borde handla om utformningen av sickeln för varken grundredskapet eller tekniken är egentligen ny.

 

Han kan inte hindra andra att sälja stålsicklar och det görs ju redan.

 

Har han verkligen tagit patent på sickeln googlade lite på kuzmin och patent men fick egentligen inget som tydde på det' date=' hittar heller inget om det på Kuzmin ski techs sida?[/quote']

Nej, jag har sökt i både svenska och europeiska patentverkets databaser och hittar inga ansökningar av Leonid Kuzmin på nåt som skulle likna en stålsickel.

Link to comment
Share on other sites

Det var kul att träffas Lara-Erik. Stefan - det var kul att du kände igen mig från ett tidigare liv. På den tiden kanske jag mer låtsades kunna något om svampar...

 

Jag vet inte om jag vågar mig på att sammanfatta kvällens föreläsning, för många andra som var där och lyssnade - så jag kan ju inte köra med mitt vanliga svammel... En fördel är kanske att vänta några dagar - så både jag och andra hinner glömma lite av alla detaljer??? (Skämt å sido, jag kan nog göra ett litet försök - men jag hinner inte på några dagar, så om någon annan vill göra det så är jag bara tacksam. )

Link to comment
Share on other sites

Det var kul att träffas Lara-Erik. Stefan - det var kul att du kände igen mig från ett tidigare liv. På den tiden kanske jag mer låtsades kunna något om svampar...

 

Jag vet inte om jag vågar mig på att sammanfatta kvällens föreläsning, för många andra som var där och lyssnade - så jag kan ju inte köra med mitt vanliga svammel... En fördel är kanske att vänta några dagar - så både jag och andra hinner glömma lite av alla detaljer??? (Skämt å sido, jag kan nog göra ett litet försök - men jag hinner inte på några dagar, så om någon annan vill göra det så är jag bara tacksam. )

Dunderklumpen, din bedömning är ömsesidig. Jag UPPSKATTADE mycket att äntligen få träffa dig live, som både startat tråd med mitt namn, underlättat många av mina träningspass (när jag tänkt på alla roligheter du beskrivit t.ex. i samband med dina nattliga äventyr) och den enda på skidforum jag tillägnat en egen pers(s)onlig dikt !!!

 

Och att vid samma tillfälle dessutom träffa Stefan Sand för första gången OCH föra er samman och även presentera er för en annan av mina idoler, Ronnie Löf.

En verklig höjdarkväll med andra ord...

 

Beträffande själva föredraget så tycker jag att det är mest just att du Dunderklumpen, kompletterad av Stefan Sand, beskriver det hela. Jag tror att det blir mest rättvisande så.

Jag är ju som ni förstått själv inblandad i dessa ideer efter alla diskussioner med Sture.

Det enda jag vill säga just nu är att JAG anser det mycket troligt att detta kommer att påverka utvecklingen mycket snart och dessutom försäkra oss om en spännande diskussionsvinter på skidforum.

 

ELLER, grabbar, gör vi som Niklas föreslår. Vi talar inte om detta för någon och åker ensamma på dessa skidor (med Hogmark-effekt) som glider fantastiskt mycket bättre än alla tidigare vallade eller ovallade skidor !!!!

Link to comment
Share on other sites

Intressant att höra att ni var på föreläsningen. Några banbrytande nyheter på vallafronten?

Som om de skulle avslöja dem för oss i så fall' date=' och förlora en massa ovärderliga konkurrensfördelar? ;)[/quote']

Precis samma anledning att landslagvallare inte skulle berätta allt hur dom jobbar och vallar..

Link to comment
Share on other sites

Intressant att höra att ni var på föreläsningen. Några banbrytande nyheter på vallafronten?

Som om de skulle avslöja dem för oss i så fall' date=' och förlora en massa ovärderliga konkurrensfördelar? ;)[/quote']

Precis samma anledning att landslagvallare inte skulle berätta allt hur dom jobbar och vallar..

Samma anledning? Vilka anledningar? Skillnaden är väl milsvid. Landslagsvallare har betalt för att låtsas som om de vet något som ingen annan vet samt att vallningen är en del av ett lags taktik inför en strid/lopp: oberoende om den innebär flourpulver, stålsickling eller några drag med Lappgubbens bästa. Inget befäl ringer upp fienden och talar hur de tänker gå tillväga vid nästa motanfall.

 

Jag har svårt att utläsa om du är ironisk, menar allvar eller bara leker troll?

Link to comment
Share on other sites

Som om de skulle avslöja dem för oss i så fall' date=' och förlora en massa ovärderliga konkurrensfördelar? ;)[/quote']

Precis samma anledning att landslagvallare inte skulle berätta allt hur dom jobbar och vallar..

Samma anledning? Vilka anledningar? Skillnaden är väl milsvid. Landslagsvallare har betalt för att låtsas som om de vet något som ingen annan vet samt att vallningen är en del av ett lags taktik inför en strid/lopp: oberoende om den innebär flourpulver, stålsickling eller några drag med Lappgubbens bästa. Inget befäl ringer upp fienden och talar hur de tänker gå tillväga vid nästa motanfall.

 

Jag har svårt att utläsa om du är ironisk, menar allvar eller bara leker troll?

mest troll lite ironi.

 

det har inte bara med det att göra låssas som dom vet eller inte. vallning har så med så myeckt mer saker att göra än bara välja rätt valla. du har parametrar som temperatur på järnet, uppvärmingshastighet. korka inte korka. som man testat och kommit fram till som man inte vill ska komma ut.

 

resultatet som genomsnitts svensson får till med HF8 å Fc8 är inte i närheten av vad en proffesionell vallare får till resultatmässigt

Link to comment
Share on other sites

En intressant nyhet för mig var att man matematiskt kunde bevisa att en tyngre åkare har fördel av plus-grader.

 

Betrakta exemplet mellan en lätt och tung åkare: Om dessa kör på exakt samma tid vid -15 grader, så kommer den tunga åkaren att kör snabbare än den lättare vid -2 grader.

 

Ett annat sätt att säga det på är att satsa sina pengar på en tyngre åkare kommer att vinna Vasaloppet vid plusgrader, respektive en lättare åkare vid minusgrader.

Link to comment
Share on other sites

Inte alls samma sak. Det här var ju en föreläsning där informationen spreds fritt till åhörarna. När höll en landslagsvallare en sådan?

 

Kom igen nu med lite info ni som var där!

Du hade väl kunnat masa dig dit själv - latmask. Så man hade haft någon klubbkompis att snacka med? Det var inga hehligheter Olle mfl - men nu ska jag äta lunch, sen får jag väl offra en stund vid datorn, trots att jag inte har tid. Återkommer om någon/några timmar.

Link to comment
Share on other sites

Jag var också där, guys! ”Tyvärr” (fel ord, det var intressant) blev jag indragen i en intensiv diskussion med en exjobbare tills vi blev utkörda så jag hann inte över och hälsa på er. Det var jag som ställde den ”mysko” frågan om paraffin och löslighet – så vet ni vem jag är i alla fall… ;)

 

Min version av det som hände denna oktoberkväll:

 

Sture Hogmark förde ett resonemang med utgångspunkt från konventionell tribologi för förklara skidans glid. Här talar man om olika smörjningsregimer när två ytor glider mot varandra. Ena extremfallet är helt torr friktion, dvs ingen smörjande film mellan ytorna. Den andra är s.k. fullfilmssmörjning. Friktionskoefficientens beroende av dessa förhållanden brukar illustreras med en s.k. Stribeck-kurva. Här är en variant som jag hittade på nätet

 

http://www2.ing.unipi.it/~d6481/tribology/tribimag1/stribeckconregimi.jpg

 

Vid låga temperaturer, storleksordningen -10°C eller kallare, råder torr friktion mellan belag och snö. Här bestäms friktionen till stor del av belagets hårdhet – ju hårdare desto bättre.

 

Vid varmare förhållanden, i princip några plusgrader, bestäms friktionskoefficienten av glidhastigheten och åkarens tyngd. Ju lägre hastighet och tyngre åkare, desto lägre friktion.

 

I temperaturer däremellan, där vi ju oftast åker, råder ett blandförhållande.

 

Allt detta sammanfattas i ”Stures skidglidkurva” :) som enligt min hastigt nedplitade figur ser ut ungefär så här

 

http://img151.imageshack.us/img151/7245/skidglidkurvagq1.jpg

 

Snö innehåller alltid litet vatten som ger ett bidrag till gränsskiktssmörjing och fläckvis viskös friktion. Detta ger ett väsentligt bidrag vid låga temperaturer. Vatten bildas även av friktionen då man åker. Jämfört med belagets yttopografi är dock vattenfilmen mycket tunn. Alla yttoppar som finns kommer därför att ha en bromsande inverkan. Konventionellt preparerade belag, och även Kuzminsicklade, är ALLDELES för grova för fungera bra ur tribologisk synvinkel.

 

Det man bör sträva efter är alltså en hård och jämn yta utan utstickande yttoppar. Däremot bör man ha lämpligt utformade ”dräneringskanaler” för avleda vatten så att inte filmen blir för tjock. Ungefär så här alltså, enligt min tolkning

 

http://img524.imageshack.us/img524/406/optimaltki7.jpg

 

Vilken effekt har då dagens glidvallor? Enligt Sture går det inte att lösa in paraffin i belaget, så det enda som händer är att man får en tunn ytfilm samt eventuellt en viss utfyllnad av håligheter där borsten inte kommer åt. De tänkbara effekterna är då

 

+ jämnar till ytan

+ ger mer lättskjuvad yta i kontaktpunkterna mot snökristallerna

- förbrukas

 

Vallans hydrofobiska egenskaper, som det ofta talas om, tror inte Sture har mer än försumbar effekt.

 

Sture tycker att belagstillverkarna borde försöka utveckla ett belag som går att göra jämnare, exempelvis genom polering. Vallafabrikanterna bör släppa paraffinerna och i stället titta på vallor som jämnar till ytan, som ett slags ”spackel” alltså!

Link to comment
Share on other sites

Stort tack!

Intressant!

Vid varmare förhållanden, i princip några plusgrader, bestäms friktionskoefficienten av glidhastigheten och åkarens tyngd. Ju lägre hastighet och tyngre åkare, desto lägre friktion.

Ha!

Nu fick jag ett litet argument som hade varit avändbart i tidigare diskussioner med Lars-Erik om huruvida det är vansinne av mig att släpa med 1 kg vätskebälte från Sälen till Mora. ;)

 

Nåja, jag skall inte dra andra argument för och emot här (och vanligtvis är det ju sällan plusgrader vid starten), men det var en intressant detalj. Om inte annat (som t ex uppförsbackar) påverkas negativt skulle det alltså innebära att blyväst, blytyngder på skidorna e dyl skulle kunna ha positiv inverkan på farten i varmt blött före?

 

(Fast den frågan är antagligen mer av akademiskt intresse, men jag såg en bild framför mig av servicemän som springer fram och hakar på blytyngder på åkarna inför långa nedförsbackar, som sen åkarna hakar loss efter. =) )

 

 

Vid närmare eftertanke har jag förresten en lätt åkare i bekantskapskretsen som anmärkt lite surt nån gång på alla stora gubbar som glider så mycket bättre sista milen mot Mora bara p g a all extra kroppsvikt. =)

Link to comment
Share on other sites

Stort tack!

Intressant!

Vid varmare förhållanden, i princip några plusgrader, bestäms friktionskoefficienten av glidhastigheten och åkarens tyngd. Ju lägre hastighet och tyngre åkare, desto lägre friktion.

Ha!

Nu fick jag ett litet argument som hade varit avändbart i tidigare diskussioner med Lars-Erik om huruvida det är vansinne av mig att släpa med 1 kg vätskebälte från Sälen till Mora. ;)

 

Nåja, jag skall inte dra andra argument för och emot här (och vanligtvis är det ju sällan plusgrader vid starten), men det var en intressant detalj. Om inte annat (som t ex uppförsbackar) påverkas negativt skulle det alltså innebära att blyväst, blytyngder på skidorna e dyl skulle kunna ha positiv inverkan på farten i varmt blött före?

 

(Fast den frågan är antagligen mer av akademiskt intresse, men jag såg en bild framför mig av servicemän som springer fram och hakar på blytyngder på åkarna inför långa nedförsbackar, som sen åkarna hakar loss efter. =) )

 

 

Vid närmare eftertanke har jag förresten en lätt åkare i bekantskapskretsen som anmärkt lite surt nån gång på alla stora gubbar som glider så mycket bättre sista milen mot Mora bara p g a all extra kroppsvikt. =)

Observera att det är friktionskoefficienten som blir lägre. Den bromsande friktionskraften är ju friktionskoefficienten*tyngden så att på plan mark glider alltså både tunga och lätta lika bra/dåligt. Däremot har den tyngre en fördel i utförslöpor pga den större gravitationskraften. Detta var också uppe till diskussion igår.

Link to comment
Share on other sites

OK Boljohan, du har skrivit en hel del. Bra. Jag författade lite nu under lunchen utan att vara i kontakt med nätet. Här kommer det som komplement till det du skrivit.

 

Föreläsningen av Sture Hogmark om maximalt skidglid

 

Jag ska försöka sammanfatta, även om jag inte gjorde så mycket anteckningar. Så det jag glömmer och andra tycker var viktigt får andra fylla i.

 

Många saker som Sture tog upp var praktiska självklarheter för en skidåkare. T ex att det är svårighet med att få bra glid i kalla förhållanden (knirrsnö), samt att det även går tungt under blöta förhållanden då det ”suger” under skidorna. Någonstans däremellan har man lättaste förhållandena att få till bra glid (ca -1 till -5 grader?).

 

Det som stora delar av föreläsningen gick ut på var att förklara detta på ett för mig nytt sätt, nämligen genom två olika typer av friktion. Vi kan kalla det för torr friktion och våt friktion (viskös). Att man vid torr friktion får en för liten vattenfilm och vid våt för stor vet nog de flesta. Men det nya för mig var att man med hjälp av μ (friktionskoefficienten) hade olika sätt att räkna ut torr friktion och våt friktion (olika formler). Därigenom visade Sture olika diagram (kurvor) på vilket sätt de olika typerna av friktion bidrog mellan belag och snö vid olika temperaturer. (Jag kan inte redogöra för alla formler och diagram, är ni intresserade av detta får ni nog kontakta Sture.) Men enligt Sture har vikten ej påverkan på storleken av μ vid torr friktion, men däremot på våt friktion. Vid våt friktion får en tyngre kropp ett lägre värde på μ. Sture menade även att μ är konstant mot v (hastigheten) på torr friktion medan den ökar på våt friktion. (Här visade Sture två diagram som jag tyckte var lite motsägelsefulla. I det ena diagrammet var μ vid torrfriktionen helt konstant mot v, medan i ett annat diagram var μ först mycket hög vid -10 grader för att sedan snabbt sjunka och först vid en v på 3-4m/s bli konstant. Jag hade glömt att stänga av min mobiltelefon och just här ringer kassören i skidklubben och börjar tjafsa om en räkning. Klart pinsamt. Jag fick gå ut en stund och missade att fråga om detta. Någon som var mer observant? Var det första diagrammet mer i praktiken och det andra mer i verkligheten eller varför denna skillnad?)

 

Sture jämförde sedan med lite grus och olja. Men det viktiga där var väl att teoretiskt borde det vara ett optimalt skidglid vid en vattenfilm på 0,1 μm. (Jag kan komma ihåg fel mått på tjockleken.) För att skapa denna vattenfilm menade Sture att trycket (mellan skida och snö som borde ändra smälttemperaturen på snön) har en ringa betydelse. Det som främst bidrar till uppkomsten av denna vattenfilm är friktionen. Sture nämnde att generellt kan vi prata om en torr friktion vid temperaturer ≤ -5 och våt friktion vid ≥-5. I några diagram som han visade var dock det optimala glidet mellan ca -1 till -5, så våt friktion kanske istället praktiskt bör hamna på temperatur ≥-1 (egen reflektion).

 

Sture visade lite mikroskopbilder på belag, stenslipat, stenslipat och vallat, Kusmin-sicklat och sicklat med en så slät sickel som möjligt. Sture menade att vid torr friktion är det mycket liten kontaktyta mellan skida och snö. Om man räknar att en skida har 5 dm glidyta så blir totala glidytan 500 * 40 = 20 000 mm2. Den verkliga kontaktytan kanske däremot bara blir 30 mm2vid stenslipade skidor. Det borde vara en fördel att öka denna kontaktyta vid torr friktion.

Om man jämför vattenfilmens tjocklek vid torr friktion (gränsskiktssmord kontakt) mot storleken på ojämnheterna i ett slipat belag, så borde det vara en fördel att minska på dessa.

 

Sture menade att det borde vara mer optimalt att ha ett hårdare belag där man lättare kan skapa en slät yta som utgångspunkt, för att därefter skapa den struktur som är optimal.

 

 

Egna reflektioner

För mig personligen känns det som att Stures teorier borde vara viktigast att tänka på vid torr friktion. Det är dock inga konstigheter med detta rent praktiskt. Jag kan tänka mig att proffsvallare jobbar just med stålsicklar för att få till just slätare strukturer vid riktigt kalla förhållanden. Själv har jag just införskaffat ett par kallskidor som jag tänker stålsickla själv (som jag alltid gjorde med nya skidor för 15-20 år sedan). Jag tänker dock självklart valla dessa efter ”alla mina konstens” regler. Jag var redan innan detta föredrag lite nyfiken på att skaffa en slät rillerrulle. Denna nyfikenhet har inte minskat. I våtare förhållanden tycker jag föredraget var lite luddigare ifall ojämnheterna i belaget (t ex av slipning) i teorin skulle ha så stor nackdel. Men Sture menade nog att det borde vara bättre att utgå från en slät yta, för att sedan skapa mer jämna strukturer. (Rillning på slätt belag?) Jämfört med den mer slumpvisa toppstruktur som han menade blir av slipning. Om detta blir så stor skillnad i praktiken är jag dock mer tveksam till. Jag kommer nog att fortsätta slipa skidor till dess Stures vision om nytt belag blir verklighet. Det var dock någon som skulle fortsätta forskning på området (en Peter?) och visst tycker jag det är bra att det forskas vidare på området.

 

Jag har utelämnat en del som jag inte orkar kommentera, men jag har säkert glömt en del som andra kan fylla på med som Sture pratade om. Om det är något jag fått om bakfoten får väl Lars-Erik eller annan skriva och rätta detta.

 

Man kommer ju på frågor i efterskott. T ex så slängde Sture ur sig en kommentaren till Ronnie L. att ”du har ju fått prova de helt släta skidorna, och det har ju inte alltid varit så lyckat att åka på”. Jag förstod aldrig om detta var fallet vid våt friktion eller varför dessa inte skulle vara lyckade. När Lars-Erik sedan presenterade mig för Ronnie, blev jag alldeles förvirrad och började mumla om hundar istället för att fråga om detta.

 

Nej, nu måste jag jobba vidare. Ikväll ska jag på klubbträff på RS. Hoppas Johan har monterat mina kallRCS som ska sicklas!!! Där får han inget bidrag till sin Tazzari… Sen gäller det att gömma dem i uteförrådet bland de andra 10 paren, så jag inte blir mördad av frugan…

Link to comment
Share on other sites

Det man bör sträva efter är alltså en hård och jämn yta utan utstickande yttoppar.

Intressant är att detta varit uppe till diskussion på forumet tidigare. Kolla sidorna 17 och framåt i tråden Utförda Glidtester - diskussion

 

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=895&p=17

 

För att förbättra den stålsicklade ytan, behöver man klura ut något sätt att göra den slätare på mikronivå.
Link to comment
Share on other sites

Som sagts ovan var jag på plats och det kanske blir nått att berätta för barnbarnen i framtiden: "Farfar var med när revolutionen startade" :)

 

Nåja, så kanske det inte blir men det var MYCKET intressant ändå. För en annan som inte gått på universitet var bara känlsan att bänka sig i denna kunskapens högborg omgiven av proffesorer, doktorer och andra lärde en speciell känsla. Att dessutom få träffa Lars-Erik som jag haft så mycket ihop med var också mycket kul. När jag sedan träffade Dunderklumpen visar det sig att den gamla klyscan "världen är inte så stor" stämmer då vi träffats tidigare i helt andra sammanhang. Mycket synd dock att inte fått några ord men Boljohan också! Ronnie Löf var också på plats och det smickrar ju att höra att han följer våra diskussioner här och han noterat mitt lilla träningstest :)

 

Beskrivningen ovan är som jag också uppfattat det. Men eftersom jag inte är en teoretiker ska jag ge min förenklade version och ni andra får gärna korrigera och kommentera.

 

Som Boljohan säger så säger Sture Hogmark att utgångsläget för ett bra glid är en så plan yta som bara möjligt. Dagens prepparering är som att kalla gjutsäcksväv för siden, det är med andra ord långt ifrån ett gott resultat. Det spelar enligt Sture ingen större roll om skidan slipas eller stålsicklas, resultatet är fortfarande för grovt. Test hade gjorts genom att studera "proffsslipade" skidor som sedan vallats av ett proffs. Man hade också studerat skidor som sickalts med en Kuzmin sickel. Då ingen av dessa var tillfredställande gjordes en test med en annan sickel man tagit fram. Uteseende mässigt lik Kyuzmin sickeln men med en än bättre och jämnare egg. Resultatet blev bättre men än inte fullgott. Då redovisade man bilder på en skida som prepparerats med "en ny metod" och då började man närma sig en slät yta. Vad denna "nya metod" går ut på avslöjades inte...............

 

Man kan då konstatera att en skida som är slipade på bästa möjliga sätt (som enligt tidigare diskussioner inte görs av alla slipare) och sedan preppareras på traditionellt sätt av en duktig vallare ger ett belag som är jämnnare än om det slipats av en amatör och vallats av en dito. Det förklarar skillnader mellan olika skidpar och olika vallare och slipare.

Av bilderna och dömma var ytan något bättre än den slipade vallade skidan när den Kuzminsicklade skidan jämförs. Skillanden är dock mycket liten varför detta kan förklara skillnader i resultat i glidtester som vi gjort. En mycket duktig vallare får ett bättre resultat en en sämmre vallare som i sin tur kan få ett bättre resultat med en Kuzminsicklad skida. Hänger ni med?

 

Dock ska sägas att inget av ovanstående exempel ansågs som bra av Sture.

 

Några andra intressanta saker:

 

Sture har inte beaktat eventuell smutsabsorbtion. Kuzmin har ju förklarat sina resultat mycket baserat på vallans smutsabsorbtion.

 

Det är OMÖJLIGT att vallan kan "absorberas" i den amfora zonen i belaget. Sture hänvisade till en Ulf Gjedda (med reservation för stavning) som anses som världsledande materialexpert vad gäller det material som skidbelag görs av. Det betyder att effekten av mättning mer går ut på en mekanisk slipning av belaget = jämnare yta = bättre glid, snarare än att det är vallan som "mättar" belaget.

 

Sture menar ett den hydrofobiska effekten av vallning är försummbar vilket då skulle betyda att det inte spelar någon roll om det är flour i vallan eller inte!? Det är den mekaniska slipningen av belaget som du får av allt sicklade och borstande som är intressant.

 

Eftersträva ett så plant belag som möjligt. Här kan vi, som Lars-Erik siar om, se en stor utveckling framöver. Sture menar att materialet i belaget inte är optimalt så kanske vi kan se en utveckling även på belagsfronten. Nya belag, nya preppareringssätt.

 

En kille som heter Peter ska nu forska vidare i detta och man har tydligen byggt en testapparatur i en gamal GB-glass frys :) Vi har mycket att se fram emot framöver med andra ord.

 

Mina gissningar: Nya verktyg tas fram för att prepparera skidan till en så jämn yta som möjligt. Den ytan förses sedan med olika typer av rillning beroende på temperatur och fuktighet. Glidvalla försvinner. På sikt kommer helt nya belag som kommer att vara mycket hårdare i sin yta.

 

Ser fram emot Dunderklumpens sammanfattning samt synpunkter på ovanstående!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...