Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ultimata burkvallasamlingen


Stefan Sand

Recommended Posts

Min burkvallasamling:

 

Toko grön

Swix VR40

Swix VR45

Swix Blå Extra

Rode Blå Super

Vahuti Orange (Morot)

Rode Multigrade

Ski Go Gul special

Ski Go Silver special

Och nu alldeles färsk Skigo racing +1/-3 (dvs oprövad än så länge)

 

Med dessa har jag aldrig speciellt bra fäste!? Inte ens i de enklaste vallningsfören. Så kontentan måste vara att ingen av ovanstående burkar är speciellt bra och borde inte platsa på den ultimata burksamlingslistan. Märkligt nog så lyckas Jan Ottosson med att fixa perfekt fäste till mig varje vasalopp, men han använder säkert några andra burkar!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 153
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Min burkvallasamling:

 

Toko grön

Swix VR40

Swix VR45

Swix Blå Extra

Rode Blå Super

Vahuti Orange (Morot)

Rode Multigrade

Ski Go Gul special

Ski Go Silver special

Och nu alldeles färsk Skigo racing +1/-3 (dvs oprövad än så länge)

 

Med dessa har jag aldrig speciellt bra fäste!? Inte ens i de enklaste vallningsfören. Så kontentan måste vara att ingen av ovanstående burkar är speciellt bra och borde inte platsa på den ultimata burksamlingslistan. Märkligt nog så lyckas Jan Ottosson med att fixa perfekt fäste till mig varje vasalopp, men han använder säkert några andra burkar!

E nog skit i bindnigen! ;)

Edited by ironman
Link to comment
Share on other sites

Min burkvallasamling:

 

Toko grön

Swix VR40

Swix VR45

Swix Blå Extra

Rode Blå Super

Vahuti Orange (Morot)

Rode Multigrade

Ski Go Gul special

Ski Go Silver special

Och nu alldeles färsk Skigo racing +1/-3 (dvs oprövad än så länge)

 

Med dessa har jag aldrig speciellt bra fäste!? Inte ens i de enklaste vallningsfören. Så kontentan måste vara att ingen av ovanstående burkar är speciellt bra och borde inte platsa på den ultimata burksamlingslistan. Märkligt nog så lyckas Jan Ottosson med att fixa perfekt fäste till mig varje vasalopp' date=' men han använder säkert några andra burkar![/quote']

E nog skit i bindnigen! ;)

Om det funkar när du lämnar in skidorna kan vi snabbt utesluta skit i bindningen och för hårda skidor. Jag skulle snarare gissa att du har använt vallorna vid fel fören, de flesta kräver betydligt kallare än det står på burken, eller vallat för tunnt.

 

et finns många trådar här om när vallorna funkar. För min del fungerar till exempel Rode lila Multigrade från ca -4 och uppåt -7, i det kallare intervallet gärna med ett lager blå super överst. blå super ensamt vill jag hellst ha 6-7 minus för och absolut inte varmare än -5.

 

Det andrataget gjorde jag länge. Nu lägger jag gärna på 10 -15 lager, åtminstone i kallföre, men hur det fungerar för dig beror på hur hårda skidor du har.

Link to comment
Share on other sites

Räknar upp de flesta som jag använder till tävlingsvallningar lite snabbt.

 

Toko Basewax, bäst hållbarhet när det är lite älder snö i spåren, värm i blå i den.

Vauhti Grön fluor, täck valla vid kallföre, ofta VR40 under

Rode Blå, täckvalla eller mkt kallt

Swix VR40

Rode Blå Super Extrem, lite grövre snö, bättre släpp än VR40 speciellt om den får kallna natten före.

Rode Blå Super, nysnö som ni vet

Swix VR45

Rode Violet Multigrade, nysnö

Swix VR50 eller Rode SuperGialla

Rode Violett nysnö 0-gradigt

Skigo Racing grövre runt 0 eller Magnar3

Swix VR60 allround

Skigo Gul Special ytterst sällan, alltid lite

Skigo Racing Extra eller Magnar 4

Rode Violett Extra lite bättre bett

Rode Gul och Swix VR 75

Start BM

 

Tror inte jag glömmt nån avgörande valla men visst har jag fler i boxen.

Link to comment
Share on other sites

Räknar upp de flesta som jag använder till tävlingsvallningar lite snabbt.

 

Toko Basewax, bäst hållbarhet när det är lite älder snö i spåren, värm i blå i den.

Vauhti Grön fluor, täck valla vid kallföre, ofta VR40 under

Rode Blå, täckvalla eller mkt kallt

Swix VR40

Rode Blå Super Extrem, lite grövre snö, bättre släpp än VR40 speciellt om den får kallna natten före.

Rode Blå Super, nysnö som ni vet

Swix VR45

Rode Violet Multigrade, nysnö

Swix VR50 eller Rode SuperGialla

Rode Violett nysnö 0-gradigt

Skigo Racing grövre runt 0 eller Magnar3

Swix VR60 allround

Skigo Gul Special ytterst sällan, alltid lite

Skigo Racing Extra eller Magnar 4

Rode Violett Extra lite bättre bett

Rode Gul och Swix VR 75

Start BM

 

Tror inte jag glömmt nån avgörande valla men visst har jag fler i boxen.

Mmmmm, en finsmakare av Rode vallor......det gillar jag :)

 

Toko base, helt enig. Vauhti Grön flour........i så kallt och flour!?...känns lite onödigt med flour då. Resten är fina vallor alla........utom Magnar vallorna som jag aldrig provat och som känns som alldeles för dyra för vad man får, eller?

Start BM brukar jag täcka lila klister med. Funkat kanon. BM lägger jag på när jag har nästan perfekt men inte riktigt 100. På med lite BM och det blir 100. Någon enstaka gång sabbas glidet och man får börja om.

Link to comment
Share on other sites

Vauhti Grön flour ger riktigt bra släpp men egentligen funkar nog Rode Blå/Grön lika bra.

 

Magnars burkar är mkt som Skigos bara att dom funkar bättre i nysnö. Naturligtvis för dyra.

 

BM täcker jag inte med utan blandar i en annan valla (typ blått klister)

 

Rode är ju jättebra på nysnö och sett till priset och hur länge man använder en burk så blir det ju ingen större kostnad.

Link to comment
Share on other sites

Vauhti Grön flour ger riktigt bra släpp men egentligen funkar nog Rode Blå/Grön lika bra.

 

Magnars burkar är mkt som Skigos bara att dom funkar bättre i nysnö. Naturligtvis för dyra.

 

BM täcker jag inte med utan blandar i en annan valla (typ blått klister)

 

Rode är ju jättebra på nysnö och sett till priset och hur länge man använder en burk så blir det ju ingen större kostnad.

Eller Star Grön........ :)

 

Stämmer ang BM, värmer ju in den i det lila klistret!

 

Rode burkar á 40:-/st är ju inte mycket att bråka om. Det är väl mer om man ska begränsa antalet burkar totalt som en del Rode burkar får stryka på foten. INte av ekonomiska skäl.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som kör START'S MFW serie?

Brukar lyckas bra med de när luftfuktigheten är hög.

Nej, har aldrig kört Start burkar så att jag kan uttala mig. Haft någon "Terve" eller vad de heter de med tjära i men det har mest varit för att luckta på :)

 

Men Dunderklumpen brukar vurma för Start och deras MFW serie. Vet att han tycker att de är bra för att det är enkelt att "stega" upp om det inte riktigt fäster. Ungefär som med Swix, biter inte VR40 så provar man VR45 osv.

 

Men vad säger du Dunderklumpen, ska någon START MFW in i boxen?

Link to comment
Share on other sites

Men Dunderklumpen brukar vurma för Start och deras MFW serie. Vet att han tycker att de är bra för att det är enkelt att "stega" upp om det inte riktigt fäster. Ungefär som med Swix, biter inte VR40 så provar man VR45 osv.

 

Men vad säger du Dunderklumpen, ska någon START MFW in i boxen?

Jag vet inte om jag vurmat just för Starts MFW-serie. Men självklart har jag de 4 burkarna samt de två klistren i vallalådan.

 

Jag vet inte om tråden från början var hur man optimerar sina burkar. Jag har väl ett antal som jag inte längre använder. Därav i stort sett alla Ski-go burkar. Så när det blir för trångt lär MFW-burkarna få vara kvar, medan S-G´s racing och kicker kickas ut. För evigheter sedan skrev ju många vad de hade för vallor i någon tråd, så det orkar jag inte upprepa. Men om jag ska säga ytterligare en start-burk jag skulle rekommendera, så är det väl Starts Base Wax Extra vid riktigt slitföre. Men man får väl ta tunnt så det inte tar för mycket på glidet. Annars försöker jag hålla mig till VR-serien samt lite rode och till viss del terva-burkarna. Men det jag tycker jag saknat på denna tråden (men jag kan ha läst lite för sumariskt) är väl Star:s två top-burkar blue och violet. Finn2 fick mig att köpa dessa i någon historisk tråd, och jag har inte ångrat dessa två.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om tråden från början var hur man optimerar sina burkar. Jag har väl ett antal som jag inte längre använder. Därav i stort sett alla Ski-go burkar. Så när det blir för trångt lär MFW-burkarna få vara kvar, medan S-G´s racing och kicker kickas ut. För evigheter sedan skrev ju många vad de hade för vallor i någon tråd, så det orkar jag inte upprepa. Men om jag ska säga ytterligare en start-burk jag skulle rekommendera, så är det väl Starts Base Wax Extra vid riktigt slitföre. Men man får väl ta tunnt så det inte tar för mycket på glidet. Annars försöker jag hålla mig till VR-serien samt lite rode och till viss del terva-burkarna. Men det jag tycker jag saknat på denna tråden (men jag kan ha läst lite för sumariskt) är väl Star:s två top-burkar blue och violet. Finn2 fick mig att köpa dessa i någon historisk tråd, och jag har inte ångrat dessa två.

Star´s Top-Blue och Top-Violet var med i min "line-up", köpte också efter Finn2´s reckomendationer och är också nöjd med det. Delar även din inställning till Ski-Go´s burkar. Kanske för att en del är så jädra förtjusta i dem vilket gör att man blir lite "trotsig unge" och vill inte använda dem. Men jag kan också säga att jag aldrig fått bättre med dem än med någon mer traditionell burk. Ocoh då känns 200:- fel. Flourkicker burkarna är nog dom jag älskar minst...........

 

Om jag ska ge mig på att uppdatera min "20 burkars serie" så blir det som följer:

 

Toko grundwax

Star Grön (Swix funkar också)

Swix VR40

Swix VR45

Swix VR50

Swix Blå extra (mycket av nostalgiskäl)

Rode Blå super

Vahuti Morot

Rode Multigrade

Rode Violet

Rode Super Gialla

Toko Gul

Swix VR60

Swix VR70

Ski-Go Silver special

Ski-Go Gul special (är lite tveksam men även här av lite nostalgiskäl)

Start Black Magic Flour

Star Top Blue

Star Top Violet

 

Fan, det blev bara 19 och jag fick hjärnstillestånd...............

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om tråden från början var hur man optimerar sina burkar. Jag har väl ett antal som jag inte längre använder. Därav i stort sett alla Ski-go burkar. Så när det blir för trångt lär MFW-burkarna få vara kvar' date=' medan S-G´s racing och kicker kickas ut. För evigheter sedan skrev ju många vad de hade för vallor i någon tråd, så det orkar jag inte upprepa. Men om jag ska säga ytterligare en start-burk jag skulle rekommendera, så är det väl Starts Base Wax Extra vid riktigt slitföre. Men man får väl ta tunnt så det inte tar för mycket på glidet. Annars försöker jag hålla mig till VR-serien samt lite rode och till viss del terva-burkarna. Men det jag tycker jag saknat på denna tråden (men jag kan ha läst lite för sumariskt) är väl Star:s två top-burkar blue och violet. Finn2 fick mig att köpa dessa i någon historisk tråd, och jag har inte ångrat dessa två.[/quote']

Star´s Top-Blue och Top-Violet var med i min "line-up", köpte också efter Finn2´s reckomendationer och är också nöjd med det. Delar även din inställning till Ski-Go´s burkar. Kanske för att en del är så jädra förtjusta i dem vilket gör att man blir lite "trotsig unge" och vill inte använda dem. Men jag kan också säga att jag aldrig fått bättre med dem än med någon mer traditionell burk. Ocoh då känns 200:- fel. Flourkicker burkarna är nog dom jag älskar minst...........

 

Om jag ska ge mig på att uppdatera min "20 burkars serie" så blir det som följer:

 

Toko grundwax

Star Grön (Swix funkar också)

Swix VR40

Swix VR45

Swix VR50

Swix Blå extra (mycket av nostalgiskäl)

Rode Blå super

Vahuti Morot

Rode Multigrade

Rode Violet

Rode Super Gialla

Toko Gul

Swix VR60

Swix VR70

Ski-Go Silver special

Ski-Go Gul special (är lite tveksam men även här av lite nostalgiskäl)

Start Black Magic Flour

Star Top Blue

Star Top Violet

 

Fan, det blev bara 19 och jag fick hjärnstillestånd...............

Swix VR45

Swix Blå extra (mycket av nostalgiskäl)

Rode Blå super

Vahuti Morot

 

 

När använder du vilken av dessa burkar? e ju i princip samma

 

inte för de e fel o ha alla ...ja har oxå dom men när funkar den ena bättre än den andra? e ju till ett sånt före därman inte kanmisslyckas med fästet iaf

Edited by ironman
Link to comment
Share on other sites

Om jag ska ge mig på att uppdatera min "20 burkars serie" så blir det som följer:

 

Toko grundwax

Star Grön (Swix funkar också)

Swix VR40

Swix VR45

Swix VR50

Swix Blå extra (mycket av nostalgiskäl)

Rode Blå super

Vahuti Morot

Rode Multigrade

Rode Violet

Rode Super Gialla

Toko Gul

Swix VR60

Swix VR70

Ski-Go Silver special

Ski-Go Gul special (är lite tveksam men även här av lite nostalgiskäl)

Start Black Magic Flour

Star Top Blue

Star Top Violet

 

Fan, det blev bara 19 och jag fick hjärnstillestånd...............

Nu när du skrev ner alla burkar är det ju lättare att fylla på. Jag skriver dock inte i temperaturordning. Detta är väl dock ingen "optimerad" samling. Men jag gillar nog mer att ha raka serier som t ex VR jämfört med ski-go racing.

Rode grundwax (Black Base)

Start Base Wax Extra

Swix VG 35

Swix VR30

Swix VR40

Swix VR45

Swix VR50

Swix VR55

Swix VR60

Swix VR65

Swix VR70

Swix VR75

Swix V 20

Swix V 30

Swix V 40

Rode Blå super

Rode Multigrade

Rode Super Gialla

Start Black Magic

Start MFW gul

Start MFW lila

Start MFW röd

Start MFW blå

Start Terva lila

Start Terva röd

Start Terva blå

Star Top Blue

Star Top Violet

 

Tre burkar jag aldrig använt

Start universal

Start syntet lila

Start syntet röd

Samt de jag av princip slutat använda

Ski-Go Silver special

Ski-Go Gul special

Ski-Go Silver fluorkicker

Ski-Go Röd fluorkicker

Ski-Go racing universal -1 till -20

 

Sen vet jag väl inte om detta är optimalt (eller "ultimat").

Link to comment
Share on other sites

Swix VR45

Swix Blå extra (mycket av nostalgiskäl)

Rode Blå super

Vahuti Morot

 

 

När använder du vilken av dessa burkar? e ju i princip samma

 

inte för de e fel o ha alla ...ja har oxå dom men när funkar den ena bättre än den andra? e ju till ett sånt före därman inte kanmisslyckas med fästet iaf

Jag kan tycka som så att att jag hellre tar Rode i nysnö. Vad gäller Swix så kan jag ibland grunda med något lager v40 (efter grundvax) då jag kan tycka att denna är lite mer slitstark. (Kanske inte så ofta på tävling, men det borde inte vara så farligt då heller.) Moroten har jag inte, så då slipper jag kommentera.

Link to comment
Share on other sites

Swix VR45

Swix Blå extra (mycket av nostalgiskäl)

Rode Blå super

Vahuti Morot

 

 

När använder du vilken av dessa burkar? e ju i princip samma

 

inte för de e fel o ha alla ...ja har oxå dom men när funkar den ena bättre än den andra? e ju till ett sånt före därman inte kanmisslyckas med fästet iaf

Jag kan tycka som så att att jag hellre tar Rode i nysnö. Vad gäller Swix så kan jag ibland grunda med något lager v40 (efter grundvax) då jag kan tycka att denna är lite mer slitstark. (Kanske inte så ofta på tävling' date=' men det borde inte vara så farligt då heller.) Moroten har jag inte, så då slipper jag kommentera.[/quote']

Swix VR45 är allround från nån minus och nedåt, hög som låg luftfuktighet, ny som gammal snö.

Bläxtran är också allround i kallgrader MEN går inte i fuktiga förhållanden som snöfall samt biter inte tillräckligt i grövre snö.

 

Rode Blå Super är jättebra i ny/finkornig snö från 5 minus och nedåt framförallt lenare än Swix VR/V

 

Moroten biter bra men funkar bäst i lite grövre snö ned mot -10, suger lätt i nysnö.

Link to comment
Share on other sites

Swix VR45

Swix Blå extra (mycket av nostalgiskäl)

Rode Blå super

Vahuti Morot

 

 

När använder du vilken av dessa burkar? e ju i princip samma

 

inte för de e fel o ha alla ...ja har oxå dom men när funkar den ena bättre än den andra? e ju till ett sånt före därman inte kanmisslyckas med fästet iaf

Kan hålla med om det. Blå extra är nog den som ryker först om jag ska ta bort någon. Det skär i hjärtat men den har kanske spelat ut sin roll och VR45 tagit över.

 

Blå super, kan det bli mer nysnö, -5 grader och solsken? Len och fin framföring. När skidåkning är så bra att man åker med ett brett leende :)

 

Vahuti morot var en ny bekantskap för 2 år sedan. Kallt (-5 och kallare) lite äldre snö men ändå inte jätte grovt/hårt. Då gick den kanonfint tycker jag. Fint släpp (som blå super i nysnö) härligt orange färg och billig i inköp. Blev en snabb favorit då. Första gången jag använde den var i Lida. Kanonfina spår, 17km spåret, 7-8 minus och solsken. Kanske en sådan dag när man är extra mottaglig för nya bekanskaper !?

Link to comment
Share on other sites

Nu när du skrev ner alla burkar är det ju lättare att fylla på. Jag skriver dock inte i temperaturordning. Detta är väl dock ingen "optimerad" samling. Men jag gillar nog mer att ha raka serier som t ex VR jämfört med ski-go racing.

Rode grundwax (Black Base)

Start Base Wax Extra

Swix VG 35

Swix VR30

Swix VR40

Swix VR45

Swix VR50

Swix VR55

Swix VR60

Swix VR65

Swix VR70

Swix VR75

Swix V 20

Swix V 30

Swix V 40

Rode Blå super

Rode Multigrade

Rode Super Gialla

Start Black Magic

Start MFW gul

Start MFW lila

Start MFW röd

Start MFW blå

Start Terva lila

Start Terva röd

Start Terva blå

Star Top Blue

Star Top Violet

 

Tre burkar jag aldrig använt

Start universal

Start syntet lila

Start syntet röd

Samt de jag av princip slutat använda

Ski-Go Silver special

Ski-Go Gul special

Ski-Go Silver fluorkicker

Ski-Go Röd fluorkicker

Ski-Go racing universal -1 till -20

 

Sen vet jag väl inte om detta är optimalt (eller "ultimat").

Ja, en fin samling även detta. Rode grund var den jag använde tidigare. Bytte till Toko eftersom alla pratat om den. Vet inte om det är någon skillnad dem emellan så det är nog vilket som. VR30 har jag i lådan men används ytterst sällan. Köpte den i panik vid nått VL för några år sedan. VR serien är fin så det är inte mycket att säga.

 

Start MFW har jag inte provat men känns det inte lite "kaka på kaka" med både VR och MWF?

 

Vilka burkar har du ersatt Ski-Go gulspecial och Silver special med, är det VR serien i första hand?

 

Nysnö, kanske fallande och runt 0 grader. Inte Rode Violet då?

 

Flourkicker burkarna har jag också men skänker dem gärna till hugad speckulant ! och racingserien är jag också tveksam till även om jag inte testat dem speciellt mycket. Är som jag sagt tidigare kanske mer för att det känns som "fusk" att köra burkar som spänner så stort..............

Link to comment
Share on other sites

Start MFW har jag inte provat men känns det inte lite "kaka på kaka" med både VR och MWF?

 

Vilka burkar har du ersatt Ski-Go gulspecial och Silver special med, är det VR serien i första hand?

 

Nysnö, kanske fallande och runt 0 grader. Inte Rode Violet då?

Jag gillar väl MFW lite bättre än VR i nysnö, så istället för Skigo skulle jag kanske ta gul/lila MFW. Men funderar även på att köpa gul terva. Annars kanske jag istället borde skaffa Rodes gialla silver? - i just nysnö menar jag...

 

Å andra sidan Stefan så är jag en totalt nybörjare på fästvalla jämfört med att glidvalla, eftersom jag höll på med skate i mina bättre dagar. Så mina fästvallatips är nog inte mycket att hänga i julgranen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Är Ski-go flourkicker värd sina pengar istället för gul special som är bra mycket billigare?

Ski-go flourkicker har jag aldrig lyckats med något vidare. Ger inget speciellt fäste å inte tycker jag den är speciellt len heller. Iofs har jag inte provat att värma ihop den med underliggande valla vilket kanske skulle funka, men näe, de är absolut inte värda sina pengar tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Swix Blå Special smäller högre i nostalgivärde.

Eller Grön Extra..

Kan tänka mig att byta ut den gröna..........på rent nostalgi basis.....men blå extra...nej. Men Blå special får stå i den inglasade hyllan.......bredvid "Swix Holmenkollen" :)

I mässtältet i Mora hade vasaloppsmuséet ställt upp just en sådan inglasad hylla med antika vallor. Tror du inte tusan att de hade klämt in en Grön Extra där också!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...