Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidor för skadad löpare??


Forrest

Recommended Posts

Hej på er skidåkare.

 

Behöver erfarna tips från rullskidåkare/skidåkare då jag inte åkt skidor sen tonåren utan satsat mera på löparsvängen. Är idag 31 år och är ju då några som du förstår sedan jag åkte skidor.

 

Sluta nu inte läs du som är insatt i detta utan läs igenom och tipsa mig om dina egna tips och ideér du samlat på dig när du åkt rullskidor. Även du var en gång en nybörjare och önskade att du förstod och visste mer om det du skulle till att försöka lära dig.

 

Första anledningen till att åka rullskidor är att jag under större delen av sensommaren och hösten fått stora besvär med benhinnor och har efter många besök hos doktor med medicinering och nya skor med inlägg och lååånga viloperioder dessvärre på nytt vid upptagen träning fått ont i benhinnorna.

 

Behöver nu ett långsiktigt komplement till min löpning och har då tänkt på rullskidor... rätt/fel..??

Bor i utkanten av göteborg så snö har vi ju sällan gott om och då torde det funka bra med den klädutrustningen jag har för löpning under höst & vinter.

Men behöver ju då utrustning för vad jag förstår klassisk åkning som väl är vettigt att börja med.

 

Är 196 cm lång och ligger på stadigt på vikt mellan 88-90 kg och är med andra ord relativt tung. Något som kanske bör beaktas när man väljer utrustning eller.??

 

Sen till den stora frågan som torde bli följande: Är det någon som av erfarenhet haft samma dilemma eller känner någon som haft benhinneproblem och därav fått alternativträna från den så påfrestande för hinnorna löpningen med rullskidor.

Och om då detta fungerat så pass bra att träningen kunnat bedrivas vid, tja säg 4-6 pass i veckan utan att få vidare komplikationer med benhinnor.

Vore taskigt att gå och skaffa sig utrustning och sen inte kunna använda den menar jag och vädjar därför för många tips och svar.

 

Är nu spänd och fylld av förväntan över de svar du/ni kommer ge mig. Låt mig få fyllas av era erfarenheter och ideér.

Längtar tillbaka till min träning och är kanske snart där med din/er hjälp.

 

Tackar på förhand för hjälpen.

 

/Forrest

Link to comment
Share on other sites

Hej Forrest,

Som löpare behöver du använda benen för att inte helt stagnera. Om du känner att rullskidor är rätt grej så satsa på ett par skejtrullisar. Ger mer benträning än om du kör klassiskt.

 

Stavgång i backe. Skonsamt och superbra högpulsträning. Långa stavgångspass i kuperade spår är också kanonträning, kanske med en tyngre rygsäck om man är stark...

 

Roddmaskin C2. Det finns många här på forumet som har både knä- och andra benproblem som kör C2 med framgång. Grymt träningsredskap. Jag har en själv hemma i gillestugan...

 

Varför inte cykla. Också bra träning där du använder benen. Läste någonstans att man gjort en test mellan två grupper där ena gruppen enbart tränade löpning och andra gruppen körde mixat löpning OCH cykling. Bägge grupperna visade samma framsteg i löpningen.

 

Simning kanske jag inte behöver nämna....och självklart styrketräning. Du ska defenitivt köra knäböj, marklyft, magövningar och stabilitetsövningar för ryggen.

 

Jag skulle sy ihop ett program av en mix av ovan. Låt fantasin flöda... =)

 

Vädret styr för mycket på senhöst/vinter när det gäller rullisar så jag skulle hellre lägga fokus på en mix av rodd C2, stavgång, cykel och styrka istället för rullisar.

 

Kör så det ryker... =)

Link to comment
Share on other sites

Tjo Gunde.

 

Tackar för ditt välskrivna och tydliga svar. Får nog ta mig en tanekställare när det kommer till rullskidorna som du skriver.

Roddmaskin är även hos mig en investering jag knappast ångrar och har använt den till att varva ner efter löparpassen.

Har ingen kunskap om de övningar du nämner knäböj och marklyft men finns kanske hjälp att få på det lokala gymet. (sportlife)

Vore ju taskigt att utföra någon rörelse felaktigt och dra på sig mera skador. Nya Foppa då snart... den stackarn...

 

Är bara så saknande av att få "komma ut" och köra högintensiv träning utomhus att jag greppar efter minsta halmstrå som kroppen skulle kunna hålla för.

Har haft turen att under flertalet år endast haft mindre åkommor som kortsiktigt satt stopp för min träning. Jag kastar ur mig en döskalle åt inflammerade benhinnor!!:)

 

Får köra ett upplägg som du skrev med en vettig mix och hoppas på att mina hinnor läker gott nu under vintern och komma igen stark våren.

Kan bara då någon komma och gömma alla mina löparskor så jag inte får ett återfall...:):)

 

/Rockn´roll rules

 

/Forrest

Link to comment
Share on other sites

Skaterullskidor är kul, men det är kanske inte bästa årstiden för en nybörjare just nu. Kommer själv snart lägga mina på hyllan fram till i vår, p g a hala löv mm. Klassiskt kan du åka även på snöiga vägar och staka om det blir "bakhalt". Vad gäller klassiska rullskidor rekommenderar många swenor. Fibreglass bör vara ett bra val för din vikt. Både klassiskt och skate borde annars vara OK med tanke på dina problem.
Link to comment
Share on other sites

Är 196 cm lång och ligger på stadigt på vikt mellan 88-90 kg och är med andra ord relativt tung. Något som kanske bör beaktas när man väljer utrustning eller.??

Längden och tyngden gör att du nog får vara beredd att lägga en hyfsad slant på bra stavar. Och om du går in i en vanlig sportaffär har de nog inte ens några som är tillräckligt långa för dej. Bättre stavar köper man ofta i "rålängd", d.v.s. de kommer med handtaget löst och så sätter man på detta när man sågat av röret till önskad längd.

 

Bättre att börja för långt än för kort, för alla stavar kan enkelt justeras ned i längd om så behövs.

 

Använd sökfunktionen här så hittar du massor av trådar där det diskuterats stavmodeller, stavlängd, butiker och web-shoppar.

Link to comment
Share on other sites

Tycker du skall köpa rullskidor tex Swenor Finstep på Biskopsgårdens Sport. Om du har problem med benhinnorna och är tung bör du ha en skida som går mjukt utan de vibrationer som alustommarna har. Sen kan man alltid diskutera om skidåkning är bra för löpning och kanske framförallt tvärtom. Men oavsett det så är rullskidåkning en av de få utomhusidrotterna på land där du tränar hela kroppen och så länge du inte ramlar så är det mkt skonsamt. Och som det står i massa trådar, börja där det är platt och inga bilar.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...