Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ultimata burkvallasamlingen


Stefan Sand

Recommended Posts

  • 1 year later...
  • Replies 153
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej!

 

Skakar lite liv i denna i mitt tycke intressanta tråd. En hel säsong har gått sedan senaste inlägget och min fråga till forumet är helt enkelt om någon under säsongen hittat någon ny eller nygammal valla som skulle platsa på listan?

 

/TV-åkaren :)

 

PS Min säsong har bestått av grundvalla, Swix Blå Extra, Rode Blå Super, Rode Lila Mutligrade, Swix VR50, Ski-Go Racing Universial (favvoburken), Ski-Go Gul Special (lill-favvon), Ski-Go Racing Special. Ca 25 mil + en massa tv-tittande...

Link to comment
Share on other sites

Vad menar ni med len framföring ???
Att vallan tar så lite på glidet som möjligt.

Är kanske det som blir resultatet av "len framföring", bra glid. Men det är också en svårförklarad känlsa, en känsla av att skidan "går lent mot snön". Jämför att dra handen över skrovlig yta mot en len yta, ungefär så :)

 

Höjden är när det är 6-7 minusgrader, nysnö, solksken och du får till en len framföring (Rode). Då leker livet!

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

När man tittar i t.ex Pölders Vallapaket, här i tråden och även i något annat vallapaket så skickas det med standard Ski-Go vallor. Och det gäller ju även t.ex Rode där det rekommenderas ur dess billiga serie.

 

Tittar vi på Swix så säljer inte ens Pölder V-serien (förutom Blå och Grön som klassiker) utan det är VR-serien som gäller.

Och det är så här i tråden också.

 

Vad är orsaken?

Tar V-serien väldigt med glid gentemot VR?

Eller är det någon annan orsak?

 

Jag har några V-burkar men funderar på om man borde gå över till VR istället, känns som man är lite ute i kylan. :/

Link to comment
Share on other sites

När man tittar i t.ex Pölders Vallapaket, här i tråden och även i något annat vallapaket så skickas det med standard Ski-Go vallor. Och det gäller ju även t.ex Rode där det rekommenderas ur dess billiga serie.

 

Tittar vi på Swix så säljer inte ens Pölder V-serien (förutom Blå och Grön som klassiker) utan det är VR-serien som gäller.

Och det är så här i tråden också.

 

Vad är orsaken?

Tar V-serien väldigt med glid gentemot VR?

Eller är det någon annan orsak?

 

Jag har några V-burkar men funderar på om man borde gå över till VR istället, känns som man är lite ute i kylan. :/

De har väldigt mycket högre påslag på VR (i kronor per burk).

Link to comment
Share on other sites

De har väldigt mycket högre påslag på VR (i kronor per burk).

Fast det bör ju gälla även andra tillverkare vad jag kan tro.

 

 

När det är kallare än för V/VR40.

Är det Rode Blå Super som gäller då oavsett nysnö eller inte, eller går man ner på V/VR30 om det inte är nysnö?

Jag ser i samlingarna här i tråden att det oftast slutar vid 40 neråt för Swix.

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Behövs ju inte så många burkar för att klara sig bra, följande tycker jag täcker hela spannet från ordentliga minusgrader till nollan:

Swix V40 blå special

Swix VR45

Ski-go HF +1 till -3 (röd)

 

Sen skadar det ju inte att ha en base binder-burk, och Ski-go lila HF -2-15 för nysnö.

Edited by Willie
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Väcker liv i denna tråd:

Har tänkt ha ett fåtal burkar för att aldrig ha dåligt men kanske inte alltid det bästa.

Har provat en del och läst på detta forum.

 

Kommentarer på nedan vore trevligt.

 

Gammal snö:

Lite minus till kanske lite plus Skigo HF Röd 1/-3

Swix VR45 temp -1/-5

Swix VR40 temp -5/-15 (grov snö)

Rode Blå multigrade kallare än -15 och kärv snö

 

Ny snö:

Star Racing Red vid temp 0/-2

Rode violett Multigrade nysnö från -1, i snöfall ner mot -10 eller väldigt lösa spår, om nedan blå inte fäster pga lös/oljig snö.

Rode blå super ny/finkorningsnö -5/-15

Link to comment
Share on other sites

Väcker liv i denna tråd:

Har tänkt ha ett fåtal burkar för att aldrig ha dåligt men kanske inte alltid det bästa.

Har provat en del och läst på detta forum.

 

Kommentarer på nedan vore trevligt.

 

Gammal snö:

Lite minus till kanske lite plus Skigo HF Röd 1/-3

Swix VR45 temp -1/-5

Swix VR40 temp -5/-15 (grov snö)

Rode Blå multigrade kallare än -15 och kärv snö

 

Ny snö:

Star Racing Red vid temp 0/-2

Rode violett Multigrade nysnö från -1, i snöfall ner mot -10 eller väldigt lösa spår, om nedan blå inte fäster pga lös/oljig snö.

Rode blå super ny/finkorningsnö -5/-15

Lite Skigo Gul HF under trampet ovan på Skigo röd HF och det biter grymt bra i isiga spår runt 0an. Och len och fin framföring.

Link to comment
Share on other sites

Swix VR serie kör jag med i stort sett. Dessutom har jag några Rode klister som används ibland. Säkert inte optimalt varken ur funktion eller prisvärdhetssynvinkel men det känns enkelt att helt enkelt köra en vallaserie tycker jag. Men det finns nog mycket att utveckla när det gäller min vallning. Till nästa vinter får jag väll överge swix produktkatalog som fästvallaguide :)
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
min lilla samling:

 

Skigo Base (endast använd 1 gg, aldrig mer)

Swix vg30

V20 (aldrig använd)

v30

v40

v40 blue extra

v50

v60

Vr 40

vr 60

Rode blå super

Rode lila mulitgrade

 

kommer köpa Vr 45 + 50 oxå

Här kommer några råd för att uppgradera/förbättra din samling av burkvalla.

Komplettera med följande:

 

Toko Base

Rode Violett (bra i fallande nysnö och runt nollan)

Rode Super Gialla (blandning av blå super och gul, är en bra burk när det är "rullsnö")

VR60

VR70

Star Racing red

 

 

Så upp med "plånkan" och handla lite valla ;)

Link to comment
Share on other sites

Dessa vallor rekommenderar jag varmt. Har flera andra i vallalådan men de behövs i princip inte. På dessa tre har jag klarat mig på flera säsonger på raken, de täcker de flesta förhållandena. Labradoren har konstaterat ungefär samma sak i sin dogma&skidlära.

 

Skigo HF Röd +1 till -3

Swix VR45, Ljuslila (0 till -8 beroende på snöförhållanden)

Swix V40 Blå extra (funkar i nästan alla minusgrader)

 

och till sist

 

Toko Base wax Grön (bättre och mindre kladdig än Swix base wax)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...