Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Marcialonga 2006 29 Jan !


AndersP

Recommended Posts

Vad tror ni om vallningen för marcialonga?? Givetvis är det svårt att säga redan nu, men det är ju inte omöjligt att det blir ganska svåra förhållanden med minusgrader i starten och plusgrader på slutet. Vad gör man?? Verkar iallafall inte som det ska snöa på tävlingsdagen...
Link to comment
Share on other sites

Som prognosen ser ut nu så blir det så här:

Start

[url]http://wwwa.accuweather.com/world-forecast-details.asp?partner=accuweather&traveler=0&locCode=EUR|IT|IT017|CAMPESTRIN&metric=1&fday=6[/url]

Mål

[url]http://wwwa.accuweather.com/world-forecast-details.asp?partner=accuweather&traveler=0&locCode=EUR|IT|IT017|CAVALESE&metric=1&fday=6[/url]
Link to comment
Share on other sites

[quote name=joco]Vad tror ni om vallningen för marcialonga?? Givetvis är det svårt att säga redan nu, men det är ju inte omöjligt att det blir ganska svåra förhållanden med minusgrader i starten och plusgrader på slutet. Vad gör man?? Verkar iallafall inte som det ska snöa på tävlingsdagen...[/quote]
Vad man gor?

1) Valla om innan slutbacken.
2) Tejp (tacks i borjan)
3) Staka uppfor 200 hojdmeter pa slutet om man heter Aukland.

ciao
Link to comment
Share on other sites

Hur gick det för er!

Själv är jag helnöjd med hela resan/tävlingen (första gången). Lite synd att det inte blev fulla distansen. Det blev ju inte någon riktigt tuff genomkörare när det nästa bara gick utför. Med facit i hand skulle jag ha startat utan fästvalla. Gled något sämre än klungan som jag åkte med i början. Men allt efter som vallan försvann (för mjuka skidor) så gled jag bättre jämför dom jag åkte med. Det var endast backen i Moena som jag behövde fäste. Efter Predazzo hade jag endå inget fäste kvar. Vallade i sista backen och tjänade ungefär 1-2 min på detta gämför med dom som valde att staka upp i min grupp. Slutade 158:a.

Underbar skidåkning i Lavasé före och efter tävlingen!!
Link to comment
Share on other sites

[quote name=jo]Hur gick det för er!

Själv är jag helnöjd med hela resan/tävlingen (första gången). Lite synd att det inte blev fulla distansen. Det blev ju inte någon riktigt tuff genomkörare när det nästa bara gick utför. Med facit i hand skulle jag ha startat utan fästvalla. Gled något sämre än klungan som jag åkte med i början. Men allt efter som vallan försvann (för mjuka skidor) så gled jag bättre jämför dom jag åkte med. Det var endast backen i Moena som jag behövde fäste. Efter Predazzo hade jag endå inget fäste kvar. Vallade i sista backen och tjänade ungefär 1-2 min på detta gämför med dom som valde att staka upp i min grupp. Slutade 158:a.

Underbar skidåkning i Lavasé före och efter tävlingen!![/quote]
Grattis till en kanonbra prestation. Vi får vara stolta att ha sådana som dig på detta skidforum . Inte bara för detta, utan även för att du alltid generöst delat med dig av dina kunskaper och som bland annat jag använt mig av.
Hur hade du preparerat glidytorna på dina skidor ?
Link to comment
Share on other sites

Stålsicklat, borstat och rillat med 0,3 + 0,5 fram och 0,3 + 0,5 + 1,0 bak. Hade tänkt rilla fästvallan också men det blev för stressigt så jag han inte. Tyvärr så är mitt enda par skidor lite för mjuka så fästvallan stjäl en hel del glid. Testade dagen innan och ett tunt kort laget fästvalla ger ungefär 2-4 meter kortare glidsträcka :( Väntar fortfarande på nya skidor.
Link to comment
Share on other sites

Det var en fantastisk dag i spåren, soligt och trevlig publik som skrek "bravi" och sånt -) . Jag startade i fjärde startgruppen (start nr 1500-2000) och körde på nästan allt vad jag hade i första slakmotan, ca 4-5 km tills spåret vände och det blev utför. Mycket lätt bana där man knappast behöver vara orolig för att gå totalt in i väggen, bara att försöka piska upp farten så mycket man förmår. Stannade i botten på sista backen och fick klister under skidorna hos Toko-killarna vilket var ett bra val.
Min placering var 800 någonting och jag körde om folk i stort sett hela tiden.

Jag bodde i Predazzo, vi var ute och testade spåren på lördag. Hade svårt att få fäste då och vallade därmed lite för varmt samt rillade med min nyinköpta Toko-riller 1,0, den raka strukturen. Dessutom hade jag inte koll på hur liten lutning det var i uppförsbackarna. Väl i startfållan (gulp - kallare väder och nysnö) täckte jag med kallare valla dvs blå extra, hade inte kanonglid förrän längre ner i dalen där det blev varmare, då upplevde jag ett underbart släpp i skidorna, speciellt där solen hade stått på, och skidorna gick märkbart lättare än "konkurrenternas". Detta var första gången jag provade rilljärn och jag är helt övertygad om att det jag upplevde berodde på strukturen i belaget. Vågade inte stålsickla för jag har också bara ett par skidor, och detta var första gången på snö för säsongen.

Mycket fint arrangemang, italienarna körde bil och skyltade vägarna illa men var trevliga. Jag planerar att åka nästa år också.
Link to comment
Share on other sites

GPS-tracken av Marcialonga + spåren uppe i Lavazé. KMZ-fil för Google Earth hittar ni här:
[url]http://www.olmen.net/gps/google_earth_filer/Marcialonga.kmz[/url]

Av någon anledning så syns inte tracken med senaste versionen (4) av Google Earth. Så använd version 3.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...