Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ultimata burkvallasamlingen


Stefan Sand

Recommended Posts

jag har precis gått över från en jättekomplicerad vallaagudie (som iaf jag inte fick att funka), till en som jag hoppas ska vara lite enklare och med rejält färre vallor:

http://www.skiandrun.se/expert/dokument/Vallaguide-aktiv.pdf

 

jag har (utan att prövat vallaguiden i fält än) tänkt att 'modda' den lite med några favoriter:

*rode super gialla (kört bla ett ös på den och varit jättenöjd. har för mig att jag skrivit på burken att jag använder den i -1 - -3 nysnö)

*rode blå super ist för blå extra vid nysnö.

 

hursomhelst så är jag nyfiken på om ngn annan kört med den här vallaguiden? hur det funkat?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 153
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

jag har precis gått över från en jättekomplicerad vallaagudie (som iaf jag inte fick att funka), till en som jag hoppas ska vara lite enklare och med rejält färre vallor:

http://www.skiandrun.se/expert/dokument/Vallaguide-aktiv.pdf

Guiden är ju lite oklar då det för mig verkar som att rode violet kan vara både ett klister och en burk. Jag har i alla fall aldrig hört om någon som vallar burk över klister och tillslut täcker med ett klister.

 

Jag har testat rode violet i -3 grader och nysnö då det var kvar på skidorna och det fungerade inte alls. Rode multigrade eller blå super hade varit mycket bättre. Jag tycker också att det är lite väl mycket klister i rekomendationerna i nysnö.

Link to comment
Share on other sites

Min reviderade samling som ska användas när snön behagar komma hitöver!

 

VG35

VR 40, 50, 60, 70

Rode Blå Super, Lila Multi, gul

 

Tror jag har alla burkvallor som behövs för att få bra fäste om ej klisterföre ;)

Vad säger ni? Nån som saknas, utan att krångla till det!

Säkert beroende på var man bor men VR45 har passat betydligt bättre de senaste 5 åren för min del än både V40 eller VR40 (jag har båda).

VR45 däremot... jag är inne på min 3:e burk men ingen annan än SkiGo Gul är nära att ta slut.

Hos mig, i södra Småland, har kompromissen VR45 varit sällsynt lyckad.

 

Just nu fäster allt :)

Däremot dåligt med glid...

Link to comment
Share on other sites

Min reviderade samling som ska användas när snön behagar komma hitöver!

 

VG35

VR 40' date=' 50, 60, 70

Rode Blå Super, Lila Multi, gul

 

Tror jag har alla burkvallor som behövs för att få bra fäste om ej klisterföre ;)

Vad säger ni? Nån som saknas, utan att krångla till det![/quote']

Säkert beroende på var man bor men VR45 har passat betydligt bättre de senaste 5 åren för min del än både V40 eller VR40 (jag har båda).

VR45 däremot... jag är inne på min 3:e burk men ingen annan än SkiGo Gul är nära att ta slut.

Hos mig, i södra Småland, har kompromissen VR45 varit sällsynt lyckad.

 

Just nu fäster allt :)

Däremot dåligt med glid...

Kan bara hålla med om det här. VR45 är min favvo-burk! Funkar jämt, lätt att lägga på och snygg färg!

Link to comment
Share on other sites

VR45 är en bra burk, inget snack om saken, men min "allround burk" är ändå Rode lila multigrade. Senste 2 vintrarna har jag dock kört 80% på Rode blå super.

Mycket bra sammanfattat Stefan! Min erfarenhet är också att man klarar sig väldigt långt med Rodes Blå Super och Lila Multigrade som burkvalla på minussidan.

Link to comment
Share on other sites

Är vr 45 så pass bra att man kan ta bort vr40 och 50. Ju färre destå enklare...

Jag gillar inte VR50, får inte fäste med den och tycker att den klumpar för lätt när man klossar.

 

VR40 har jag ej, använder V40 blå extra som väl är ungefär samma sak. Ner till kanske 6-7 minus använder jag VR45, kallare drar jag fram "bläxtran". Ganska ofta har jag 3-4 lager blå extra och 2-3 lager VR45 ovanpå, det är "dömt att lyckas" vid stabila minusgrader.

 

Inför i år har jag bestämt att prova de här magiska Rode-vallorna i nysnö, men jag tycker att SWIX gör jobbet ganska bra även i nysnö.

Edited by ablearcher
Link to comment
Share on other sites

och dyyyr!!!

 

Dessutom ska det vara lätt!! INTE fusk ;)

Jo' date=' men inte om du bara har den burken och skippar de andra 10...[/quote']

Det beror ju på hur mycket man vallar eftersom burkarna endå tar slut efter ett tag. Fler burkar behöver inte bli dyrare i längden. Din magnar burk lär väl knappast vara ett alternativ till 10 burkar heller.

 

Jag tycker väl också inte att det är så väldigt viktigt att ha en burk som fungerar bra i ett stort spann av minusgrader när det endå inte är så svårt att välga dagens burk av ett urval av burkar när det är kallare än ett par minusgrader. Jag betvivlar att tex vr45 är den bästa vallan i -12 grader trots att den fungerar.

 

Men en valla som fungerar för alla förhold runt noll grader skulle jag gärna vilja ha.

Link to comment
Share on other sites

Pratar vi stabilt före i några minus och ner till kanske 7-8 minusgrader är det nästan svårt att misslyckas med fästet. Finns många burkar som funkar då, i princip alla fabrikat. Skillanderna kan ligga i små detaljer och som för träning kanske är mindre viktiga. För egen del så tycker jag vallning på träning är ett bra sätt att lära sig vallning för tävling och då är det kul att äga många burkar för att hitta nyanskillnaderna.

 

Magnar burkarna är säkert bra men man får många "vanliga" burkar för pengarna som gör jobbet lika bra, tycker jag. Sedan kan jag också tycka lite som Buster säger, det är fusk :)

Link to comment
Share on other sites

tack för alla svar!! tror jag ska försöka testa min samling nu innan jag införskaffar fler vallor. bara att vänta på snön nu då :)

 

Nu när samlingen är som jag vill ha det kommer jag till en ny fråga:

 

Skillnad mellan tränngs och tävlings vallning. Hur gör ni som burkvallar!!

 

På träning vill man ju hellre ha fäste än bästa glid. hur tänker ni ?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
jag har precis gått över från en jättekomplicerad vallaagudie (som iaf jag inte fick att funka)' date=' till en som jag hoppas ska vara lite enklare och med rejält färre vallor:

http://www.skiandrun.se/expert/dokument/Vallaguide-aktiv.pdf[/quote']

Guiden är ju lite oklar då det för mig verkar som att rode violet kan vara både ett klister och en burk. Jag har i alla fall aldrig hört om någon som vallar burk över klister och tillslut täcker med ett klister.

Guiden syftar nog på de vallor som ingår i paketet, och som visas på bild ovan tabellen. Dvs klister-versionen av Rode Rossa och burk-versionen av Rode Violet.

 

Jag gör ett försök på detta. Av en händelse har jag de flesta av dessa vallor i min lilla samling (3 klister och 8 burkar).

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...