Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

stenslip


melvin

Recommended Posts

De flesta jag känner slipar nog sina skidor åtminstone en gång om året. Men mitt svar är nog att det beror lite på din nivå, samt hur mycket du åker på skidorna. Och kanske statusen på skidorna. Är det ett par tävlingsskidor som du har åkt en hel del på, så tycker jag svaret är ja.

Själv har jag lite för många skidor, så det är ju inte alla jag hinner slita så mycket på alla par. Framför allt inte när jag bara är sjuk och skadad hela tiden. Så de som inte är använda så mycket kanske jag hoppar över att slipa. Jag har även lite rena träningsskidor som jag inte tycker det är så noga med. Dessa kanske jag inte heller slipar upp regelbundet.

Link to comment
Share on other sites

Själv slipar jag mina en gång inför varje säsong. Inbillar mig att det är viktigt att få fram fräscht belag efter en sommar i förrådet (trots att jag förseglar dem med paraffin). Men jag vet en f.d. elitåkare som inte slipade dem förrän det hade blivit alltför många repor. Inte heller förseglade han dem över sommaren. Han körde fibertex för att få bort microstrån i belaget och tyckte det räckte utmärkt.

 

Det är väl en fråga om vad man tror på.

Link to comment
Share on other sites

Allt handlar ju om hur mycket du åker på skidorna och villka vallor du lägger på tävlar du mycket på pulver/värmer med hög värme så får man slipa oftare.

jag slipar alla skidor minst en gång per säs vissa upp till 4 gånger.

 

skulle ja slipa en gång per år bara så skulle jag ta det inför vasaloppet eller iaf efter jul då de viktagare tävlingarna är.

Link to comment
Share on other sites

Detta blir inte lättare av att jag just läst om kuzmin och hans forskning. Men jag tänker så här, jag har åkt ca 10-40 mil/år har tänkt öka dosen i år. Jag ser mig själv som en verklig amatör på vallasidan. Är det inte en bra ide att pröva kuzmins stålsickel. För ändå om jag skulle få till vallningen perfekt i mina ögon så kanske det andra alternativet ändå är bättre. Är det nån som har synpunkter??
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...