Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Klar seger fr Kardin i Flyktingrennet

Ruus och Ribom cupvinnare

Gstrikland och Jmtland/Hrjedalen vann Distriksstafetten

Klbo tog hem finalen och hela vrldscupen

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Ultimata burkvallasamlingen

• Vänligen logga in för att kunna svara
153 svar till detta ämne

Lejonet2

Lejonet2

Medlem

• Members
  • Pip
  • 466 inlägg

Swix VR45
Swix Blå extra (mycket av nostalgiskäl)
Rode Blå super
Vahuti Morot

När använder du vilken av dessa burkar? e ju i princip samma

inte för de e fel o ha alla ...ja har oxå dom men när funkar den ena bättre än den andra? e ju till ett sånt före därman inte kanmisslyckas med fästet iaf

Jag kan tycka som så att att jag hellre tar Rode i nysnö. Vad gäller Swix så kan jag ibland grunda med något lager v40 (efter grundvax) då jag kan tycka att denna är lite mer slitstark. (Kanske inte så ofta på tävling, men det borde inte vara så farligt då heller.) Moroten har jag inte, så då slipper jag kommentera.

Swix VR45 är allround från nån minus och nedåt, hög som låg luftfuktighet, ny som gammal snö.
Bläxtran är också allround i kallgrader MEN går inte i fuktiga förhållanden som snöfall samt biter inte tillräckligt i grövre snö.

Rode Blå Super är jättebra i ny/finkornig snö från 5 minus och nedåt framförallt lenare än Swix VR/V

Moroten biter bra men funkar bäst i lite grövre snö ned mot -10, suger lätt i nysnö.

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Swix VR45
Swix Blå extra (mycket av nostalgiskäl)
Rode Blå super
Vahuti Morot

När använder du vilken av dessa burkar? e ju i princip samma

inte för de e fel o ha alla ...ja har oxå dom men när funkar den ena bättre än den andra? e ju till ett sånt före därman inte kanmisslyckas med fästet iaf

Kan hålla med om det. Blå extra är nog den som ryker först om jag ska ta bort någon. Det skär i hjärtat men den har kanske spelat ut sin roll och VR45 tagit över.

Blå super, kan det bli mer nysnö, -5 grader och solsken? Len och fin framföring. När skidåkning är så bra att man åker med ett brett leende :)

Vahuti morot var en ny bekantskap för 2 år sedan. Kallt (-5 och kallare) lite äldre snö men ändå inte jätte grovt/hårt. Då gick den kanonfint tycker jag. Fint släpp (som blå super i nysnö) härligt orange färg och billig i inköp. Blev en snabb favorit då. Första gången jag använde den var i Lida. Kanonfina spår, 17km spåret, 7-8 minus och solsken. Kanske en sådan dag när man är extra mottaglig för nya bekanskaper !?

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Nu när du skrev ner alla burkar är det ju lättare att fylla på. Jag skriver dock inte i temperaturordning. Detta är väl dock ingen "optimerad" samling. Men jag gillar nog mer att ha raka serier som t ex VR jämfört med ski-go racing.
Rode grundwax (Black Base)
Start Base Wax Extra
Swix VG 35
Swix VR30
Swix VR40
Swix VR45
Swix VR50
Swix VR55
Swix VR60
Swix VR65
Swix VR70
Swix VR75
Swix V 20
Swix V 30
Swix V 40
Rode Blå super
Rode Multigrade
Rode Super Gialla
Start Black Magic
Start MFW gul
Start MFW lila
Start MFW röd
Start MFW blå
Start Terva lila
Start Terva röd
Start Terva blå
Star Top Blue
Star Top Violet

Tre burkar jag aldrig använt
Start universal
Start syntet lila
Start syntet röd
Samt de jag av princip slutat använda
Ski-Go Silver special
Ski-Go Gul special
Ski-Go Silver fluorkicker
Ski-Go Röd fluorkicker
Ski-Go racing universal -1 till -20

Sen vet jag väl inte om detta är optimalt (eller "ultimat").

Ja, en fin samling även detta. Rode grund var den jag använde tidigare. Bytte till Toko eftersom alla pratat om den. Vet inte om det är någon skillnad dem emellan så det är nog vilket som. VR30 har jag i lådan men används ytterst sällan. Köpte den i panik vid nått VL för några år sedan. VR serien är fin så det är inte mycket att säga.

Start MFW har jag inte provat men känns det inte lite "kaka på kaka" med både VR och MWF?

Vilka burkar har du ersatt Ski-Go gulspecial och Silver special med, är det VR serien i första hand?

Nysnö, kanske fallande och runt 0 grader. Inte Rode Violet då?

Flourkicker burkarna har jag också men skänker dem gärna till hugad speckulant ! och racingserien är jag också tveksam till även om jag inte testat dem speciellt mycket. Är som jag sagt tidigare kanske mer för att det känns som "fusk" att köra burkar som spänner så stort..............

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

Start MFW har jag inte provat men känns det inte lite "kaka på kaka" med både VR och MWF?

Vilka burkar har du ersatt Ski-Go gulspecial och Silver special med, är det VR serien i första hand?

Nysnö, kanske fallande och runt 0 grader. Inte Rode Violet då?

Jag gillar väl MFW lite bättre än VR i nysnö, så istället för Skigo skulle jag kanske ta gul/lila MFW. Men funderar även på att köpa gul terva. Annars kanske jag istället borde skaffa Rodes gialla silver? - i just nysnö menar jag...

Å andra sidan Stefan så är jag en totalt nybörjare på fästvalla jämfört med att glidvalla, eftersom jag höll på med skate i mina bättre dagar. Så mina fästvallatips är nog inte mycket att hänga i julgranen.

OJ

OJ

Medlem

• Members
  • Pip
  • 158 inlägg
Saknar rode weiss bland era favorit vallor, grym i rätt läge.

Krug

Krug

Medlem

• Members
  • Pip
  • 109 inlägg
Är Ski-go flourkicker värd sina pengar istället för gul special som är bra mycket billigare?

HW

HW

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 760 inlägg

Är Ski-go flourkicker värd sina pengar istället för gul special som är bra mycket billigare?

Ski-go flourkicker har jag aldrig lyckats med något vidare. Ger inget speciellt fäste å inte tycker jag den är speciellt len heller. Iofs har jag inte provat att värma ihop den med underliggande valla vilket kanske skulle funka, men näe, de är absolut inte värda sina pengar tycker jag.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 382 inlägg

Swix Blå Special smäller högre i nostalgivärde.
Eller Grön Extra..

Kan tänka mig att byta ut den gröna..........på rent nostalgi basis.....men blå extra...nej. Men Blå special får stå i den inglasade hyllan.......bredvid "Swix Holmenkollen" :)

I mässtältet i Mora hade vasaloppsmuséet ställt upp just en sådan inglasad hylla med antika vallor. Tror du inte tusan att de hade klämt in en Grön Extra där också!

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 506 inlägg
I söndags hjälpte in Flour-kickern ett dugg!

Kent

Kent

Medlem

• Members
  • Pip
  • 82 inlägg
Alla ski go vallor

JohanH

JohanH

Medlem

• Members
  • Pip
  • 172 inlägg

Alla ski go vallor

Du är diskret du Kent! Har inte hört något annat än Ski-go från dig. Någon mer precisering om lämpliga förhållanden m m?

TV-åkaren

TV-åkaren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 351 inlägg
Hej!

Skakar lite liv i denna i mitt tycke intressanta tråd. En hel säsong har gått sedan senaste inlägget och min fråga till forumet är helt enkelt om någon under säsongen hittat någon ny eller nygammal valla som skulle platsa på listan?

/TV-åkaren :)

PS Min säsong har bestått av grundvalla, Swix Blå Extra, Rode Blå Super, Rode Lila Mutligrade, Swix VR50, Ski-Go Racing Universial (favvoburken), Ski-Go Gul Special (lill-favvon), Ski-Go Racing Special. Ca 25 mil + en massa tv-tittande...

Frazzi

Frazzi

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 975 inlägg
VR 45 är min favorit bland alla burkar. Jag älskar det föret och mina skidor älskar den vallan. Bergfäste.

brynte

brynte

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg
Vad menar ni med len framföring ???

Lecroy

Lecroy

Medlem

• Members
  • Pip
  • 22 inlägg
Att vallan tar så lite på glidet som möjligt.

Redigerat av Lecroy, 06 april 2009 - 15:56 .

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Vad menar ni med len framföring ???

Att vallan tar så lite på glidet som möjligt.

Är kanske det som blir resultatet av "len framföring", bra glid. Men det är också en svårförklarad känlsa, en känsla av att skidan "går lent mot snön". Jämför att dra handen över skrovlig yta mot en len yta, ungefär så :)

Höjden är när det är 6-7 minusgrader, nysnö, solksken och du får till en len framföring (Rode). Då leker livet!

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 5 037 inlägg
När man tittar i t.ex Pölders Vallapaket, här i tråden och även i något annat vallapaket så skickas det med standard Ski-Go vallor. Och det gäller ju även t.ex Rode där det rekommenderas ur dess billiga serie.

Tittar vi på Swix så säljer inte ens Pölder V-serien (förutom Blå och Grön som klassiker) utan det är VR-serien som gäller.
Och det är så här i tråden också.

Vad är orsaken?
Tar V-serien väldigt med glid gentemot VR?
Eller är det någon annan orsak?

Jag har några V-burkar men funderar på om man borde gå över till VR istället, känns som man är lite ute i kylan. :/

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 506 inlägg

När man tittar i t.ex Pölders Vallapaket, här i tråden och även i något annat vallapaket så skickas det med standard Ski-Go vallor. Och det gäller ju även t.ex Rode där det rekommenderas ur dess billiga serie.

Tittar vi på Swix så säljer inte ens Pölder V-serien (förutom Blå och Grön som klassiker) utan det är VR-serien som gäller.
Och det är så här i tråden också.

Vad är orsaken?
Tar V-serien väldigt med glid gentemot VR?
Eller är det någon annan orsak?

Jag har några V-burkar men funderar på om man borde gå över till VR istället, känns som man är lite ute i kylan. :/

De har väldigt mycket högre påslag på VR (i kronor per burk).

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 5 037 inlägg

De har väldigt mycket högre påslag på VR (i kronor per burk).

Fast det bör ju gälla även andra tillverkare vad jag kan tro.

När det är kallare än för V/VR40.
Är det Rode Blå Super som gäller då oavsett nysnö eller inte, eller går man ner på V/VR30 om det inte är nysnö?
Jag ser i samlingarna här i tråden att det oftast slutar vid 40 neråt för Swix.

Redigerat av Vasa, 18 februari 2010 - 17:32 .

Willie

Willie

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 676 inlägg
Behövs ju inte så många burkar för att klara sig bra, följande tycker jag täcker hela spannet från ordentliga minusgrader till nollan:
Swix V40 blå special
Swix VR45
Ski-go HF +1 till -3 (röd)

Sen skadar det ju inte att ha en base binder-burk, och Ski-go lila HF -2-15 för nysnö.

Redigerat av Willie, 18 februari 2010 - 18:48 .

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar