Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Val av stav?


garmin

Recommended Posts

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Har nu invigt mina Star stavar, efter att tidigare ha använt Oneway 9 och 10 så var det en skön känsla att åka med dessa styvare och lätta stavar.

Ända minuset är remmarna, så nästa gång flyttar jag över swix remmarna från oneway stavarna.

 

Någon på forumet som vet hur stor skillnad det är mellan Large och Medium?

Large är nämligen lite för stora för mina händer.

Link to comment
Share on other sites

Har nu invigt mina Star stavar, efter att tidigare ha använt Oneway 9 och 10 så var det en skön känsla att åka med dessa styvare och lätta stavar.

Ända minuset är remmarna, så nästa gång flyttar jag över swix remmarna från oneway stavarna.

 

Någon på forumet som vet hur stor skillnad det är mellan Large och Medium?

Large är nämligen lite för stora för mina händer.

ok, ja med remmar är de inte lätt swix har väldigt fina. många oneway åkare som använder swixremmar också.

 

lite kuriosa alla som använder typ ”Swix kontrollrem” måste betala stora summor till salomon för det är dom som har patentet på den typen av rem lösing

Link to comment
Share on other sites

lite kuriosa alla som använder typ ”Swix kontrollrem” måste betala stora summor till salomon för det är dom som har patentet på den typen av rem lösing

Det var som f.....n, förklara ju lite varför de kostar en förmögenhet. För tillverkningen av en "Profit rem" kan inte handla om mer än max 20:- i fjärran östern. Butikspris på dryga 400:- är ju ett hyffsat förädlingsvärde. Undrar vad Salomon "pungslår" oss på?

Link to comment
Share on other sites

SWIX det är en helt annan division än ONEWAY som både är mjukar å går av lätt. )

Hur kan oneway vara så dålig som du beskriver? Köpte oneway 10 ifjol för att jag trodde de var bra. Får det inte att gå ihop att världens snabbaste herr- och världens bästa damåkare kör med oneway samtidigt som du säger att de är dåliga!!?

Link to comment
Share on other sites

För tillverkningen av en "Profit rem" kan inte handla om mer än max 20:- i fjärran östern. Butikspris på dryga 400:- är ju ett hyffsat förädlingsvärde. Undrar vad Salomon "pungslår" oss på?

Från början så trodde jag att de hette så för att de skulle passa "proffsbra" men nu vet man ju att det handlar om ren vinst (=profit)... :/

Link to comment
Share on other sites

SWIX det är en helt annan division än ONEWAY som både är mjukar å går av lätt. )

Hur kan oneway vara så dålig som du beskriver? Köpte oneway 10 ifjol för att jag trodde de var bra. Får det inte att gå ihop att världens snabbaste herr- och världens bästa damåkare kör med oneway samtidigt som du säger att de är dåliga!!?

Jag håller med, jag har provat säkert ett 50-tal 10 Max-stavar och du finn2 kan inte på allvar mena att skillnaden mellan CT1orna och dessa är så märkbar som du skriver? Isåfall vill jag gärna se ett kort på dina armar.

 

Nog för att de som åker för Oneway får betalt för det, men det hindrar inte att många i landslaget åker med dessa utan att ha något förutom prestationsbonusar. Det säger något om hur bra de är.

Link to comment
Share on other sites

SWIX det är en helt annan division än ONEWAY som både är mjukar å går av lätt. )

Hur kan oneway vara så dålig som du beskriver? Köpte oneway 10 ifjol för att jag trodde de var bra. Får det inte att gå ihop att världens snabbaste herr- och världens bästa damåkare kör med oneway samtidigt som du säger att de är dåliga!!?

Jag håller med' date=' jag har provat säkert ett 50-tal 10 Max-stavar och du finn2 kan inte på allvar mena att skillnaden mellan CT1orna och dessa är så märkbar som du skriver? Isåfall vill jag gärna se ett kort på dina armar.

 

Nog för att de som åker för Oneway får betalt för det, men det hindrar inte att många i landslaget åker med dessa utan att ha något förutom prestationsbonusar. Det säger något om hur bra de är.[/quote']

Dom är mjukare, sen kolla Dusseldorf, gick de av någon swix stav? gick iaf av två Oneway vad ja kunde se. Peter Larsson, Britta Norgren har bytt tillbaka till Swix från Oneway tills iår.

Link to comment
Share on other sites

intresant finn2, hur har du testat?

och har du kollat upp i vilka situationer stavarna gick av skulle vara lite intressant med sådan fakta också.

Varför kör aldrig björn lind av någon stav då (han verkar ju jäkligt stark och är med länge i varje tävling)

Link to comment
Share on other sites

intresant finn2, hur har du testat?

och har du kollat upp i vilka situationer stavarna gick av skulle vara lite intressant med sådan fakta också.

Varför kör aldrig björn lind av någon stav då (han verkar ju jäkligt stark och är med länge i varje tävling)

du känner ju när du lägger lite vikt på staven att den germedsig.

 

han har väl tur:)

 

ett tag hade dom en WC variant av staven som var styvare vet inte hur det är iår.

Link to comment
Share on other sites

intresant finn2' date=' hur har du testat?

och har du kollat upp i vilka situationer stavarna gick av skulle vara lite intressant med sådan fakta också.

Varför kör aldrig björn lind av någon stav då (han verkar ju jäkligt stark och är med länge i varje tävling)[/quote']

du känner ju när du lägger lite vikt på staven att den germedsig.

 

han har väl tur:)

 

ett tag hade dom en WC variant av staven som var styvare vet inte hur det är iår.

vad jag vet så var det produktions fel på dom föra året så att några av stavarna inte vart tillräckligt bra.

men att stavarna ska vara för Ostyva så kan jag inte hålla med dig, se bara på björn linds spurt i OS sprinten. Kan man få mer tryck på en stav?

 

Kan även säga att jag själv åker OneWay (ej sponsrad). och dom oneway jag har haft har det inte vart några problem med.

Link to comment
Share on other sites

intresant finn2' date=' hur har du testat?

och har du kollat upp i vilka situationer stavarna gick av skulle vara lite intressant med sådan fakta också.

Varför kör aldrig björn lind av någon stav då (han verkar ju jäkligt stark och är med länge i varje tävling)[/quote']

du känner ju när du lägger lite vikt på staven att den germedsig.

 

han har väl tur:)

 

ett tag hade dom en WC variant av staven som var styvare vet inte hur det är iår.

vad jag vet så var det produktions fel på dom föra året så att några av stavarna inte vart tillräckligt bra.

men att stavarna ska vara för Ostyva så kan jag inte hålla med dig, se bara på björn linds spurt i OS sprinten. Kan man få mer tryck på en stav?

 

Kan även säga att jag själv åker OneWay (ej sponsrad). och dom oneway jag har haft har det inte vart några problem med.

Med ganska stor säkerhet körde lind med andra rör jag har kännt på både Styva och normala stavar från OW. Men båda duger ju att åka på.

Link to comment
Share on other sites

du känner ju när du lägger lite vikt på staven att den germedsig.

 

han har väl tur:)

 

ett tag hade dom en WC variant av staven som var styvare vet inte hur det är iår.

vad jag vet så var det produktions fel på dom föra året så att några av stavarna inte vart tillräckligt bra.

men att stavarna ska vara för Ostyva så kan jag inte hålla med dig' date=' se bara på björn linds spurt i OS sprinten. Kan man få mer tryck på en stav?

 

Kan även säga att jag själv åker OneWay (ej sponsrad). och dom oneway jag har haft har det inte vart några problem med.[/quote']

Med ganska stor säkerhet körde lind med andra rör jag har kännt på både Styva och normala stavar från OW. Men båda duger ju att åka på.

jadu niklas "finn2" tror du att någon leverantör skulle våga ha andra rör på elitstavarna mot på dom som säljs i affär?

Link to comment
Share on other sites

Det gick visst av Swix-stavar i Dusseldorf. Och det har aldrig funnits en speciell WC-variant av 10MAX-staven.

 

Och som jag sa tidigare, så är det ytterst få i landslaget som har fickpengar, resten åker på den för att det är en bra stav.

Nähepp,. hur kommer de sig att jag vid samma tillfälle kännt på en 160 stav som var köpt i butik och en som kom från annat håll var den ena mycket mjukare?

 

 

tex. petra maijdic, britta med flera åkte med gamla designen på rör ifjol å sen bytte vid prispall tex.. http://www.brittanorgren.se/gallery/index.php?id=95 wc i falun gamla designen iof då på pallenmed gamla, i våras då fanns nya designen i handeln tilloch med tror ändå oneway är så mån om sina åkare att dom åker med nyaste designen ändå.

 

alla som är insatta vet att stavarna mattas ut av ålder vore väl logist att åka med de nyaste ellerhur?

 

 

Har inget emot Oneway, bara lite tjurig nu på hassis:)

Link to comment
Share on other sites

Oj, läste fel. Ber om ursäkt. Då stämmer finn2s uppgifter finfint.

tycker det är en jättebra stav till det priset!900-1200 handremmen är lite sämre men det går ju att plocka från ett par swixeller nått. motsvarande stavar i samma prisklass hänger inte med i styvhet balans m.m. Köpråd till motionären!

Link to comment
Share on other sites

Håller med, stavarna som många förstagångsåkare köper är under all kritik. Remmarna är oftast inte rätt storlek, fel längd (för att handlarna ofta vill få ut de längder de har i lager) och vissa försöker åka skidor med remmar som inte ens går att dra åt.

 

Vill tipsa alla att läsa igenom Vasalöparens test på http://www.vasaloparen.se/test_article.jsp?d_id=2819

Link to comment
Share on other sites

Det har varit många trådar och frågor om stavval, men en sista snabbfråga till er innan jag går till sängs. Jag tycker det är för mycket med 2500:- för swix ct1. Om taket är 1500:-. Stavarna ska vara 152,5 cm, för klassisk åkning. Vad kan ge för råd då. Siktar på 750:e plats på VL
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...