Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallaställ


robban

Recommended Posts

Tänkte köpa vallaställ/bord. Vad ska man köpa? Har kollat på Kähärä's vallabord för 1100:- på Pölder. Kan man köpa Kähärä's vallaställ i närheten av Uddevalla/Göteborg?

 

Tacksam för info :-)

Biskopsgårdens Sport i Gbg har dem iaf www.skidbutiken.se

 

Fördelen med dessa jämfört med hemgjorda profiler är ju att det är ben på och de är

lätt att fälla ihop och tar då liten plats, får även ett plats ett par skidor samtidgt.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte köpa vallaställ/bord. Vad ska man köpa? Har kollat på Kähärä's vallabord för 1100:- på Pölder. Kan man köpa Kähärä's vallaställ i närheten av Uddevalla/Göteborg?

 

Tacksam för info :-)

Biskopsgårdens Sport i Gbg har dem iaf www.skidbutiken.se

 

Fördelen med dessa jämfört med hemgjorda profiler är ju att det är ben på och de är

lätt att fälla ihop och tar då liten plats' date=' får även ett plats ett par skidor samtidgt.[/quote']

Nackdelen med dem är att dom är rangliga.. Jag har använt mig av ett sånt ställ fram till nu. Nu har jag gjort en riktig profil som jag dragit fast i en arbetsbänk. Stumt å bra blev det:)!

Link to comment
Share on other sites

Nackdelen med dem är att dom är rangliga.. Jag har använt mig av ett sånt ställ fram till nu. Nu har jag gjort en riktig profil som jag dragit fast i en arbetsbänk. Stumt å bra blev det:)!

Tycker också en hemgjord som man drar fast i antingen en riktig snickararbetsbänk (hopfällbar) eller i annat stadigt bord blir stadigare. Det finns ju en gammal tråd i ämnet. http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=862 Lite olika varianter finns på hur man lämpligast fäster skidan. Har man redan en snickararbetsbänk blir det ju en struntsumma. Jag brukar använda samma profil till alla skidor, men jag tror jag ska göra en ny till åtminstone skateskidorna, och kanske förbättra min som jag bara gjorde som en prototyp för 15 år sedan, men som dugt bra sedan dess.

 

kan ingen lägga ut ngn ritning på valla profiler istället kostar bara en femtedel

Du ritar ju lättast av din egen skida i profil på en bred byggregel. (Jag skrev i förra tråden 17, men jag tror det är bättre med en ännu lite bredare regel.) Du behöver ta ur för bindningen, lite extra dessutom så du lättare kommer åt. Främst om du ska göra en fästanordning med en bult eller liknande, som du spänner fast bindningen i. Svårast är väl just hur du ska fästa skidan. Det går ju även med skruvstäd eller som jag beskrev tidigare med snabbtvingar. Nackdel med snabbtvingar är att vallar man mycket blir de lätt glidvalla på dessa och då förlorar de sin spännfunktion.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Du behöver ta ur för bindningen, lite extra dessutom så du lättare kommer åt. Främst om du ska göra en fästanordning med en bult eller liknande, som du spänner fast bindningen i.

Jag ska göra ett vallaställ och hade tänkt mig en fästanordning med en bult, liknande kähärä-stället.

Någon som vet var man får tag på en sådan alternativt hur man tillverkar en?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
kan ingen lägga ut ngn ritning på valla profiler istället kostar bara en femtedel

I stället för ritning

 

Jag gjorde en själv, så billig att man kan ha en profil per skidpar, dessutom mobil. :)

 

 

Litet bildspel om hur man byggerer ett vallabord som går att ta med på bilens dragkrok

http://kbarosenius.se/Valla/VSTbil10b.JPG

http://kbarosenius.se/Valla/VSTH055.jpg

För den som inte har pc i garaget:

 

Instrux Vallabordsbygge Papyrus

Link to comment
Share on other sites

Du behöver ta ur för bindningen' date=' lite extra dessutom så du lättare kommer åt. Främst om du ska göra en fästanordning med en bult eller liknande, som du spänner fast bindningen i.[/quote']

Jag ska göra ett vallaställ och hade tänkt mig en fästanordning med en bult, liknande kähärä-stället.

Någon som vet var man får tag på en sådan alternativt hur man tillverkar en?

Nu vet jag.............

 

Jag gjorde en själv, så billig att man kan ha en profil per skidpar, dessutom mobil. :)

 

 

Litet bildspel om hur man byggerer ett vallabord som går att ta med på bilens dragkrok

http://kbarosenius.se/Valla/VSTbil10b.JPG

http://kbarosenius.se/Valla/VSTH055.jpg

För den som inte har pc i garaget:

 

Instrux Vallabordsbygge Papyrus

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Den fina instruktion som kbaro gjort ovan täcker väl din fråga perfekt.

Sen om det är bäst att låsa fast den i bindningen eller med tvingtyp kan väl diskuteras. Tvingtyp säger jag för då fungerar det bäst på olika skidor med olika bindningar.

 

Problemet med kbaro:s variant av vallaställ är väl just annars att den passar bra för den skida som varit mall. Har man sen korta skateskidor blandat med längre klassiska skidor så blir det svårare.

Link to comment
Share on other sites

Någon som har tips på lämpligt gummi som man kan limma fast på vallaprofilen som man gjort i trä? några tips o bilder önskas

även hur ni gjort fastsättninga av skidan i bindning och eller tvingtyp? vilken är bäst?

Var och varför vill du ha gummi?

 

Själv föredrar jag att fästa i bindningen, men det är nog en smaksak. Vill jag få det extra stadigt sätter jag gärna en snabbtving fram eller bak, så skidan inte glider i sidled. Har du en rem längst fram över skidan (så som kbaro har gjort) fyller denna ungefär samma funktion.

Link to comment
Share on other sites

Nackdelen med dem är att dom är rangliga.. Jag har använt mig av ett sånt ställ fram till nu. Nu har jag gjort en riktig profil som jag dragit fast i en arbetsbänk. Stumt å bra blev det:)!

Jag tycker att de ihopfällbara ställen är väldigt fiffiga, men jag skulle verkligen behöva något stadigare när jag stålsicklar. Tyvärr så har jag ont om plats och ingen lämplig vägg att skruva fast ett väggfast bord i. Vilken typ av arbetsbänk har du använt? Finns det någon stadig (helst ihopfällbar) konstruktion på bord (ej väggfast) som kan husera en vallaprofil i trä?

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju redan gjort en profil, men är inte riktigt nöjd med min fastsättning av skidan.

Finns det någon som har en bra principförklaring på hur man använder bindningen för fastsättning?

På de köpta vallaställen är det ofta just fastsättning i en bindningsliknande stålbygel,

hur åstadkommer jag en sådan?

 

Jag hade inte tänkt att använda idén om tving utan ville ha snabbfastsättningen med bindningen...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...