Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Äntligen slipper vi glidvalla!


Everest

Recommended Posts

Nu är det på väg att bevisas. Glidvallning ger sämre glid. Sen kostar det dessutom pengar och framförallt en massa tid.

"I januari kommer Leonid Kuzmin att presentera en licentiatavhandling kring skidvallning. I den presenteras uppgifter som innebär ett paradigmskifte inom skidsporten. Leonid Kuzmin har testat friktionen mellan snö och skidor och upptäckt att glidvallan bara ställer till besvär för skidåkaren.

Han har varit inne på detta spår ända sedan 1995. Leonid Kuzmin har själv ett förflutet som skidtränare och vallare. Vid Skid-VM i Thunder Bay1995, när hans hustru Antonina Ordina tog en bronsmedalj, både individuellt och i stafett, valde han att låta henne åka på ovallade skidor."

[url]http://www.forskning.se/servlet/GetDoc?meta_id=87816[/url]

[url]http://www.miun.se/mhtemplates/MHNewsPage____21738.aspx[/url]

Finns även en påbörjad tråd på [url]http://www.skidsport.com/[/url] (Kuzmin)

Ser man det i ett lite större sammanhang så är detta i kombination med skidtunnlar i befolkningstäta områden ngt som på sikt kan rädda skidsporten i Sverige. Den dyrbara och tidsödande Valla-hokus-pokusen stoppar många föräldrar och ledare från att ställa upp för ungdomar som vill åka skidor. (För klassisk åkning i kuperade spår återstår dock fästet som tycks var svårt att lösa utan klassisk vallning)

Jag kommer definitivt att testa detta i vinter. Någon som vet var i Syd/Mellansverige som det finns ngn som kan stålsickla skidor professionellt eller var man kan köpa den utrustning som krävs?
Link to comment
Share on other sites

En utförligare intervju publicerades i våras: [url]http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=229631&avdelning_1=102&avdelning_2=218[/url]

Ingen stenslip alltså. Bara stålsickling och borsta med ren borste. Undar hur det är med rillor?

Lustigt att detta inte debatterats. Testerna håller ju vetenskaplig nivå. Inget amatörtest således.

/Lars
Link to comment
Share on other sites

Och jag som precis har grundpreppat min nya RCS skidor. Kunde du öppnat denna tråden för en vecka sen Everest;)

Ska bli intressant att följa utvecklingen och läsa avhandlingen.
Fråga är vad man gör med skidor som redan är stenslipade och vallade.
Kan man bara få det ogjort på något sätt, eller är det som en oskuld om ni ursäktar liknelsen.
Link to comment
Share on other sites

"Jag kan bara säga som Sauk (var det i filmen Yrrol?)... Ähhhhhhhh - jag är skeptisk.

Man får väl tro på vad man vill - vi har religonsfrihet i det här landet. Själv kommer jag att fortsätta valla mina skidor, trots att det kostar både tid och pengar. Sen får herr Leonid Kuzmin komma fram till vad han vill..."



Religionsfrihet är nog rätta ordet. Vallafundamentalisterna får gärna hålla på att tro på att Jesus gick på vatten också;-)

Vid paradigmskiften är nästan alla skeptiska i början. Tänk tex på Boklöfs V-stil, ändrade stilar vid höjdhopp mm. Ett mer närliggande exempel är att skating går fortare för eliten än klassisk åkning (för det gör det väl.....? eller finns det någon som är skeptisk?). Detta beror på materialutvecklingen, det krävdes andra belag än trä för att detta skulle vara möjligt. Så att den fortsatta materialutvecklingen skulle göra det möjligt att skippa glidvallan verkar inte alls konstigt för mig i alla fall. Och ibland tar det tyvärr väldigt lång för oss att inse det självklara. I historien finns det ju oändligt många exempel på detta tex att Jorden är rund, utvecklingsläran mm. Oftast är det de "troende" som är mest skeptiska till en början. Själv kommer jag alltid att tro mer på seriösa forskare än tradition, tro och marknadsförare.

/Magnus
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Everest]Nu är det på väg att bevisas. Glidvallning ger sämre glid. Sen kostar det dessutom pengar och framförallt en massa tid.

"I januari kommer Leonid Kuzmin att presentera en licentiatavhandling kring skidvallning. I den presenteras uppgifter som innebär ett paradigmskifte inom skidsporten. Leonid Kuzmin har testat friktionen mellan snö och skidor och upptäckt att glidvallan bara ställer till besvär för skidåkaren.

Han har varit inne på detta spår ända sedan 1995. Leonid Kuzmin har själv ett förflutet som skidtränare och vallare. Vid Skid-VM i Thunder Bay1995, när hans hustru Antonina Ordina tog en bronsmedalj, både individuellt och i stafett, valde han att låta henne åka på ovallade skidor."

[url]http://www.forskning.se/servlet/GetDoc?meta_id=87816[/url]

[url]http://www.miun.se/mhtemplates/MHNewsPage____21738.aspx[/url]

Finns även en påbörjad tråd på [url]http://www.skidsport.com/[/url] (Kuzmin)

Ser man det i ett lite större sammanhang så är detta i kombination med skidtunnlar i befolkningstäta områden ngt som på sikt kan rädda skidsporten i Sverige. Den dyrbara och tidsödande Valla-hokus-pokusen stoppar många föräldrar och ledare från att ställa upp för ungdomar som vill åka skidor. (För klassisk åkning i kuperade spår återstår dock fästet som tycks var svårt att lösa utan klassisk vallning)

Jag kommer definitivt att testa detta i vinter. Någon som vet var i Syd/Mellansverige som det finns ngn som kan stålsickla skidor professionellt eller var man kan köpa den utrustning som krävs?[/quote]
[url]http://www.polder.se/forums/showpost.php?p=357&postcount=4[/url] skrev lite om där där ang 1995 som är en ren lögn från kuzmins sida..
Link to comment
Share on other sites

"Och jag som precis har grundpreppat min nya RCS skidor. Kunde du öppnat denna tråden för en vecka sen Everest;)

Ska bli intressant att följa utvecklingen och läsa avhandlingen.
Fråga är vad man gör med skidor som redan är stenslipade och vallade.
Kan man bara få det ogjort på något sätt, eller är det som en oskuld om ni ursäktar liknelsen."


Det är skall inte vara några problem som jag förstår det med stenslipade och vallade skidor. Förutom att det kostade pengar förstås. Stålsickling innebär ju att du skrapar eller "hyvlar" bort det yttersta lagret som är stenslipat och vallat. Som att bli oskuld på nytt;-) Tricket är väl att hitta ngn som vekligen behärskar hur det skall göras. Själv skulle jag aldrig våga mig på att stålsickla, det är lätt att förstöra skidorna.
Tack förresten Lars_P för artikeln, missade den när jag googlade.

Sen återstår ju givetvis en massa frågor:

När skall stålsickling göras för att optimera glidet, det borde väl vara så nära inpå tävlingen som möjligt?

Varför skall skidorna borstas med en "en torr och ren stålborste". Ruggar inte det upp belaget precis som stenslipningen? Varför inte använda ngn form av rengöringsmedel istället?

"De vallade skidorna glider en aning bättre från början, eftersom glidvallan minskar friktionen, men bara efter en stund har vallan samlat så mycket smuts att de vallade skidorna glider sämre. I vissa försök uppstod detta redan efter 200 meter och senast efter 3,8 kilometer."

och vidare:

"Tror du att elitskidåkare kan tänka sig att använda skidor utan glidvalla?
Definitivt! Men det är inte så enkelt att lista ut den kritiska distansen när vallade skidor börjar glida sämre än ovallade. Min fortsatta forskning får utvisa i vilken mån glidvalla kan behövas."


För Vasaloppet är väl inget som helst problem om det börjar glida bättre efter 200 m eller 10 km förutom möjligen om det snöar under loppet får då finns det väl inte lika mkt smuts i snön?

Kan man inte tänka sig att enbart valla med tex flourpulver, eller kommer inte det fasta eller drar även det åt sig smuts trots allt?


/Magnus
Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat vidare och har en del frågetecken till den artikeln som bifogdes ovan.
Bla. skriver han
"Belag på dagens längdåkningsskidor tillverkas av ultrahögmolekylär polyeten (UHMWPE). Detta är ett material med extremt goda nötningsegenskaper, låg friktionskoefficient och förmåga till självsmörjning.

Jag har svårt att tro att dagens belag är mer nötningsbeständigt än kolstål. Har sökt data på nätet efter bevis men ännu inte hittat rätt. Det är ju kännt att det blir en del fibrer och mikrohår som står upp från ytan efter stenslip mm.
Han skriver även att det är dumt att täcka ett sådant fint material med ett mindre bra. Vad jag har förstått så täcker man inte skidan med glidvalla utan den fylls i i porer och samverkar med belaget till maximalt glid. Det är ju därför man borstar belaget noga.
Om ett ovallat belag har öppna porer så borde det ju vara ännu bättre på att lagra smuts än ett vallat.-

Vidare så är jag lite skeptiskt till ett en person som bestämde sig redan 95 för att ovallat är bättre får doktorera i ämnet och i stort sett bevisa att ha hade rätt.
Hur pass objektiv är man då när man tex borstar bort vallan eller ska välja rätt valla efter dagens före.

Vill gärna att han har nästan rätt dvs att det går nästan lika bra med ovallade skidor så man slipper dyra inköp av vallor om man vill.
Själv tycker jag det är lite av charmen med längdåkning att försöka valla och vårda sina skidor för bästa glidet. Det är ju det man tjötar om med gubbarna i klubbstugan bla.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Gustav]Vidare så är jag lite skeptiskt till ett en person som bestämde sig redan 95 för att ovallat är bättre får doktorera i ämnet och i stort sett bevisa att ha hade rätt.
Hur pass objektiv är man då när man tex borstar bort vallan eller ska välja rätt valla efter dagens före.[/quote]
Om hans forskning inte håller vad den lovar så kommer han aldrig ens att få försöka lägga fram avhandlingen. Det ställs stora krav på vetenskaplig forskning, framförallt vad gäller objektivitet och repeterbarhet. Nu var det i.o.f.s. ingen doktorsavhandling det gällde utan en licenciatavhandling men det är lik förbannat ett arbete som granskas av ett flertal personer och som även ska försvaras vid något slags seminarium.

De som tillverkar och säljer valla kan man av förklarliga skäl inte räkna med någon hundraprocentig objektivitet från... :)
Link to comment
Share on other sites

Jo, en del frågor återstår. Bl.a. så kanske det inte är som jag trodde att det går att skrapa bort gammal stenslipning och valla. Gammal valla har kanske trängt långt ner i belaget och "förstört" skidorna för alltid? Får se om Kuzmin har testat detta. Eller finns det tidigare forskning kring hur långt ner i belaget vallan kommer?

Tycker som sagt att det är mkt bra att det bedrivs seriös forskning och testning kring vallning. Även privata initiativ är bra se tex "struktur på fästzonen". Erkänner villigt att jag själv egentligen bara tolkar, tycker och tror baserat på tillgänglig information!

Men håller helt med Fredrik om att det krävs en del för att få lägga fram en avhandling, alltså är det trovärdigare än "traditionen".
Link to comment
Share on other sites

Låter spännande, inte minst då jag aldrig orkat krypa in i glidvallningens "underbara värld". Vad gäller kraven för en lic.avhandling är de dock helt olika än en doktorsavhandling. Detta är helt upp till institutionen, det krävs inte ens externa granskare. För säkerhets skull vill jag bara betona att jag har ingen aning om vilken granskning detta arbete genomgått, men en lic är ingen jättegaranti för hög kvalitet.
Link to comment
Share on other sites

Den här tråden borde nästan slås ihop med tråden om struktur i fästvallning.

Jag är ff lite skeptisk till Leonid Kuzmins teori.
Tycker det borde vara så att bra skidpar + bra struktur + bra gidvallat + bra fästvallat = optimal fart på skidorna

Det som ställer till det lite är att vi vid tester kommit fram till att nya skidor som aldrig fått på sig en droppe glidvalla går i väldigt skiftande före, temperaturer och luftfuktighet snabbare än perfekt grundpreparerade och tävlingsvallade skidor.
Det enda vi använt är en lätt stålsickling + fibertex - rengöring med vallaväck + lagt strukturer med RS RILLER för dagens före.

Kommer att återkomma när vi testat lite mer och har fler tester som är intressanta.

Är det någon annan som har liknande genomförda tester?
Link to comment
Share on other sites

Är RS riller ett måste? Hur mycket gör rillorna? Jag menar, hur skulle jämförelsen "bra glidvallat" / "lätt stålsickling + fibertex" falla ut tror du? Är vallaväcken viktig oxå?

Jag har ett par nya skateskidor nämligen som jag tänkte testa med nämligen, men är rillern ett måste så vete fåglarne...
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Lars_P]Är RS riller ett måste? Hur mycket gör rillorna? Jag menar, hur skulle jämförelsen "bra glidvallat" / "lätt stålsickling + fibertex" falla ut tror du? Är vallaväcken viktig oxå?

Jag har ett par nya skateskidor nämligen som jag tänkte testa med nämligen, men är rillern ett måste så vete fåglarne...[/quote]
Enligt Leonid Kuzmin behöver du ju bara stålsickla och åka. Viktigt är väl någorlunda färskt belag, vad jag kan förstå.

Testa och rapportera!

Själv tror jag mycket på bra skidpar + rätt struktur - så jag fortsätter nog på det spåret...........

Vallaväcken är nog bara viktig för att få bort eventuell smuts. All snö innehåller någon smuts/förorening. Och så fort du åkt med skidorna på snö så har de fått lite smuts i belaget. Och desto skitigare snö - desto mer smuts - och desto mer smuts - desto sämre fart/glid.
Link to comment
Share on other sites

Har funderat mycket runt det här med glidvallning senaste veckorna - skall bli intressant att fortsatt följa forskningen uppe i Östersund.
Det som generellt brukar uppskattas som viktigt för bra glid är viktat ungefär så här 85% skidparet - 15% struktur - 5% valla. Och med denna viktning säger man ju egentligen att perfekta skidpar med rätt struktur och med valla är det optimala. Och det är väl dit jag kommer med mina försök till analyser oxå.

Det som blir ytterligt intressant är att försöka förstå logiskt vad som händer under skidorna - följer man traditionerna och lyssnar på erfarenhet kan man säkert få bra skidor - MEN logiken och förklarningarna haltar betänkligt. Prata med 10 experter och du får 10 varianter - så det är klart att det ärsvårt att förstå vad som är sanningen! I år har dock förhållandena varit nära till 100% att skidparet har avgjort vem som fått riktigt bra skidor. Valet av valla och struktur har varit egalt.
Vi får hopppas det kommer snö som julklapp nu - så vi valla-nördar äntligen får ge oss ut och testa.
Link to comment
Share on other sites

Jag kör mina nya "skitskidor"scs classic utan glidvalla.Helt ny på detta och utan förutfattade meningar tycker jag det är värt att prova.Jag har börjat få lite kläm på fästvallning och jag tycker själv att det går bra i spåret.Det glider fint fast jag har ju inte så mycket att jämföra med.Till frågan min sporthandlare som provade ut mina skidor tycker (naturligtvis) att jag ska ska glidvalla ochså annars kommer belaget att bli vitt efter ett tag.Fibrerna reser sig det är väl detta man åtgärdar genom att sickla fram nytt belag eller?Vad det gäller sickling är det ju suveränt vid finsnickerier ytan blir ju nästan som glas,om man har brynt sicklen rätt.Skidhandlarn påstår att vallan är till för att stöta bort smuts så det inte tas upp av belaget.Någon annan som kör utan glidvalla?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=virritou]Jag kör mina nya "skitskidor"scs classic utan glidvalla.Helt ny på detta och utan förutfattade meningar tycker jag det är värt att prova.Jag har börjat få lite kläm på fästvallning och jag tycker själv att det går bra i spåret.Det glider fint fast jag har ju inte så mycket att jämföra med.Till frågan min sporthandlare som provade ut mina skidor tycker (naturligtvis) att jag ska ska glidvalla ochså annars kommer belaget att bli vitt efter ett tag.Fibrerna reser sig det är väl detta man åtgärdar genom att sickla fram nytt belag eller?Vad det gäller sickling är det ju suveränt vid finsnickerier ytan blir ju nästan som glas,om man har brynt sicklen rätt.Skidhandlarn påstår att vallan är till för att stöta bort smuts så det inte tas upp av belaget.Någon annan som kör utan glidvalla?[/quote]
Vi har testat att köra utan Glidvalla och det funkar förvånandsvärt bvra. Vi har tom tävlat 2 tävlingar ovallat.

VITT BELAG
Det vita belaget kommer först när belaget börjar oxidera och då är det bara att sickla fram nytt belag.
Och att valla hjälper till att hålla belaget fräscht är inte alltid sant. Vissa vallor torkar ut belaget (typ högflourvallor-pulver).

SMUTS
Det som vallor gör är just att de suger smuts till belaget - som jag fattar Kuzmin är det just det som är problemet med skidvalla.

Så därför, ju mer smuts snön innehåller - desto bättre resultat med att köra ovallat? (Frågetecken)

De fören där jag personligen tror det är svårt att köra ovallat är vid Nysnö och Blöta fören

SICKLING
Sicklingen tar ju fram fräscht belag. Och är man duktig på att hantera sickel får man väldigt plana och fina belag.
En kommentar till sickling som jag tycker är viktig är att sicklade skidor enligt min uppfattning är inte plana och har en helt glatt yta. Min uppfattning är att stålsicklade belag innehåller massvis av fina strukturer.
Så efter stålsicklingen är det viktigt att använda Fibertex och lägga alla fiberhåren som då spretar ut. Använder man inte Fibertex så kan man ju åka igång skidorna. Snabbast slipning får man då i isiga hårda fören.
Link to comment
Share on other sites

Bra tips det med fibertex efter sicklingen.Jag åkte i ganska blöta spår i förrgår o det var lite segare märkbar skillnad.Jag har nu läst Kuzmins teorier och det som jag slås mest av är hans tankar kring absorptionen av valla.Denna belagsyta kan rimligtvis inte suga upp någon större mängd parrafin eller valla.
Link to comment
Share on other sites

Trots att vi har testat och fått bekräftat i vissa fören att det går att köra utan glidvalla så vidhåller jag fortfarande att bästa resultat och skidfart får man med:

1 Bra Skidpar (85%)
2 Struktur (15% Maskinstruktur i botten + Handstruktur för dagens före
3 Valla (5%)


%-satserna är generella viktade betydelsen av varje delmoment. Viktigt att påpeka är viktningen kan variera rätt mycket beroende på dagens förutsättningar.
Skulle ovallat vara det absolut bästa så är jag ganska säker på att - då skulle alla landslag köra på ovallade skidor. Och så vitt jag vet så använder "proffsen" jämt glidvalla.

Är det någon som kan dementera detta - vore det mycket intressant.

Virritou - tycker du skall testa ovallat - stålsicklat + handstrukturer! Speciellt i blöta fören kommer du att få sug av allt vatten. Där behövs en struktur som kan transportera bort den stora vattenspalt du får unnder skidanbort bakåt o ibland kanske tom åt sidorna.
Link to comment
Share on other sites

Jag trodde inte jag skulle skriva något mer på denna tråden än mitt korta inlägg i början. Känner dock att jag inte kan hålla fingrarna borta från tangentbordet. Jag ska nog göra det i fortsättningen på denna tråd, så det är tveksamt om jag kommer svara på ev. kommentarer i framtiden. Om jag inte svarar beror det på att jag egentligen är ointresserad av trådens innehåll och ämne.

Likväl som jag tror att de flesta i slalombackarna inte tänker det minsta på att valla sina slalomskidor, så tycker jag denna tråd vänder sig till amatörer som inte kan sköta sina skidor. Då kan det väl vara OK att ha ovallat för att slippa smuts mm.

Någon beskrev Kuzmin som seriös forskare, jag har redan skrivit att jag är skeptisk.

Vallatillverkarna beskrivs som skojare som vill sno våra pengar till ingen nytta. Själv är jag övertygad om att det bedrivs betydligt seriösare forskning i konkurrensen hos de olika vallaföretagen än hos Kuzmin.

I denna tråd vurmas så för stålsickling av belaget. Detta är en konst betydligt svårare än glidvallning. Och då tycker jag att jag har bra erfarenhet av båda dera. Det som rekommenderas av många på denna tråd är precis det man gjorde mycket förr, dvs stålsickling och sedan försöka lägga en struktur. (Alltså det man gjorde före glidvallningen istället för stenslipning.) Kan bara säga att detta tog mig mer tid än den tid jag nu lägger på glidvallning. Sedan skulle jag klart avråda stålsickling till nybörjare. Om ni vill pröva på, se till att ha ett mycket stadigt vallaställ (inget vingligt på stålben...) och nyslipad stålsickel. Tänk på vinkeln på stålsickeln och dra långa jämna drag längs hela skidan samt se till att skidan blir helt plan och inte "vriden" eller snedsicklad.

Själv har jag sedan länge övergivit detta och låter istället mina skidor genomgå en årlig stenslipning. Om jag nu ska ha hack i belaget behöver jag ju inte göra dem själv med en stålsickel längre...

Om ni vill slippa smuts rengör skidorna ofta med ett par lager ny grundvalla. Själv skulle jag rekommendera alla, både nybörjare och elitmotionärer, att strunta i stålsicklingen. Köp den finaste "Red Creek"-stålborsten (den lilla silverfägade för ca 400 kr) istället, så får ni betydligt bättre slutborstning och glid. Dessutom slipper ni göra egna hack i belaget eller snedsickla era skidor...
Link to comment
Share on other sites

Håller med Dunderklumpen i det mesta som han skriver här ovan.Det enda jag inte håller med om är att det är en "amatör-tråd".

Att en fin metallborste skall användas är ju självklart. Vill man åka skidor med någon struktur (och enl. min mening finns alltid struktur i belag) så borste ju strukturen på ett bra sätt kunna få finnas och komma fram.

Och att stålsickling (glassickling) år ett hantverk är också sant. Men detta tror jag de flesta kan klara på ett någorlunda bra sätt. Övning ger färdighet.
Det jag också håller med om är att maskinslipade skidor är att föredra. Min erfarenhet är att bra maskinslipade skidor med handstruktur för dagens före - ger bästa skidor.

Komplettera detta med bra vallning för dagens före. Speciellt viktigt tycker jag det är vad man gör på fästvalla-zonen. De flesta föstör bra fart på skidorna med sin fästvallning. Och våra tester visar att just fästvallning har stor betydelse för glidet.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...