Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Oskar Svrd och Optima Ski-gnget testar ny lgerort - Idre Fjll

Sveriges trupp till rullskidvrldscupen i Ryssland

Anton Karlsson diskades - Kasper Stadaas vinnare av Alliansloppet

Kasper Stadaas och Linn Smskar vann Alliansloppet

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Ultimata burkvallasamlingen

• Vänligen logga in för att kunna svara
153 svar till detta ämne

Kent

Kent

Medlem

• Members
  • Pip
  • 82 inlägg

Hej

Kan inte göra annant än att hålla med Kent förutom Tolo grön (som jag inte har provat). Har kört 3 VL (04,06 och 07) och kört med Ski-Gos rekomendation. Har haft perfekt fäste under hela dom 3 loppen. Använder dom även mycket under träning.
/Fredrik

Kent skrev:
Toko grön
ski go racing-1/-20
Ski go racing -2/-15
Ski go racing +1/-3
Ski go racing 0-+4 (superduper förra vasan)
Ski go blå super

Jag kör inga andra vallor på tävling dessa täcker
allt.

Kanske smaksak men jag tycker Toko har bäst grundvax

Smorgos

Smorgos

Medlem

• Members
  • Pip
  • 136 inlägg

Hej

Kan inte göra annant än att hålla med Kent förutom Tolo grön (som jag inte har provat). Har kört 3 VL (04,06 och 07) och kört med Ski-Gos rekomendation. Har haft perfekt fäste under hela dom 3 loppen. Använder dom även mycket under träning.
/Fredrik

Kent skrev:
Toko grön
ski go racing-1/-20
Ski go racing -2/-15
Ski go racing +1/-3
Ski go blå super

allt.

Det hänger nog tyvärr ganska mycket på hur man lägger på dom också. Körde också på skigos rekomendation i år och hade inget som helst fäste. Lämnade in skidorna för omvallning halvvägs sen blev det åka av :)
Hade jag träffat på Majbäck under loppet å hade jag nog kört upp vallaburkarna jag hade med mig i XXXXX på han..:) Men jag gillar konceptet och tycker dom funkat helt ok annars så kommer göra ett nytt försök på dom i år igen.

Kent

Kent

Medlem

• Members
  • Pip
  • 82 inlägg

Hej

/Fredrik

Kent skrev:
Toko grön
ski go racing-1/-20
Ski go racing -2/-15
Ski go racing +1/-3
Ski go blå super

allt.

Det hänger nog tyvärr ganska mycket på hur man lägger på dom också. Körde också på skigos rekomendation i år och hade inget som helst fäste. Lämnade in skidorna för omvallning halvvägs sen blev det åka av :)
Hade jag träffat på Majbäck under loppet å hade jag nog kört upp vallaburkarna jag hade med mig i XXXXX på han..:) Men jag gillar konceptet och tycker dom funkat helt ok annars så kommer göra ett nytt försök på dom i år igen.

Ska och lyssna på Majbäck som är i Nybro ikväll hoppas på många tips
Kanske inte bara påläggning utan även spann kan inverka på fästet
själv hade jag bergfäste med bra glid Vl 07

fk

fk

Medlem

• Members
  • Pip
  • 27 inlägg
Jag hade kanonfäste jag med på VL 07 med Ski-Go 0 - +4 täckt med -2 - -15 nysnö. Till och med lite för bra i början. I slutet av backarna fastnade de lite snö som jag fick stampa bort. Tror att startledet påverkade väldigt mycket för fästet i år. Själv stod jag i 2:an

Artur Häggblad

Artur Häggblad

Medlem

• Members
  • Pip
  • 135 inlägg
Haha. Underbart att läsa allas engagemang kring vallor. Enormt insnöat (!), men mycket intressant. Jag lyfter i förtid på min Skidforum-mössa och bugar inför kunskapen.

Bettega

Bettega

Medlem

• Members
  • Pip
  • 73 inlägg
Min burkvallasamling:

Toko grön
Swix VR40
Swix VR45
Swix Blå Extra
Rode Blå Super
Vahuti Orange (Morot)
Rode Multigrade
Ski Go Gul special
Ski Go Silver special
Och nu alldeles färsk Skigo racing +1/-3 (dvs oprövad än så länge)

Med dessa har jag aldrig speciellt bra fäste!? Inte ens i de enklaste vallningsfören. Så kontentan måste vara att ingen av ovanstående burkar är speciellt bra och borde inte platsa på den ultimata burksamlingslistan. Märkligt nog så lyckas Jan Ottosson med att fixa perfekt fäste till mig varje vasalopp, men han använder säkert några andra burkar!

ironman

ironman

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 200 inlägg

Min burkvallasamling:

Toko grön
Swix VR40
Swix VR45
Swix Blå Extra
Rode Blå Super
Vahuti Orange (Morot)
Rode Multigrade
Ski Go Gul special
Ski Go Silver special

Med dessa har jag aldrig speciellt bra fäste!? Inte ens i de enklaste vallningsfören. Så kontentan måste vara att ingen av ovanstående burkar är speciellt bra och borde inte platsa på den ultimata burksamlingslistan. Märkligt nog så lyckas Jan Ottosson med att fixa perfekt fäste till mig varje vasalopp, men han använder säkert några andra burkar!

E nog skit i bindnigen! ;)

Redigerat av ironman, 14 november 2007 - 12:02 .

Train hard win easy!

Nalle Puh

Nalle Puh

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 633 inlägg

Min burkvallasamling:

Toko grön
Swix VR40
Swix VR45
Swix Blå Extra
Rode Blå Super
Vahuti Orange (Morot)
Rode Multigrade
Ski Go Gul special
Ski Go Silver special

E nog skit i bindnigen! ;)

Om det funkar när du lämnar in skidorna kan vi snabbt utesluta skit i bindningen och för hårda skidor. Jag skulle snarare gissa att du har använt vallorna vid fel fören, de flesta kräver betydligt kallare än det står på burken, eller vallat för tunnt.

et finns många trådar här om när vallorna funkar. För min del fungerar till exempel Rode lila Multigrade från ca -4 och uppåt -7, i det kallare intervallet gärna med ett lager blå super överst. blå super ensamt vill jag hellst ha 6-7 minus för och absolut inte varmare än -5.

Det andrataget gjorde jag länge. Nu lägger jag gärna på 10 -15 lager, åtminstone i kallföre, men hur det fungerar för dig beror på hur hårda skidor du har.

Lejonet2

Lejonet2

Medlem

• Members
  • Pip
  • 466 inlägg
Räknar upp de flesta som jag använder till tävlingsvallningar lite snabbt.

Toko Basewax, bäst hållbarhet när det är lite älder snö i spåren, värm i blå i den.
Vauhti Grön fluor, täck valla vid kallföre, ofta VR40 under
Rode Blå, täckvalla eller mkt kallt
Swix VR40
Rode Blå Super Extrem, lite grövre snö, bättre släpp än VR40 speciellt om den får kallna natten före.
Rode Blå Super, nysnö som ni vet
Swix VR45
Rode Violet Multigrade, nysnö
Swix VR50 eller Rode SuperGialla
Rode Violett nysnö 0-gradigt
Skigo Racing grövre runt 0 eller Magnar3
Swix VR60 allround
Skigo Gul Special ytterst sällan, alltid lite
Skigo Racing Extra eller Magnar 4
Rode Violett Extra lite bättre bett
Rode Gul och Swix VR 75
Start BM

Tror inte jag glömmt nån avgörande valla men visst har jag fler i boxen.

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Räknar upp de flesta som jag använder till tävlingsvallningar lite snabbt.

Toko Basewax, bäst hållbarhet när det är lite älder snö i spåren, värm i blå i den.
Vauhti Grön fluor, täck valla vid kallföre, ofta VR40 under
Rode Blå, täckvalla eller mkt kallt
Swix VR40
Rode Blå Super Extrem, lite grövre snö, bättre släpp än VR40 speciellt om den får kallna natten före.
Rode Blå Super, nysnö som ni vet
Swix VR45
Rode Violet Multigrade, nysnö
Swix VR50 eller Rode SuperGialla
Rode Violett nysnö 0-gradigt
Skigo Racing grövre runt 0 eller Magnar3
Swix VR60 allround
Skigo Gul Special ytterst sällan, alltid lite
Skigo Racing Extra eller Magnar 4
Rode Violett Extra lite bättre bett
Rode Gul och Swix VR 75
Start BM

Tror inte jag glömmt nån avgörande valla men visst har jag fler i boxen.

Mmmmm, en finsmakare av Rode vallor......det gillar jag :)

Toko base, helt enig. Vauhti Grön flour........i så kallt och flour!?...känns lite onödigt med flour då. Resten är fina vallor alla........utom Magnar vallorna som jag aldrig provat och som känns som alldeles för dyra för vad man får, eller?
Start BM brukar jag täcka lila klister med. Funkat kanon. BM lägger jag på när jag har nästan perfekt men inte riktigt 100. På med lite BM och det blir 100. Någon enstaka gång sabbas glidet och man får börja om.

Lejonet2

Lejonet2

Medlem

• Members
  • Pip
  • 466 inlägg
Vauhti Grön flour ger riktigt bra släpp men egentligen funkar nog Rode Blå/Grön lika bra.

Magnars burkar är mkt som Skigos bara att dom funkar bättre i nysnö. Naturligtvis för dyra.

BM täcker jag inte med utan blandar i en annan valla (typ blått klister)

Rode är ju jättebra på nysnö och sett till priset och hur länge man använder en burk så blir det ju ingen större kostnad.

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Vauhti Grön flour ger riktigt bra släpp men egentligen funkar nog Rode Blå/Grön lika bra.

Magnars burkar är mkt som Skigos bara att dom funkar bättre i nysnö. Naturligtvis för dyra.

BM täcker jag inte med utan blandar i en annan valla (typ blått klister)

Rode är ju jättebra på nysnö och sett till priset och hur länge man använder en burk så blir det ju ingen större kostnad.

Eller Star Grön........ :)

Stämmer ang BM, värmer ju in den i det lila klistret!

Rode burkar á 40:-/st är ju inte mycket att bråka om. Det är väl mer om man ska begränsa antalet burkar totalt som en del Rode burkar får stryka på foten. INte av ekonomiska skäl.

Bergslagsbjörn

Bergslagsbjörn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 83 inlägg
Ingen som kör START'S MFW serie?
Brukar lyckas bra med de när luftfuktigheten är hög.

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Ingen som kör START'S MFW serie?
Brukar lyckas bra med de när luftfuktigheten är hög.

Nej, har aldrig kört Start burkar så att jag kan uttala mig. Haft någon "Terve" eller vad de heter de med tjära i men det har mest varit för att luckta på :)

Men Dunderklumpen brukar vurma för Start och deras MFW serie. Vet att han tycker att de är bra för att det är enkelt att "stega" upp om det inte riktigt fäster. Ungefär som med Swix, biter inte VR40 så provar man VR45 osv.

Men vad säger du Dunderklumpen, ska någon START MFW in i boxen?

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

Men Dunderklumpen brukar vurma för Start och deras MFW serie. Vet att han tycker att de är bra för att det är enkelt att "stega" upp om det inte riktigt fäster. Ungefär som med Swix, biter inte VR40 så provar man VR45 osv.

Men vad säger du Dunderklumpen, ska någon START MFW in i boxen?

Jag vet inte om jag vurmat just för Starts MFW-serie. Men självklart har jag de 4 burkarna samt de två klistren i vallalådan.

Jag vet inte om tråden från början var hur man optimerar sina burkar. Jag har väl ett antal som jag inte längre använder. Därav i stort sett alla Ski-go burkar. Så när det blir för trångt lär MFW-burkarna få vara kvar, medan S-G´s racing och kicker kickas ut. För evigheter sedan skrev ju många vad de hade för vallor i någon tråd, så det orkar jag inte upprepa. Men om jag ska säga ytterligare en start-burk jag skulle rekommendera, så är det väl Starts Base Wax Extra vid riktigt slitföre. Men man får väl ta tunnt så det inte tar för mycket på glidet. Annars försöker jag hålla mig till VR-serien samt lite rode och till viss del terva-burkarna. Men det jag tycker jag saknat på denna tråden (men jag kan ha läst lite för sumariskt) är väl Star:s två top-burkar blue och violet. Finn2 fick mig att köpa dessa i någon historisk tråd, och jag har inte ångrat dessa två.

Lejonet2

Lejonet2

Medlem

• Members
  • Pip
  • 466 inlägg
Start rekommenderar ju att man värmer ihop MFW med vanliga syntet så det blir väl lite som att lägga till BM.

Eftersom Rode har världsrekord i blåa burkar bör man begränsa dom lite.

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Jag vet inte om tråden från början var hur man optimerar sina burkar. Jag har väl ett antal som jag inte längre använder. Därav i stort sett alla Ski-go burkar. Så när det blir för trångt lär MFW-burkarna få vara kvar, medan S-G´s racing och kicker kickas ut. För evigheter sedan skrev ju många vad de hade för vallor i någon tråd, så det orkar jag inte upprepa. Men om jag ska säga ytterligare en start-burk jag skulle rekommendera, så är det väl Starts Base Wax Extra vid riktigt slitföre. Men man får väl ta tunnt så det inte tar för mycket på glidet. Annars försöker jag hålla mig till VR-serien samt lite rode och till viss del terva-burkarna. Men det jag tycker jag saknat på denna tråden (men jag kan ha läst lite för sumariskt) är väl Star:s två top-burkar blue och violet. Finn2 fick mig att köpa dessa i någon historisk tråd, och jag har inte ångrat dessa två.

Star´s Top-Blue och Top-Violet var med i min "line-up", köpte också efter Finn2´s reckomendationer och är också nöjd med det. Delar även din inställning till Ski-Go´s burkar. Kanske för att en del är så jädra förtjusta i dem vilket gör att man blir lite "trotsig unge" och vill inte använda dem. Men jag kan också säga att jag aldrig fått bättre med dem än med någon mer traditionell burk. Ocoh då känns 200:- fel. Flourkicker burkarna är nog dom jag älskar minst...........

Om jag ska ge mig på att uppdatera min "20 burkars serie" så blir det som följer:

Toko grundwax
Star Grön (Swix funkar också)
Swix VR40
Swix VR45
Swix VR50
Swix Blå extra (mycket av nostalgiskäl)
Rode Blå super
Vahuti Morot
Rode Multigrade
Rode Violet
Rode Super Gialla
Toko Gul
Swix VR60
Swix VR70
Ski-Go Silver special
Ski-Go Gul special (är lite tveksam men även här av lite nostalgiskäl)
Start Black Magic Flour
Star Top Blue
Star Top Violet

Fan, det blev bara 19 och jag fick hjärnstillestånd...............

ironman

ironman

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 200 inlägg

Star´s Top-Blue och Top-Violet var med i min "line-up", köpte också efter Finn2´s reckomendationer och är också nöjd med det. Delar även din inställning till Ski-Go´s burkar. Kanske för att en del är så jädra förtjusta i dem vilket gör att man blir lite "trotsig unge" och vill inte använda dem. Men jag kan också säga att jag aldrig fått bättre med dem än med någon mer traditionell burk. Ocoh då känns 200:- fel. Flourkicker burkarna är nog dom jag älskar minst...........

Om jag ska ge mig på att uppdatera min "20 burkars serie" så blir det som följer:

Toko grundwax
Swix VR40
Swix VR45
Swix VR50
Rode Blå super
Vahuti Morot
Rode Multigrade
Rode Violet
Rode Super Gialla
Toko Gul
Swix VR60
Swix VR70
Ski-Go Silver special
Start Black Magic Flour
Star Top Blue
Star Top Violet

Swix VR45
Rode Blå super
Vahuti Morot

När använder du vilken av dessa burkar? e ju i princip samma

inte för de e fel o ha alla ...ja har oxå dom men när funkar den ena bättre än den andra? e ju till ett sånt före därman inte kanmisslyckas med fästet iaf

Redigerat av ironman, 23 november 2007 - 16:54 .

Train hard win easy!

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

Toko grundwax
Swix VR40
Swix VR45
Swix VR50
Rode Blå super
Vahuti Morot
Rode Multigrade
Rode Violet
Rode Super Gialla
Toko Gul
Swix VR60
Swix VR70
Ski-Go Silver special
Start Black Magic Flour
Star Top Blue
Star Top Violet

Nu när du skrev ner alla burkar är det ju lättare att fylla på. Jag skriver dock inte i temperaturordning. Detta är väl dock ingen "optimerad" samling. Men jag gillar nog mer att ha raka serier som t ex VR jämfört med ski-go racing.
Rode grundwax (Black Base)
Start Base Wax Extra
Swix VG 35
Swix VR30
Swix VR40
Swix VR45
Swix VR50
Swix VR55
Swix VR60
Swix VR65
Swix VR70
Swix VR75
Swix V 20
Swix V 30
Swix V 40
Rode Blå super
Rode Multigrade
Rode Super Gialla
Start Black Magic
Start MFW gul
Start MFW lila
Start MFW röd
Start MFW blå
Start Terva lila
Start Terva röd
Start Terva blå
Star Top Blue
Star Top Violet

Tre burkar jag aldrig använt
Start universal
Start syntet lila
Start syntet röd
Samt de jag av princip slutat använda
Ski-Go Silver special
Ski-Go Gul special
Ski-Go Silver fluorkicker
Ski-Go Röd fluorkicker
Ski-Go racing universal -1 till -20

Sen vet jag väl inte om detta är optimalt (eller "ultimat").

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

Swix VR45
Rode Blå super
Vahuti Morot

När använder du vilken av dessa burkar? e ju i princip samma

inte för de e fel o ha alla ...ja har oxå dom men när funkar den ena bättre än den andra? e ju till ett sånt före därman inte kanmisslyckas med fästet iaf

Jag kan tycka som så att att jag hellre tar Rode i nysnö. Vad gäller Swix så kan jag ibland grunda med något lager v40 (efter grundvax) då jag kan tycka att denna är lite mer slitstark. (Kanske inte så ofta på tävling, men det borde inte vara så farligt då heller.) Moroten har jag inte, så då slipper jag kommentera.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar